De digitale wereld staat niet stil en zo ook niet de ontwikkelingen in de onlinemarketingwereld. In de marketingwereld breekt een nieuw tijdperk aan met nieuwe innovatieve concepten. Het online vraagstuk kende niet voor niets een stijging van 8%. Grootschalige campagnes maken plaats voor kleine experimenten en het voortdurend testen van lopende campagnes. Doel hiervan is de meeste effectieve en efficiënte manieren te vinden om groei te realiseren. De nieuwe weg naar exponentiële groei. De nieuwe aanpak staat bekend als Growth Hacking, bedacht door Sean Ellis.
Exponentiële groei door Growth Hacking
Growth Hacking is een nieuwe vorm van marketing overgekomen uit Amerika. De meeste bedrijven weten nog niet wat Growth Hacking inhoudt terwijl veel bedrijven er onbewust mee bezig zijn. Het hoofddoel van Growth Hacking is de exponentiële groei van het bedrijf. De groei wordt gerealiseerd door middel van korte experimenten binnen de verschillende Marketingkanalen. In het proces staan de Marketingkanalen niet vast. Binnen Growth Hacking is er geen goed of fout en kan elk bedrijf zijn eigen invulling geven aan Growth Hacking. De focus is gelegd op het leggen van schaalbare en meetbare groei.
Strategievorming aan de hand van Growth Hacking
Maar om nu te zeggen dat Growth Hacking een aantal korte experimenten zijn dan doen we het begrip toch te kort. Het is namelijk meer, Growth Hacking is een nieuwe technologie waardoor de manier van denken veranderd. Het bezitten van de vaardigheden is een skill-set, een manier van aanpakken waarin een strategie gevormd wordt. Een strategie die de koers van een organisatie volgt: de visie.
De Marketing Funnel
Een Growth Hacker is namelijk actief in de gehele Marketing Funnel. Waarin de online marketeers vooral actief zijn in het voorste gedeelte van acquisitie en activatie. Een Growth Hacker is ook actief in het generen van groei en het motiveren van gebruikers om anderen aan te melden. Hiervoor worden door de Growth Hacker de juiste tools ingezet. De tools bestaan uit technologische platforms. Dit is mogelijk doordat een tool in staat is om te meten wat de doelgroep aan het doen is en op basis van deze data beslissingen nemen. Het idee achter Growth Hacking is om beslissingen te nemen op basis van gemeten data. Beslissingen nemen op basis van een gevoel behoort tot het verleden als het aan de Growth Hackers ligt. De creatieve ideeën moeten worden omgezet in experimenten en gemeten worden.
Growth Hacking in praktijk
Growth Hacking versnelt de groei door processen schaalbaar, herhaalbaar en voorspelbaar te maken. Succesvolle organisaties door middel van Growth Hacking zijn bijvoorbeeld: AirBnB en Netflix. De laatstgenoemde is succesvol geweest in het beschikbaar stellen van series waaraan behoefte is vanuit de gebruikers. Netflix realiseert dit door de verantwoordelijkheden te delegeren, de juiste tools in te zetten, maar vooral door het leren van experimenten.
De vraag naar Growth Hacking
Onderzoek toont aan dat vanuit Growth Tribe de wekelijkse aanvraag voor Growth Hackers bestaat uit 40 – 50 aanvragen. In de huidige technologische ontwikkelingen is het belangrijk dat een organisatie meetbare data heeft en op basis daarvan beslissingen neemt. Verwacht wordt dan ook dat de strategie steeds vaker door middel van Growth Hacking ingezet gaat worden. Growth Hacking zorgt voor exponentiele groei. Bedrijven die inspelen met Growth Hacking als strategievorming lopen voor op concurrenten als het gaat om marketingtechnieken.
Benieuwd hoe Whello jouw organisatie kan helpen bij Growth Hacking? Neem contact met ons op of bekijk onze growth hacking dienst!