Update: 26 december 2021

Wat is Growth Hacking?

Wellicht heb je al eens gehoord van de term ‘Growth Hacking’. Een term die in 2010 in het leven is geroepen door Sean Ellis. Wellicht ken je ook het ultieme Growth Hacking voorbeeld van Airbnb?

De deel-woning gigant heeft haar groei te danken door slim gebruik te maken van de populariteit van Craigslist (de Marktplaats van de Verenigde Staten). Nieuwe woningeigenaren kregen automatisch een mail van Airbnb om hun woning met één klik door te plaatsen op Craigslist. Hierdoor kreeg Airbnb in de beginjaren snel enorm veel aandacht.

Naast dit soort slimme tactieken, staat Growth Hacking voor het aantrekken van personeel (growth hackers) die zich volledig richten op duurzame en schaalbare groei van een bedrijf.

Maar wat is Growth Hacking precies?

“Growth Hacking is een relatief nieuw marketing vakgebied dat zich volledig richt op groei, gebaseerd op een data-gedreven, experimenteel proces.”

Een growth hacker verkent op een systematisch manier nieuwe groeimogelijkheden in elk deel van de customer journey. Een growth hacker probeert daarmee invloed uit te oefenen op alle touchpoints in het beslisproces van klanten.

Wat heb je nodig als je wilt groeien?

Focus. Een bedrijf moet één focus hebben en dit moet gecommuniceerd worden door de hele organisatie. Iedereen de neuzen dezelfde kant op: de klant centraal volgens het ‘One Metric That Matters’ principe.

Hoe kom je aan deze focus en wat is het ‘One Metric That Matters’ concept precies? 

Het gaat erom dat je focust op één duidelijk bedrijfsdoel, en die zo SMART mogelijk definieert. Bijvoorbeeld: ‘We willen het conversiepercentage van de website verhogen met 50% binnen 6 maanden.’

Dat betekent niet dat er maar één statistiek is waar je om geeft vanaf de dag dat je wakker wordt. Het betekent echter wel dat er op elk moment één doel is waar het hele team zich op focust. Door deze focus richting medewerkers, investeerders en zelfs de media te communiceren, concentreren alle inspanningen zich daadwerkelijk op dat ene doel.

Draagvlak creëren voor growth hacking

Het probleem echter bij veel organisaties ligt bij de gesloten (of zelfs arrogante houding) van executives. Regelmatig denken zij dat de prioriteiten al goed liggen in de organisatie en maken zij beslissingen op basis van eigen inzicht (en dus niet basis op data). Dit is belemmerend voor de groei en vermindert de creativiteit. Het is daarom belangrijk om alle stakeholders te betrekken bij het proces zodat je draagvlak creëert voor innovaties.

Hoe werkt growth hacking in de praktijk?

Een uniek product of dienst is niet genoeg. Bedrijven die ‘groei’ teams vormen en het experimenten-model het beste toepassen, zullen het meest groeien.

Het gaat erom dat je niet op één paard wed maar samen ideeën verzamelt en deze test. Je gaat hiermee door totdat je een hit hebt gescoord; een marketingtactiek dat enorme potentie heeft laten zien.

Vervolgens omarm je die tactiek in je strategie en bouw je het volop uit. Ondertussen ga je door met experimenten om nieuwe succesvolle tactieken te ontdekken. Klinkt logisch, toch?

  • Ideeën verzamelen
  • Prioriteren van ideeën
  • Ideeën live testen
  • Analyseren van successen én fails
  • Proces herhalen

Waarom wordt er onder growth hackers vaak gesproken over het wow-moment?

De holy grail van een  growth hacker is het ontdekken van die ene tactiek die de groei enorm accelereert. Het is belangrijk om hierbij de ‘Aha’ en ‘Wow’ momenten te vinden van je product. De ‘Wow’ momenten dienen zo vroeg mogelijk in de customer journey gecommuniceerd te worden. Hoe eerder je klanten het unieke aan jouw product zien, lezen en ondervinden, hoe sneller je ‘viral’ kan gaan met je marketing.

Het wow-moment van Tesla is uiteraard het moment dat je je handen los kan laten van het stuur. In de beginjaren is Tesla viral gegaan door simpelweg dat wow-moment te fotograferen, waarna het vanzelf viral ging op het internet.

Hoe ziet het ideale growth team er uit?

Het is belangrijk dat je kijkt naar de krachten van je team. Wie kan wat het best? Ook al zijn er hier een daar een aantal uitblinkers in een bepaalde vaardigheid, het is belangrijk dat iedereen elk van de onderstaande onderdelen in het algemeen beheerst:

  • Growth lead / Product manager
  • Developer
  • Marketing specialist
  • Analist
  • (UX/UI) Designer

Alle rollen zijn cruciaal om Growth Hacking toe te passen, maar de developer neemt speciale taak in om ‘hacks’ te ontwikkelen. Deze schakel is hierom onmisbaar en dient creatief en uniek te zijn.

Maar hoe vorm je deze growth teams?

Het is altijd goed om marketing skills in huis te hebben, maar nu moet je deze skills nog laten integreren en samenwerken. Aan de hand van het T-Shape model kun je je team optimaliseren. Hierin zouden de volgende onderdelen moeten optreden om het team op één lijn te krijgen en de juiste mindset te geven voor groei:

Het gaat vooral om het versterken en het integreren van de skills. Na het bepalen van het growth-team, hoor het team een duidelijk doel te krijgen en getraind te worden om optimaal resultaat te halen.

