Vergelijk een nieuwe website met een nieuw huis. Als je handig bent en alle tijd hebt, kan je best zelf een huis bouwen. Oké, het meetwerk had misschien iets strakker gekund, maar het huis staat in elk geval. Schakel je de hulp in van een aannemer, dan zal de woning waarschijnlijk veel eerder af zijn, technisch completer en een stuk steviger staan. Hoogstwaarschijnlijk heeft de aannemer ook aan belangrijke details gedacht die bij jou niet bekend waren.
Voor een site geldt precies hetzelfde. Webdesign is net als het bouwen van een huis, een vak op zich. Je website is je online visitekaartje, dus zullen de meeste bedrijven daarom beslissen om webdesign uit te besteden. Maar hoe doe je dat? Met deze 5 tips voor het uitbesteden van je webdesign, ga je in ieder geval goed van start.
Tip 1: Bestudeer de portfolio van je webdesign bureau
We schrijven niets nieuws wanneer we zeggen dat je genoeg onderzoek moet doen naar het webdesign bureau waarmee je wilt samenwerken. Een belangrijk hulpmiddel om een goed beeld te kunnen vormen is het portfolio. Welke websites heeft het betreffende bureau al eerder gebouwd en zijn er klanten binnen jouw niche? Hopelijk zie je raakvlakken die belangrijk zijn voor jouw nieuwe website. Of wellicht doe je zelfs nieuwe inspiratie op.
Bonustip: Een goede webdesigner staat ook klaar voor je na de oplevering. Kijk ook naar de overige diensten van het betreffende bureau en zoek naar klantervaringen.
Tip 2: Vraag om een overzichtelijk kostenplaatje
De uiteindelijke kostprijs van de website hangt af van talloze factoren. Vraag daarom goed na, welke onderdelen daadwerkelijk zijn meegenomen in de kostprijs. Zo kunnen extra functionaliteiten meer geld kosten.
Alvorens je een offerte laat opstellen, is het daarom belangrijk om de functionaliteiten die je wenst op je website duidelijk voor jezelf te hebben. Het opzetten van bijvoorbeeld een webshop komt namelijk meer bij kijken, zoals het bouwen van een bestelproces. Wanneer gedurende het proces er diverse functionaliteiten bij komen, duurt het project langer. En hoe langer het project duurt, hoe meer meer feedback momenten er zullen zijn. Het is om die reden belangrijk om een duidelijk overzicht te hebben van het kostenplaatje, zodat je niet tegen verborgen kosten aanloopt.
Vaak is er ook veel te doen over updates van extensies, licenties en andere geïntegreerde software. Laat je goed informeren of deze updates ook allemaal zijn meegenomen in de kosten.
Bonustip: Bekijk of het nodig is om ook tijd in de offerte op te laten nemen voor zogenoemd ‘onderhoud van de website’. Hierdoor kunnen kleine aanpassingen tussendoor gemakkelijk worden opgelost en voorkom je voor elke kleine aanpassing een nieuwe factuur.
Tip 3: Communiceer, communiceer, communiceer
Dit is waarschijnlijk de belangrijkste sleutel tot succes. Communicatie over de projectvoortgang is erg belangrijk. Durf vragen te stellen als er voor jou onbekende vaktermen langs vliegen. Wat voor een webdesigner vanzelfsprekend is, kan voor jou onbekend terrein zijn.
Anderzijds zal het web-bureau niet op de hoogte zijn van alles wat er in jouw vakgebied speelt. Veronderstel dus niet dat je vanaf het allereerste moment op één lijn ligt. Van beide kanten zullen er voorbeelden, illustraties en plannen van aanpak benodigd zijn. Ga het gesprek aan en praat met alle beslissers. Oftewel, communiceer!
Bonustip: Onderzoek welke website’s je als voorbeeld wilt nemen voor jouw project en maak screenshots van sterke website elementen.
Tip 4: Stel realistische verwachtingen
Vaak zijn websites maatwerk. Een betrokken webdesigner zal hemel en aarde bewegen om op te kunnen leveren wat aan jou is beloofd. Omdat er bij specifieke websites vaak rekening moet worden gehouden met de allerkleinste details, is het belangrijk om inlevingsvermogen te hebben. Beide kanten moeten zich in elkaar kunnen en durven te verplaatsen. Stel samen een realistische deadline op, om teleurstellingen bij vertragingen te voorkomen.
Dit is vooral het geval bij hele technische vraagstukken. Vaak ontstaan er tijdens het project namelijk allerlei nieuwe wensen die weer tijd in beslag nemen. Let er dus op dat het verwachte oplevermoment uitgaat van globale inschattingen. Het belangrijkste is uiteindelijk om een website te bouwen die staat als een huis en volledig naar wens is.
Bonustip: Houdt naast de verwachte levertijd rekening met een uitloop van 1 tot 2 weken voor eventuele nieuwe inzichten tijdens het proces.
Tip 5: Plan je online marketing acties
Vaak wordt er alleen maar gedacht aan het bouwen van een website. Houdt er echter rekening mee dat de website slechts een onderdeel is van je online marketingactiviteiten. Alleen een website, zal geen nieuwe business opleveren, als het niet ook gevonden wordt door de doelgroep. Bespreek de vindbaarheid van de website daarom ook met je webdesign bureau. Wordt de website Google-vriendelijk gebouwd? Wordt er rekening gehouden met productpagina’s voor eventuele campagnes? Realiseer je dat het lastiger is om achteraf de website aan te passen, wanneer je erachter komt dat de website toch niet zo goed aansluit bij je online acties.
Bonustip: Investeer bij een websiteproject, tegelijkertijd ook in SEO. Je wilt dat je nieuwe website natuurlijk wel Google-vriendelijk is en hoog scoort in Google.
Webdesign uitbesteden?
Een goede website is onmisbaar tegenwoordig. Hierbij is niet alleen design belangrijk, maar ook moet deze functioneel zijn en uitnodigen tot een vervolgactie. Benieuwd naar jouw mogelijkheden? Laat je website maken door de specialisten van Whello! Waar wacht je nog op? Neem snel contact met ons op.