Achter succesvolle e-commerce bedrijven en webshops zitten mensen die ervoor zorgen dat deze bedrijven succesvol zijn. Om het anders te formuleren: een manager is bepalend voor het succes van de online prestaties.

Het is interessant om te analyseren wat goede e-commerce managers gemeen hebben. Wij hebben het genoegen gehad om al jaren met verschillende webshop managers samen te werken. Daarom hier: 5 gewoontes van een succesvolle e-commerce/webshop manager.

1. Testen, checken, aanpassen

Veel e-commerce managers gaan (te) snel af op hun gevoel of op ‘verhalen die ze hoorden’. Hoewel het soms goed is om op je instinct af te gaan, is dat bij heel veel online zaken juist niet het geval. Je komt er altijd het best achter wat goed werkt, door het simpelweg te testen. Probeer een aantal varianten (bijvoorbeeld e-mails), check welke variant het beste werkt en pas je toekomstige e-mails erop aan. Test, check en pas aan die hap!

2. Voeg waarde toe, geen loze eigenschappen

Wat is het verschil tussen een ‘feature’ en een ‘benefit’? Een feature is slechts een eigenschap, een benefit is een eigenschap die waarde toevoegt aan het leven van de bezoeker. Een succesvolle manager zorgt ervoor dat hij altijd waarde toevoegt.

3. Ga actief op zoek naar feedback van klanten

Stel: je verkoopt koffiezetapparaten en 30% van je klanten is niet tevreden, maar je weet niet waarom. Daar heb je niks aan.
Stel: je verkoopt koffiezetapparaten 30% van je klanten is niet tevreden, en dat komt voor 80% omdat er geen cappuccino functie op zit. Dan kun je (en moet je) daar iets aan doen.

Gevolg: meer tevreden klanten en betere reviews. Kortom, feedback is goud waard, dus zorg ervoor dat klanten gemakkelijk feedback kunnen geven. Een goede ecommerce manager beperkt zich niet alleen tot de webshop, maar levert bewijs (data) en denkt mee over het verbeteren van de klantervaring.

4. Zorg dat je daar bent waar je klanten zijn

Het is altijd zo geweest dat je met een winkel moest zijn waar je klanten kwamen (winkelcentrum van een stad bijvoorbeeld). Dat is online ook het geval en dat betekent dat jij moet uitzoeken waar jouw doelgroep aanwezig is. Zit jouw doelgroep op Snapchat of op Facebook? Op LinkedIn of op Instagram? Op allemaal? Zoek het uit en zorg dat je daar bent waar je klant is!

Een goede ecommerce manager kan zich goed verplaatsen in de klant, en beweegt mee.

5. Zorg voor een online PR strategie

‘Wij van WC-eend adviseren WC-eend’ was een geniale advertentie, omdat het toen nog origineel was. Maar als je als bedrijf zelf zegt: ‘onze koffiezetapparaten zijn geweldig’, dan werkt dat niet zo goed. Zegt een andere website, klant of influencer: ‘Deze koffiezetapparaten zijn echt top’, dan zullen mensen dat veel sneller aannemen. Zorg ervoor dat je er over je gepraat wordt. Bedenk een PR strategie en benader actief journalisten, influencers en blogs.

Dus…

Eigenlijk wordt hier weer eens goed duidelijk dat de klant altijd centraal staat. Goede, competente en succesvolle managers weten waar die klanten zijn, wat ze willen, hoe ze hen het beste bereiken en hoe ze hen ook weer in kunnen zitten om anderen te overtuigen.

Neem gerust contact op met een van onze marketing strategen!

Kun jij wel wat hulp gebruiken bij de
marketing van jouw bedrijf?

Bel ons, of gebruik het onderstaande formulier om ons een mailtje te sturen.


