Wat is Growth Hacking?

De term ‘Growth Hacking’ werd in 2010 in het leven geroepen door Sean Ellis. Growth hacking is een term die wordt gebruikt om het proces van het snel en efficiënt laten groeien van een bedrijf te beschrijven.

Dit relatief nieuwe vakgebied laat zich het best uitleggen aan de hand van een voorbeeld. Ken je het ultieme growth hacking voorbeeld van Airbnb al?

De deel-woning gigant heeft haar groei te danken door slim gebruik te maken van de populariteit van Craigslist (de Marktplaats van de Verenigde Staten). Nieuwe woningeigenaren kregen automatisch een mail van Airbnb om hun woning met één klik door te plaatsen op Craigslist. Hierdoor kreeg Airbnb in de beginjaren snel enorm veel aandacht.

Airbnb’s slimme hack: Een automatische mail om je woning met 1 klik door te plaatsen op Craigslist

Wat doet een Growth Hacker precies?

Een growth hacker verkent op een systematische manier nieuwe groeimogelijkheden in elk deel van de customer journey. Een growth hacker probeert daarmee invloed uit te oefenen op alle touchpoints in het beslisproces van klanten. Daarmee richt een growth hacker zich volledig op een duurzame en schaalbare groei van een bedrijf.

“Growth Hacking is een relatief nieuw marketing vakgebied dat zich volledig richt op groei, gebaseerd op een data-gedreven, experimenteel proces.”

Growth hackers werden in eerste instantie vooral ingezet door startups. Bedrijven die met beperkte middelen snel willen groeien en de concurrentie te slim af willen zijn. Tegenwoordig worden growth hackers ook omarmd door grotere bedrijven en hebben zelfs grote corporates vacatures openstaan voor growth hackers.

Growth hackers zijn vaak zeer creatief en scherpzinnig in hun aanpak en gebruiken technologie en data om snel inzicht te krijgen in wat wel en niet werkt.

Waarom werkt growth hacking zo goed?

Het antwoord daarop is voor een growth hacker simpel. Focus. Een bedrijf moet één focus hebben en dit moet gecommuniceerd worden in het gehele marketingteam. Iedereen de neuzen dezelfde kant op, volgens het ‘One metric that matters’ principe.

Wat is het ‘One metric that matters’ principe? 

Het gaat erom dat je focust op één duidelijk bedrijfsdoel, en die zo SMART mogelijk definieert.

Bijvoorbeeld: ‘We willen het conversiepercentage van de website verhogen met 50% binnen 6 maanden.’

Dat betekent niet dat er maar één statistiek is waar je naar kijkt. Het betekent echter wel dat er op elk moment één doel is waar het hele marketingteam zich op focust.

Door deze focus ook richting het management, investeerders of zelfs de media te communiceren, concentreren alle inspanningen zich daadwerkelijk op dat ene doel.

Draagvlak creëren voor growth hacking

Het probleem echter bij veel organisaties ligt bij de gesloten (of eigenwijze houding) van het management. Regelmatig denken zij dat de prioriteiten al goed liggen in de organisatie en maken zij beslissingen op basis van eigen inzicht (en dus niet basis op data).

Dit is belemmerend voor de groei en vermindert de creativiteit. Het is daarom belangrijk om alle stakeholders te betrekken bij het proces zodat je draagvlak creëert voor innovaties.

Het helpt daarbij om samen met het management de One matric that matters te definiëren. Zo staat iedereen achter de keuzes die er vervolgens worden gemaakt.

Hoe werkt growth hacking in de praktijk?

Bedrijven die ‘groei’ teams vormen en het experiment-denken toepassen, groeien vaak het snelst. Het gaat erom dat je niet op één paard wed maar samen ideeën verzamelt en deze test. Je gaat hiermee door totdat je een hit hebt gescoord; een marketingtactiek dat enorme potentie heeft laten zien.

Vervolgens omarm je deze tactiek in je strategie en bouw je het volop uit. Ondertussen ga je door met experimenten om nieuwe succesvolle tactieken te ontdekken.

