Een goede landingspagina kun je zien als een duw in de goede richting. De bezoeker landt op jouw website en wil meteen weten waar hij aan toe is. Landingspagina’s moeten bezoekers daarom vanaf het eerste moment boeien en op de juiste manier de weg wijzen.
De bezoeker is immers te gast in een vreemde omgeving en wil zich meteen thuis voelen. Een goede landingspagina wekt daarom vertrouwen, overtuigt, is toegankelijk en bevat een duidelijke call-to-action. Je wilt immers niet dat het bij een bliksembezoek blijft. Weten wat een goede landingspagina is? In deze blogpost geven we je een zestal handige tips.
1. Aantrekkelijke titel: Wees duidelijk over wat je intenties zijn
Het bouwen van een landingspagina begint pas nadat je in kaart hebt gebracht wat het uiteindelijke doel van de pagina is. Wil je producten verkopen? Of dat de gebruiker zich inschrijft voor een seminar? Elk doel vereist een andere aanvliegroute op het gebied van lay-out en content. Vertaal je doel naar een duidelijke en aantrekkelijke paginatitel.
Zorg bij het verkopen van producten, dat de productcategorieën en het winkelmandje makkelijk te vinden zijn. Bij een informatieve website moet het voor de bezoeker makkelijk zijn om meer informatie op te vragen, middels een duidelijk contactformulier.
2. Uitnodigende subkopjes
Goede landingspagina’s zijn duidelijk van karakter en hebben geen storende of afleidende elementen. Er mag immers niet worden afgeweken van het doel: bezoekers stimuleren om een bepaalde actie uit te voeren.
Houd in gedachten dat je de bezoeker op jouw landingspagina biedt waar ze voor komen. Zorg dat het vanaf de landingspagina makkelijk te scannen is naar de verschillende onderdelen door duidelijke subkopjes. Hanteer het why, what, how principe:
- Why: Waarom je dit nodig hebt
- What: Wat dit product inhoud
- How: Hoe je dit product aanschaft
3. Scanbare inhoud
De meeste landingspagina’s zijn teveel gericht op statische informatie. Voorkom lange lappen tekst met technische details en stoffige informatie. Ook productinformatie is vaak te saai en langdradig. Houd de content luchtig en focus op wat de bezoeker wil vinden op de website.
Gebruik in plaats van lange alinea’s (zogenaamde ‘content bricks’), regelmatig bullets om de tekst leesbaarder te maken.
4. Social proof
Om bezoekers over te laten gaan tot actie moet je een betrouwbare indruk achterlaten. Als bedrijf dien je jezelf daarom transparant op te stellen. Een goede manier daarvoor is het tonen van echte reviews of case-studies. Op de landingspagina zelf mag dit onderdeel dan ook niet ontbreken. Consumenten zullen eerder geneigd zijn om op jouw pagina actie te ondernemen als ze zien dat anderen dat ook hebben gedaan.
5 & 6. Leadgeneratie en doorklikratio
Als de vorige vier stappen netjes zijn uitgevoerd, dan is de bezoeker inmiddels warm genoeg om doorgestuurd te worden naar een vervolgactie. In het meest gunstige geval is dit de winkelwagen of het contactformulier. Het aantal conversies zal hoger uitvallen als je potentiële klanten een duwtje in de goede richting geeft. Zorg ervoor dat ze informatie achterlaten en doorklikken.
Bedenk een krachtige CTA (call-to-action). ‘Plan een digitale intakegesprek’ klinkt bijvoorbeeld beter als ‘Meer info’.
7. Logische menu navigatie
Zorg ervoor dat het hoofdmenu verwijst naar pagina’s die daadwerkelijk iets toevoegen voor de bezoeker. Bedenk welke vragen een twijfelende bezoeker heeft en beantwoord deze informatiebehoefte in het hoofdmenu.
Verkoop je bijvoorbeeld een softwarepakket? Zet in je hoofdmenu een verwijzing naar de ‘features’, ‘prijzen’ en ‘cases’.
8. Betekenisvolle afbeeldingen
Internetgebruikers zijn visueel ingesteld en worden alsmaar visueler. Afbeeldingen maken uiteindelijk meer indruk dan lange lappen tekst. Zorg echter niet alleen voor mooie plaatjes, maar let erop dat deze waarde toevoegen aan de bijbehorende informatie. Laat de afbeelding overeenkomen met het daadwerkelijke aanbod.
Bij deze nog een tip van mij naar jou: om de SEO te verbeteren zorg je ervoor dat de naam van de afbeelding de zoekwoorden bevat. Google kan afbeeldingen niet lezen, maar wel de alt-tekst van afbeeldingen.
Bonus tip
Toon na de ondernomen actie van de bezoeker een bedankpagina en laat jouw waardering zien. Toch zou de gemiddelde internet marketeer zichzelf niet zijn als het ook hier geen nieuwe kansen zou benutten. Op de bedankpagina kun je namelijk uitnodigen om nóg een andere actie uit te voeren. Hierbij kun je bijvoorbeeld denken aan het ‘liken’ van de Facebook-bedrijfspagina of het inschrijven voor een nieuwsbrief.
Pak jouw landingspagina er eens bij en beoordeel of deze aan bovenstaande criteria voldoet.
Benieuwd hoe Whello jouw hierbij kan helpen? Neem dan contact met ons op. Onze webdesigners helpen je graag!