De nieuwe privacy wet

Op 25 mei 2018 zal de huidige Wet Bescherming Persoonsgegevens (WBP) vervangen worden door nieuwe privacy wet: de AVG (Algemene Verordening Gegevensbescherming), ook wel GDPR (General Data Protection Regulation) genoemd. Alle bedrijven die persoonsgegevens verwerken van inwoners van de EU, moeten dan ‘compliant’ zijn met de nieuwe wetgeving. Onder persoonsgegevens vallen dan onder meer: naam, IP-adres, postcode en e-mailadres.

De wet is een uitbreiding en versterking van de privacy-rechten van consumenten, en zorgt voor grotere verantwoordelijkheden voor organisaties.  Online worden er diverse gegevens uitgewisseld tussen bezoekers en websites. Wanneer je een website of webshop hebt en persoonsgegevens verwerkt, voor bijvoorbeeld een bestelling, contactformulier of nieuwsbrief inschrijving, is de AVG-wet van toepassing.

Belangrijke definities binnen de AVG

Binnen de wetgeving worden verschillende rollen genoemd:

  1. Betrokkene – De persoon van wie gegevens wordt vastgelegd, het onderwerp van de data.
  2. Verwerkingsverantwoordelijke – De organisatie die persoonlijke data verzameld en beslist waar en hoe dit zal worden ingezet.
  3. Verwerker – De organisatie die persoonlijke data verwerkt in opdracht van de verwerkingsverantwoordelijke.
  4. Data Protection Officer (DPO) – Een medewerker binnen een organisatie die collega’s, de verwerker en verkwerkingsverantwoordelijke advies en informatie geeft over de GDPR.

Voorbeeld:

Whello verwerkt het IP-adres van een bezoeker op de website van één van onze klanten om bezoekersgedrag te analyseren. In dit geval zijn wij, Whello, de verwerker en is onze klant de verwerkingsverantwoordelijke. De websitebezoeker is de betrokkene.

De AVG/GDPR erkent zes verschillende grondslagen om data te mogen verwerken. Je zal dus altijd aan één van deze grondslagen moeten voldoen voor je legaal persoonsgegevens mag verwerken:

  1. Legitiem belang – Er is gebalanceerd legitiem belang waar het verwerken van persoonsgegevens voor nodig is, en waar geen ander belang overheerst.
  2. Toestemming – Er is toestemming gekregen van de betrokkene voor het verwerken van zijn of haar data.
  3. Contractuele noodzaak – Verwerken is nodig voor de totstandkoming of het uitvoeren van een contract.
  4. Publiek belang – Alleen geldig voor overheidsinstanties.
  5. Vitale interesse – Het is vitaal dat specifieke data is verwerkt omdat het gaat om leven en dood.
  6. Wettelijke verplichting – De verwerkingsverantwoordelijke moet de gegevens verwerken voor legale verplichtingen.

Voorbereiden op de AVG

Het is van groot belang dat je snel begint met alle voorbereidingen om mogelijke sancties van de Autoriteit Persoonsbescherming (AP) te vermijden. Sancties kunnen oplopen tot 20 miljoen euro of 4% van de omzet. Dit zal niet direct het geval zijn, gelukkig krijg je naar alle waarschijnlijkheid eerst een aantal waarschuwingen.

Om jou te helpen bij het klaarstomen van jouw bedrijf voor de nieuwe wetgeving hebben wij een ‘checklist AVG’ geschreven. Lees deze lijst goed door en ga na welke implicaties de AVG op jouw bedrijf zal hebben. Heb je hulp nodig bij het implementeren van deze to-do’s? Stuur een mailtje naar eva@whello.nl, dan laten wij weten wat we voor je kunnen betekenen!

Alhoewel wij alle onderwerpen in deze blog goed hebben uitgezocht, werken er bij Whello geen juristen en is deze inhoud dus ook niet bedoeld als juridisch advies. Om 100% compliant te zijn met de AVG/GDPR raden wij aan om samen met een jurist naar de veranderingen voor jouw bedrijf te kijken. Fruytier is een fijne juridische partij waar wij zelf ook mee samenwerken.

Heb je vragen voor ons? Neem dan gerust contact met ons op of ontmoet onze specialisten!

