Wie houdt er nu niet van spelletjes? Van FIFA tot mens-erger-je-niet, Rummikub of Wordfeud. Games zijn leuk om te spelen en zelfs een tikkeltje verslavend. Je gaat door totdat je de beloning of het volgende level hebt bereikt.
Juist dát element van spellen werkt ook heel goed in marketing om je doelgroep te motiveren iets te (blijven) doen. Gamification marketing noem je dit ook wel.
Hoe pas je het toe? Wat maakt het zinvol? Wat zijn goede voorbeelden van gamification marketing om van te leren? Wij zetten het voor je op een rij!
Top 3 redenen waarom consumenten meedoen aan gamification tijdens het online shoppen volgens onderzoek.
Wat is gamification marketing?
Gamification marketing houdt in dat je designelementen uit games gebruikt in een niet-game-context om daarmee het gedrag van (potentiële) klanten te sturen. Op die manier doe je je best om klanten aan te trekken en vast te houden.
Het werkt als volgt:
- Spelletjes spreken mensen aan. Ze nodigen uit om iets mee te doen. Je kunt met gamification dus potentiële klanten aantrekken.
- Door het spelelement betrek je hen actief bij je merk én motiveer je hen om betrokken te blijven en interactie te hebben met je website of app.
- Dat vergroot dan weer de kans op meer aankopen, meer vaste klanten en positieve mond-tot-mondreclame.
Waarom werkt gamification zo goed in marketing?
Spelletjes zijn verslavend leuk. Je blijft ze steeds opnieuw spelen en vergeet de wereld om je heen als je in een game zit.
Dat is precies wat je ook wilt als mensen naar jouw marketinguiting kijken. Met gamification marketing krijg je mensen zover om met volle aandacht in jouw uiting te zitten.
Je moet het zo zien: consumenten zien talloze marketinguitingen op een dag. Dat kan overprikkeld werken. Gamification trekt de aandacht tussen alle andere marketinguitingen.
Het biedt ontspanning en vermaak tussen de overload aan informatie. Dat helpt om klanten aan te trekken én vast te houden.
“Gamification trekt de aandacht tussen alle andere marketing uitingen.”
Dit zijn de belangrijkste voordelen van gamification in marketing:
- Je kunt data van consumenten verzamelen. Consumenten delen data met je om het spel te kunnen spelen of badges te behalen. Die data kun je o.a. gebruiken voor je mailinglist.
- Je hebt kans dat consumenten user-generated content voor je maken. Ze delen bijvoorbeeld hun scores of foto’s van de game op social media.
- Het zorgt voor meer betrokkenheid, bijvoorbeeld door te werken met beloningen, “steaks” of andere spelelementen.
- De bounce rate van je site of app daalt. Spelletjes trekken aan, waardoor mensen minder snel zullen wegklikken dan bij een saaie informatieve pagina.
- Je behaalt een hogere conversie. Als je mensen bijvoorbeeld punten geeft of kortingscodes uitdeelt, is de kans groot dat ze die willen verzilveren en daarvoor opnieuw iets bij je kopen.
Dat gamification werkt in marketing blijkt onder andere uit deze cijfers:
- Gamification zorgt voor 50% meer verbondenheid en meer activiteit van online consumenten.
- Met gamification kun je 30% meer klanten behouden en bezoekers laten terugkeren.
- De conversie neemt 20% toe als je elementen van gamification gebruikt.
- Gamification is een goede stimulans om het bestelproces sneller te laten verlopen (gemiddeld wel 30% sneller).
Wat zijn succesvolle elementen van gamification in marketing?
Er bestaan allerlei game-elementen die je in campagnes kunt laten terugkomen. Denk bijvoorbeeld aan het volgende:
- Deel punten uit. Laat gebruikers punten verzamelen door dingen te doen (zoals reizen maken of aankopen doen). Geef een beloning voor het behalen van een bepaald aantal punten (zoals een gratis drankje bij het eten).
- Werk met levels. Geef klanten het gevoel dat ze iets krijgen voor het behalen van een bepaald aantal “punten” (door aankopen te doen, berichten achter te laten, etc.).
