Google is de afgelopen jaren druk bezig geweest met het automatiseren van zo’n beetje alles binnen Google Ads. Sommige functies zijn best handig, maar sommige ook zeker niet.

Sterker nog: er zijn functies die automatisch op “ingeschakeld” staan terwijl jij dit waarschijnlijk helemaal niet weet (of wilt). Gevolg: je budget gaat er sneller doorheen aan de indirecte automatische targeting opties van Google, tegen vrijwel altijd hogere kosten per conversie.

google meme

In een tijdperk, waarin een grootmacht als Google continue doorontwikkeld en ondoorzichtiger wordt, is het aan jou als marketeer om hiervan op de hoogte te zijn en controle terug te pakken. Onderstaand heb ik de 5 belangrijkste Google Ads features opgesomd die jij direct moet uitzetten. Zo behoudt je de controle over je account en zorg je ervoor dat jouw marketingbudget zo effectief mogelijk wordt besteedt.

google-ads-features

1. Automatische advertentie suggesties

Advertentiesuggesties staan bij het aanmaken van een nieuw Google Ads account standaard ingeschakeld. Als je zelf geen actie onderneemt, komt Google met advertentiesuggesties die na 14 dagen automatisch worden toegepast.

Als je niets doet, draaien er dus ineens nieuwe advertenties in een advertentiegroep(!). Deze “Auto-Applied Recommendations” hebben sinds februari 2021 en vlucht genomen waardoor er nu talloze wijziging automatisch worden doorgevoerd door de Google bot.

Google verzint deze advertenties niet handmatig. Dit proces gebeurt volledig geautomatiseerd met alle gevolgen van dien. Deze advertentiesuggesties worden gebaseerd op relevante content uit het Google Ads account, waaronder je bestaande advertenties, extensies en bestemmingspagina.

Als marketeer wil je natuurlijk niet dat een derde partij met eigen uitingen komt. Je weet namelijk niet hoe ze eruit komen te zien en misschien zijn de advertenties wel helemaal niet geschreven volgens de huisstijl van jouw bedrijf.

Om deze functionaliteit direct uit te zetten open je het betreffende Google Ads account, navigeer je naar accountinstellingen en kies je vervolgens “advertentiesuggesties.” Je kiest hierna voor de tweede optie “advertentiesuggesties niet automatisch toepassen”.

2. Automatische doelgroep uitbreiding in Display

Nog een setting die standaard aanstaat: doelgroep uitbreiding in Display. Wanneer je een Display campagne aanmaakt, kiest Google er automatisch voor om jouw doelgroep iets “uit te breiden”. Je bereikt dus (als je geen actie onderneemt) standaard mensen die zich buiten jouw eigen doelgroep bevinden.

De vraag is maar of je dit wilt. Mijn ervaring is dat de prestatie bijna altijd lager ligt dan de bezoekers in jouw eigen doelgroep. Kortom: Google bereikt minder relevante mensen en je geeft daardoor meer uit.

Om deze setting uit te zetten navigeer je naar “doelgroepen” en kies je voor “targeting voor advertentiegroep bewerken”. Sleep vervolgens de balk helemaal naar de linkerkant, waardoor je doelgroep uitbreiding uitzet.

google-ads-suggestions
google-ads-suggestions-aanpassen

3. Auto applied recommendations

Auto applied recommendations is een functie waarbij Google automatisch de voorgestelde aanbevelingen (recommendations) doorvoert in jouw account. Dit kan variëren van het toevoegen van nieuwe zoekwoorden tot het veranderen van biedstrategieën. Zeer risicovolle functionaliteit dus.

Om te zien of jouw account(s) staan ingeschakeld voor deze automatische suggesties, navigeer je het Partnerdash van Google middels de volgende link.

auto-applied-google

Klik vervolgens links in jouw account (of MCC) en loop de lijst door van accounts, op zoek naar de status “activated” in de linker kolom:

Om deze functie uit te zetten, selecteer je links het account en verander je vervolgens de status naar “deactivate”.

4. Enhanced CPC

Bij het aanmaken van een conversie in Google Ads staat de ‘verbeterde (enhanced) CPC’ standaard aan. Dit betekent dat Google alle vrijheid heeft om jouw bod te verhogen (of te verlagen), zonder een limiet. In het verleden was er een zogenaamde “cap” waarmee Google jouw bod nooit verder kon verhogen dan de ingestelde max. CPC (+30%). Deze limiet lijkt nu verdwenen.

Als je handmatig biedt en controle wilt houden over je eigen biedingen, dan raad ik je aan om deze functie direct uit te zetten.

auto-applied-google

Klik vervolgens links in jouw account (of MCC) en loop de lijst door van accounts, op zoek naar de status “activated” in de linker kolom:

Om deze functie uit te zetten, selecteer je links het account en verander je vervolgens de status naar “deactivate”.

Er zijn 2 vormen van verbeterde (enhanced) cpc:

  • Op campagne-niveau: open een campagne en navigeer naar de instellingen. Ga vervolgens naar het tabje “bieden” en zorg dat het vinkje voor “verbeterde CPC” uit staat.
  • Bij het aanmaken van een conversie. Let op: na de aanmaak van een conversie lijkt deze setting te worden verstopt. Zorg dus dat je hem uitzet direct bij het aanmaken.

