Google Ads (voorheen bekend als AdWords) is een advertentieprogramma ontwikkeld door Google. Het biedt bedrijven de mogelijkheid om gebruikers van de zoekmachine te bereiken met ‘search ads’.

Naast zoekadvertenties biedt Google Ads ook mogelijkheden voor display-advertenties, video-advertenties, app-advertenties en shopping-advertenties. Hiermee kunnen adverteerders verschillende formaten en kanalen inzetten om hun doelgroep te bereiken.

Google Ads biedt uitgebreide tools om zoekwoordenonderzoek te doen. Dit omvat het bepalen van zoekvolume, kosten per klik (CPC) en het concurrentieniveau van zoekwoorden. Het programma is de grootste inkomstenbron van Google en wordt algemeen beschouwd als een van de meest effectieve online advertentiemethoden ter wereld.

De voordelen van Google Ads

Google Ads maakt gebruik van de uitgebreide data die Google heeft over de zoekintenties van consumenten. Hierdoor kunnen advertenties zeer gericht worden getoond aan de juiste doelgroep.

Bijvoorbeeld, als je hondenbrokjes wilt verkopen, kan Google mensen bereiken waarvan zij denken dat ze een hond hebben op basis van zoekgedrag en andere data. Deze gerichte aanpak maakt advertenties zeer effectief.

Deze aanpak werkt zo goed dat talloze bedrijven wereldwijd afhankelijk zijn van dit platform. Google Ads genereerde alleen al in 2023 meer dan 209 miljard dollar aan advertentie-inkomsten!

De kosten van Google Ads

Adverteren op een specifiek zoekwoord werkt als een veiling bij Google Ads. Hoe hoger de vraag naar een zoekwoord, hoe hoger de kosten per klik (CPC). De hoogte van je bieding (max bid) is niet het enige dat je positie in Google bepaalt; de kwaliteit van je advertentie speelt ook een belangrijke rol in je Ad Rank. Dit houdt in dat relevantere en beter presterende advertenties minder hoeven te betalen voor dezelfde positie.

wat-is-google-ads-veiling

Adverteerders betalen per klik, ongeacht hoe vaak de advertentie wordt getoond. De CPC kan variëren van een paar cent tot tientallen euro’s, afhankelijk van de concurrentie op het zoekwoord.

Zo betalen bedrijven in Amerika die adverteren op het zoekwoord ‘Business Services’ zo’n 55 euro per klik!

Fraude met Google Ads

Zoals je misschien nu al kan bedenken, is er misbruik te maken van het betalen-per-klik systeem dat Google hanteert. Wanneer een concurrent bijvoorbeeld honderd keer zou klikken op de link in het vorige voorbeeld, kost dit het adverterende bedrijf duizenden euro’s.

Klikfraude blijft daarom een uitdaging voor Google Ads. Google neemt echter maatregelen om klikfraude te detecteren en te voorkomen, zoals meervoudige klikken ongeldig verklaren op basis van een steeds terugkerend IP-adres.

Ondanks deze maatregelen blijft het moeilijk om klikfraude volledig uit te bannen, vooral bij mobiele apparaten vanwege snel wisselende IP-adressen. Google blijft investeren in technologieën om dit probleem aan te pakken​.

De meest winstgevende Google Ads branches

In 2023 waren er ruim 8 miljoen bedrijven die advertenties lieten opstellen via Google Ads. Interessant om te zien is dat 1% van deze klanten zorgt voor 99% van de totale omzet.

De meeste omzet haalt Google uit klanten in de ‘financiën en verzekeringen’ branche, met ruim 9 miljard dollar. Daarna komt de ‘verkoop en handelswaar’ tak met circa 7 miljard dollar, nipt gevolgd door de ‘toerisme en reis’ en ‘banen en opleidingen’ branches, met zo’n 6.5 miljard en 6 miljard dollar respectievelijk. Als je wil weten welke bedrijven het meeste uitgeven, check dan onze top 10 met grootste Google Ads klanten.

Meer weten over Google Ads?

Als je meer wil weten over Google Ads adviseren we je het volgende te checken:

Neem contact op met één van onze SEA specialisten. Bekijk hier al onze Google Ads diensten.

