Wie houdt er nu niet van spelletjes? Van FIFA tot mens-erger-je-niet, Rummikub of Wordfeud. Games zijn leuk om te spelen en zelfs een tikkeltje verslavend. Je gaat door totdat je de beloning of het volgende level hebt bereikt.

Juist dát element van spellen werkt ook heel goed in marketing om je doelgroep te motiveren iets te (blijven) doen. Gamification marketing noem je dit ook wel.

Hoe pas je het toe? Wat maakt het zinvol? Wat zijn goede voorbeelden van gamification marketing om van te leren? Wij zetten het voor je op een rij!

Top 3 redenen waarom consumenten meedoen aan gamification tijdens het online shoppen volgens onderzoek.

Wat is gamification marketing?

Gamification marketing houdt in dat je designelementen uit games gebruikt in een niet-game-context om daarmee het gedrag van (potentiële) klanten te sturen. Op die manier doe je je best om klanten aan te trekken en vast te houden.

Het werkt als volgt:

  1. Spelletjes spreken mensen aan. Ze nodigen uit om iets mee te doen. Je kunt met gamification dus potentiële klanten aantrekken.
  2. Door het spelelement betrek je hen actief bij je merk én motiveer je hen om betrokken te blijven en interactie te hebben met je website of app.
  3. Dat vergroot dan weer de kans op meer aankopen, meer vaste klanten en positieve mond-tot-mondreclame.

Waarom werkt gamification zo goed in marketing?

Spelletjes zijn verslavend leuk. Je blijft ze steeds opnieuw spelen en vergeet de wereld om je heen als je in een game zit.

Dat is precies wat je ook wilt als mensen naar jouw marketinguiting kijken. Met gamification marketing krijg je mensen zover om met volle aandacht in jouw uiting te zitten. 

Je moet het zo zien: consumenten zien talloze marketinguitingen op een dag. Dat kan overprikkeld werken. Gamification trekt de aandacht tussen alle andere marketinguitingen.

Het biedt ontspanning en vermaak tussen de overload aan informatie. Dat helpt om klanten aan te trekken én vast te houden. 

“Gamification trekt de aandacht tussen alle andere marketing uitingen.”

Dit zijn de belangrijkste voordelen van gamification in marketing:

  • Je kunt data van consumenten verzamelen. Consumenten delen data met je om het spel te kunnen spelen of badges te behalen. Die data kun je o.a. gebruiken voor je mailinglist.
  • Je hebt kans dat consumenten user-generated content voor je maken. Ze delen bijvoorbeeld hun scores of foto’s van de game op social media. 
  • Het zorgt voor meer betrokkenheid, bijvoorbeeld door te werken met beloningen, “steaks” of andere spelelementen.
  • De bounce rate van je site of app daalt. Spelletjes trekken aan, waardoor mensen minder snel zullen wegklikken dan bij een saaie informatieve pagina. 
  • Je behaalt een hogere conversie. Als je mensen bijvoorbeeld punten geeft of kortingscodes uitdeelt, is de kans groot dat ze die willen verzilveren en daarvoor opnieuw iets bij je kopen. 

Dat gamification werkt in marketing blijkt onder andere uit deze cijfers:

  • Gamification zorgt voor 50% meer verbondenheid en meer activiteit van online consumenten.
  • Met gamification kun je 30% meer klanten behouden en bezoekers laten terugkeren. 
  • De conversie neemt 20% toe als je elementen van gamification gebruikt. 
  • Gamification is een goede stimulans om het bestelproces sneller te laten verlopen (gemiddeld wel 30% sneller).

Wat zijn succesvolle elementen van gamification in marketing?

Er bestaan allerlei game-elementen die je in campagnes kunt laten terugkomen. Denk bijvoorbeeld aan het volgende:

