Marketing attribution heeft betrekking op de specifieke acties die een klant uitvoert om zich te informeren over een product en het overgaan tot actie (conversies). Marketing attributie geeft jou als marketeer inzicht in de customer journey van jouw kopers. Het laat zien hoe de touchpoints in de klantreis zich tot elkaar verhouden en welke van je kanalen het meest bijdragen.

De attributie strategieën, die de touchpoints in kaart brengen, zijn voortdurend in beweging en gaan mee in de snelle digitale veranderingen. Tegenwoordig worden producten met één snelle klik gekocht of juist weer aan de kant geschoven. Het is daarom van belang om je marketing attribution modellen regelmatig te overwegen.

In deze blog nemen we je mee in de historie van marketing attribution, beschrijven we verschillende modellen en geven we inzicht in de nieuwste trends op het gebied van Marketing Attribution.

Geschiedenis van Marketing Attribution

In de jaren vijftig begon men met marketingmix modellen ook wel MMM’s genoemd. Deze aanpak groeide nog meer in de jaren tachtig, omdat ze destijds ook aan cross-channel coverage van alle soorten media deden. Dit werd gebruikt om verschillende conversies tot stand te brengen. Tegenwoordig voldoet de eendimensionale MMM strategie niet meer aan de snel groeiende digitale wereld. Als je als marketeer dit nog steeds gebruikt voor je marketing attributie, mis je veel data inzichten!

De overgang naar de digitale wereld heeft marketeers veel nieuwe tools en technieken opgeleverd. Dit heeft ervoor gezorgd dat ook door Marketing Attribution modellen een frisse wind heeft gewaaid. In tegenstelling tot de MMM’s is het nu mogelijk om het klanttraject tot op de voet te volgen. Het zogenaamde Multitouch Attribution. Zo heb je meer inzicht in de behoefte van je klant en een grotere kans op succes.

Welke marketing attributie modellen zijn er?

Er zijn verschillende modellen op het gebied van Marketing Attribution. Er is een onderscheid te maken tussen Single-touch Attribution en Multi-touch Attribution

  • Single-touch attribution wijst de conversies toe aan één touchpoint. Hierbij gaat alle waardering naar het eerste kanaal waarmee je lead in aanraking komt. Single-touch attribution is eenvoudig te implementeren, maar het houdt geen rekening met eventuele latere leads. Als je er voor kiest om het te implementeren voor de laatste lead kan je dus gemakkelijk zien vanuit welk kanaal een klant iets koopt, maar ook hierbij kan je dus niet zien wanneer een klant eventueel al eerder in aanraking is gekomen met jouw product of dienst.
  • Multi-touch attribution wijst op alle kanalen die bij hebben gedragen aan de uiteindelijk verkoop van een product of dienst. Deze methoden geeft dus een veel completer beeld. Er zijn vier verschillende attributiemodellen die je kan gebruiken voor je digitale marketing strategie:
    → Linear: deze vorm geeft gelijke waarde aan elk touchpoint.
    → Time Decay: deze vorm wordt vaak gebruikt over een langere periode en focust voornamelijk op latere touchpoints.
    → Position Based: deze vorm focust zich op twee specifieke touchpoints, namelijk de eerste aanraking en de lead creation.
    → Data-driven: deze vorm is het meest geavanceerd en geeft een duidelijk beeld van hoeveel waarde er aan elk touchpoint zou moeten worden gegeven.

De laatste Marketing Attribution trends

Trends en tools voor marketing attributie die de digitale marketing in 2021 zullen veranderen, Wout Smelt, analytics expert bij Relevant Online, heeft in onze laatste podcast een aantal interessante nieuwe ontwikkelingen benoemd:

  • Data-driven attribution met AI en machine learning tools.
    Steeds complexere middelen komen binnen handbereik door de lancering van de laatste versie van Google Analytics (4). Door deze nieuwe versie welke geheel gebaseerd is op het Firebase platform welke Google heeft overgenomen in 2014 wordt machine learning in één klap bereikbaar voor alle marketeers. Dit komt door het feit dat wanneer je deze laatste versie hebt geconfigureerd, e gebruik kunt maken van tooling in het Google Cloud Platform (GCP). Denk daarbij bijvoorbeeld aan het maken van voorspellende modellen, of het maken van een eigen personalisatie algoritme.
  • Multi-touch Attribution Marketing.
    Google belooft betere multi-touch data inzichten in Google Analytics 4. Door het nieuwe model en de mogelijkheid om verschillende datastreams in te laden is het mogelijk om diepgaande analyses te faciliteren. Ook is het mogelijk om deze met externe tooling te doen omdat er in deze versie het mogelijk is om een koppeling te maken met de onderliggen database van Google Analytics 4. In het verleden was dit enkel mogelijk in beperkte mate voor betalende Google 360 klanten.
  • Cross-Device Attribution.
    De integratie van metingen tussen devices wordt steeds beter gefaciliteerd door de bestaande techreuzen. Hiermee kunnen marketeers hun voordeel doen. Ook bieden cloud oplossingen zoals Amazon Neptune nieuwe mogelijkheden voor het inzichtelijk maken van relaties en de mogelijkheid hier vervolgens als markeer op te handelen.
  • Server-side tagging.
    Omdat het belang van volledige en correcte data toeneemt is het van belang alle data te verzamelen. Dat laatste staat de laatste tijd onder druk door onder andere de implementatie van ITP 2.3 (Apple) en ETP (Mozilla Firefox). Er zijn verschillende mogelijkheden voor Facebook, Google en LinkedIn om gebruik te maken van zogenaamde server-side tagging. Dit zorgt er onder andere voor dat meetverschillen tussen systemen tot het verleden behoren en de website niet langer vertraagd door het inladen van een enorme hoeveelheid tags. Daarnaast gebruikt Relevant Online zelf ontwikkelde cloud tooling welke mogelijkheden biedt om bijvoorbeeld de dataLayer en ‘cookies’ geautomatiseerd te monitoren. Zo zorg je ervoor dat je in 2021 verzekerd bent van volledige en correcte data.

