PPC (pay-per-click) is een reclamevorm die al sinds de jaren ’90 bedrijven helpt om via zoekmachines omzet en leads te genereren. Denk aan kanalen zoals Google, Bing, maar ook het adverteren binnen marketplaces zoals Bol en Amazon.
Door technische ontwikkelingen en slimme marketeers is PPC uitgegroeid tot een verfijnd marketing instrument. Alleen al in het populaire Google Ads platform vinden per jaar honderden updates plaats.
In dit artikel bespreken we enkele PPC-trends die ons vakgebied zullen domineren in 2024.

1. Video advertenties worden nog belangrijker
Gemiddeld besteedde een kijker in 2023 17 uur per week aan het kijken van video’s. Dat is meer dan een halve dag aan alleen videocontent!
Ook Google speelt hier steeds meer op in. Je kunt tegenwoordig meerdere campagnetypen voeden met video’s. Naast de campagnetype Video campagnes, kun je tegenwoordig ook video’s kwijt in je Demand gen en Display campagnes.
En in Bol of Amazon zijn productfoto’s niet meer voldoende. Product ads met video’s maken het verschil.
Video’s inspireren je doelgroep en zijn dus een essentieel element in de klantreis. Door meer videocontent in je PPC-campagnes te integreren, kun je als marketeer meer halen uit je campagnes.
2. E-commerce integratie met PPC
De populariteit van online shopping blijft ook na het coronatijdperk onverminderd groot. Dit betekent dat de behoefte aan PPC kennis in e-commerce toeneemt.
Naast Google Ads en socialmediaplatformen, kun je met je webshop op steeds meer kanalen adverteren. Zo beginnen marketplaces als Bol en Amazon steeds meer te lijken op Google Ads. In Bol kun je bijvoorbeeld tegenwoordig zelfs een zoekwoorden analyse uitvoeren.
Daarnaast stelt de synergie tussen PPC en e-commerce platforms je in staat om je advertenties naadloos te verbinden met de gehele klantreis. Door bijvoorbeeld een product feed te integreren in je Google ads campagne kun je persoonlijke ads creëren zoals dynamische product ads, Google Shopping ads en dynamische display banners.
3. AI en Automatisering
We hoeven je denk ik niet uit te leggen dat AI-gedreven tools en automatisering steeds belangrijker worden in PPC-campagnes.
Met AI kun je processen stroomlijnen en campagnes verder optimaliseren. Ook wij gebruiken inmiddels verschillende AI tools voor betere PPC campagnes.
- AI-gedreven advertentie copy maakt relevantere en effectievere advertenties mogelijk.
- Met AI je data analyseren zorgt voor betere keuzes en voorspellende inzicht.
- AI-gedreven slimme biedstrategieën optimaliseren biedingen in real-time, wat leidt tot betere ROI.
- AI tools kunnen je helpen om de segmentatie van je doelgroep te verfijnen op basis van diverse data, wat resulteert in gerichtere advertenties en betere campagneprestaties.
4. Interactieve advertenties
Saaie standaardadvertenties volstaan niet meer. Interactieve advertenties nemen het voortouw.
Wat zijn interactieve advertenties? Een voorbeeld zijn de Demand Gen advertenties van Google. Deze dien je te voorzien van verschillende content zoals advertentieteksten, beelden en video’s die Google vervolgens gebruikt om talloze combinaties te maken. De advertentie-ervaring wordt daardoor meeslepender en maakt meer indruk (met hogere CTR’s tot gevolg).
Maar ook interactieve advertentietypes zoals video, quizzen, polls, klikbare banners en shoppable content moedigen interactie aan.
Al deze ‘engagement’ kan je vervolgens opslaan in je audiences om opnieuw gericht te targeten. Een superwaardevolle strategie voor je PPC campagnes in 2024!

5. Offline conversion tracking: De offline wereld meetbaar maken
Ook conversie attributie blijft in ontwikkeling. Een interessante ontwikkeling die momenteel een vogelvlucht neemt is ‘offline conversion tracking’. Sturen op puur alleen leads is in 2024 not done. Je wilt weten welke leads leidde tot echte klanten.
Als je Google Ads voedt met deze data krijg je beter zicht welke zoekwoorden en targeting (zoals locatie, tijd) de meest winstgevende conversies opleveren. Met deze info kun je je campagnes gerichter en winstgevender maken.
Je wilt offline conversies meten in bijvoorbeeld de volgende situaties:
- Als je offline een verkoop afrondt (bijvoorbeeld via telefoon of face to face) en deze bijhoudt in een CRM-systeem.
- Retour data meten om zoveel mogelijk retouren uit te sluiten in je campagnes.

Whello’s PPC team: Workshop waarin we de laatste trends delen
Inspelen op alle PPC trends?
PPC is een snel veranderende wereld. Zo snel zelfs dat de trends die we hebben besproken binnen 12 maanden alweer irrelevant kunnen zijn.
Daarom is ons PPC team voortdurend bezig met experimenten in Google Ads en marketplaces, en het testen van nieuwe PPC tools.
Ook alle marketingkansen benutten in 2024? Samenwerken met ons PPC team begint met het inplannen van een afspraak 😉