Growth hacking lijkt soms een beetje een buzzword uit de start-up wereld, maar wat is het nu eigenlijk? Als growth marketeer bij Whello experimenteer (lees; growth hack) ik erop los voor opdrachtgevers. In dit artikel leg ik je uit wat growth hacking precies is en lichten ik drie praktijkvoorbeelden toe.

Klinkt interessant, maar wat houdt growth hacking precies in?

Growth hacking is kort gezegd ‘experiment gedreven marketing’. In plaats van een heel marketingplan op te stellen, zo snel mogelijk aan de slag gaan om sneller tot inzichten te komen. Dat is typisch aan growth hacking.

Door het opzetten van (kleine) elkaar opeenvolgende experimenten, kom je snel tot data-gedreven inzichten. Hierdoor komen nieuwe ideeën van de grond en leer je snel wat wel of juist niet werkt bij jouw doelgroep. Met deze ‘learnings’ kan je vervolgens alsnog een marketingplan opstellen en de nieuwe inzichten meenemen in een duurzame campagne (always-on campagne).

Veel bedrijven zien growth hacking als een snelle ‘quick fix’ om succes te behalen. Het is echter vooral een mindset. Een proces van experimenteren om data te verzamelen en deze data te vertalen naar een actie. Het is daarom een misvatting dat alleen startups gebruik maken van growth hacking, aangezien (juist) ook grotere bedrijven behoefte hebben aan een growth hacking mindset om snel mee te kunnen veranderen in de digitale wereld.

Tip: Meer lezen over wat growth hacking exact inhoud? Lees onze uitgebreide blog over ‘wat is growth hacking‘.

Growth hacking vs traditionele marketing

Wat is nu het verschil tussen een growth hacker en een traditionele marketeer? Waar een traditionele (online) marketeer zijn aandacht vooral op de bovenkant van de marketing funnel richt, kijkt een growth hacker naar de gehele funnel.

Laten we Whello als voorbeeld nemen. Als je met ons samenwerkt staat er een team aan specialisten voor je klaar die het beste rendement uit hun onderdeel van de funnel halen. Een social specialist optimaliseert je social media kanalen, en een SEO specialist werkt aan je Google posities.

De growth marketeer brengt daarentegen de gehele klantreis in kaart om de kansen voor jouw bedrijf te spotten en daarop in te spelen. Met een overzicht van alle ‘experimenten’ maakt de growth marketeer slim gebruik van alle specialisten. Vervolgens analyseert de growth marketeer de data en bepaalt hij of zij met welke experimenten we wel en niet door gaan.

Onze 3 praktijkvoorbeelden van growth hacking

Veel grote Silicon Valley bedrijven zijn immers groot geworden door de growth hacking mindset in het hart van hun organisatie toe te passen. Denk bijvoorbeeld aan Airbnb. Ook wij hebben inmiddels een aardig portfolio aan growth hacking voorbeelden opgebouwd.

1. TET Responsible Wear: Werkt het tonen van een afbeelding op een bikinimodel conversie verhogend of conversie verlagend?

Opdracht: TET Responsible Wear verkoopt badmode en kleding gemaakt van gerecycled plastic uit de oceaan. Het was onze taak om de missie van TET Responsible Wear onder de aandacht te brengen bij de juiste doelgroep en de verkopen te stimuleren. Dit doen we door middel van awareness campagnes op Facebook en Instagram, het inzetten van Facebook en Instagram shopping, Google Shopping en Zalando.

Experiment: We willen zo snel mogelijk leren welke doelgroep aanslaat op welke content. We hebben hiervoor een experiment opgezet met verschillende beeldmateriaal wat in de advertenties wordt gebruikt. Door op Facebook en Instagram een A/B (vergelijkingen) test uit te voeren ontdekte we snel welke afbeeldingen beter rendeerde.

Badmode op een model afgebeeld

Badmode zonder model

Er kwam een duidelijke winnaar uit het experiment. Zoals je in de onderstaande resultaten ziet is de doorklikratio (CTR) een stuk hoger bij afbeeldingen waarop de bikini met model wordt ingezet.

