Google Ads (of Adwords) is een advertentieprogramma gemaakt door Google. Het biedt bedrijven de mogelijkheid om gebruikers van de zoekmachine te bereiken met ‘search ads’. Adwords biedt adverteerders ook de mogelijkheid om onderzoek te doen naar de meest interessante zoekwoorden.

Zo kan Adwords onder meer het zoekvolume aangeven van een woord, de kosten om er mee te adverteren in Google en hoeveel andere bedrijven met het woord willen adverteren (concurrentieniveau). Google Ads is tevens de grootste inkomstenbron van Google en wordt algemeen beschouwd als de meest effectieve online advertentiemethode ter wereld.

De voordelen van Google Ads

Door de grote machtspositie van Google als zoekmachine, heeft Google veel data over de zoekintenties van consumenten. Met deze data kunnen ze zeer gericht advertenties laten zien, wat het interessant maakt voor bedrijven. Als je bijvoorbeeld hondenbrokjes wil verkopen als organisatie, dan kan Google door de informatie die zij hebben over mensen, iedereen bereiken waarvan Google denkt dat ze een hond hebben.

Daardoor kan de advertentie zeer effectief werken. Deze zeer doeltreffende manier van adverteren is tevens de reden waarom Google zo groot is als het nu is. Adwords is namelijk verantwoordelijk voor ongeveer 80% van de totale omzet van Google; het levert jaarlijks ruim 125 miljard euro op!

De kosten van Google Ads

Adverteren op een specifiek zoekwoord werkt als een soort veiling bij Adwords. Als er veel vraag naar een woord is, wordt het automatisch duurder om er op te adverteren. Er is immers maar een gelimiteerde ruimte waarin Google zijn advertenties neer kan zetten, terwijl er tegelijkertijd meerdere adverteerders vechten om een positie bovenaan.

De hoogte van je bieding (max bid), is niet het enige dat bepaalt hoe hoog je staat in Google. De kwaliteit van je advertentie telt ook mee voor je zogenaamde Ad Rank.

wat-is-google-ads-veiling

Als adverteerder betaal je bij Google Ads per klik. Het maakt dus niet uit hoe vaak de advertentie getoond wordt; er worden pas kosten in prijs gebracht wanneer iemand daadwerkelijk op de link klikt. Deze kosten per klik kunnen verschillen van één eurocent naar tientallen euro’s. Zo betalen bedrijven in Amerika die adverteren op het zoekwoord ‘Business Services’ zo’n 55 euro per klik!

Fraude met Google Ads

Zoals je misschien nu al kan bedenken, is er misbruik te maken van het betalen-per-klik systeem dat Google hanteert. Wanneer een concurrent bijvoorbeeld honderd keer zou klikken op de link in het vorige voorbeeld, kost dit het adverterende bedrijf duizenden euro’s.

Gelukkig zijn er stevige maatregelen getroffen door Google om klikfraude te voorkomen. Het blijkt echter nog steeds lastig om dit probleem helemaal te omzeilen wanneer mensen kwade intenties hebben. Zo heeft Adwords vooral moeite om fraude klikken vanuit smartphones te blokkeren, wegens snel wisselende IP-adressen.

Echter, gezien Adwords Google miljarden oplevert, zal Google hard terug blijven vechten om deze fraude te blijven limiteren. In Nederland is er in ieder geval nog nooit sprake geweest van een groot Adwords schandaal.

De meest winstgevende Google Ads branches

In 2017 waren er ruim 7 miljoen bedrijven die advertenties lieten opstellen via Google Ads. Interessant om te zien is dat 1% van deze klanten zorgt voor 99% van de totale omzet.

De meeste omzet haalt Google uit klanten in de ‘financiën en verzekeringen’ branche, met ruim 9 miljard dollar. Daarna komt de ‘verkoop en handelswaar’ tak met circa 7 miljard dollar, nipt gevolgd door de ‘toerisme en reis’ en ‘banen en opleidingen’ branches, met zo’n 6.5 miljard en 6 miljard dollar respectievelijk. Als je wil weten welke bedrijven het meeste uitgeven, check dan onze top 10 met grootste Google Ads klanten.

Meer weten over Google Ads?

