De nieuwe privacy wet

Op 25 mei 2018 zal de huidige Wet Bescherming Persoonsgegevens (WBP) vervangen worden door nieuwe privacy wet: de AVG (Algemene Verordening Gegevensbescherming), ook wel GDPR (General Data Protection Regulation) genoemd. Alle bedrijven die persoonsgegevens verwerken van inwoners van de EU, moeten dan ‘compliant’ zijn met de nieuwe wetgeving. Onder persoonsgegevens vallen dan onder meer: naam, IP-adres, postcode en e-mailadres.

De wet is een uitbreiding en versterking van de privacy-rechten van consumenten, en zorgt voor grotere verantwoordelijkheden voor organisaties.  Online worden er diverse gegevens uitgewisseld tussen bezoekers en websites. Wanneer je een website of webshop hebt en persoonsgegevens verwerkt, voor bijvoorbeeld een bestelling, contactformulier of nieuwsbrief inschrijving, is de AVG-wet van toepassing.

Belangrijke definities binnen de AVG

Binnen de wetgeving worden verschillende rollen genoemd:

  1. Betrokkene – De persoon van wie gegevens wordt vastgelegd, het onderwerp van de data.
  2. Verwerkingsverantwoordelijke – De organisatie die persoonlijke data verzameld en beslist waar en hoe dit zal worden ingezet.
  3. Verwerker – De organisatie die persoonlijke data verwerkt in opdracht van de verwerkingsverantwoordelijke.
  4. Data Protection Officer (DPO) – Een medewerker binnen een organisatie die collega’s, de verwerker en verkwerkingsverantwoordelijke advies en informatie geeft over de GDPR.

Voorbeeld:

Whello verwerkt het IP-adres van een bezoeker op de website van één van onze klanten om bezoekersgedrag te analyseren. In dit geval zijn wij, Whello, de verwerker en is onze klant de verwerkingsverantwoordelijke. De websitebezoeker is de betrokkene.

De AVG/GDPR erkent zes verschillende grondslagen om data te mogen verwerken. Je zal dus altijd aan één van deze grondslagen moeten voldoen voor je legaal persoonsgegevens mag verwerken:

  1. Legitiem belang – Er is gebalanceerd legitiem belang waar het verwerken van persoonsgegevens voor nodig is, en waar geen ander belang overheerst.
  2. Toestemming – Er is toestemming gekregen van de betrokkene voor het verwerken van zijn of haar data.
  3. Contractuele noodzaak – Verwerken is nodig voor de totstandkoming of het uitvoeren van een contract.
  4. Publiek belang – Alleen geldig voor overheidsinstanties.
  5. Vitale interesse – Het is vitaal dat specifieke data is verwerkt omdat het gaat om leven en dood.
  6. Wettelijke verplichting – De verwerkingsverantwoordelijke moet de gegevens verwerken voor legale verplichtingen.

Voorbereiden op de AVG

Het is van groot belang dat je snel begint met alle voorbereidingen om mogelijke sancties van de Autoriteit Persoonsbescherming (AP) te vermijden. Sancties kunnen oplopen tot 20 miljoen euro of 4% van de omzet. Dit zal niet direct het geval zijn, gelukkig krijg je naar alle waarschijnlijkheid eerst een aantal waarschuwingen.

Om jou te helpen bij het klaarstomen van jouw bedrijf voor de nieuwe wetgeving hebben wij een ‘checklist AVG’ geschreven. Lees deze lijst goed door en ga na welke implicaties de AVG op jouw bedrijf zal hebben. Heb je hulp nodig bij het implementeren van deze to-do’s? Stuur een mailtje naar eva@whello.nl, dan laten wij weten wat we voor je kunnen betekenen!

Alhoewel wij alle onderwerpen in deze blog goed hebben uitgezocht, werken er bij Whello geen juristen en is deze inhoud dus ook niet bedoeld als juridisch advies. Om 100% compliant te zijn met de AVG/GDPR raden wij aan om samen met een jurist naar de veranderingen voor jouw bedrijf te kijken. Fruytier is een fijne juridische partij waar wij zelf ook mee samenwerken.

Kun jij wel wat hulp gebruiken bij de
marketing van jouw bedrijf?

Kom langs, bel ons, of gebruik onderstaand formulier om ons een mailtje te sturen. We nemen direct contact met je op om te zien hoe we je kunnen helpen!


Meer leadsMeer webshop salesMeer merkbekendheidMeer inzicht in dataNieuwe brandingNieuwe website

In de ochtendBegin van de middagEind van de middag

Onze klanten beoordelen Whello met een:

4.9 / 5

Onze blije klanten aan het woord

The main quality of Whello is that they are able to provide high quality services on a personal, informal level that is close to the customer. Communication is quick and there’s a lot of knowledge in the team. To me Whello is a trustworthy company for online marketing services and web design that I would highly recommend.

Carlies Mol

Passionate people that are very involved and create great advertising campaigns.

TradeIt gg

Whello have a fantastic team and delivered great results for us. Highly recommended !

Doug Neuhofer

Having successfully completed the set up phase, we would like to thank you for your professional behavior and great communication. We look forward to the continuation of this promising partnership!

LEATHER HYPE

Experienced people who are able to deliver great quality. Very pleased to be working with whello.

Maaike - Tandarts Jordaan

Working together with Whello to achieve our digital and automation goals is a great thing - dedicated, knowledgable, professional and up-to-date to the digital best practices.

Top Employers Institute

A smart, talented and friendly company providing top quality, focused service.

Brenda de Jong - The English Center

It's a pleasure working with really professional and competent people. SEO results we have achieved thanks to Whello are amazing!

Luca Bagnaschino

Great Amsterdam based advertising agency with a lot of in-house experience and smart + friendly staff.

Leks Betlem