Amazon, de nummer één marketplace in de wereld. In Amerika behoort de webshop tot één van de meest bezochte websites naast Google & Youtube. Met een beurswaarde van ongeveer 794 miljard dollar is het één van de grootste bedrijven op dit moment. In Nederland is Amazon al een tijd actief als webshop voor uitsluitend boeken, maar daar gaat dit jaar verandering in komen.

Nu is de grote vraag: wat zal de invloed van een volledige introductie van Amazon hebben voor webshops als bol.com en Coolblue? In deze blog zullen we alle potentiële gevolgen op een rij zetten, zodat je niet voor een verrassing komt te staan.

Amazon: de e-commerce reus

Amazon is opgericht door Jeff Bezos en behoort tot de Four Giant Techs, samen met Google, Facebook en Apple. Zij zijn initieel begonnen in 1994 als een marktplaats voor boeken, maar besloten uiteindelijk om ook andere goederen te verkopen. De CEO van het bedrijf, Jeff Bezos, is begonnen in zijn garage en heeft vanaf huis zijn imperium gebouwd. De beurswaarde van Amazon wordt geschat op 794 miljard dollar. Zij bezitten namelijk de helft van de e-commerce markt. Dit maakt Amazon één van de allergrootste bedrijven.

Momenteel heeft Amazon meer dan 600.000 werknemers in dienst over de hele wereld. Dit maakt Amazon het derde grootste bedrijf op het gebied van werknemers. Tevens verkoopt Amazon meer dan een half miljard producten. Van kleding, tot sieraden en schoenen. Amazon verkoopt het op hun website.

Amazon goes Dutch… Again?

Amazon is al in veel landen actief en wil de allergrootste worden, zo blijkt maar weer uit de uitbreiding naar Nederland. In 2014 besloot Amazon om niet de gehele website naar Nederland te halen, maar alleen de boekhandel.

Nederlandse klanten konden toch via een zijweg producten van Amazon bestellen, want in Duitsland was de keten al volledig doorgevoerd. De producten werden via het magazijn – dat op de grens van Duitsland is gevestigd – per vrachtwagen naar delen in Nederland gebracht.

Deze lifehack was niet algemeen bekend, want de meeste klanten vonden het nog altijd prettiger om bij webshops als Bol.com of Wehkamp te bestellen. Dat Amazon besluit om volledig ‘Dutch’ te gaan, wordt wel slikken voor de andere marketplaces en e-commerce bedrijven. Naar verwachting zal dit op lange termijn zeker gevolgen hebben. 

Als jij een werknemer bent bij een webshop of een ondernemer, zijn de twee meest belangrijke vragen die je jezelf kan stellen:

  • Wat zijn de concrete gevolgen voor mijn/ een webshop? 
  • Wanneer zal Amazon dit officieel door voeren?

Gevolgen voor webshops

De gevolgen voor marketplaces als Coolblue en Bol.com zullen enorm zijn. Het redefinen van hun business proposities zal ervoor zorgen of zij 2020 heelhuids gaan overleven

Met de komst van Amazon neemt Bol.com afscheid van zijn monopoly status op de Nederlandse markt en zal het voor Coolblue heel lastig worden om hun unieke positie in de markt te behouden. De prijzen zullen namelijk goedkoper zijn, wat betekent dat de andere webshops ook naar hun prijzen moeten kijken. Wat vraag je bijvoorbeeld voor een keukenmachine als Amazon het dit goedkoper verkoopt? 

De invloed van Amazon is zo groot dat er zelfs een index is opgesteld: Death by Amazon index. Op deze index staan de 54 grootste retailers die mogelijk door Amazon uit de markt geduwd kunnen worden.

Zo kunnen bedrijven op tijd een inzage doen in hun bedrijfstactieken en kunnen zij zich zo goed mogelijk voorbereiden op de gigant genaamd Amazon.

Gevolgen voor jouw webshop

Wat zijn de echte gevolgen voor jou als e-commerce ondernemer? Dat ligt er maar net aan wat jouw product is! Bied je jouw assortiment al aan op bol.com? Registreer je dan ook zeker als partner bij Amazon en stap vanaf moment 1 in. Hierdoor kun je ook direct inschatten welke marketplace het beste aligned wat betreft jouw omzettargets. 

Daarnaast creëer je ook een extra buitenlandse afzetmarkt door middel van Amazon, waarom zou je niet in Duitsland proberen je producten aan de man te krijgen via Amazon?

We zien vooral een mooie kans en uitdaging voor onze klanten in Amazon, heb jij je businessplan al opgesteld? Wij helpen je hier graag bij! Neem contact met ons op en we bespreken alle mogelijkheden.

Kun jij wel wat hulp gebruiken bij de
marketing van jouw bedrijf?

Kom langs, bel ons, of gebruik onderstaand formulier om ons een mailtje te sturen. We nemen direct contact met je op om te zien hoe we je kunnen helpen!


Meer leadsMeer webshop salesMeer merkbekendheidMeer inzicht in dataNieuwe brandingNieuwe website

In de ochtendBegin van de middagEind van de middag

Onze klanten beoordelen Whello met een:

4.9 / 5

Onze blije klanten aan het woord

The main quality of Whello is that they are able to provide high quality services on a personal, informal level that is close to the customer. Communication is quick and there’s a lot of knowledge in the team. To me Whello is a trustworthy company for online marketing services and web design that I would highly recommend.

Carlies Mol

Passionate people that are very involved and create great advertising campaigns.

TradeIt gg

Whello have a fantastic team and delivered great results for us. Highly recommended !

Doug Neuhofer

Having successfully completed the set up phase, we would like to thank you for your professional behavior and great communication. We look forward to the continuation of this promising partnership!

LEATHER HYPE

Experienced people who are able to deliver great quality. Very pleased to be working with whello.

Maaike - Tandarts Jordaan

Working together with Whello to achieve our digital and automation goals is a great thing - dedicated, knowledgable, professional and up-to-date to the digital best practices.

Top Employers Institute

A smart, talented and friendly company providing top quality, focused service.

Brenda de Jong - The English Center

It's a pleasure working with really professional and competent people. SEO results we have achieved thanks to Whello are amazing!

Luca Bagnaschino

Great Amsterdam based advertising agency with a lot of in-house experience and smart + friendly staff.

Leks Betlem