Een goede landingspagina kun je zien als een duw in de goede richting. De bezoeker landt op jouw website en wil meteen weten waar hij aan toe is. Landingspagina’s moeten bezoekers daarom vanaf het eerste moment boeien en op de juiste manier de weg wijzen.

De bezoeker is immers te gast in een vreemde omgeving en wil zich meteen thuis voelen. Een goede landingspagina wekt daarom vertrouwen, overtuigt, is toegankelijk en bevat een duidelijke call-to-action. Je wilt immers niet dat het bij een bliksembezoek blijft. Weten wat een goede landingspagina is? In deze blogpost geven we je een zestal handige tips.

1. Aantrekkelijke titel: Wees duidelijk wat je intenties zijn

Het bouwen van een landingspagina begint pas nadat je in kaart hebt gebracht wat het uiteindelijke doel van de pagina is. Wil je producten verkopen? Of dat de gebruiker zich inschrijft voor een seminar? Elk doel vereist een andere aanvliegroute op het gebied van lay-out en content. Vertaal je doel naar een duidelijke en aantrekkelijke paginatitel.

Zorg bij het verkopen van producten, dat de productcategorieën en het winkelmandje makkelijk te vinden zijn. Bij een informatieve website moet het voor de bezoeker makkelijk zijn om meer informatie op te vragen, middels een duidelijk contactformulier.

2. Duidelijke subkopjes

Goede landingspagina’s zijn duidelijk van karakter en hebben geen storende of afleidende elementen. Er mag immers niet worden afgeweken van het doel: bezoekers stimuleren om een bepaalde actie uit te voeren.

Houd in gedachten dat je de bezoeker op jouw landingspagina biedt waar ze voor komen. Zorg dat het vanaf de landingspagina makkelijk te scannen is naar de verschillende onderdelen door duidelijke subkopjes.

3. Scanbare inhoud

De meeste landingspagina’s zijn teveel gericht op statische informatie. Voorkom lange lappen tekst met technische details en stoffige informatie. Ook productinformatie is vaak te saai en langdradig. Houd de content luchtig en focus op wat de bezoeker wil vinden op de website.

Gebruik in plaats van lange alinea’s (zogenaamde ‘content bricks’), regelmatig bullets om de tekst leesbaarder te maken.

4. Social proof

Om bezoekers over te laten gaan tot actie moet je een betrouwbare indruk achterlaten. Als bedrijf dien je jezelf daarom transparant op te stellen. Een goede manier daarvoor is het tonen van echte reviews of case-studies. Op de landingspagina zelf mag dit onderdeel dan ook niet ontbreken. Consumenten zullen eerder geneigd zijn om op jouw pagina actie te ondernemen als ze zien dat anderen dat ook hebben gedaan.

5 & 6. Leadgeneratie en doorklikratio

Als de vorige vier stappen netjes zijn uitgevoerd, dan is de bezoeker inmiddels warm genoeg om doorgestuurd te worden naar een vervolgactie. In het meest gunstige geval is dit de winkelwagen of het contactformulier. Het aantal conversies zal hoger uitvallen als je potentiële klanten een duwtje in de goede richting geeft. Zorg ervoor dat ze informatie achterlaten en doorklikken.

Bedenk een krachtige CTA (call-to-action). ‘Plan een digitale intakegesprek’ klinkt bijvoorbeeld beter als ‘Meer info’.

7. Logische menu navigatie

Zorg ervoor dat het hoofdmenu verwijst naar pagina’s die daadwerkelijk iets toevoegen voor de bezoeker. Bedenk welke vragen een twijfelende bezoeker heeft en beantwoord deze informatiebehoefte in het hoofdmenu.

Verkoop je bijvoorbeeld een softwarepakket? Zet in je hoofdmenu een verwijzing naar de ‘features’, ‘prijzen’ en ‘cases’.

8. Betekenisvolle afbeeldingen

Internetgebruikers zijn visueel ingesteld en worden alsmaar visueler. Afbeeldingen maken uiteindelijk meer indruk dan lange lappen tekst. Zorg echter niet alleen voor mooie plaatjes, maar let erop dat deze waarde toevoegen aan de bijbehorende informatie. Laat de afbeelding overeenkomen met het daadwerkelijke aanbod.

Bij deze nog een tip van mij naar jou: om de SEO te verbeteren zorg je ervoor dat de naam van de afbeelding de zoekwoorden bevat. Google kan afbeeldingen niet lezen, maar wel de alt-tekst van afbeeldingen.