Luister onze podcast over marketing attribution trends in 2021

Wil je meer weten over Marketing Attribution en ben je benieuwd naar de laatste trends op dit gebied? Luister dan onze podcast. Daarin praten analytics expert Wout Smelt (Relevant Online), Jeffrey Verhoek (oprichter van Adcalls) en ik (Fabian Immers, SEA lead bij Whello) je bij over de laatste trends.

Kun jij wel wat hulp gebruiken bij de
marketing van jouw bedrijf?

Kom langs, bel ons, of gebruik onderstaand formulier om ons een mailtje te sturen. We nemen direct contact met je op om te zien hoe we je kunnen helpen!


    Meer leadsMeer webshop salesMeer merkbekendheidMeer inzicht in dataNieuwe brandingNieuwe website

    In de ochtendBegin van de middagEind van de middag

    Onze klanten beoordelen Whello met een:

    4.8 / 5

    Onze blije klanten aan het woord

    Positief: Professionaliteit, Responsiviteit Het was een absoluut genoegen om met het Whello-team te werken! Ze hebben de verschillende fasen doorlopen, van branding en conceptontwerp tot de lancering van een geweldige nieuwe website! Het was leuk om met zulke professionals te werken. De Whello's zijn stuk voor stuk professionals binnen hun eigen vakgebied, vriendelijk en flexibel en er wordt kwalitatief hoogstaand werk verricht binnen het afgesproken tijdsbestek.

    Daniel - Keesing Technologies

    Whello is een prettig bedrijf om mee samen te werken. Bij Arend Auto ben ik verantwoordelijk voor de marketing en besteed veel online marketing uit bij Whello. Serge en Nasser zijn vakbekwaam en recht door zee. Ze voeren niet alleen uit maar komen ook zelf met adviezen en ideeën om meer resultaat te halen uit onze online campagnes.

    Ruud Weekers - Arend Auto

    Het fijne van Whello t.o.v. veel andere partijen is dat ze met je meedenken en zelf met goede suggesties komen. Ze zijn persoonlijk en hebben alle verschillende expertises in huis zodat iedereen doet waar hij/zij goed in is. Houd deadlines goed in de gaten maar twijfel niet om met ze in zee te gaan, het resultaat is top!

    Robin - Antenna Groep

    Sinds wij samenwerken met Whello, hebben wij een enorme groei doorgemaakt. De medewerkers van Whello weten als geen ander marketingbureau hoe je 'de expat' moet benaderen. Ze werken persoonlijk, enthousiast en effectief. Ik beveel ze van harte aan!

    Koen Gijzel - Koentact

    Whello staat altijd open voor nieuwe inzichten en ze denken graag mee over hoe we samen tot het juiste resultaat kunnen komen.

    Rosa - OCEANDIVA Unique Event Locations

    Positief: Kwaliteit, Professionaliteit, Responsiviteit Geweldige en goed meedenkende marketing partij die voorziet in alle facetten van de online marketing. Absolute aanrader.

    Sander Kok - Vicky

    Bedankt voor de fijne samenwerking Whello! Door het betrokken team zijn we nóg enthousiaster over onze dienst dan dat we al waren, dat wil wat zeggen!

    Hakima El Allaoui - Staxi Taxi

    Wij werken nu al zeker 2 jaar met Whello samen op het gebied van onze online marketing. De samenwerking is zo fijn omdat we snel kunnen schakelen met elkaar en er echt wordt meegedacht in het verbeteren van onze zichtbaarheid en het verhogen van het aantal leads. Experts die de juiste snaar weten te raken, keer op keer.

    Mirco Pruyser - BP College

    Experienced people who are able to deliver great quality. Very pleased to be working with whello.

    Maaike - Tandarts Jordaan

    Working together with Whello to achieve our digital and automation goals is a great thing - dedicated, knowledgable, professional and up-to-date to the digital best practices.

    Daniela Fantaziu - Top Employers Institute