Achter succesvolle e-commerce bedrijven en webshops zitten mensen die ervoor zorgen dat deze bedrijven succesvol zijn. Om het anders te formuleren: een manager is bepalend voor het succes van de online prestaties.

Het is interessant om te analyseren wat goede e-commerce managers gemeen hebben. Wij hebben het genoegen gehad om al jaren met verschillende webshop managers samen te werken. Daarom hier: 5 gewoontes van een succesvolle e-commerce/webshop manager.

1. Testen, checken, aanpassen

Veel e-commerce managers gaan (te) snel af op hun gevoel of op ‘verhalen die ze hoorden’. Hoewel het soms goed is om op je instinct af te gaan, is dat bij heel veel online zaken juist niet het geval. Je komt er altijd het best achter wat goed werkt, door het simpelweg te testen. Probeer een aantal varianten (bijvoorbeeld e-mails), check welke variant het beste werkt en pas je toekomstige e-mails erop aan. Test, check en pas aan die hap!

2. Voeg waarde toe, geen loze eigenschappen

Wat is het verschil tussen een ‘feature’ en een ‘benefit’? Een feature is slechts een eigenschap, een benefit is een eigenschap die waarde toevoegt aan het leven van de bezoeker. Een succesvolle manager zorgt ervoor dat hij altijd waarde toevoegt.

3. Ga actief op zoek naar feedback van klanten

Stel: je verkoopt koffiezetapparaten en 30% van je klanten is niet tevreden, maar je weet niet waarom. Daar heb je niks aan.
Stel: je verkoopt koffiezetapparaten 30% van je klanten is niet tevreden, en dat komt voor 80% omdat er geen cappuccino functie op zit. Dan kun je (en moet je) daar iets aan doen.

Gevolg: meer tevreden klanten en betere reviews. Kortom, feedback is goud waard, dus zorg ervoor dat klanten gemakkelijk feedback kunnen geven. Een goede ecommerce manager beperkt zich niet alleen tot de webshop, maar levert bewijs (data) en denkt mee over het verbeteren van de klantervaring.

4. Zorg dat je daar bent waar je klanten zijn

Het is altijd zo geweest dat je met een winkel moest zijn waar je klanten kwamen (winkelcentrum van een stad bijvoorbeeld). Dat is online ook het geval en dat betekent dat jij moet uitzoeken waar jouw doelgroep aanwezig is. Zit jouw doelgroep op Snapchat of op Facebook? Op LinkedIn of op Instagram? Op allemaal? Zoek het uit en zorg dat je daar bent waar je klant is!

Een goede ecommerce manager kan zich goed verplaatsen in de klant, en beweegt mee.

5. Zorg voor een online PR strategie

‘Wij van WC-eend adviseren WC-eend’ was een geniale advertentie, omdat het toen nog origineel was. Maar als je als bedrijf zelf zegt: ‘onze koffiezetapparaten zijn geweldig’, dan werkt dat niet zo goed. Zegt een andere website, klant of influencer: ‘Deze koffiezetapparaten zijn echt top’, dan zullen mensen dat veel sneller aannemen. Zorg ervoor dat je er over je gepraat wordt. Bedenk een PR strategie en benader actief journalisten, influencers en blogs.

Dus…

Eigenlijk wordt hier weer eens goed duidelijk dat de klant altijd centraal staat. Goede, competente en succesvolle managers weten waar die klanten zijn, wat ze willen, hoe ze hen het beste bereiken en hoe ze hen ook weer in kunnen zitten om anderen te overtuigen.

Kun jij wel wat hulp gebruiken bij de
socials van jouw bedrijf?

Bij Whello helpen we je graag. Kom langs, bel ons, dm ons of gebruik onderstaand formulier om ons een mailtje te sturen. We nemen direct contact met je op om te zien hoe we je kunnen helpen!