  • Optimaliseren: Nu we weten dat de doelgroep aanslaat op foto’s van de badmode op model nemen we deze learning mee in alle andere uitingen in de gehele funnel. Denk hierbij aan de betaalde advertentiekanalen zoals de Instagram shopping campagne, Google Shopping en Zalando. Maar de impact is groter, denk bijvoorbeeld ook aan de e-mailmarketing campagnes en de website zelf. Zo worden bruikbare inzichten breed toegepast binnen meerdere kanalen in de marketingfunnel.

2. CowManager: werkt het vragen van minder informatie tot meer aanvragen?

Opdracht: Bij opdrachtgever CowManager draait het om een revolutionaire oorsensor voor melkveehouders. Ons voornaamste doel is het verhogen van het aantal demo aanvragen of brochure downloads. Op de website staat een formulier die ingevuld dient te worden voor een demo aanvraag of brochure download. Onze aanname is dat hoe simpeler het formulier is, hoe meer mensen deze daadwerkelijk gaan invullen. Klinkt als een open deur, maar let zelf maar eens op hoeveel lange formulieren je zelf vaak moet invullen.

Experimenteren: In dit geval hebben we geëxperimenteerd met twee verschillende formulieren. Een formulier waarin alleen een e-mailadres en telefoonnummer werden gevraagd en een formulier waar naast deze basisinformatie ook nog andere informatie werd gevraagd.

Optimaliseren: Een geslaagd experiment zoals je ziet. Het versimpelen van het formulier zorgt ervoor dat meer websitebezoekers het formulier invullen wat leidt tot een aanzienlijk lagere cost per lead. Nu we zien dat grotere formulieren misschien wel leidt tot meer informatie, maar uiteindelijk tot beduidend minder websitebezoekers die informatie achterlaten, kunnen we concluderen dat het meer oplevert om zo min mogelijk gegevens te vragen. We nemen deze waardevolle inzichten dus mee met elk formulier dat we uitzetten. Een ogenschijnlijk kleine optimalisatie kan tot veel resultaat leiden!

Het is verleidelijk om dit soort inzichten direct over te nemen zonder dit te testen bij jouw eigen website of doelgroep. Het is echter niet te zeggen dat het versimpelen van een contactformulier voor alle industrieën, doelgroepen en doelstellingen tot de beste resultaten leidt.

3. Onze Joost: Langere formulieren leveren hogere kwaliteit leads

Opdracht: Een andere opdrachtgever, Onze Joost, verzorgt leer-werk trajecten om met name jongeren aan een baan te helpen. Voor Onze Joost hebben we op Facebook een Leadforms campagne gedraaid om zoveel mogelijk leads te genereren. De leads die binnen waren gekomen via Facebook Leadforms waren vaak niet of slecht bereikbaar. De volumes waren goed, maar de kwaliteit was dus helaas slecht.

Experiment: Leadform ads is een speciale advertentievorm binnen facebook en Instagram. De doelgroep wordt hierbij niet naar de website toe verwezen maar kan zijn gegevens direct achterlaten via een laagdrempelige formulier binnen Facebook. Echter wilde we dolgraag de kwaliteit van deze leads verbeteren, door juíst een extra vraag toe te voegen: “Wanneer ben je het beste te bereiken via de telefoon?”

Optimaliseren: Samen met Onze Joost analyseerde we elke lead die binnenkwam. Er kwamen iets minder leads binnen, echter de kwaliteit van de leads verbeterde enorm. In vergelijking met de vorige growth hacking voorbeeld, leidde deze optimalisatie waarin we het contactformulier hebben uitgebreid juist tot een verbetering.

Heb jij na het lezen van deze experimenten ook zin om samen met een growth marketeer jouw merk te laten groeien? Bij growth hacking bureau Whello staat een team van growth specialisten voor je klaar.

Kun jij wel wat hulp gebruiken bij de
marketing van jouw bedrijf?

Bel ons, of gebruik het onderstaande formulier om ons een mailtje te sturen.


