Je kent ze vast wel, van die bureau’s die je tientallen leads beloven, waarvan meestal meer dan de helft direct de prullenbak in kan. Leads krijgen is prima, alleen is het zeker niet zaligmakend. Sterker nog; als jouw marketing alleen gericht is op het inkopen van leads, dan ben je behoorlijk afhankelijk van de grilligheid van een lead generator bedrijf. Ze hebben je leren lopen met krukken en op het moment dat je zelfstandig moet lopen, is de kans groot dat je niet meer zo goed scoort.
Ok, volledig leunen op leads inkopen is niet verstandig; maar wat dan wel?
De lead generatoren van deze wereld moeten het vooral hebben van hun vindbaarheid in Google. Om je onafhankelijkheid te winnen, zul je zelf ook hoog in Google moeten scoren. Google is echter kieskeurig in wie het bovenaan zet. Wat Google graag wilt is dat jij een autoriteit bent, een echte expert in jouw vakgebied. Ik hoor je denken, dat ben ik ook, ik heb veel klanten en iedereen is tevreden. Maar ziet Google dit ook zo?
Voordat iemand besluit welke laminaat hij wilt kopen, heeft dezelfde persoon waarschijnlijk al verscheidene zoekopdrachten in Google uitgevoerd.
- Welke laminaat is geschikt voor in de badkamer?
- Hoe zorg ik voor geluidsarme laminaat?
- Laminaat of PVC vloer?
Als jij inderdaad de expert bent op laminaat gebied, zou je op je website feilloos al deze vragen moeten kunnen beantwoorden. Het gaat dus altijd om de kwaliteit van je website en niet om de kwantiteit.
De tijd dat je heel vaak het woord ‘laminaat’ gebruikt op je website is voorbij. Google wilt dat je de gebruiker verder helpt en niet voor de gek houdt. Een hogere ranking verdien je dus op het moment dat je veel kennis deelt en Google ziet dat mensen lang op je website blijven om te lezen. Dit proces noem je SEO. Search Engine Optimization, oftewel de zoekmachine vindt jouw website als antwoord op de vraag van de gebruiker.
Hoe zit dit dan?
Iemand zoekt op ‘personal trainer’. Wat is de kans dat jij naar voren komt in de zoekopdrachten? Tsja, er zijn een hele hoop aanbieders. Misschien als je het specifieker maakt met een woonplaats, jij dan wel naar voren komt. Je kunt bijvoorbeeld beter richten op ‘personal trainer Amsterdam Noord’.
We weten dat de meeste mensen niet verder zoeken dan de eerste pagina. Naast een hoge SEO ranking, kun je ook bovenaan staan met Google advertenties. En alhoewel je zou denken dat Google Ads eerder vervelend zijn dan goed, dan heb je het goed mis; deze doen zeker wat met je online presence en dus ook met de gebruiker. De truc is om organisch te groeien in de zoekresultaten, en dit te combineren met Google Ads. Je creëert dan veel meer waarde. Want met je Google Ad, én je organisch ranking, sta je maar liefst 2x bovenaan. Wie heeft het dan nog over leads kopen?
Maar werkt adverteren op Facebook tegenwoordig niet veel beter?
Dat kan kloppen, ook wij draaien meerdere succesvolle Facebook en Instagram campagnes voor opdrachtgevers. Alleen bouw je op die manier geen waarde op binnen Google. Je bent gebonden aan het budget dat je vrij kunt maken. In het ergste geval kan je de campagnes niet meer betalen en moet je stoppen met het adverteren op Facebook. Mensen zien je niet meer online verschijnen en je website is niet te vinden in de eerste 10 zoekresultaten, omdat je geen aandacht aan SEO hebt besteed. Dat is zonde want alle waarde van jouw site heb je dus bij Facebook ondergebracht. Facebook is simpelweg een andere wereld dan Google.
Wanneer zou ik Facebook dan wel moeten gebruiken?
Facebook kan goed werken als het gaat om meer bekendheid krijgen. Je kan snel veel mensen bereiken op hun timeline. Het effect wordt versterkt omdat iemand ziet dat een vriend heeft gereageerd op jouw post. Het is dus voornamelijk een branding kanaal. Voorbeeld; als jij nieuwe schoenen nodig hebt, dan zoek jij niet binnen Facebook maar zal je uitwijken naar Google. In Google klik je vervolgens waarschijnlijk eerder op een schoenen site die regelmatig op je Facebook timeline tegenkomt. De volgorde waarin je Facebook gebruikt is onderdeel van je online marketing strategie.
Wij adviseren een Online Marketing plan met een lange termijn visie.
Met een simpele checklist weet je of er ruimte voor verbetering is:
- Is jouw website geoptimaliseerd op SEO?
- Gebruik je SEO tools zoals bijvoorbeeld de Yoast plugin?
- Is er een zoekwoorden analyse gedaan?
- Deel jij kennis op op je website?
- Doe jij aan online PR?
- Is jouw website snel genoeg?
- Heb jij een nette en geoptimaliseerde META structuur?
- Wat is het aandeel organische bezoekers op jouw website?
- Hoelang blijft de bezoeker op je site?
- Op welke pagina’s haakt de bezoeker af?
Vind je het lastig om antwoord te geven op deze vragen? Dan is het verstandig om eens in gesprek te gaan met een specialist over jouw online marketing strategie. Een kop koffie erbij en het levert op z’n minst een leuk gesprek op 🙂
Neem gerust contact met ons op!