Amazon, de nummer één marketplace in de wereld. In Amerika behoort de webshop tot één van de meest bezochte websites naast Google & Youtube. Met een beurswaarde van ongeveer 794 miljard dollar is het één van de grootste bedrijven op dit moment. In Nederland is Amazon al een tijd actief als webshop voor uitsluitend boeken, maar daar gaat dit jaar verandering in komen.

Nu is de grote vraag: wat zal de invloed van een volledige introductie van Amazon hebben voor webshops als bol.com en Coolblue? In deze blog zullen we alle potentiële gevolgen op een rij zetten, zodat je niet voor een verrassing komt te staan.

Amazon: de e-commerce reus

Amazon is opgericht door Jeff Bezos en behoort tot de Four Giant Techs, samen met Google, Facebook en Apple. Zij zijn initieel begonnen in 1994 als een marktplaats voor boeken, maar besloten uiteindelijk om ook andere goederen te verkopen. De CEO van het bedrijf, Jeff Bezos, is begonnen in zijn garage en heeft vanaf huis zijn imperium gebouwd. De beurswaarde van Amazon wordt geschat op 794 miljard dollar. Zij bezitten namelijk de helft van de e-commerce markt. Dit maakt Amazon één van de allergrootste bedrijven.

Momenteel heeft Amazon meer dan 600.000 werknemers in dienst over de hele wereld. Dit maakt Amazon het derde grootste bedrijf op het gebied van werknemers. Tevens verkoopt Amazon meer dan een half miljard producten. Van kleding, tot sieraden en schoenen. Amazon verkoopt het op hun website.

Amazon goes Dutch… Again?

Amazon is al in veel landen actief en wil de allergrootste worden, zo blijkt maar weer uit de uitbreiding naar Nederland. In 2014 besloot Amazon om niet de gehele website naar Nederland te halen, maar alleen de boekhandel.

Nederlandse klanten konden toch via een zijweg producten van Amazon bestellen, want in Duitsland was de keten al volledig doorgevoerd. De producten werden via het magazijn – dat op de grens van Duitsland is gevestigd – per vrachtwagen naar delen in Nederland gebracht.

Deze lifehack was niet algemeen bekend, want de meeste klanten vonden het nog altijd prettiger om bij webshops als Bol.com of Wehkamp te bestellen. Dat Amazon besluit om volledig ‘Dutch’ te gaan, wordt wel slikken voor de andere marketplaces en e-commerce bedrijven. Naar verwachting zal dit op lange termijn zeker gevolgen hebben. 

Als jij een werknemer bent bij een webshop of een ondernemer, zijn de twee meest belangrijke vragen die je jezelf kan stellen:

  • Wat zijn de concrete gevolgen voor mijn/ een webshop? 
  • Wanneer zal Amazon dit officieel door voeren?

Gevolgen voor webshops

De gevolgen voor marketplaces als Coolblue en Bol.com zullen enorm zijn. Het redefinen van hun business proposities zal ervoor zorgen of zij 2020 heelhuids gaan overleven

Met de komst van Amazon neemt Bol.com afscheid van zijn monopoly status op de Nederlandse markt en zal het voor Coolblue heel lastig worden om hun unieke positie in de markt te behouden. De prijzen zullen namelijk goedkoper zijn, wat betekent dat de andere webshops ook naar hun prijzen moeten kijken. Wat vraag je bijvoorbeeld voor een keukenmachine als Amazon het dit goedkoper verkoopt? 

De invloed van Amazon is zo groot dat er zelfs een index is opgesteld: Death by Amazon index. Op deze index staan de 54 grootste retailers die mogelijk door Amazon uit de markt geduwd kunnen worden.

Zo kunnen bedrijven op tijd een inzage doen in hun bedrijfstactieken en kunnen zij zich zo goed mogelijk voorbereiden op de gigant genaamd Amazon.

Gevolgen voor jouw webshop

Wat zijn de echte gevolgen voor jou als e-commerce ondernemer? Dat ligt er maar net aan wat jouw product is! Bied je jouw assortiment al aan op bol.com? Registreer je dan ook zeker als partner bij Amazon en stap vanaf moment 1 in. Hierdoor kun je ook direct inschatten welke marketplace het beste aligned wat betreft jouw omzettargets. 

Daarnaast creëer je ook een extra buitenlandse afzetmarkt door middel van Amazon, waarom zou je niet in Duitsland proberen je producten aan de man te krijgen via Amazon?

