PPC (pay-per-click) is een reclamevorm die al sinds de jaren ’90 bedrijven helpt om via zoekmachines omzet en leads te genereren. Denk aan kanalen zoals Google, Bing, maar ook het adverteren binnen marketplaces zoals Bol en Amazon.

Door technische ontwikkelingen en slimme marketeers is PPC uitgegroeid tot een verfijnd marketing instrument. Alleen al in het populaire Google Ads platform vinden per jaar honderden updates plaats.

In dit artikel bespreken we enkele PPC-trends die ons vakgebied zullen domineren in 2024.

1. Video advertenties worden nog belangrijker

Gemiddeld besteedde een kijker in 2023 17 uur per week aan het kijken van video’s. Dat is meer dan een halve dag aan alleen videocontent!

Ook Google speelt hier steeds meer op in. Je kunt tegenwoordig meerdere campagnetypen voeden met video’s. Naast de campagnetype Video campagnes, kun je tegenwoordig ook video’s kwijt in je Demand gen en Display campagnes.

En in Bol of Amazon zijn productfoto’s niet meer voldoende. Product ads met video’s maken het verschil.

Video’s inspireren je doelgroep en zijn dus een essentieel element in de klantreis. Door meer videocontent in je PPC-campagnes te integreren, kun je als marketeer meer halen uit je campagnes.

2. E-commerce integratie met PPC

De populariteit van online shopping blijft ook na het coronatijdperk onverminderd groot. Dit betekent dat de behoefte aan PPC kennis in e-commerce toeneemt.

Naast Google Ads en socialmediaplatformen, kun je met je webshop op steeds meer kanalen adverteren. Zo beginnen marketplaces als Bol en Amazon steeds meer te lijken op Google Ads. In Bol kun je bijvoorbeeld tegenwoordig zelfs een zoekwoorden analyse uitvoeren.

Daarnaast stelt de synergie tussen PPC en e-commerce platforms je in staat om je advertenties naadloos te verbinden met de gehele klantreis. Door bijvoorbeeld een product feed te integreren in je Google ads campagne kun je persoonlijke ads creëren zoals dynamische product ads, Google Shopping ads en dynamische display banners.

3. AI en Automatisering

We hoeven je denk ik niet uit te leggen dat AI-gedreven tools en automatisering steeds belangrijker worden in PPC-campagnes.

Met AI kun je processen stroomlijnen en campagnes verder optimaliseren. Ook wij gebruiken inmiddels verschillende AI tools voor betere PPC campagnes.

  • AI-gedreven advertentie copy maakt relevantere en effectievere advertenties mogelijk.
  • Met AI je data analyseren zorgt voor betere keuzes en voorspellende inzicht.
  • AI-gedreven slimme biedstrategieën optimaliseren biedingen in real-time, wat leidt tot betere ROI.
  • AI tools kunnen je helpen om de segmentatie van je doelgroep te verfijnen op basis van diverse data, wat resulteert in gerichtere advertenties en betere campagneprestaties.

4. Interactieve advertenties

Saaie standaardadvertenties volstaan niet meer. Interactieve advertenties nemen het voortouw.

Wat zijn interactieve advertenties? Een voorbeeld zijn de Demand Gen advertenties van Google. Deze dien je te voorzien van verschillende content zoals advertentieteksten, beelden en video’s die Google vervolgens gebruikt om talloze combinaties te maken. De advertentie-ervaring wordt daardoor meeslepender en maakt meer indruk (met hogere CTR’s tot gevolg).

Maar ook interactieve advertentietypes zoals video, quizzen, polls, klikbare banners en shoppable content moedigen interactie aan.

Al deze ‘engagement’ kan je vervolgens opslaan in je audiences om opnieuw gericht te targeten. Een superwaardevolle strategie voor je PPC campagnes in 2024!

5. Offline conversion tracking: De offline wereld meetbaar maken

Ook conversie attributie blijft in ontwikkeling. Een interessante ontwikkeling die momenteel een vogelvlucht neemt is ‘offline conversion tracking’. Sturen op puur alleen leads is in 2024 not done. Je wilt weten welke leads leidde tot echte klanten.

Als je Google Ads voedt met deze data krijg je beter zicht welke zoekwoorden en targeting (zoals locatie, tijd) de meest winstgevende conversies opleveren. Met deze info kun je je campagnes gerichter en winstgevender maken.

Je wilt offline conversies meten in bijvoorbeeld de volgende situaties:

  • Als je offline een verkoop afrondt (bijvoorbeeld via telefoon of face to face) en deze bijhoudt in een CRM-systeem.
  • Retour data meten om zoveel mogelijk retouren uit te sluiten in je campagnes.

