Je hebt het vast al eens voorbij zien – of horen – komen: voice search. Handig als je even niet beide handen beschikbaar hebt om iets op te zoeken. Of als je aan het multitasken bent. Steeds meer mensen gebruiken hun stem voor hulp wanneer ze niet kunnen typen. Ben jij al klaar voor voice search?

De Voice Search evolutie

Bijna 10 jaar geleden begonnen we al met voice search. Toen moest je nog een nummer bellen en zo je zoekopdracht doorgeven. In juni 2011 kondigde Google aan dat er een uitgebreidere, Engelse versie van voice search zou worden gelanceerd. En nu wordt voice search al in ruim 60 talen ondersteund.

Daarnaast speelde de ‘Hummingbird’ update in 2013 een belangrijke rol in deze evolutie. Bij deze update ging het er namelijk om dat de intentie van de gebruiker meer op de voorgrond werd gezet. Marketeers moesten de SEO strategie herzien en het tijdperk ‘keyword stuffing’ was definitief voorbij.

Een zoekopdracht inspreken, wordt al veel gedaan. Vooral op mobiel natuurlijk.

Kenmerken van voice search

Nee, je hoeft nog niet direct een heel voice search team aan te nemen. Maar er zijn wel een aantal belangrijke punten die we moeten onthouden.

1. Bij een zoekopdracht met stem gebruik je (lange) conversatiewoorden

Wanneer je een zoekopdracht op je computer doet, zul je vaak korte en krachtige woorden gebruiken. Bij een zoekopdracht met je stem geldt juist het tegenovergestelde. Je praat eigenlijk tegen een virtual assistent en zult daarom ook langere zinnen en conversatiewoorden gebruiken. Daarnaast is het bij voice search vaak zo dat je een vraag stelt. En dus niet alleen een aantal woorden achter elkaar plakt als zoekopdracht. Denk aan ‘reistijd Japan’ en ‘wat is de beste reistijd voor Japan?’.

> Speel hierop in door ook vragen te stellen in de content op je website.

2. Voice search zoekopdrachten zijn vaak lokaal

Mensen die zoekopdrachten doen met hun stem, zijn op zoek naar een lokale onderneming of dienst. Dat wijzen verschillende rapporten uit. Woorden als ‘dichtbij’ en ‘in de buurt’ worden vaak gebruikt in zulke zoekopdrachten.

> Zorg ervoor dat je local SEO goed is ingesteld. En dat je bijvoorbeeld ook je Google My Business account hebt geoptimaliseerd om lokaal gevonden te worden.

3. Gebruikers willen direct hulp

Veel gebruikers komen handen te kort om een telefoonnummer in te toetsen of een route uit te stippelen. Door middel van een zoekopdracht met hun stem, willen ze direct dat de gewenste persoon wordt gebeld of ze de route krijgen naar hun bestemming.

Ben jij klaar voor voice search?

Nu is de belangrijkste vraag natuurlijk, is je website klaar voor voice search? Wij geven nog vier punten die je direct kunt aanpakken om beter in te spelen op voice search.

  1. Gebruik structured data;
  2. Zorg ervoor dat je Google My Business account goed is ingesteld;
  3. Vraag reviews aan je klanten en laat deze zien in Google;
  4. Schrijf content waarin de vragen van je klanten worden beantwoord, die via voice search gesteld kunnen worden.

Hulp nodig bij SEO optimalisatie?

Is dit nog een beetje te hoog gegrepen of heb je geen tijd om zelf je website te optimaliseren? Neem gerust contact met ons op en wij gaan aan de slag om jouw website SEO proof te maken!

Kun jij wel wat hulp gebruiken bij de
marketing van jouw bedrijf?

Bel ons, of gebruik het onderstaande formulier om ons een mailtje te sturen.


