Vergelijk een nieuwe website met een nieuw huis. Als je handig bent en alle tijd hebt, kan je best zelf een huis bouwen. Oké, het meetwerk had misschien iets strakker gekund, maar het huis staat in elk geval. Schakel je de hulp in van een aannemer, dan zal de woning waarschijnlijk veel eerder af zijn, technisch completer en een stuk steviger staan. Hoogstwaarschijnlijk heeft de aannemer ook aan belangrijke details gedacht die bij jou niet bekend waren.

Voor een site geldt precies hetzelfde. Webdesign is net als het bouwen van een huis, een vak op zich. Je website is je online visitekaartje, dus zullen de meeste bedrijven daarom beslissen om webdesign uit te besteden. Maar hoe doe je dat? Met deze 5 tips voor het uitbesteden van je webdesign, ga je in ieder geval goed van start.

Tip 1: Bestudeer de portfolio van je webdesign bureau

We schrijven niets nieuws wanneer we zeggen dat je genoeg onderzoek moet doen naar het webdesign bureau waarmee je wilt samenwerken. Een belangrijk hulpmiddel om een goed beeld te kunnen vormen is het portfolio. Welke websites heeft het betreffende bureau al eerder gebouwd en zijn er klanten binnen jouw niche? Hopelijk zie je raakvlakken die belangrijk zijn voor jouw nieuwe website. Of wellicht doe je zelfs nieuwe inspiratie op.

Bonustip: Een goede webdesigner staat ook klaar voor je na de oplevering. Kijk ook naar de overige diensten van het betreffende bureau en zoek naar klantervaringen.

Tip 2: Vraag om een overzichtelijk kostenplaatje

De uiteindelijke kostprijs van de website hangt af van talloze factoren. Vraag daarom goed na, welke onderdelen daadwerkelijk zijn meegenomen in de kostprijs. Zo kunnen extra functionaliteiten meer geld kosten.

Alvorens je een offerte laat opstellen, is het daarom belangrijk om de functionaliteiten die je wenst op je website duidelijk voor jezelf te hebben. Het opzetten van bijvoorbeeld een webshop komt namelijk meer bij kijken, zoals het bouwen van een bestelproces. Wanneer gedurende het proces er diverse functionaliteiten bij komen, duurt het project langer. En hoe langer het project duurt, hoe meer meer feedback momenten er zullen zijn. Het is om die reden belangrijk om een duidelijk overzicht te hebben van het kostenplaatje, zodat je niet tegen verborgen kosten aanloopt.

Vaak is er ook veel te doen over updates van extensies, licenties en andere geïntegreerde software. Laat je goed informeren of deze updates ook allemaal zijn meegenomen in de kosten.

Bonustip: Bekijk of het nodig is om ook tijd in de offerte op te laten nemen voor zogenoemd ‘onderhoud van de website’. Hierdoor kunnen kleine aanpassingen tussendoor gemakkelijk worden opgelost en voorkom je voor elke kleine aanpassing een nieuwe factuur.

Tip 3: Communiceer, communiceer, communiceer

Dit is waarschijnlijk de belangrijkste sleutel tot succes. Communicatie over de projectvoortgang is erg belangrijk. Durf vragen te stellen als er voor jou onbekende vaktermen langs vliegen. Wat voor een webdesigner vanzelfsprekend is, kan voor jou onbekend terrein zijn.

Anderzijds zal het web-bureau niet op de hoogte zijn van alles wat er in jouw vakgebied speelt. Veronderstel dus niet dat je vanaf het allereerste moment op één lijn ligt. Van beide kanten zullen er voorbeelden, illustraties en plannen van aanpak benodigd zijn. Ga het gesprek aan en praat met alle beslissers. Oftewel, communiceer!

Bonustip: Onderzoek welke website’s je als voorbeeld wilt nemen voor jouw project en maak screenshots van sterke website elementen.

Tip 4: Stel realistische verwachtingen

Vaak zijn websites maatwerk. Een betrokken webdesigner zal hemel en aarde bewegen om op te kunnen leveren wat aan jou is beloofd. Omdat er bij specifieke websites vaak rekening moet worden gehouden met de allerkleinste details, is het belangrijk om inlevingsvermogen te hebben. Beide kanten moeten zich in elkaar kunnen en durven te verplaatsen. Stel samen een realistische deadline op, om teleurstellingen bij vertragingen te voorkomen.

Dit is vooral het geval bij hele technische vraagstukken. Vaak ontstaan er tijdens het project namelijk allerlei nieuwe wensen die weer tijd in beslag nemen. Let er dus op dat het verwachte oplevermoment uitgaat van globale inschattingen. Het belangrijkste is uiteindelijk om een website te bouwen die staat als een huis en volledig naar wens is.

Bonustip: Houdt naast de verwachte levertijd rekening met een uitloop van 1 tot 2 weken voor eventuele nieuwe inzichten tijdens het proces.

