Growth hacking lijkt soms een beetje een buzzword uit de start-up wereld, maar wat is het nu eigenlijk? Als growth marketeer bij Whello experimenteer (lees; growth hack) ik erop los voor opdrachtgevers. In dit artikel leg ik je uit wat growth hacking precies is en lichten ik drie praktijkvoorbeelden toe.
Klinkt interessant, maar wat houdt growth hacking precies in?
Growth hacking is kort gezegd ‘experiment gedreven marketing’. In plaats van een heel marketingplan op te stellen, zo snel mogelijk aan de slag gaan om sneller tot inzichten te komen. Dat is typisch aan growth hacking.
Door het opzetten van (kleine) elkaar opeenvolgende experimenten, kom je snel tot data-gedreven inzichten. Hierdoor komen nieuwe ideeën van de grond en leer je snel wat wel of juist niet werkt bij jouw doelgroep. Met deze ‘learnings’ kan je vervolgens alsnog een marketingplan opstellen en de nieuwe inzichten meenemen in een duurzame campagne (always-on campagne).
Veel bedrijven zien growth hacking als een snelle ‘quick fix’ om succes te behalen. Het is echter vooral een mindset. Een proces van experimenteren om data te verzamelen en deze data te vertalen naar een actie. Het is daarom een misvatting dat alleen startups gebruik maken van growth hacking, aangezien (juist) ook grotere bedrijven behoefte hebben aan een growth hacking mindset om snel mee te kunnen veranderen in de digitale wereld.
Tip: Meer lezen over wat growth hacking exact inhoud? Lees onze uitgebreide blog over ‘wat is growth hacking‘.
Growth hacking vs traditionele marketing
Wat is nu het verschil tussen een growth hacker en een traditionele marketeer? Waar een traditionele (online) marketeer zijn aandacht vooral op de bovenkant van de marketing funnel richt, kijkt een growth hacker naar de gehele funnel.
Laten we Whello als voorbeeld nemen. Als je met ons samenwerkt staat er een team aan specialisten voor je klaar die het beste rendement uit hun onderdeel van de funnel halen. Een social specialist optimaliseert je social media kanalen, en een SEO specialist werkt aan je Google posities.
De growth marketeer brengt daarentegen de gehele klantreis in kaart om de kansen voor jouw bedrijf te spotten en daarop in te spelen. Met een overzicht van alle ‘experimenten’ maakt de growth marketeer slim gebruik van alle specialisten. Vervolgens analyseert de growth marketeer de data en bepaalt hij of zij met welke experimenten we wel en niet door gaan.
Onze 3 praktijkvoorbeelden van growth hacking
Veel grote Silicon Valley bedrijven zijn immers groot geworden door de growth hacking mindset in het hart van hun organisatie toe te passen. Denk bijvoorbeeld aan Airbnb. Ook wij hebben inmiddels een aardig portfolio aan growth hacking voorbeelden opgebouwd.
1. TET Responsible Wear: Werkt het tonen van een afbeelding op een bikinimodel conversie verhogend of conversie verlagend?
Opdracht: TET Responsible Wear verkoopt badmode en kleding gemaakt van gerecycled plastic uit de oceaan. Het was onze taak om de missie van TET Responsible Wear onder de aandacht te brengen bij de juiste doelgroep en de verkopen te stimuleren. Dit doen we door middel van awareness campagnes op Facebook en Instagram, het inzetten van Facebook en Instagram shopping, Google Shopping en Zalando.
Experiment: We willen zo snel mogelijk leren welke doelgroep aanslaat op welke content. We hebben hiervoor een experiment opgezet met verschillende beeldmateriaal wat in de advertenties wordt gebruikt. Door op Facebook en Instagram een A/B (vergelijkingen) test uit te voeren ontdekte we snel welke afbeeldingen beter rendeerde.
