Met allerlei veranderingen en evoluties van moderne technologieën doen bedrijven werkelijk alles wat ze kunnen om bij te blijven. Bedrijven van de oude stempel veranderen hun stugge bedrijfsmodel in een online model. De ouderwetse marketinginspanningen worden nu aangevuld met allerlei hippe digitale marketingstrategieën. Het gebeurt allemaal om online terrein te boeken.
Hoe marketing het verschil kan maken voor een bedrijf: Acteur en zakenman Ryan Reynolds bouwde een miljarden merk met een combinatie van authenticiteit, humor en door steeds in te spelen op actualiteiten. Lees hier de case ter inspiratie.
Met allerlei veranderingen en evoluties van moderne technologieën doen bedrijven werkelijk alles wat ze kunnen om bij te blijven. Bedrijven van de oude stempel veranderen hun stugge bedrijfsmodel in een online model. De ouderwetse marketinginspanningen worden nu aangevuld met allerlei hippe digitale marketingstrategieën. Het gebeurt allemaal om online terrein te boeken.
Want mits goed doordacht, leidt online marketing dikwijls tot meer websitebezoek en meer conversie. Bedrijven richten zich op de tastbare resultaten waar online marketing zo bekend om staat. Enthousiast gaan bedrijven aan de slag met de click-through percentages en kijken of de bouncepercentages nog verder zijn gedaald. Het is duidelijk; online marketing heeft een centrale rol gekregen binnen veel bedrijven. Hoe komt het dat online marketing zo belangrijk is geworden voor veel bedrijven? We vatten het samen in een aantal ontwikkelingen.
1. Online marketing nivelleert het speelveld
De tijd dat online marketing campagnes alleen bedoeld was voor grote bedrijven en multinationals is gelukkig voorbij. Digitale marketing brengt het speelveld in evenwicht en biedt kleine en middelgrote ondernemingen de kans om te concurreren tegen de grote jongens. Daarnaast zijn dure callcenters en fysieke kantoren niet meer nodig om de concurrentie aan te kunnen. Effectieve online marketing kan ook worden verricht door kleine slagvaardige partijen.
2. Meer interactie met de doelgroep
Eén van de redenen waarom online marketing de traditionele marketingkanalen overneemt, is de kracht om realtime met de doelgroep te kunnen communiceren. Betrokkenheid is daarbij het sleutelwoord. Door voldoende interactie kan je er écht achter komen wat je doelgroep wilt. Een simpele post met veel reacties op Facebook kan al een hoop nieuwe inzichten bieden. En wat te denken van een Q&A webinar waarin je live contact hebt met je doelgroep? Bedrijven weten beter dan ooit wat hun klanten willen.
3. De klant is altijd en overal te bereiken door de smartphone
Hoe intensief het gemiddelde smartphonegebruik is hoeven we niet meer uit te leggen. Het ene percentage is nog hoger dan het andere, maar allemaal zeggen ze hetzelfde: de smartphone gebruiker dicteert. Deze ontwikkeling heeft het speelveld compleet veranderd: bestellingen kunnen vanuit de broekzak worden geplaatst, online advertenties zijn aangepast aan het smartphonegebruik, en de invloed van video advertenties is enorm. Online marketing veranderd mee met de gebruiker. En als die mobiel is, dan is online marketing dat ook.
4. Vertrouwen opbouwen gaat sneller dan ooit
Sociale media zijn het digitale gezicht van bedrijven en door de transparantie kunnen gebruikers vrijuit hun meningen en ervaringen over producten, merken, en bedrijven delen. Als je dat als bedrijf slim aan weet te pakken, dan zorg je ervoor dat jouw doelgroep uitgroeit tot ambassadeur van jouw product. Bega je een flater? Dan zal iedereen het weten ook. Echter door openheid en interactie met jouw doelgroep heb je alle online sleutels in handen om vertrouwen te wekken. En hoe meer vertrouwen, hoe sneller ze bij jou zullen bestellen.
5. Met een druk op de knop overgaan tot actie
Online marketing dwingt niet, maar stimuleert wel. Dat betekent onder meer dat online marketing ertoe heeft geleid dat mensen direct acties kunnen ondernemen. Meteen bellen door een druk op de knop en handig doorklikken naar de bestelpagina. Online marketeers zijn erin geslaagd om handige call-to-actions te integreren om zo bezoekers te laten converteren. Niet alleen de knoppen, afbeeldingen en kleuren doen het werk, ook eenvoudige betaalmethodes zoals iDEAL en PayPal hebben de online wereld verrijkt. Want online marketing moet uiteindelijk wel wat opleveren 🙂
Zelf ook klaar om te groeien met gerichte marketingstrategie? Neem dan contact met ons op en ontmoet onze marketing strategen.