Bonus tip

Toon na de ondernomen actie van de bezoeker een bedankpagina en laat jouw waardering zien. Toch zou de gemiddelde internet marketeer zichzelf niet zijn als het ook hier geen nieuwe kansen zou benutten. Op de bedankpagina kun je namelijk uitnodigen om nóg een andere actie uit te voeren. Hierbij kun je bijvoorbeeld denken aan het ‘liken’ van de Facebook-bedrijfspagina of het inschrijven voor een nieuwsbrief.

 

Pak jouw landingspagina er eens bij en beoordeel of deze aan bovenstaande criteria voldoet.

Benieuwd hoe Whello jouw hierbij kan helpen? Neem dan contact met ons op. Onze webdesigners helpen je graag!

Kun jij wel wat hulp gebruiken bij de
marketing van jouw bedrijf?

Kom langs, bel ons, of gebruik onderstaand formulier om ons een mailtje te sturen. We nemen direct contact met je op om te zien hoe we je kunnen helpen!


    Meer leadsMeer webshop salesMeer merkbekendheidMeer inzicht in dataNieuwe brandingNieuwe website

    In de ochtendBegin van de middagEind van de middag

    Bekijk onze laatste case

    Onze klanten beoordelen Whello met een:

    4.8 / 5

    Onze blije klanten aan het woord

    Positief: Professionaliteit, Responsiviteit Het was een absoluut genoegen om met het Whello-team te werken! Ze hebben de verschillende fasen doorlopen, van branding en conceptontwerp tot de lancering van een geweldige nieuwe website! Het was leuk om met zulke professionals te werken. De Whello's zijn stuk voor stuk professionals binnen hun eigen vakgebied, vriendelijk en flexibel en er wordt kwalitatief hoogstaand werk verricht binnen het afgesproken tijdsbestek.

    Daniel - Keesing Technologies

    Whello is een prettig bedrijf om mee samen te werken. Bij Arend Auto ben ik verantwoordelijk voor de marketing en besteed veel online marketing uit bij Whello. Serge en Nasser zijn vakbekwaam en recht door zee. Ze voeren niet alleen uit maar komen ook zelf met adviezen en ideeën om meer resultaat te halen uit onze online campagnes.

    Ruud Weekers - Arend Auto

    Het fijne van Whello t.o.v. veel andere partijen is dat ze met je meedenken en zelf met goede suggesties komen. Ze zijn persoonlijk en hebben alle verschillende expertises in huis zodat iedereen doet waar hij/zij goed in is. Houd deadlines goed in de gaten maar twijfel niet om met ze in zee te gaan, het resultaat is top!

    Robin - Antenna Groep

    Sinds wij samenwerken met Whello, hebben wij een enorme groei doorgemaakt. De medewerkers van Whello weten als geen ander marketingbureau hoe je 'de expat' moet benaderen. Ze werken persoonlijk, enthousiast en effectief. Ik beveel ze van harte aan!

    Koen Gijzel - Koentact

    Whello staat altijd open voor nieuwe inzichten en ze denken graag mee over hoe we samen tot het juiste resultaat kunnen komen.

    Rosa - OCEANDIVA Unique Event Locations

    Positief: Kwaliteit, Professionaliteit, Responsiviteit Geweldige en goed meedenkende marketing partij die voorziet in alle facetten van de online marketing. Absolute aanrader.

    Sander Kok - Vicky

    Bedankt voor de fijne samenwerking Whello! Door het betrokken team zijn we nóg enthousiaster over onze dienst dan dat we al waren, dat wil wat zeggen!

    Hakima El Allaoui - Staxi Taxi

    Wij werken nu al zeker 2 jaar met Whello samen op het gebied van onze online marketing. De samenwerking is zo fijn omdat we snel kunnen schakelen met elkaar en er echt wordt meegedacht in het verbeteren van onze zichtbaarheid en het verhogen van het aantal leads. Experts die de juiste snaar weten te raken, keer op keer.

    Mirco Pruyser - BP College

    Experienced people who are able to deliver great quality. Very pleased to be working with whello.

    Maaike - Tandarts Jordaan

    Working together with Whello to achieve our digital and automation goals is a great thing - dedicated, knowledgable, professional and up-to-date to the digital best practices.

    Daniela Fantaziu - Top Employers Institute