Meer leadsMeer webshop salesMeer merkbekendheidMeer inzicht in dataNieuwe brandingNieuwe website

In de ochtendBegin van de middagEind van de middag

Onze klanten beoordelen Whello met een:

4.9
powered by Google
Maaike
Maaike
19:32 08 Mar 18
Experienced people who are able to deliver great quality. Very pleased to be working with whello.
Doug Neuhofer
Doug Neuhofer
14:11 08 Mar 18
Whello have a fantastic team and delivered great results for us. Highly recommended !
Luca Bagnaschino
Luca Bagnaschino
09:21 06 Dec 17
It's a pleasure working with really professional and competent people. SEO results we have achieved thanks to Whello are amazing!
TradeIt gg
TradeIt gg
14:17 19 Mar 18
Passionate people that are very involved and create great advertising campaigns.
Orange FinancialLease
Orange FinancialLease
09:55 09 Mar 18
Een zeer deskundig team die weet van doorpakken. Weet waar de juiste ingang is. Vaak ook meedenkend met de juiste Knowhow en weten doet goed toe te passen waar nodig is. Wij zijn erg blij met de samenwerking en bevelen Whello aan bij andere partijen. Een 5 sterren beoordeling is hierdoor zeker op zijn plaats.
LEATHER HYPE
LEATHER HYPE
07:18 06 Feb 20
Having successfully completed the set up phase, we would like to thank you for your professional behavior and great communication. We look forward to the continuation of this promising partnership!
Leks Betlem
Leks Betlem
16:34 24 Feb 20
Great Amsterdam based advertising agency with a lot of in-house experience and smart + friendly staff.
Carlies Mol
Carlies Mol
14:38 24 Sep 19
The main quality of Whello is that they are able to provide high quality services on a personal, informal level that is close to the customer. Communication is quick and there’s a lot of knowledge in the team. To me Whello is a trustworthy company for online marketing services and web design that I would highly recommend.
Top Employers Institute
Top Employers Institute
12:14 21 Jan 20
Working together with Whello to achieve our digital and automation goals is a great thing - dedicated, knowledgable, professional and up-to-date to the digital best practices.
Brenda de Jong
Brenda de Jong
18:33 04 Oct 19
A smart, talented and friendly company providing top quality, focused service.
See All Reviews

Onze blije klanten aan het woord

Great Amsterdam based advertising agency with a lot of in-house experience and smart + friendly staff.
Leks Betlem
Leks Betlem
16:34 24 Feb 20
Having successfully completed the set up phase, we would like to thank you for your professional behavior and great communication. We look forward to the continuation of this promising partnership!
LEATHER HYPE
LEATHER HYPE
07:18 06 Feb 20
Working together with Whello to achieve our digital and automation goals is a great thing - dedicated, knowledgable, professional and up-to-date to the digital best practices.
Top Employers Institute
Top Employers Institute
12:14 21 Jan 20
A smart, talented and friendly company providing top quality, focused service.
Brenda de Jong
Brenda de Jong
18:33 04 Oct 19
The main quality of Whello is that they are able to provide high quality services on a personal, informal level that is close to the customer. Communication is quick and there’s a lot of knowledge in the team. To me Whello is a trustworthy company for online marketing services and web design that I would highly recommend.
Carlies Mol
Carlies Mol
14:38 24 Sep 19
Passionate people that are very involved and create great advertising campaigns.
TradeIt gg
TradeIt gg
14:17 19 Mar 18
Een zeer deskundig team die weet van doorpakken. Weet waar de juiste ingang is. Vaak ook meedenkend met de juiste Knowhow en weten doet goed toe te passen waar nodig is. Wij zijn erg blij met de samenwerking en bevelen Whello aan bij andere partijen. Een 5 sterren beoordeling is hierdoor zeker op zijn plaats.
Orange FinancialLease
Orange FinancialLease
09:55 09 Mar 18
Experienced people who are able to deliver great quality. Very pleased to be working with whello.
Maaike
Maaike
19:32 08 Mar 18
Whello have a fantastic team and delivered great results for us. Highly recommended !
Doug Neuhofer
Doug Neuhofer
14:11 08 Mar 18
It's a pleasure working with really professional and competent people. SEO results we have achieved thanks to Whello are amazing!
Luca Bagnaschino
Luca Bagnaschino
09:21 06 Dec 17