  • Deel punten uit. Laat gebruikers punten verzamelen door dingen te doen (zoals reizen maken of aankopen doen). Geef een beloning voor het behalen van een bepaald aantal punten (zoals een gratis drankje bij het eten). 
  • Werk met levels. Geef klanten het gevoel dat ze iets krijgen voor het behalen van een bepaald aantal “punten” (door aankopen te doen, berichten achter te laten, etc.).
  • Deel badges uit, bijvoorbeeld voor heel betrokken klanten die veel reacties achterlaten of die al langere tijd lid zijn van je loyalty-programma. Dit doet ANWB bijvoorbeeld goed. Als ANWB-lid krijg je na 2 jaar lidmaatschap een bronzen pas, na 5 jaar een zilveren pas, na 10 jaar een gouden pas en na 25 jaar zelfs een platina pas. Hoe hoger jouw “badge”, hoe meer korting je krijgt op uitjes, producten en diensten van ANWB.
  • Maak een scoreboard. Plaats de namen van de meest betrokken klanten of gebruikers op je website, social media of platform. Op die manier wek je een gevoel van competitie op. 
  • Voeg een wedstrijdelement toe. Zet bijvoorbeeld een countdown op je site, waarbij mensen maar tot een bepaald moment de tijd hebben om een taak uit te voeren. Of daag mensen uit om de meest creatieve foto van je product te maken en te delen (om zo iets te winnen). Er is veel mogelijk!
  • Gebruik progress bars. Met die balkjes kunnen klanten zien hoe ver ze zijn in het proces. Dit werkt bijvoorbeeld goed bij webshops, waar je laat zien hoe ver iemand is in het bestelproces.
  • Werk bij winacties met een “Rad van Fortuin”, bingokaart of iets anders spel-achtigs.

Wat zijn inspirerende voorbeelden van gamification?

1. Huddle

Een goed voorbeeld van gamification-elementen zie je bij het online cursusplatform Huddle. Als je een cursus volgt in Huddle, zie je standaard het “leaderboard” naast het cursusplatform staan. Daarin verschijnt de top 3 van de mensen die de meeste reacties op het forum hebben geplaatst in de afgelopen maand.

Zij krijgen zelfs een gouden, zilveren en bronzen medaille bij hun foto te zien. Zo’n badge en scoreboard-plek motiveert om meer betrokken te zijn bij de cursus en vaker een reactie te plaatsen.

2. Bol.com Select

Bol.com heeft gamification geïntegreerd in zijn loyaliteitsprogramma genaamd “Select.” Met Select kunnen klanten een lidmaatschap afsluiten waarmee ze toegang krijgen tot exclusieve voordelen, zoals gratis verzending en speciale aanbiedingen.

Bol.com stimuleert het gebruik van Select door klanten punten te laten verdienen bij elke aankoop. Deze punten worden vervolgens weergegeven als een progress bar, waarbij klanten kunnen zien hoe dicht ze bij het behalen van een bepaald niveau of beloning zijn.

Bijvoorbeeld, bij het bereiken van een bepaald aantal aankopen of bestellingen krijgen klanten extra korting op geselecteerde producten of speciale vouchers.

Dit systeem motiveert klanten om vaker aankopen te doen om sneller naar het volgende beloningsniveau te gaan, wat zowel de klantloyaliteit als de omzet van Bol.com verhoogt.

3. Tony’s Chocolonely “Choco Quiz”

Tony’s Chocolonely organiseerde de “Choco Quiz” als onderdeel van een campagne om bewustwording te creëren. In deze quiz werden klanten uitgedaagd om vragen te beantwoorden over chocolade, fair trade, en de missie van Tony’s Chocolonely.

De quiz had verschillende niveaus, en deelnemers die de quiz succesvol voltooiden, maakten kans op prijzen zoals gratis chocolade of korting op hun volgende bestelling.

Deze speelse aanpak met duidelijke beloningen motiveerde deelnemers om niet alleen deel te nemen aan de quiz, maar ook om meer te leren over het merk en zijn doelstellingen. Daarnaast leidde het tot extra verkopen doordat mensen hun gewonnen kortingscodes gebruikten in de webshop.

De “Choco Quiz” is een mooi voorbeeld van hoe gamification ingezet kan worden om zowel bewustwording als klantloyaliteit te bevorderen.

Klaar om je marketing naar een hoger niveau te tillen?

Marketing is een spel dat voortdurend evolueert. De uitdaging is om steeds nieuwe manieren te vinden om je doelgroep te bereiken en te activeren.

Wil je weten hoe gamification jouw marketingstrategie kan versterken? Wij bouwen regelmatig interactieve quizzes voor opdrachtgevers, welke mooie leads opleveren.