Tip 5: Plan je online marketing acties

Vaak wordt er alleen maar gedacht aan het bouwen van een website. Houdt er echter rekening mee dat de website slechts een onderdeel is van je online marketingactiviteiten. Alleen een website, zal geen nieuwe business opleveren, als het niet ook gevonden wordt door de doelgroep. Bespreek de vindbaarheid van de website daarom ook met je webdesign bureau. Wordt de website Google-vriendelijk gebouwd? Wordt er rekening gehouden met productpagina’s voor eventuele campagnes? Realiseer je dat het lastiger is om achteraf de website aan te passen, wanneer je erachter komt dat de website toch niet zo goed aansluit bij je online acties.

Bonustip: Investeer bij een websiteproject, tegelijkertijd ook in SEO. Je wilt dat je nieuwe website natuurlijk wel Google-vriendelijk is en hoog scoort in Google.

Webdesign uitbesteden?

Een goede website is onmisbaar tegenwoordig. Hierbij is niet alleen design belangrijk, maar ook moet deze functioneel zijn en uitnodigen tot een vervolgactie. Benieuwd naar jouw mogelijkheden? Laat je website maken door de specialisten van Whello! Waar wacht je nog op? Neem snel contact met ons op.

Kun jij wel wat hulp gebruiken bij de
marketing van jouw bedrijf?

Bel ons, of gebruik het onderstaande formulier om ons een mailtje te sturen.


    Meer leadsMeer webshop salesMeer merkbekendheidSterke contentNieuwe brandingNieuwe website


    In de ochtendBegin van de middagEind van de middag

    whello contact serge de sousa whello contact serge de sousa
    Serge de Sousa

    Bekijk onze laatste case

    Onze klanten beoordelen Whello met een:

    4.8 / 5

    Mooie merken aan het woord

    Wij hebben een hele fijne samenwerking met Whello. De lijntjes zijn kort, waardoor je soepel en snel kan handelen. En niet geheel onbelangrijk, de resultaten zijn ook goed 😉

    Kitty - Scienta

    Overperformen, dat is wat Whello het liefst doet...Whello heeft een website gebouwd voor 50|50 Amsterdam, onderdeel van het Leger des Heils. Tijdens onze eerste afspraak was al snel duidelijk dat Whello een partij is die zijn zaakjes op orde heeft. De communicatie is snel, duidelijk en professioneel. Thanks voor de fijne samenwerking!

    Marijn - Leger des Heils

    Positief: Kwaliteit, Professionaliteit, Responsiviteit Geweldige en goed meedenkende marketing partij die voorziet in alle facetten van de online marketing. Absolute aanrader.

    Sander Kok - Vicky

    Positief: Professionaliteit, Responsiviteit Het was een absoluut genoegen om met het Whello-team te werken! Ze hebben de verschillende fasen doorlopen, van branding en conceptontwerp tot de lancering van een geweldige nieuwe website! Het was leuk om met zulke professionals te werken. De Whello's zijn stuk voor stuk professionals binnen hun eigen vakgebied, vriendelijk en flexibel en er wordt kwalitatief hoogstaand werk verricht binnen het afgesproken tijdsbestek.

    Daniel - Keesing Technologies

    Whello is een prettig bedrijf om mee samen te werken. Bij Arend Auto ben ik verantwoordelijk voor de marketing en besteed veel online marketing uit bij Whello. Serge en Nasser zijn vakbekwaam en recht door zee. Ze voeren niet alleen uit maar komen ook zelf met adviezen en ideeën om meer resultaat te halen uit onze online campagnes.

    Ruud Weekers - Arend Auto

    Het fijne van Whello t.o.v. veel andere partijen is dat ze met je meedenken en zelf met goede suggesties komen. Ze zijn persoonlijk en hebben alle verschillende expertises in huis zodat iedereen doet waar hij/zij goed in is. Houd deadlines goed in de gaten maar twijfel niet om met ze in zee te gaan, het resultaat is top!

    Robin - Antenna Groep

    Sinds wij samenwerken met Whello, hebben wij een enorme groei doorgemaakt. De medewerkers van Whello weten als geen ander marketingbureau hoe je 'de expat' moet benaderen. Ze werken persoonlijk, enthousiast en effectief. Ik beveel ze van harte aan!

    Koen Gijzel - Koentact

    Whello staat altijd open voor nieuwe inzichten en ze denken graag mee over hoe we samen tot het juiste resultaat kunnen komen.

    Rosa - OCEANDIVA Unique Event Locations

    Bedankt voor de fijne samenwerking Whello! Door het betrokken team zijn we nóg enthousiaster over onze dienst dan dat we al waren, dat wil wat zeggen!

    Hakima El Allaoui - Staxi Taxi

    Wij werken nu al zeker 2 jaar met Whello samen op het gebied van onze online marketing. De samenwerking is zo fijn omdat we snel kunnen schakelen met elkaar en er echt wordt meegedacht in het verbeteren van onze zichtbaarheid en het verhogen van het aantal leads. Experts die de juiste snaar weten te raken, keer op keer.

    Mirco Pruyser - BP College

    Experienced people who are able to deliver great quality. Very pleased to be working with whello.

    Maaike - Tandarts Jordaan

    Working together with Whello to achieve our digital and automation goals is a great thing - dedicated, knowledgable, professional and up-to-date to the digital best practices.

    Daniela Fantaziu - Top Employers Institute