Een compagnon die je ook in het weekend in de kroeg spreekt, je moeder die vraagt hoe de financiën ervoor staan of je zus die ruzie heeft met haar leidinggevende: zakendoen met vrienden of familie kan tricky zijn.

Hoewel Nederland veel familiebedrijven kent, kan een zakelijke relatie aangaan met vrienden, familie of je partner dus uitdagend zijn. Toch heb ik persoonlijk ervaren dat een zakelijke relatie aangaan met vrienden prima kan werken. Zo is Whello in 2016 ook ontstaan uit een vriendschap.

Maar hoe zien Nederlandse ondernemers dat? Nemen zij graag familie of vrienden aan, of houden ze niet van vriendjespolitiek? Hoe zit dat bij het opzetten van een nieuw bedrijf?

Om antwoord te krijgen op deze en andere vragen namen we de proef op de som en legde we enkele stellingen voor aan 1.066 Nederlandse volwassenen met een eigen bedrijf. De opvallendste resultaten vind je hieronder.

Zakendoen met vrienden kan twee kanten opgaan: je persoonlijke band creëert professionele synergie of zorgt juist voor ergernissen op de werkvloer. Het lijkt erop dat Nederlandse ondernemers vrezen voor het laatste en daardoor zaken liever niet met privé mengen. Zo blijkt uit het onderzoek dat maar liefst tweederde van hen liever geen vrienden aanneemt, waarbij vrouwelijke veertigers het minst welwillend zijn. Bekijk in de visual de exacte percentages, verdeeld over alle leeftijdscategorieën.

Iedereen herkent de ongemakkelijkheid van emoties die hoog oplopen tijdens feestdagen, verjaardagen of andere familieaangelegenheden. Een ding is zeker: die familieruzies horen niet op het werk thuis. Dit beaamt 63 procent van de Nederlandse ondernemers; zij nemen liever geen familieleden in dienst bij hun organisatie. Ook nu zijn het vooral veertigers die hier het meest op tegen zijn. Bekijk in de visual hoe respondenten van andere leeftijden hierover denken.

Als beginnende ondernemer kun je een (financieel) steuntje in je rug vaak goed gebruiken. Wanneer een vriend of vriendin dan de helpende hand toesteekt is dat fijn, al zet het vanwege de bijkomende verantwoordelijkheid jullie relatie direct op scherp. Nederlandse ondernemers lijken zich dit te realiseren, want zeventig procent van hen haalt liever geen vrienden binnen als investeerder. Vrouwen zijn hier een stuk terughoudender in dan hun mannelijke medeondernemers.

Wanneer je zakendoet met familie is de grens tussen werk en privé lastig te bepalen. Zo wordt werk aan de keukentafel besproken en staat het huishouden bij wijze van spreken op de vergaderagenda. Kortom: alle soorten discussies kunnen overal plaatsvinden. Veel Nederlandse ondernemers willen dit soort situaties voorkomen: van hen ontvangt maar liefst 63 procent liever geen financiering van familieleden. Ondernemend Noord-Nederland is hier het stelligst in.

Een investering ontvangen neemt verantwoordelijkheden met zich mee, die de persoonlijke of familiaire band aardig in de weg kunnen zitten. Toch zie ik om mij heen veel voorbeelden waarbij dit helemaal geen probleem is. Met duidelijke afspraken op papier kom je vaak een heel eind. Bovendien heb je het als beginnende ondernemer niet altijd voor het uitkiezen en kan financiële steun van familie of vrienden zeer welkom zijn.

Je eigen bedrijf starten is enorm uitdagend en spannend. Hoe fijn is het dan dat je een vertrouwde zakenpartner naast je hebt staan, in de vorm van een goede vriend of familielid? Een respectabel deel van de Nederlandse ondernemers deelt deze gedachte. Zo wil ongeveer vier tiende van hen wel ondernemen met iemand uit de inner circle. Opvallend genoeg lijkt dit enthousiasme af te nemen met de jaren, en mogelijk dus de ondernemerservaring.

Een groot voordeel van ondernemen met familie of vrienden is het onderlinge vertrouwen. Dat is naar mijn mening de belangrijkste verklaring voor het succes van familiebedrijven. Het komt de oplossingsgerichtheid ten goede en leidt vaak tot snelle besluitvorming, waarbij de focus op de lange termijn altijd blijft.