Kun jij wel wat hulp gebruiken bij de
marketing van jouw bedrijf?

Bel ons, of gebruik het onderstaande formulier om ons een mailtje te sturen.


    Meer leadsMeer webshop salesMeer merkbekendheidSterke contentNieuwe brandingNieuwe website


    In de ochtendBegin van de middagEind van de middag

    whello contact serge de sousa whello contact serge de sousa
    Serge de Sousa

    Bekijk onze laatste case

    Onze klanten beoordelen Whello met een:

    4.8 / 5

    Mooie merken aan het woord

    Wij hebben een hele fijne samenwerking met Whello. De lijntjes zijn kort, waardoor je soepel en snel kan handelen. En niet geheel onbelangrijk, de resultaten zijn ook goed 😉

    Kitty - Scienta

    Overperformen, dat is wat Whello het liefst doet...Whello heeft een website gebouwd voor 50|50 Amsterdam, onderdeel van het Leger des Heils. Tijdens onze eerste afspraak was al snel duidelijk dat Whello een partij is die zijn zaakjes op orde heeft. De communicatie is snel, duidelijk en professioneel. Thanks voor de fijne samenwerking!

    Marijn - Leger des Heils

    Positief: Kwaliteit, Professionaliteit, Responsiviteit Geweldige en goed meedenkende marketing partij die voorziet in alle facetten van de online marketing. Absolute aanrader.

    Sander Kok - Vicky

    Positief: Professionaliteit, Responsiviteit Het was een absoluut genoegen om met het Whello-team te werken! Ze hebben de verschillende fasen doorlopen, van branding en conceptontwerp tot de lancering van een geweldige nieuwe website! Het was leuk om met zulke professionals te werken. De Whello's zijn stuk voor stuk professionals binnen hun eigen vakgebied, vriendelijk en flexibel en er wordt kwalitatief hoogstaand werk verricht binnen het afgesproken tijdsbestek.

    Daniel - Keesing Technologies

    Whello is een prettig bedrijf om mee samen te werken. Bij Arend Auto ben ik verantwoordelijk voor de marketing en besteed veel online marketing uit bij Whello. Serge en Nasser zijn vakbekwaam en recht door zee. Ze voeren niet alleen uit maar komen ook zelf met adviezen en ideeën om meer resultaat te halen uit onze online campagnes.

    Ruud Weekers - Arend Auto

    Het fijne van Whello t.o.v. veel andere partijen is dat ze met je meedenken en zelf met goede suggesties komen. Ze zijn persoonlijk en hebben alle verschillende expertises in huis zodat iedereen doet waar hij/zij goed in is. Houd deadlines goed in de gaten maar twijfel niet om met ze in zee te gaan, het resultaat is top!

    Robin - Antenna Groep

    Sinds wij samenwerken met Whello, hebben wij een enorme groei doorgemaakt. De medewerkers van Whello weten als geen ander marketingbureau hoe je 'de expat' moet benaderen. Ze werken persoonlijk, enthousiast en effectief. Ik beveel ze van harte aan!

    Koen Gijzel - Koentact

    Whello staat altijd open voor nieuwe inzichten en ze denken graag mee over hoe we samen tot het juiste resultaat kunnen komen.

    Rosa - OCEANDIVA Unique Event Locations

    Bedankt voor de fijne samenwerking Whello! Door het betrokken team zijn we nóg enthousiaster over onze dienst dan dat we al waren, dat wil wat zeggen!

    Hakima El Allaoui - Staxi Taxi

    Wij werken nu al zeker 2 jaar met Whello samen op het gebied van onze online marketing. De samenwerking is zo fijn omdat we snel kunnen schakelen met elkaar en er echt wordt meegedacht in het verbeteren van onze zichtbaarheid en het verhogen van het aantal leads. Experts die de juiste snaar weten te raken, keer op keer.

    Mirco Pruyser - BP College

    Experienced people who are able to deliver great quality. Very pleased to be working with whello.

    Maaike - Tandarts Jordaan

    Working together with Whello to achieve our digital and automation goals is a great thing - dedicated, knowledgable, professional and up-to-date to the digital best practices.

    Daniela Fantaziu - Top Employers Institute