    Meer leadsMeer webshop salesMeer merkbekendheidSterke contentNieuwe brandingNieuwe website


    In de ochtendBegin van de middagEind van de middag

    whello contact serge de sousa whello contact serge de sousa
    Serge de Sousa

    Bekijk onze laatste case

    Onze klanten beoordelen Whello met een:

    4.8 / 5

    Mooie merken aan het woord

    Wij hebben een hele fijne samenwerking met Whello. De lijntjes zijn kort, waardoor je soepel en snel kan handelen. En niet geheel onbelangrijk, de resultaten zijn ook goed 😉

    Kitty - Scienta

    Overperformen, dat is wat Whello het liefst doet...Whello heeft een website gebouwd voor 50|50 Amsterdam, onderdeel van het Leger des Heils. Tijdens onze eerste afspraak was al snel duidelijk dat Whello een partij is die zijn zaakjes op orde heeft. De communicatie is snel, duidelijk en professioneel. Thanks voor de fijne samenwerking!

    Marijn - Leger des Heils

    Positief: Kwaliteit, Professionaliteit, Responsiviteit Geweldige en goed meedenkende marketing partij die voorziet in alle facetten van de online marketing. Absolute aanrader.

    Sander Kok - Vicky

    Positief: Professionaliteit, Responsiviteit Het was een absoluut genoegen om met het Whello-team te werken! Ze hebben de verschillende fasen doorlopen, van branding en conceptontwerp tot de lancering van een geweldige nieuwe website! Het was leuk om met zulke professionals te werken. De Whello's zijn stuk voor stuk professionals binnen hun eigen vakgebied, vriendelijk en flexibel en er wordt kwalitatief hoogstaand werk verricht binnen het afgesproken tijdsbestek.

    Daniel - Keesing Technologies

    Whello is een prettig bedrijf om mee samen te werken. Bij Arend Auto ben ik verantwoordelijk voor de marketing en besteed veel online marketing uit bij Whello. Serge en Nasser zijn vakbekwaam en recht door zee. Ze voeren niet alleen uit maar komen ook zelf met adviezen en ideeën om meer resultaat te halen uit onze online campagnes.

    Ruud Weekers - Arend Auto

    Het fijne van Whello t.o.v. veel andere partijen is dat ze met je meedenken en zelf met goede suggesties komen. Ze zijn persoonlijk en hebben alle verschillende expertises in huis zodat iedereen doet waar hij/zij goed in is. Houd deadlines goed in de gaten maar twijfel niet om met ze in zee te gaan, het resultaat is top!

    Robin - Antenna Groep

    Sinds wij samenwerken met Whello, hebben wij een enorme groei doorgemaakt. De medewerkers van Whello weten als geen ander marketingbureau hoe je 'de expat' moet benaderen. Ze werken persoonlijk, enthousiast en effectief. Ik beveel ze van harte aan!

    Koen Gijzel - Koentact

    Whello staat altijd open voor nieuwe inzichten en ze denken graag mee over hoe we samen tot het juiste resultaat kunnen komen.

    Rosa - OCEANDIVA Unique Event Locations

    Bedankt voor de fijne samenwerking Whello! Door het betrokken team zijn we nóg enthousiaster over onze dienst dan dat we al waren, dat wil wat zeggen!

    Hakima El Allaoui - Staxi Taxi

    Wij werken nu al zeker 2 jaar met Whello samen op het gebied van onze online marketing. De samenwerking is zo fijn omdat we snel kunnen schakelen met elkaar en er echt wordt meegedacht in het verbeteren van onze zichtbaarheid en het verhogen van het aantal leads. Experts die de juiste snaar weten te raken, keer op keer.

    Mirco Pruyser - BP College

    Experienced people who are able to deliver great quality. Very pleased to be working with whello.

    Maaike - Tandarts Jordaan

    Working together with Whello to achieve our digital and automation goals is a great thing - dedicated, knowledgable, professional and up-to-date to the digital best practices.

    Daniela Fantaziu - Top Employers Institute