Laten we samen brainstormen over de mogelijkheden. Plan een koffieafspraak met ons in, en wie weet verdien jij meteen je eerste badge in de Whello-scorecard☕️🎯

Kun jij wel wat hulp gebruiken bij de
marketing van jouw bedrijf?

Bel ons, of gebruik het onderstaande formulier om ons een mailtje te sturen.


    Meer leadsMeer webshop salesMeer merkbekendheidSterke contentNieuwe brandingNieuwe website


    In de ochtendBegin van de middagEind van de middag

    whello contact serge de sousa whello contact serge de sousa
    Serge de Sousa

    Bekijk onze laatste case

    Onze klanten beoordelen Whello met een:

    4.8 / 5

    Mooie merken aan het woord

    Wij hebben een hele fijne samenwerking met Whello. De lijntjes zijn kort, waardoor je soepel en snel kan handelen. En niet geheel onbelangrijk, de resultaten zijn ook goed 😉

    Kitty - Scienta

    Overperformen, dat is wat Whello het liefst doet...Whello heeft een website gebouwd voor 50|50 Amsterdam, onderdeel van het Leger des Heils. Tijdens onze eerste afspraak was al snel duidelijk dat Whello een partij is die zijn zaakjes op orde heeft. De communicatie is snel, duidelijk en professioneel. Thanks voor de fijne samenwerking!

    Marijn - Leger des Heils

    Positief: Kwaliteit, Professionaliteit, Responsiviteit Geweldige en goed meedenkende marketing partij die voorziet in alle facetten van de online marketing. Absolute aanrader.

    Sander Kok - Vicky

    Positief: Professionaliteit, Responsiviteit Het was een absoluut genoegen om met het Whello-team te werken! Ze hebben de verschillende fasen doorlopen, van branding en conceptontwerp tot de lancering van een geweldige nieuwe website! Het was leuk om met zulke professionals te werken. De Whello's zijn stuk voor stuk professionals binnen hun eigen vakgebied, vriendelijk en flexibel en er wordt kwalitatief hoogstaand werk verricht binnen het afgesproken tijdsbestek.

    Daniel - Keesing Technologies

    Whello is een prettig bedrijf om mee samen te werken. Bij Arend Auto ben ik verantwoordelijk voor de marketing en besteed veel online marketing uit bij Whello. Serge en Nasser zijn vakbekwaam en recht door zee. Ze voeren niet alleen uit maar komen ook zelf met adviezen en ideeën om meer resultaat te halen uit onze online campagnes.

    Ruud Weekers - Arend Auto

    Het fijne van Whello t.o.v. veel andere partijen is dat ze met je meedenken en zelf met goede suggesties komen. Ze zijn persoonlijk en hebben alle verschillende expertises in huis zodat iedereen doet waar hij/zij goed in is. Houd deadlines goed in de gaten maar twijfel niet om met ze in zee te gaan, het resultaat is top!

    Robin - Antenna Groep

    Sinds wij samenwerken met Whello, hebben wij een enorme groei doorgemaakt. De medewerkers van Whello weten als geen ander marketingbureau hoe je 'de expat' moet benaderen. Ze werken persoonlijk, enthousiast en effectief. Ik beveel ze van harte aan!

    Koen Gijzel - Koentact

    Whello staat altijd open voor nieuwe inzichten en ze denken graag mee over hoe we samen tot het juiste resultaat kunnen komen.

    Rosa - OCEANDIVA Unique Event Locations

    Bedankt voor de fijne samenwerking Whello! Door het betrokken team zijn we nóg enthousiaster over onze dienst dan dat we al waren, dat wil wat zeggen!

    Hakima El Allaoui - Staxi Taxi

    Wij werken nu al zeker 2 jaar met Whello samen op het gebied van onze online marketing. De samenwerking is zo fijn omdat we snel kunnen schakelen met elkaar en er echt wordt meegedacht in het verbeteren van onze zichtbaarheid en het verhogen van het aantal leads. Experts die de juiste snaar weten te raken, keer op keer.

    Mirco Pruyser - BP College

    Experienced people who are able to deliver great quality. Very pleased to be working with whello.

    Maaike - Tandarts Jordaan

    Working together with Whello to achieve our digital and automation goals is a great thing - dedicated, knowledgable, professional and up-to-date to the digital best practices.

    Daniela Fantaziu - Top Employers Institute