Als je meer wil weten over Google Ads adviseren we je het volgende te checken:

  • Lees onze blog waarin we vertellen hoe je Adwords campagne begint, waar je op moet letten en hoe je ervoor kan zorgen dat je advertenties een daverend succes worden.
  • Lees onze blog over de top 3 Google ads tools om meer uit je campagnes te halen.
  • Lees onze blog met onze 10 beste tips voor Google Ads.
  • Bekijk hieronder het filmpje over wat Google Ads is en en hoe het werkt.
[vc_video link=”https://www.youtube.com/watch?v=cOTMWqwUXPU”]

Neem contact op met één van onze SEA specialisten. Bekijk hier al onze Google Ads diensten.

Kun jij wel wat hulp gebruiken bij de
marketing van jouw bedrijf?

Bel ons, of gebruik het onderstaande formulier om ons een mailtje te sturen.


    Meer leadsMeer webshop salesMeer merkbekendheidSterke contentNieuwe brandingNieuwe website


    In de ochtendBegin van de middagEind van de middag

    whello contact serge de sousa whello contact serge de sousa
    Serge de Sousa

    Bekijk onze laatste case

    Onze klanten beoordelen Whello met een:

    4.8 / 5

    Mooie merken aan het woord

    Wij hebben een hele fijne samenwerking met Whello. De lijntjes zijn kort, waardoor je soepel en snel kan handelen. En niet geheel onbelangrijk, de resultaten zijn ook goed 😉

    Kitty - Scienta

    Overperformen, dat is wat Whello het liefst doet...Whello heeft een website gebouwd voor 50|50 Amsterdam, onderdeel van het Leger des Heils. Tijdens onze eerste afspraak was al snel duidelijk dat Whello een partij is die zijn zaakjes op orde heeft. De communicatie is snel, duidelijk en professioneel. Thanks voor de fijne samenwerking!

    Marijn - Leger des Heils

    Positief: Kwaliteit, Professionaliteit, Responsiviteit Geweldige en goed meedenkende marketing partij die voorziet in alle facetten van de online marketing. Absolute aanrader.

    Sander Kok - Vicky

    Positief: Professionaliteit, Responsiviteit Het was een absoluut genoegen om met het Whello-team te werken! Ze hebben de verschillende fasen doorlopen, van branding en conceptontwerp tot de lancering van een geweldige nieuwe website! Het was leuk om met zulke professionals te werken. De Whello's zijn stuk voor stuk professionals binnen hun eigen vakgebied, vriendelijk en flexibel en er wordt kwalitatief hoogstaand werk verricht binnen het afgesproken tijdsbestek.

    Daniel - Keesing Technologies

    Whello is een prettig bedrijf om mee samen te werken. Bij Arend Auto ben ik verantwoordelijk voor de marketing en besteed veel online marketing uit bij Whello. Serge en Nasser zijn vakbekwaam en recht door zee. Ze voeren niet alleen uit maar komen ook zelf met adviezen en ideeën om meer resultaat te halen uit onze online campagnes.

    Ruud Weekers - Arend Auto

    Het fijne van Whello t.o.v. veel andere partijen is dat ze met je meedenken en zelf met goede suggesties komen. Ze zijn persoonlijk en hebben alle verschillende expertises in huis zodat iedereen doet waar hij/zij goed in is. Houd deadlines goed in de gaten maar twijfel niet om met ze in zee te gaan, het resultaat is top!

    Robin - Antenna Groep

    Sinds wij samenwerken met Whello, hebben wij een enorme groei doorgemaakt. De medewerkers van Whello weten als geen ander marketingbureau hoe je 'de expat' moet benaderen. Ze werken persoonlijk, enthousiast en effectief. Ik beveel ze van harte aan!

    Koen Gijzel - Koentact

    Whello staat altijd open voor nieuwe inzichten en ze denken graag mee over hoe we samen tot het juiste resultaat kunnen komen.

    Rosa - OCEANDIVA Unique Event Locations

    Bedankt voor de fijne samenwerking Whello! Door het betrokken team zijn we nóg enthousiaster over onze dienst dan dat we al waren, dat wil wat zeggen!

    Hakima El Allaoui - Staxi Taxi

    Wij werken nu al zeker 2 jaar met Whello samen op het gebied van onze online marketing. De samenwerking is zo fijn omdat we snel kunnen schakelen met elkaar en er echt wordt meegedacht in het verbeteren van onze zichtbaarheid en het verhogen van het aantal leads. Experts die de juiste snaar weten te raken, keer op keer.

    Mirco Pruyser - BP College

    Experienced people who are able to deliver great quality. Very pleased to be working with whello.

    Maaike - Tandarts Jordaan

    Working together with Whello to achieve our digital and automation goals is a great thing - dedicated, knowledgable, professional and up-to-date to the digital best practices.

    Daniela Fantaziu - Top Employers Institute