Meest gebruikte growth hacking stappenplan:

  • Ideeën verzamelen
  • Prioriteren van ideeën
  • Ideeën live testen
  • Analyseren van successen én fails
  • Proces herhalen

Onder growth hackers wordt vaak gesproken over het wow-moment

De holy grail van een  growth hacker is het ontdekken van die ene tactiek die de groei enorm accelereert. Het is belangrijk om hierbij de ‘Aha’ en ‘Wow’ momenten te vinden van je product.

De ‘Wow’ momenten dienen zo vroeg mogelijk in de customer journey gecommuniceerd te worden. Hoe eerder je klanten het unieke aan jouw product zien, lezen en ondervinden, hoe sneller je ‘viral’ kan gaan met je marketing.

Het wow-moment van Tesla is uiteraard het moment dat je je handen los kan laten van het stuur. In de beginjaren is Tesla viral gegaan door simpelweg dat wow-moment te fotograferen, waarna het vanzelf viral ging op het internet.

Tesla’s wow-moment

Hoe ziet het ideale growth team er uit?

Het is belangrijk dat je kijkt naar de skills binnen je team. Wie kan wat het best? Het ideale team bestaat meestal uit de volgende rollen:

  • Growth lead / Product manager: Met een helikopter view verantwoordelijk voor het project
  • Growth hacker: Verzamelt de ideeën, test ze en rapporteert de learnings op basis van de data
  • Developer: Voert de technische aspecten van de ideeën uit
  • (UX/UI) Designer: Voert de visuele aspecten van de ideeën uit
  • Marketing specialist: Is verantwoordelijk voor de content en marketingcampagnes
  • Data analist: Zorgt ervoor dat de data juist wordt gemeten en analyseert deze

Met een team als dit mag je als growth hacker in je handjes knijpen. Je kan er dan vanuit gaan dat alle experimenten ook daadwerkelijk uitgevoerd kunnen worden. Echter, in werkelijkheid moet je het vaak met beperkte resources doen. Een uitdaging die een growth hacker uiteraard graag aangaat 🙂

Maar hoe vorm je deze growth teams?

Het is altijd goed om marketing skills in huis te hebben, maar nu moet je deze skills nog laten integreren en samenwerken. Aan de hand van het T-Shaped model kun je je team optimaliseren.

Een specialist heeft vaak een specifieke marketing skill, en ga daar de diepte mee in. Maar elke specialist zou ook moeten kunnen meepraten over de onderstaande skills (de bovenkant van de T).

Doordat iedereen in je team een brede kennis heeft kan bijvoorbeeld de growth hacker sneller op één lijn zitten met de designer en developer.

Hoe ontwikkel je T-shaped specialisten in je team?

Ieder teamlid heeft zijn eigen specialisme. Het gaat vervolgens vooral om het opleiden en trainen van een bredere marketingkennis niveau. Zo begrijpen ze elkaar beter en versterk je de synergie binnen het team.

Met deze stappen ontwikkel je binnen no-time een sterk growth team:

  • Team plan: Doelstelling zo specifiek mogelijk in kaart gebracht (one-metric-that-matters)
  • Persoonlijk plan: Per teamlid persoonlijke doelstellingen
  • On the job coaching: Doorlopende feedback en coaching
  • Cursussen: Ruimte creëren om extern kennis te vergaren

Wordt Growth Hacking jouw manier van groeien?

Je ziet dat steeds meer bedrijven de growth mentaliteit omarmen. Het A/B testen van marketingcampagnes gaat tegenwoordig super efficiënt door de data die beschikbaar is. Daarnaast zijn online campagnes snel aan te passen.

Dus waarom zou je niet volop inzetten op experimenten? Het is dé manier om innovatief te zijn en je concurrentie voor te blijven. Alle reden dus om deze mindset te omarmen en toe te passen in je organisatie.

Bekijk onze podcast over growth hacking 

Kun jij wel wat hulp gebruiken bij de
marketing van jouw bedrijf?

Bel ons, of gebruik het onderstaande formulier om ons een mailtje te sturen.