Whello’s PPC team: Workshop waarin we de laatste trends delen

Inspelen op alle PPC trends?

PPC is een snel veranderende wereld. Zo snel zelfs dat de trends die we hebben besproken binnen 12 maanden alweer irrelevant kunnen zijn.

Daarom is ons PPC team voortdurend bezig met experimenten in Google Ads en marketplaces, en het testen van nieuwe PPC tools.

Ook alle marketingkansen benutten in 2024? Samenwerken met ons PPC team begint met het inplannen van een afspraak 😉

Kun jij wel wat hulp gebruiken bij de
marketing van jouw bedrijf?

Bel ons, of gebruik het onderstaande formulier om ons een mailtje te sturen.


    Meer leadsMeer webshop salesMeer merkbekendheidSterke contentNieuwe brandingNieuwe website


    In de ochtendBegin van de middagEind van de middag

    whello contact serge de sousa whello contact serge de sousa
    Serge de Sousa

    Bekijk onze laatste case

    Onze klanten beoordelen Whello met een:

    4.8 / 5

    Mooie merken aan het woord

    Wij hebben een hele fijne samenwerking met Whello. De lijntjes zijn kort, waardoor je soepel en snel kan handelen. En niet geheel onbelangrijk, de resultaten zijn ook goed 😉

    Kitty - Scienta

    Overperformen, dat is wat Whello het liefst doet...Whello heeft een website gebouwd voor 50|50 Amsterdam, onderdeel van het Leger des Heils. Tijdens onze eerste afspraak was al snel duidelijk dat Whello een partij is die zijn zaakjes op orde heeft. De communicatie is snel, duidelijk en professioneel. Thanks voor de fijne samenwerking!

    Marijn - Leger des Heils

    Positief: Kwaliteit, Professionaliteit, Responsiviteit Geweldige en goed meedenkende marketing partij die voorziet in alle facetten van de online marketing. Absolute aanrader.

    Sander Kok - Vicky

    Positief: Professionaliteit, Responsiviteit Het was een absoluut genoegen om met het Whello-team te werken! Ze hebben de verschillende fasen doorlopen, van branding en conceptontwerp tot de lancering van een geweldige nieuwe website! Het was leuk om met zulke professionals te werken. De Whello's zijn stuk voor stuk professionals binnen hun eigen vakgebied, vriendelijk en flexibel en er wordt kwalitatief hoogstaand werk verricht binnen het afgesproken tijdsbestek.

    Daniel - Keesing Technologies

    Whello is een prettig bedrijf om mee samen te werken. Bij Arend Auto ben ik verantwoordelijk voor de marketing en besteed veel online marketing uit bij Whello. Serge en Nasser zijn vakbekwaam en recht door zee. Ze voeren niet alleen uit maar komen ook zelf met adviezen en ideeën om meer resultaat te halen uit onze online campagnes.

    Ruud Weekers - Arend Auto

    Het fijne van Whello t.o.v. veel andere partijen is dat ze met je meedenken en zelf met goede suggesties komen. Ze zijn persoonlijk en hebben alle verschillende expertises in huis zodat iedereen doet waar hij/zij goed in is. Houd deadlines goed in de gaten maar twijfel niet om met ze in zee te gaan, het resultaat is top!

    Robin - Antenna Groep

    Sinds wij samenwerken met Whello, hebben wij een enorme groei doorgemaakt. De medewerkers van Whello weten als geen ander marketingbureau hoe je 'de expat' moet benaderen. Ze werken persoonlijk, enthousiast en effectief. Ik beveel ze van harte aan!

    Koen Gijzel - Koentact

    Whello staat altijd open voor nieuwe inzichten en ze denken graag mee over hoe we samen tot het juiste resultaat kunnen komen.

    Rosa - OCEANDIVA Unique Event Locations

    Bedankt voor de fijne samenwerking Whello! Door het betrokken team zijn we nóg enthousiaster over onze dienst dan dat we al waren, dat wil wat zeggen!

    Hakima El Allaoui - Staxi Taxi

    Wij werken nu al zeker 2 jaar met Whello samen op het gebied van onze online marketing. De samenwerking is zo fijn omdat we snel kunnen schakelen met elkaar en er echt wordt meegedacht in het verbeteren van onze zichtbaarheid en het verhogen van het aantal leads. Experts die de juiste snaar weten te raken, keer op keer.

    Mirco Pruyser - BP College

    Experienced people who are able to deliver great quality. Very pleased to be working with whello.

    Maaike - Tandarts Jordaan

    Working together with Whello to achieve our digital and automation goals is a great thing - dedicated, knowledgable, professional and up-to-date to the digital best practices.

    Daniela Fantaziu - Top Employers Institute