- Deel badges uit, bijvoorbeeld voor heel betrokken klanten die veel reacties achterlaten of die al langere tijd lid zijn van je loyalty-programma. Dit doet ANWB bijvoorbeeld goed. Als ANWB-lid krijg je na 2 jaar lidmaatschap een bronzen pas, na 5 jaar een zilveren pas, na 10 jaar een gouden pas en na 25 jaar zelfs een platina pas. Hoe hoger jouw “badge”, hoe meer korting je krijgt op uitjes, producten en diensten van ANWB.
- Maak een scoreboard. Plaats de namen van de meest betrokken klanten of gebruikers op je website, social media of platform. Op die manier wek je een gevoel van competitie op.
- Voeg een wedstrijdelement toe. Zet bijvoorbeeld een countdown op je site, waarbij mensen maar tot een bepaald moment de tijd hebben om een taak uit te voeren. Of daag mensen uit om de meest creatieve foto van je product te maken en te delen (om zo iets te winnen). Er is veel mogelijk!
- Gebruik progress bars. Met die balkjes kunnen klanten zien hoe ver ze zijn in het proces. Dit werkt bijvoorbeeld goed bij webshops, waar je laat zien hoe ver iemand is in het bestelproces.
- Werk bij winacties met een “Rad van Fortuin”, bingokaart of iets anders spel-achtigs.
Wat zijn inspirerende voorbeelden van gamification?
1. Huddle
Een goed voorbeeld van gamification-elementen zie je bij het online cursusplatform Huddle. Als je een cursus volgt in Huddle, zie je standaard het “leaderboard” naast het cursusplatform staan. Daarin verschijnt de top 3 van de mensen die de meeste reacties op het forum hebben geplaatst in de afgelopen maand.
Zij krijgen zelfs een gouden, zilveren en bronzen medaille bij hun foto te zien. Zo’n badge en scoreboard-plek motiveert om meer betrokken te zijn bij de cursus en vaker een reactie te plaatsen.
2. Bol.com Select
Bol.com heeft gamification geïntegreerd in zijn loyaliteitsprogramma genaamd “Select.” Met Select kunnen klanten een lidmaatschap afsluiten waarmee ze toegang krijgen tot exclusieve voordelen, zoals gratis verzending en speciale aanbiedingen.
Bol.com stimuleert het gebruik van Select door klanten punten te laten verdienen bij elke aankoop. Deze punten worden vervolgens weergegeven als een progress bar, waarbij klanten kunnen zien hoe dicht ze bij het behalen van een bepaald niveau of beloning zijn.
Bijvoorbeeld, bij het bereiken van een bepaald aantal aankopen of bestellingen krijgen klanten extra korting op geselecteerde producten of speciale vouchers.
Dit systeem motiveert klanten om vaker aankopen te doen om sneller naar het volgende beloningsniveau te gaan, wat zowel de klantloyaliteit als de omzet van Bol.com verhoogt.
3. Tony’s Chocolonely “Choco Quiz”
Tony’s Chocolonely organiseerde de “Choco Quiz” als onderdeel van een campagne om bewustwording te creëren. In deze quiz werden klanten uitgedaagd om vragen te beantwoorden over chocolade, fair trade, en de missie van Tony’s Chocolonely.
De quiz had verschillende niveaus, en deelnemers die de quiz succesvol voltooiden, maakten kans op prijzen zoals gratis chocolade of korting op hun volgende bestelling.
Deze speelse aanpak met duidelijke beloningen motiveerde deelnemers om niet alleen deel te nemen aan de quiz, maar ook om meer te leren over het merk en zijn doelstellingen. Daarnaast leidde het tot extra verkopen doordat mensen hun gewonnen kortingscodes gebruikten in de webshop.
De “Choco Quiz” is een mooi voorbeeld van hoe gamification ingezet kan worden om zowel bewustwording als klantloyaliteit te bevorderen.
Klaar om je marketing naar een hoger niveau te tillen?
Marketing is een spel dat voortdurend evolueert. De uitdaging is om steeds nieuwe manieren te vinden om je doelgroep te bereiken en te activeren.
Wil je weten hoe gamification jouw marketingstrategie kan versterken? Wij bouwen regelmatig interactieve quizzes voor opdrachtgevers, welke mooie leads opleveren.
Laten we samen brainstormen over de mogelijkheden. Plan een koffieafspraak met ons in, en wie weet verdien jij meteen je eerste badge in de Whello-scorecard☕️🎯