  • Team plan: Doelstelling zo specifiek mogelijk in kaart gebracht (one-metric-that-matters)
  • Persoonlijk plan: Per teamlid persoonlijke doelstellingen
  • On the job coaching: Doorlopende feedback en coaching
  • Cursussen: Ruimte creëren om extern kennis te vergaren

Growth-hacking case: HelloPrint

HelloPrint is een printshop, afkomstig uit Rotterdam, die de hele organisatiestructuur hebben omgegooid. Zij hebben teams ingezet puur op de klantreis. Iedereen in de organisatie werd hierin betrokken en ontwikkelde dezelfde mindset: printen voor iedereen makkelijker maken en alles eraan doen om dit te optimaliseren (customer journey). Het doel is om in te spelen op elke touch point van de klantenreis. Dit worden er steeds meer, online én offline.

Dit hebben zij gedaan door het T-shape plan in te zetten en uit te werken. Iedereen ontwikkelen staat hierin centraal. In de onderstaande slides lees je meer over hun aanpak.

Growth Hacking biedt perspectief voor de toekomst

In de toekomst zullen steeds meer bedrijven aan de slag gaan met Growth Hacking. Het A/B testen van advertenties gaat tegenwoordig zeer efficiënt door de data die beschikbaar is. Daarnaast zijn online campagnes snel aan te passen, dus waarom zou je niet volop inzetten op experimenten?

Het is dé manier om innovatief te blijven en je concurrentie voor te blijven. Alle reden dus om deze mindset te omarmen en toe te passen in je organisatie.

Bekijk onze podcast over growth hacking en leer van onze tips en tricks. 

Ben je op zoek naar de expertise van een growth-hacking bureau? Neem gerust contact met ons op en ontmoet onze growth hackers!

Kun jij wel wat hulp gebruiken bij de
marketing van jouw bedrijf?

Kom langs, bel ons, of gebruik onderstaand formulier om ons een mailtje te sturen. We nemen direct contact met je op om te zien hoe we je kunnen helpen!


    Meer leadsMeer webshop salesMeer merkbekendheidMeer inzicht in dataNieuwe brandingNieuwe website

    In de ochtendBegin van de middagEind van de middag

    Bekijk onze laatste case

    Onze klanten beoordelen Whello met een:

    4.8 / 5

    Onze blije klanten aan het woord

    Positief: Professionaliteit, Responsiviteit Het was een absoluut genoegen om met het Whello-team te werken! Ze hebben de verschillende fasen doorlopen, van branding en conceptontwerp tot de lancering van een geweldige nieuwe website! Het was leuk om met zulke professionals te werken. De Whello's zijn stuk voor stuk professionals binnen hun eigen vakgebied, vriendelijk en flexibel en er wordt kwalitatief hoogstaand werk verricht binnen het afgesproken tijdsbestek.

    Daniel - Keesing Technologies

    Whello is een prettig bedrijf om mee samen te werken. Bij Arend Auto ben ik verantwoordelijk voor de marketing en besteed veel online marketing uit bij Whello. Serge en Nasser zijn vakbekwaam en recht door zee. Ze voeren niet alleen uit maar komen ook zelf met adviezen en ideeën om meer resultaat te halen uit onze online campagnes.

    Ruud Weekers - Arend Auto

    Het fijne van Whello t.o.v. veel andere partijen is dat ze met je meedenken en zelf met goede suggesties komen. Ze zijn persoonlijk en hebben alle verschillende expertises in huis zodat iedereen doet waar hij/zij goed in is. Houd deadlines goed in de gaten maar twijfel niet om met ze in zee te gaan, het resultaat is top!

    Robin - Antenna Groep

    Sinds wij samenwerken met Whello, hebben wij een enorme groei doorgemaakt. De medewerkers van Whello weten als geen ander marketingbureau hoe je 'de expat' moet benaderen. Ze werken persoonlijk, enthousiast en effectief. Ik beveel ze van harte aan!

    Koen Gijzel - Koentact

    Whello staat altijd open voor nieuwe inzichten en ze denken graag mee over hoe we samen tot het juiste resultaat kunnen komen.

    Rosa - OCEANDIVA Unique Event Locations

    Positief: Kwaliteit, Professionaliteit, Responsiviteit Geweldige en goed meedenkende marketing partij die voorziet in alle facetten van de online marketing. Absolute aanrader.

    Sander Kok - Vicky

    Bedankt voor de fijne samenwerking Whello! Door het betrokken team zijn we nóg enthousiaster over onze dienst dan dat we al waren, dat wil wat zeggen!

    Hakima El Allaoui - Staxi Taxi

    Wij werken nu al zeker 2 jaar met Whello samen op het gebied van onze online marketing. De samenwerking is zo fijn omdat we snel kunnen schakelen met elkaar en er echt wordt meegedacht in het verbeteren van onze zichtbaarheid en het verhogen van het aantal leads. Experts die de juiste snaar weten te raken, keer op keer.

    Mirco Pruyser - BP College

    Experienced people who are able to deliver great quality. Very pleased to be working with whello.

    Maaike - Tandarts Jordaan

    Working together with Whello to achieve our digital and automation goals is a great thing - dedicated, knowledgable, professional and up-to-date to the digital best practices.

    Daniela Fantaziu - Top Employers Institute