We zien vooral een mooie kans en uitdaging voor onze klanten in Amazon, heb jij je businessplan al opgesteld? Wij helpen je hier graag bij! Neem contact met ons op en we bespreken alle mogelijkheden.

Kun jij wel wat hulp gebruiken bij de
marketing van jouw bedrijf?

Bel ons, of gebruik het onderstaande formulier om ons een mailtje te sturen.


    Meer leadsMeer webshop salesMeer merkbekendheidSterke contentNieuwe brandingNieuwe website


    In de ochtendBegin van de middagEind van de middag

    whello contact serge de sousa whello contact serge de sousa
    Serge de Sousa

    Bekijk onze laatste case

    Onze klanten beoordelen Whello met een:

    4.8 / 5

    Mooie merken aan het woord

    Wij hebben een hele fijne samenwerking met Whello. De lijntjes zijn kort, waardoor je soepel en snel kan handelen. En niet geheel onbelangrijk, de resultaten zijn ook goed 😉

    Kitty - Scienta

    Overperformen, dat is wat Whello het liefst doet...Whello heeft een website gebouwd voor 50|50 Amsterdam, onderdeel van het Leger des Heils. Tijdens onze eerste afspraak was al snel duidelijk dat Whello een partij is die zijn zaakjes op orde heeft. De communicatie is snel, duidelijk en professioneel. Thanks voor de fijne samenwerking!

    Marijn - Leger des Heils

    Positief: Kwaliteit, Professionaliteit, Responsiviteit Geweldige en goed meedenkende marketing partij die voorziet in alle facetten van de online marketing. Absolute aanrader.

    Sander Kok - Vicky

    Positief: Professionaliteit, Responsiviteit Het was een absoluut genoegen om met het Whello-team te werken! Ze hebben de verschillende fasen doorlopen, van branding en conceptontwerp tot de lancering van een geweldige nieuwe website! Het was leuk om met zulke professionals te werken. De Whello's zijn stuk voor stuk professionals binnen hun eigen vakgebied, vriendelijk en flexibel en er wordt kwalitatief hoogstaand werk verricht binnen het afgesproken tijdsbestek.

    Daniel - Keesing Technologies

    Whello is een prettig bedrijf om mee samen te werken. Bij Arend Auto ben ik verantwoordelijk voor de marketing en besteed veel online marketing uit bij Whello. Serge en Nasser zijn vakbekwaam en recht door zee. Ze voeren niet alleen uit maar komen ook zelf met adviezen en ideeën om meer resultaat te halen uit onze online campagnes.

    Ruud Weekers - Arend Auto

    Het fijne van Whello t.o.v. veel andere partijen is dat ze met je meedenken en zelf met goede suggesties komen. Ze zijn persoonlijk en hebben alle verschillende expertises in huis zodat iedereen doet waar hij/zij goed in is. Houd deadlines goed in de gaten maar twijfel niet om met ze in zee te gaan, het resultaat is top!

    Robin - Antenna Groep

    Sinds wij samenwerken met Whello, hebben wij een enorme groei doorgemaakt. De medewerkers van Whello weten als geen ander marketingbureau hoe je 'de expat' moet benaderen. Ze werken persoonlijk, enthousiast en effectief. Ik beveel ze van harte aan!

    Koen Gijzel - Koentact

    Whello staat altijd open voor nieuwe inzichten en ze denken graag mee over hoe we samen tot het juiste resultaat kunnen komen.

    Rosa - OCEANDIVA Unique Event Locations

    Bedankt voor de fijne samenwerking Whello! Door het betrokken team zijn we nóg enthousiaster over onze dienst dan dat we al waren, dat wil wat zeggen!

    Hakima El Allaoui - Staxi Taxi

    Wij werken nu al zeker 2 jaar met Whello samen op het gebied van onze online marketing. De samenwerking is zo fijn omdat we snel kunnen schakelen met elkaar en er echt wordt meegedacht in het verbeteren van onze zichtbaarheid en het verhogen van het aantal leads. Experts die de juiste snaar weten te raken, keer op keer.

    Mirco Pruyser - BP College

    Experienced people who are able to deliver great quality. Very pleased to be working with whello.

    Maaike - Tandarts Jordaan

    Working together with Whello to achieve our digital and automation goals is a great thing - dedicated, knowledgable, professional and up-to-date to the digital best practices.

    Daniela Fantaziu - Top Employers Institute