Bij de Whello Boekenclub bespreken Whello’ers boeken die ze hebben gelezen. Dit zijn Boeken waar jij ook iets aan hebt! Ze delen wat ze ervan hebben geleerd en of ze jou het boek aanraden. Vandaag is marketing automation specialist Rudmer aan de beurt!
Welk boek heb je gelezen?
Seks, humor en het beloofde land van Andrews van Leeuwen & van Baaren
Waar gaat het over?
In Seks, humor en het beloofde land worden 33 verschillende, sterke beïnvloedingstechnieken uit de reclame beschreven bijvoorbeeld ‘’Deze blog wordt door experts aanbevolen en is slechts voor een beperkt aantal bezoekers te lezen, wees er dus snel bij! OP=OP‘’ Alle benoemde technieken worden toegelicht met scherpe en grappige voorbeelden waarmee de consument wordt beïnvloed.
En wat heb je geleerd dan?
De beïnvloedingstechnieken worden niet alleen bekeken vanuit de verleidingskracht maar ook vanuit psychologisch perspectief. Waarom werken sommige reclamecampagnes als een trein maar andere totaal niet?
Mannen worden bijvoorbeeld vaak geprikkeld door een sexy dame in een advertentie, terwijl de meeste vrouwen dit minder zullen hebben. Echter kan ‘seks’ in een reclameboodschap ook juist voor afleiding zorgen. Dit zorgt ervoor dat de reclameboodschap niet goed overkomt en de aandacht verlegd wordt naar ‘de seks’ in plaats van naar het product. Dit is een kort en simpel voorbeeld maar, in het boek worden veel meer van dit soort slimme voorbeelden toegelicht die zowel de marketeer als consument aan het denken zet.
Hoe ga je dit inzetten bij Whello?
Ik heb dit boek een paar jaar geleden gekocht en sindsdien heeft hij een vaste plek op mijn bureau. Als ik even geen inspiratie heb dan blader ik er doorheen en vind ik altijd wel weer een toepasbaar voorbeeld voor een copy of campagne.
Zou je het boek aanraden?
Het boek leest lekker weg en is een aanrader voor zowel marketeers als consumenten. Al moet ik dat niet te hard zeggen, straks beïnvloeden de campagnes van Whello onze doelgroep niet meer…