5. Mobiele app plaatsingen in Display

Wanneer je een Display campagne opzet, kom je automatisch in aanmerking voor plaatsingen in mobiele apps. Tenzij je een goede reden hebt om in mobiele apps te adverteren (bijv. je wilt een app promoten), adviseer ik je om alle mobiele app plaatsingen uit te zetten.

Je hebt namelijk vaak te maken met hoge kosten doordat Google je display advertentie in veel mobiele apps kan plaatsen. De kans is groot dat de app gebruiker door de zeer kleine bannerformaten “misklikt”. Dit resulteert in een directe bounce op de website. Je betaalt echter natuurlijk wel voor de klik.

Mobiele app plaatsingen uitzetten kun je het best doen via de Google Ads editor. Open de editor, klik op gewenste campagne en ga naar het tabje ‘keywords’. Klik op mobile app categories, negative, zodat je onderstaand menu te zien krijgt.

Druk vervolgens op “add negative mobile app category” en klik daarna direct op “OK”.

Ik hoop dat jij middels deze 5 tips snel budget kan besparen, hierdoor de kosten per conversie omlaag brengt en zorgt voor groei van jouw bedrijf.

Heb je nog vragen? Bekijk direct onze SEA diensten. Ons team van SEA specialisten staat klaar voor je 🙂

Kun jij wel wat hulp gebruiken bij de
marketing van jouw bedrijf?

Bel ons, of gebruik het onderstaande formulier om ons een mailtje te sturen.


    Meer leadsMeer webshop salesMeer merkbekendheidSterke contentNieuwe brandingNieuwe website


    In de ochtendBegin van de middagEind van de middag

    whello contact serge de sousa whello contact serge de sousa
    Serge de Sousa

    Bekijk onze laatste case

    Onze klanten beoordelen Whello met een:

    4.8 / 5

    Mooie merken aan het woord

    Wij hebben een hele fijne samenwerking met Whello. De lijntjes zijn kort, waardoor je soepel en snel kan handelen. En niet geheel onbelangrijk, de resultaten zijn ook goed 😉

    Kitty - Scienta

    Overperformen, dat is wat Whello het liefst doet...Whello heeft een website gebouwd voor 50|50 Amsterdam, onderdeel van het Leger des Heils. Tijdens onze eerste afspraak was al snel duidelijk dat Whello een partij is die zijn zaakjes op orde heeft. De communicatie is snel, duidelijk en professioneel. Thanks voor de fijne samenwerking!

    Marijn - Leger des Heils

    Positief: Kwaliteit, Professionaliteit, Responsiviteit Geweldige en goed meedenkende marketing partij die voorziet in alle facetten van de online marketing. Absolute aanrader.

    Sander Kok - Vicky

    Positief: Professionaliteit, Responsiviteit Het was een absoluut genoegen om met het Whello-team te werken! Ze hebben de verschillende fasen doorlopen, van branding en conceptontwerp tot de lancering van een geweldige nieuwe website! Het was leuk om met zulke professionals te werken. De Whello's zijn stuk voor stuk professionals binnen hun eigen vakgebied, vriendelijk en flexibel en er wordt kwalitatief hoogstaand werk verricht binnen het afgesproken tijdsbestek.

    Daniel - Keesing Technologies

    Whello is een prettig bedrijf om mee samen te werken. Bij Arend Auto ben ik verantwoordelijk voor de marketing en besteed veel online marketing uit bij Whello. Serge en Nasser zijn vakbekwaam en recht door zee. Ze voeren niet alleen uit maar komen ook zelf met adviezen en ideeën om meer resultaat te halen uit onze online campagnes.

    Ruud Weekers - Arend Auto

    Het fijne van Whello t.o.v. veel andere partijen is dat ze met je meedenken en zelf met goede suggesties komen. Ze zijn persoonlijk en hebben alle verschillende expertises in huis zodat iedereen doet waar hij/zij goed in is. Houd deadlines goed in de gaten maar twijfel niet om met ze in zee te gaan, het resultaat is top!

    Robin - Antenna Groep

    Sinds wij samenwerken met Whello, hebben wij een enorme groei doorgemaakt. De medewerkers van Whello weten als geen ander marketingbureau hoe je 'de expat' moet benaderen. Ze werken persoonlijk, enthousiast en effectief. Ik beveel ze van harte aan!

    Koen Gijzel - Koentact

    Whello staat altijd open voor nieuwe inzichten en ze denken graag mee over hoe we samen tot het juiste resultaat kunnen komen.

    Rosa - OCEANDIVA Unique Event Locations

    Bedankt voor de fijne samenwerking Whello! Door het betrokken team zijn we nóg enthousiaster over onze dienst dan dat we al waren, dat wil wat zeggen!

    Hakima El Allaoui - Staxi Taxi

    Wij werken nu al zeker 2 jaar met Whello samen op het gebied van onze online marketing. De samenwerking is zo fijn omdat we snel kunnen schakelen met elkaar en er echt wordt meegedacht in het verbeteren van onze zichtbaarheid en het verhogen van het aantal leads. Experts die de juiste snaar weten te raken, keer op keer.

    Mirco Pruyser - BP College

    Experienced people who are able to deliver great quality. Very pleased to be working with whello.

    Maaike - Tandarts Jordaan

    Working together with Whello to achieve our digital and automation goals is a great thing - dedicated, knowledgable, professional and up-to-date to the digital best practices.

    Daniela Fantaziu - Top Employers Institute