    Meer leadsMeer webshop salesMeer merkbekendheidSterke contentNieuwe brandingNieuwe website


    In de ochtendBegin van de middagEind van de middag

    whello contact serge de sousa whello contact serge de sousa
    Serge de Sousa

    Bekijk onze laatste case

    Onze klanten beoordelen Whello met een:

    4.8 / 5

    Mooie merken aan het woord

    Wij hebben een hele fijne samenwerking met Whello. De lijntjes zijn kort, waardoor je soepel en snel kan handelen. En niet geheel onbelangrijk, de resultaten zijn ook goed 😉

    Kitty - Scienta

    Overperformen, dat is wat Whello het liefst doet...Whello heeft een website gebouwd voor 50|50 Amsterdam, onderdeel van het Leger des Heils. Tijdens onze eerste afspraak was al snel duidelijk dat Whello een partij is die zijn zaakjes op orde heeft. De communicatie is snel, duidelijk en professioneel. Thanks voor de fijne samenwerking!

    Marijn - Leger des Heils

    Positief: Kwaliteit, Professionaliteit, Responsiviteit Geweldige en goed meedenkende marketing partij die voorziet in alle facetten van de online marketing. Absolute aanrader.

    Sander Kok - Vicky

    Positief: Professionaliteit, Responsiviteit Het was een absoluut genoegen om met het Whello-team te werken! Ze hebben de verschillende fasen doorlopen, van branding en conceptontwerp tot de lancering van een geweldige nieuwe website! Het was leuk om met zulke professionals te werken. De Whello's zijn stuk voor stuk professionals binnen hun eigen vakgebied, vriendelijk en flexibel en er wordt kwalitatief hoogstaand werk verricht binnen het afgesproken tijdsbestek.

    Daniel - Keesing Technologies

    Whello is een prettig bedrijf om mee samen te werken. Bij Arend Auto ben ik verantwoordelijk voor de marketing en besteed veel online marketing uit bij Whello. Serge en Nasser zijn vakbekwaam en recht door zee. Ze voeren niet alleen uit maar komen ook zelf met adviezen en ideeën om meer resultaat te halen uit onze online campagnes.

    Ruud Weekers - Arend Auto

    Het fijne van Whello t.o.v. veel andere partijen is dat ze met je meedenken en zelf met goede suggesties komen. Ze zijn persoonlijk en hebben alle verschillende expertises in huis zodat iedereen doet waar hij/zij goed in is. Houd deadlines goed in de gaten maar twijfel niet om met ze in zee te gaan, het resultaat is top!

    Robin - Antenna Groep

    Sinds wij samenwerken met Whello, hebben wij een enorme groei doorgemaakt. De medewerkers van Whello weten als geen ander marketingbureau hoe je 'de expat' moet benaderen. Ze werken persoonlijk, enthousiast en effectief. Ik beveel ze van harte aan!

    Koen Gijzel - Koentact

    Whello staat altijd open voor nieuwe inzichten en ze denken graag mee over hoe we samen tot het juiste resultaat kunnen komen.

    Rosa - OCEANDIVA Unique Event Locations

    Bedankt voor de fijne samenwerking Whello! Door het betrokken team zijn we nóg enthousiaster over onze dienst dan dat we al waren, dat wil wat zeggen!

    Hakima El Allaoui - Staxi Taxi

    Wij werken nu al zeker 2 jaar met Whello samen op het gebied van onze online marketing. De samenwerking is zo fijn omdat we snel kunnen schakelen met elkaar en er echt wordt meegedacht in het verbeteren van onze zichtbaarheid en het verhogen van het aantal leads. Experts die de juiste snaar weten te raken, keer op keer.

    Mirco Pruyser - BP College

    Experienced people who are able to deliver great quality. Very pleased to be working with whello.

    Maaike - Tandarts Jordaan

    Working together with Whello to achieve our digital and automation goals is a great thing - dedicated, knowledgable, professional and up-to-date to the digital best practices.

    Daniela Fantaziu - Top Employers Institute