Kun jij wel wat hulp gebruiken bij de
marketing van jouw bedrijf?

Bel ons, of gebruik het onderstaande formulier om ons een mailtje te sturen.


    Meer leadsMeer webshop salesMeer merkbekendheidSterke contentNieuwe brandingNieuwe website


    In de ochtendBegin van de middagEind van de middag

    whello contact serge de sousa whello contact serge de sousa
    Serge de Sousa

    Bekijk onze laatste case

    Onze klanten beoordelen Whello met een:

    4.8 / 5

    Mooie merken aan het woord

    Wij hebben een hele fijne samenwerking met Whello. De lijntjes zijn kort, waardoor je soepel en snel kan handelen. En niet geheel onbelangrijk, de resultaten zijn ook goed 😉

    Kitty - Scienta

    Overperformen, dat is wat Whello het liefst doet...Whello heeft een website gebouwd voor 50|50 Amsterdam, onderdeel van het Leger des Heils. Tijdens onze eerste afspraak was al snel duidelijk dat Whello een partij is die zijn zaakjes op orde heeft. De communicatie is snel, duidelijk en professioneel. Thanks voor de fijne samenwerking!

    Marijn - Leger des Heils

    Positief: Kwaliteit, Professionaliteit, Responsiviteit Geweldige en goed meedenkende marketing partij die voorziet in alle facetten van de online marketing. Absolute aanrader.

    Sander Kok - Vicky

    Positief: Professionaliteit, Responsiviteit Het was een absoluut genoegen om met het Whello-team te werken! Ze hebben de verschillende fasen doorlopen, van branding en conceptontwerp tot de lancering van een geweldige nieuwe website! Het was leuk om met zulke professionals te werken. De Whello's zijn stuk voor stuk professionals binnen hun eigen vakgebied, vriendelijk en flexibel en er wordt kwalitatief hoogstaand werk verricht binnen het afgesproken tijdsbestek.

    Daniel - Keesing Technologies

    Whello is een prettig bedrijf om mee samen te werken. Bij Arend Auto ben ik verantwoordelijk voor de marketing en besteed veel online marketing uit bij Whello. Serge en Nasser zijn vakbekwaam en recht door zee. Ze voeren niet alleen uit maar komen ook zelf met adviezen en ideeën om meer resultaat te halen uit onze online campagnes.

    Ruud Weekers - Arend Auto

    Het fijne van Whello t.o.v. veel andere partijen is dat ze met je meedenken en zelf met goede suggesties komen. Ze zijn persoonlijk en hebben alle verschillende expertises in huis zodat iedereen doet waar hij/zij goed in is. Houd deadlines goed in de gaten maar twijfel niet om met ze in zee te gaan, het resultaat is top!

    Robin - Antenna Groep

    Sinds wij samenwerken met Whello, hebben wij een enorme groei doorgemaakt. De medewerkers van Whello weten als geen ander marketingbureau hoe je 'de expat' moet benaderen. Ze werken persoonlijk, enthousiast en effectief. Ik beveel ze van harte aan!

    Koen Gijzel - Koentact

    Whello staat altijd open voor nieuwe inzichten en ze denken graag mee over hoe we samen tot het juiste resultaat kunnen komen.

    Rosa - OCEANDIVA Unique Event Locations

    Bedankt voor de fijne samenwerking Whello! Door het betrokken team zijn we nóg enthousiaster over onze dienst dan dat we al waren, dat wil wat zeggen!

    Hakima El Allaoui - Staxi Taxi

    Wij werken nu al zeker 2 jaar met Whello samen op het gebied van onze online marketing. De samenwerking is zo fijn omdat we snel kunnen schakelen met elkaar en er echt wordt meegedacht in het verbeteren van onze zichtbaarheid en het verhogen van het aantal leads. Experts die de juiste snaar weten te raken, keer op keer.

    Mirco Pruyser - BP College

    Experienced people who are able to deliver great quality. Very pleased to be working with whello.

    Maaike - Tandarts Jordaan

    Working together with Whello to achieve our digital and automation goals is a great thing - dedicated, knowledgable, professional and up-to-date to the digital best practices.

    Daniela Fantaziu - Top Employers Institute