Een nieuwe naam en platform voor
het laatste data nieuws
Daily Data Bytes geeft nieuws en achtergronden uit de wereld van data-science, -analytics, data-insights en marktonderzoek. Als marketeers pur sang lag dit project dan ook volledig in ons straatje!
De klant nam afscheid van het vertrouwde printmagazine ClouToday en zette in op de overgang naar een nieuw te ontwikkelen 100% digitaal platform. Whello heeft dit proces mogen begeleiden vanaf de nieuwe naam tot aan de nieuwe ad server.
Dit project in het kort
- Volledig nieuwe naam & huisstijl
- Snel en overzichtelijk nieuwsplatform
- Geïntegreerde advertentiemogelijkheden
- Meer over Daily Data Bytes
- Meer over B2B marketing
Het proces
Mooie dingen maken wij samen met de klant. Co-creatie noemen we dat. We werkten dan ook nauw samen met de redactie van Daily Data Bytes. De kick-off van dit project begon, net als altijd, met een brainstormsessie. Tijdens deze sessie legden we samen de doelen en opbouw van de website en de nieuwe huisstijl vast.
We hebben het project in verschillende stappen verdeeld, waar we steeds gezamenlijk met Daily Data Bytes aan werkten.
Samen brainstormen
Strategie & Concept
Design
Development
Launch
De uitdaging
Het doel van de nieuwe website was om op overzichtelijke en pakkende manier het laatste nieuws te delen met de lezers van Daily Data Bytes. Ook heeft Whello geholpen met het opzetten van een nieuwe nieuwsbrief naar het grote ledenbestand van het platform en hebben we verschillende advertentiemogelijkheden geïntegreerd binnen de website en de nieuwsbrief.
De aanpak
Voor Daily Data Bytes starten we echt terug aan de tekentafel. De volledige branding en zelfs de naam ging op de schop voordat er ook maar één regel code werd geschreven. Door nauw samen te werken hebben we een nieuwe positionering en uitstraling gecreëerd waarop nog vele jaren doorgebouwd kan worden.
Na de ontwikkeling van de website heeft ons development en SEO team de migratie van alle bestaande nieuwsartikelen verzorgd. Hierbij zorgde we niet alleen voor een naadloze overgang naar een nieuw platform, maar ook voor een strakke migratie binnen Google. Alle nieuwscategorieën en URL’s werden op de juiste manier geredirect zodat er geen organische zoekposities verloren zouden gaan.
Het resultaat
Na livegang waren de resultaten van het werk snel zichtbaar. Enthousiaste reacties vanuit de lezers over de nieuwe stijl van de website, maar vooral een explosieve stijging in de belangrijkste metrics voor een website als Daily Data bytes. Zo stegen het aantal bezoekers en het aantal bekeken pagina’s met respectievelijk 70% en 123%. Daarnaast steeg de engagement, bleven deze bezoekers langer op de website en bekeken ze meer pagina’s.
Bezoekers
Session duration
Page views
Carlo Norder
Projectmanager bij Whello
“Het project voor Daily Data Bytes was uitdagend omdat niet alleen de website, maar het gehele merk op de schop ging. Door snel en veel te schakelen hebben we een nieuw platform neergezet waar we allemaal trots op zijn!”
Caroliene van der Aar
Redacteur bij Daily Data Bytes
“Van een magazine Clou in print naar digitaal was een hele uitdaging. Gedurende het hele project heeft het Whello team aan specialisten ons goed geadviseerd, begeleid en met ons meegedacht. Met een prachtig resultaat als gevolg!”