Badmode op een model afgebeeld
Badmode zonder model
Er kwam een duidelijke winnaar uit het experiment. Zoals je in de onderstaande resultaten ziet is de doorklikratio (CTR) een stuk hoger bij afbeeldingen waarop de bikini met model wordt ingezet.
- Optimaliseren: Nu we weten dat de doelgroep aanslaat op foto’s van de badmode op model nemen we deze learning mee in alle andere uitingen in de gehele funnel. Denk hierbij aan de betaalde advertentiekanalen zoals de Instagram shopping campagne, Google Shopping en Zalando. Maar de impact is groter, denk bijvoorbeeld ook aan de e-mailmarketing campagnes en de website zelf. Zo worden bruikbare inzichten breed toegepast binnen meerdere kanalen in de marketingfunnel.
2. CowManager: werkt het vragen van minder informatie tot meer aanvragen?
Opdracht: Bij opdrachtgever CowManager draait het om een revolutionaire oorsensor voor melkveehouders. Ons voornaamste doel is het verhogen van het aantal demo aanvragen of brochure downloads. Op de website staat een formulier die ingevuld dient te worden voor een demo aanvraag of brochure download. Onze aanname is dat hoe simpeler het formulier is, hoe meer mensen deze daadwerkelijk gaan invullen. Klinkt als een open deur, maar let zelf maar eens op hoeveel lange formulieren je zelf vaak moet invullen.
Experimenteren: In dit geval hebben we geëxperimenteerd met twee verschillende formulieren. Een formulier waarin alleen een e-mailadres en telefoonnummer werden gevraagd en een formulier waar naast deze basisinformatie ook nog andere informatie werd gevraagd.
Optimaliseren: Een geslaagd experiment zoals je ziet. Het versimpelen van het formulier zorgt ervoor dat meer websitebezoekers het formulier invullen wat leidt tot een aanzienlijk lagere cost per lead. Nu we zien dat grotere formulieren misschien wel leidt tot meer informatie, maar uiteindelijk tot beduidend minder websitebezoekers die informatie achterlaten, kunnen we concluderen dat het meer oplevert om zo min mogelijk gegevens te vragen. We nemen deze waardevolle inzichten dus mee met elk formulier dat we uitzetten. Een ogenschijnlijk kleine optimalisatie kan tot veel resultaat leiden!
Het is verleidelijk om dit soort inzichten direct over te nemen zonder dit te testen bij jouw eigen website of doelgroep. Het is echter niet te zeggen dat het versimpelen van een contactformulier voor alle industrieën, doelgroepen en doelstellingen tot de beste resultaten leidt.
3. Onze Joost: Langere formulieren leveren hogere kwaliteit leads
Opdracht: Een andere opdrachtgever, Onze Joost, verzorgt leer-werk trajecten om met name jongeren aan een baan te helpen. Voor Onze Joost hebben we op Facebook een Leadforms campagne gedraaid om zoveel mogelijk leads te genereren. De leads die binnen waren gekomen via Facebook Leadforms waren vaak niet of slecht bereikbaar. De volumes waren goed, maar de kwaliteit was dus helaas slecht.
Experiment: Leadform ads is een speciale advertentievorm binnen facebook en Instagram. De doelgroep wordt hierbij niet naar de website toe verwezen maar kan zijn gegevens direct achterlaten via een laagdrempelige formulier binnen Facebook. Echter wilde we dolgraag de kwaliteit van deze leads verbeteren, door juíst een extra vraag toe te voegen: “Wanneer ben je het beste te bereiken via de telefoon?”
Optimaliseren: Samen met Onze Joost analyseerde we elke lead die binnenkwam. Er kwamen iets minder leads binnen, echter de kwaliteit van de leads verbeterde enorm. In vergelijking met de vorige growth hacking voorbeeld, leidde deze optimalisatie waarin we het contactformulier hebben uitgebreid juist tot een verbetering.
Heb jij na het lezen van deze experimenten ook zin om samen met een growth marketeer jouw merk te laten groeien? Bij growth hacking bureau Whello staat een team van growth specialisten voor je klaar.