Ik begrijp de terughoudendheid over zakendoen met familie of vrienden. Ik heb echter ervaren dat als je goede afspraken met elkaar maakt met een duidelijke takenverdeling, dan wegen de voordelen zeer zeker op tegen de mogelijke nadelen.

Steven Neeteson, Nasser al Kamouchi, Serge de Sousa: Vrienden en oprichters van Whello

Kun jij wel wat hulp gebruiken bij de
marketing van jouw bedrijf?

Bel ons, of gebruik het onderstaande formulier om ons een mailtje te sturen.


    Meer leadsMeer webshop salesMeer merkbekendheidSterke contentNieuwe brandingNieuwe website


    In de ochtendBegin van de middagEind van de middag

    whello contact serge de sousa whello contact serge de sousa
    Serge de Sousa

    Bekijk onze laatste case

    Onze klanten beoordelen Whello met een:

    4.8 / 5

    Mooie merken aan het woord

    Wij hebben een hele fijne samenwerking met Whello. De lijntjes zijn kort, waardoor je soepel en snel kan handelen. En niet geheel onbelangrijk, de resultaten zijn ook goed 😉

    Kitty - Scienta

    Overperformen, dat is wat Whello het liefst doet...Whello heeft een website gebouwd voor 50|50 Amsterdam, onderdeel van het Leger des Heils. Tijdens onze eerste afspraak was al snel duidelijk dat Whello een partij is die zijn zaakjes op orde heeft. De communicatie is snel, duidelijk en professioneel. Thanks voor de fijne samenwerking!

    Marijn - Leger des Heils

    Positief: Kwaliteit, Professionaliteit, Responsiviteit Geweldige en goed meedenkende marketing partij die voorziet in alle facetten van de online marketing. Absolute aanrader.

    Sander Kok - Vicky

    Positief: Professionaliteit, Responsiviteit Het was een absoluut genoegen om met het Whello-team te werken! Ze hebben de verschillende fasen doorlopen, van branding en conceptontwerp tot de lancering van een geweldige nieuwe website! Het was leuk om met zulke professionals te werken. De Whello's zijn stuk voor stuk professionals binnen hun eigen vakgebied, vriendelijk en flexibel en er wordt kwalitatief hoogstaand werk verricht binnen het afgesproken tijdsbestek.

    Daniel - Keesing Technologies

    Whello is een prettig bedrijf om mee samen te werken. Bij Arend Auto ben ik verantwoordelijk voor de marketing en besteed veel online marketing uit bij Whello. Serge en Nasser zijn vakbekwaam en recht door zee. Ze voeren niet alleen uit maar komen ook zelf met adviezen en ideeën om meer resultaat te halen uit onze online campagnes.

    Ruud Weekers - Arend Auto

    Het fijne van Whello t.o.v. veel andere partijen is dat ze met je meedenken en zelf met goede suggesties komen. Ze zijn persoonlijk en hebben alle verschillende expertises in huis zodat iedereen doet waar hij/zij goed in is. Houd deadlines goed in de gaten maar twijfel niet om met ze in zee te gaan, het resultaat is top!

    Robin - Antenna Groep

    Sinds wij samenwerken met Whello, hebben wij een enorme groei doorgemaakt. De medewerkers van Whello weten als geen ander marketingbureau hoe je 'de expat' moet benaderen. Ze werken persoonlijk, enthousiast en effectief. Ik beveel ze van harte aan!

    Koen Gijzel - Koentact

    Whello staat altijd open voor nieuwe inzichten en ze denken graag mee over hoe we samen tot het juiste resultaat kunnen komen.

    Rosa - OCEANDIVA Unique Event Locations

    Bedankt voor de fijne samenwerking Whello! Door het betrokken team zijn we nóg enthousiaster over onze dienst dan dat we al waren, dat wil wat zeggen!

    Hakima El Allaoui - Staxi Taxi

    Wij werken nu al zeker 2 jaar met Whello samen op het gebied van onze online marketing. De samenwerking is zo fijn omdat we snel kunnen schakelen met elkaar en er echt wordt meegedacht in het verbeteren van onze zichtbaarheid en het verhogen van het aantal leads. Experts die de juiste snaar weten te raken, keer op keer.

    Mirco Pruyser - BP College

    Experienced people who are able to deliver great quality. Very pleased to be working with whello.

    Maaike - Tandarts Jordaan

    Working together with Whello to achieve our digital and automation goals is a great thing - dedicated, knowledgable, professional and up-to-date to the digital best practices.

    Daniela Fantaziu - Top Employers Institute