    Meer leadsMeer webshop salesMeer merkbekendheidSterke contentNieuwe brandingNieuwe website


    In de ochtendBegin van de middagEind van de middag

    whello contact serge de sousa whello contact serge de sousa
    Serge de Sousa

    Bekijk onze laatste case

    Onze klanten beoordelen Whello met een:

    4.8 / 5

    Mooie merken aan het woord

    Wij hebben een hele fijne samenwerking met Whello. De lijntjes zijn kort, waardoor je soepel en snel kan handelen. En niet geheel onbelangrijk, de resultaten zijn ook goed 😉

    Kitty - Scienta

    Overperformen, dat is wat Whello het liefst doet...Whello heeft een website gebouwd voor 50|50 Amsterdam, onderdeel van het Leger des Heils. Tijdens onze eerste afspraak was al snel duidelijk dat Whello een partij is die zijn zaakjes op orde heeft. De communicatie is snel, duidelijk en professioneel. Thanks voor de fijne samenwerking!

    Marijn - Leger des Heils

    Positief: Kwaliteit, Professionaliteit, Responsiviteit Geweldige en goed meedenkende marketing partij die voorziet in alle facetten van de online marketing. Absolute aanrader.

    Sander Kok - Vicky

    Positief: Professionaliteit, Responsiviteit Het was een absoluut genoegen om met het Whello-team te werken! Ze hebben de verschillende fasen doorlopen, van branding en conceptontwerp tot de lancering van een geweldige nieuwe website! Het was leuk om met zulke professionals te werken. De Whello's zijn stuk voor stuk professionals binnen hun eigen vakgebied, vriendelijk en flexibel en er wordt kwalitatief hoogstaand werk verricht binnen het afgesproken tijdsbestek.

    Daniel - Keesing Technologies

    Whello is een prettig bedrijf om mee samen te werken. Bij Arend Auto ben ik verantwoordelijk voor de marketing en besteed veel online marketing uit bij Whello. Serge en Nasser zijn vakbekwaam en recht door zee. Ze voeren niet alleen uit maar komen ook zelf met adviezen en ideeën om meer resultaat te halen uit onze online campagnes.

    Ruud Weekers - Arend Auto

    Het fijne van Whello t.o.v. veel andere partijen is dat ze met je meedenken en zelf met goede suggesties komen. Ze zijn persoonlijk en hebben alle verschillende expertises in huis zodat iedereen doet waar hij/zij goed in is. Houd deadlines goed in de gaten maar twijfel niet om met ze in zee te gaan, het resultaat is top!

    Robin - Antenna Groep

    Sinds wij samenwerken met Whello, hebben wij een enorme groei doorgemaakt. De medewerkers van Whello weten als geen ander marketingbureau hoe je 'de expat' moet benaderen. Ze werken persoonlijk, enthousiast en effectief. Ik beveel ze van harte aan!

    Koen Gijzel - Koentact

    Whello staat altijd open voor nieuwe inzichten en ze denken graag mee over hoe we samen tot het juiste resultaat kunnen komen.

    Rosa - OCEANDIVA Unique Event Locations

    Bedankt voor de fijne samenwerking Whello! Door het betrokken team zijn we nóg enthousiaster over onze dienst dan dat we al waren, dat wil wat zeggen!

    Hakima El Allaoui - Staxi Taxi

    Wij werken nu al zeker 2 jaar met Whello samen op het gebied van onze online marketing. De samenwerking is zo fijn omdat we snel kunnen schakelen met elkaar en er echt wordt meegedacht in het verbeteren van onze zichtbaarheid en het verhogen van het aantal leads. Experts die de juiste snaar weten te raken, keer op keer.

    Mirco Pruyser - BP College

    Experienced people who are able to deliver great quality. Very pleased to be working with whello.

    Maaike - Tandarts Jordaan

    Working together with Whello to achieve our digital and automation goals is a great thing - dedicated, knowledgable, professional and up-to-date to the digital best practices.

    Daniela Fantaziu - Top Employers Institute