    Meer leadsMeer webshop salesMeer merkbekendheidSterke contentNieuwe brandingNieuwe website


    In de ochtendBegin van de middagEind van de middag

    whello contact serge de sousa whello contact serge de sousa
    Serge de Sousa

    Bekijk onze laatste case

    Onze klanten beoordelen Whello met een:

    4.8 / 5

    Mooie merken aan het woord

    Wij hebben een hele fijne samenwerking met Whello. De lijntjes zijn kort, waardoor je soepel en snel kan handelen. En niet geheel onbelangrijk, de resultaten zijn ook goed 😉

    Kitty - Scienta

    Overperformen, dat is wat Whello het liefst doet...Whello heeft een website gebouwd voor 50|50 Amsterdam, onderdeel van het Leger des Heils. Tijdens onze eerste afspraak was al snel duidelijk dat Whello een partij is die zijn zaakjes op orde heeft. De communicatie is snel, duidelijk en professioneel. Thanks voor de fijne samenwerking!

    Marijn - Leger des Heils

    Positief: Kwaliteit, Professionaliteit, Responsiviteit Geweldige en goed meedenkende marketing partij die voorziet in alle facetten van de online marketing. Absolute aanrader.

    Sander Kok - Vicky

    Positief: Professionaliteit, Responsiviteit Het was een absoluut genoegen om met het Whello-team te werken! Ze hebben de verschillende fasen doorlopen, van branding en conceptontwerp tot de lancering van een geweldige nieuwe website! Het was leuk om met zulke professionals te werken. De Whello's zijn stuk voor stuk professionals binnen hun eigen vakgebied, vriendelijk en flexibel en er wordt kwalitatief hoogstaand werk verricht binnen het afgesproken tijdsbestek.

    Daniel - Keesing Technologies

    Whello is een prettig bedrijf om mee samen te werken. Bij Arend Auto ben ik verantwoordelijk voor de marketing en besteed veel online marketing uit bij Whello. Serge en Nasser zijn vakbekwaam en recht door zee. Ze voeren niet alleen uit maar komen ook zelf met adviezen en ideeën om meer resultaat te halen uit onze online campagnes.

    Ruud Weekers - Arend Auto

    Het fijne van Whello t.o.v. veel andere partijen is dat ze met je meedenken en zelf met goede suggesties komen. Ze zijn persoonlijk en hebben alle verschillende expertises in huis zodat iedereen doet waar hij/zij goed in is. Houd deadlines goed in de gaten maar twijfel niet om met ze in zee te gaan, het resultaat is top!

    Robin - Antenna Groep

    Sinds wij samenwerken met Whello, hebben wij een enorme groei doorgemaakt. De medewerkers van Whello weten als geen ander marketingbureau hoe je 'de expat' moet benaderen. Ze werken persoonlijk, enthousiast en effectief. Ik beveel ze van harte aan!

    Koen Gijzel - Koentact

    Whello staat altijd open voor nieuwe inzichten en ze denken graag mee over hoe we samen tot het juiste resultaat kunnen komen.

    Rosa - OCEANDIVA Unique Event Locations

    Bedankt voor de fijne samenwerking Whello! Door het betrokken team zijn we nóg enthousiaster over onze dienst dan dat we al waren, dat wil wat zeggen!

    Hakima El Allaoui - Staxi Taxi

    Wij werken nu al zeker 2 jaar met Whello samen op het gebied van onze online marketing. De samenwerking is zo fijn omdat we snel kunnen schakelen met elkaar en er echt wordt meegedacht in het verbeteren van onze zichtbaarheid en het verhogen van het aantal leads. Experts die de juiste snaar weten te raken, keer op keer.

    Mirco Pruyser - BP College

    Experienced people who are able to deliver great quality. Very pleased to be working with whello.

    Maaike - Tandarts Jordaan

    Working together with Whello to achieve our digital and automation goals is a great thing - dedicated, knowledgable, professional and up-to-date to the digital best practices.

    Daniela Fantaziu - Top Employers Institute