Valentijnsdag is een uitgelezen kans voor marketeers om ermee te adverteren, zeker in de e-commerce. De liefde hangt in de lucht, de dag krijgt steeds meer aandacht in Nederland en het is een gemiste kans als je deze romantische periode niet benut voor je merk. Deze gids biedt je 11 concrete marketingstrategieën voor Valentijnsdag, speciaal voor e-commerce. Geen loze kreten, maar bewezen tips die je direct toepast.

De marketing van Valentijnsdag over de jaren heen

Waar komt Valentijnsdag vandaan? Daarvoor gaan we terug naar de executie van Sint-Valentijn op 14 februari, 278 na Christus. Volgens de legende zou Sint-Valentijn een brief gestuurd hebben naar de dochter van een vriend met als groet “van jouw Valentijn.”

Rond de tweede helft van 1800 werd Valentijnsdag steeds leuker. Het bleef niet alleen bij kaartjes sturen, ook chocolade, snoepjes – de bekende hartjes – en rozen werden gekocht en gegeven. Voor bedrijven de ideale kans deze presentjes meer en meer te vermarkten. Nu zie je de marketing van Valentijnsdag overal en mis je als e-commerce bedrijf een mooie inhaker als je niet meedoet.  

11 Valentijnsdag marketingideeën

Een campagne opzetten met zo’n specifiek thema vraagt om snel inzetbare tips. We geven je er 11.

1. Inzetten op gerichte pop-ups

Pop-ups, kleine schermpjes die na een paar seconden verschijnen op je webshop, zijn essentieel voor het verzamelen van waardevolle e-mailadressen. Dit is vooral effectief rond Valentijnsdag, waarbij je met exclusieve toegang, weggeefacties of kortingscodes je e-maillijst flink uitbreidt.

2. Een Valentijnsdagverkoop organiseren

Gebruik Valentijnsdag om een sale te lanceren binnen je webshop. Dit is niet alleen het juiste moment om aantrekkelijke kortingen aan te bieden, maar ook handig om specifieke producten onder de aandacht te brengen.

3. Extra voordelen bieden

Naast kortingen is het geven van extra voordelen, zoals gratis verzending, een overtuigend argument voor online shoppers. Vooral als je dit aanbiedt als een tijdelijke actie, geeft dit net de doorslag.

4. Duidelijkheid over leveringsdata

Consumenten willen zeker zijn dat hun Valentijnscadeau op tijd aankomt. Maak daarom de leveringsdata duidelijk zichtbaar op je website, in pop-ups en e-mails. Dit geeft klanten de nodige geruststelling en hierdoor bestellen ze sneller.

5. Relevante producten promoten

Promoot producten die perfect passen bij de Valentijnsthema’s van liefde en romantiek. Ook als jouw producten niet direct aan Valentijnsdag gelinkt zijn, kun je creatief zijn en ze toch onder de aandacht brengen. Denk aan decoratie voor een romantische sfeer en sportartikelen om te werken aan een gezond hart – letterlijk en figuurlijk. Bewerk je productfoto’s met een Valentijnssausje. Zo breng je klanten op ideeën en inspireer je ze. 

6. Cadeaugidsen aanbieden

Help je klanten bij het maken van de juiste keuze met behulpzame cadeaugidsen. Deze baseer je bijvoorbeeld op geslacht, persoonlijkheid of interesses en helpen jouw producten als ideale cadeau-opties te positioneren.

7. Urgentie stimuleren

Urgentie creëren, bijvoorbeeld met een afteltimer, is effectief om klanten aan te zetten tot een snelle aankoop. Dit werkt goed bij last-minute shoppers. Zij voelen de haast om iets te bestellen en doen dat ook sneller.

8. Laatste-moment-shoppers aantrekken

Richt je op klanten die hun aankopen uitstellen tot het laatste moment. Snelle leveringsopties of speciale aanbiedingen voor deze groep overtuigt hen om bij jouw webwinkel te kopen.

Denk aan een advertentietekst zoals: ‘Nog geen Valentijnscadeau? Bestel vandaag, morgen in huis.’

9. Valentijnsdag herdefiniëren

Als Valentijnsdag niet direct aansluit bij jouw merk, betekent dat niet dat je er niets mee kunt doen. Geef een andere betekenis aan Valentijnsdag. Bijvoorbeeld door een alternatieve of tegenovergestelde benadering te promoten. Denk aan focus op zelfliefde of een andere creatieve invalshoek die bij jouw merk past. Zo zou je je met een creatieve campagne ook kunnen richten op alle singles (in plaats van koppeltjes).

10. Je abonnees waarderen

Gebruik Valentijnsdag als een gelegenheid om je waardering voor je klanten te tonen. Neem bijvoorbeeld je nieuwsbriefabonnees. Zij tonen zijn perfect om speciale aanbiedingen of exclusieve content aan te bieden.

11. Een gelimiteerd product aanbieden

Overweeg het aanbieden van een exclusief, gelimiteerd product speciaal voor Valentijnsdag. Dit kan de exclusiviteit zeker verhogen en een gevoel van urgentie creëren bij je klanten. Een gelimiteerd aanbod kan uniek zijn voor Valentijnsdag en zorgt voor een speciaal tintje aan je assortiment.

Bonustip: zet social media advertenties in

Inmiddels heb je flink wat tijd zitten in het optuigen van je Valentijnsdag promotie. Zonde als dit alles weinig bereik heeft. Daarom zetten wij een combinatie in van social media kanalen, zoals Meta en Tiktok ads. Maar draaien we ook testjes op Pinterest. Zo ontdekken we al snel waar we het beste potentiële klanten kunnen bereiken. 

Valentijnscampagne banners voor Daily Style

Liefdevol weggeven

Valentijnsdag is niet alleen een kans om je verkoop te stimuleren, maar ook een moment om creatief te zijn met je marketingstrategieën. Of je nu op zoek bent naar ideeën voor een last-minute campagne of een langdurige, unieke marketingaanpak wilt ontwikkelen, deze tactieken bieden volop inspiratie. Meer weten over onze aanpak met advertenties? Neem contact op.

Kun jij wel wat hulp gebruiken bij de
marketing van jouw bedrijf?

Bel ons, of gebruik het onderstaande formulier om ons een mailtje te sturen.


    Meer leadsMeer webshop salesMeer merkbekendheidSterke contentNieuwe brandingNieuwe website


    In de ochtendBegin van de middagEind van de middag

    whello contact serge de sousa whello contact serge de sousa
    Serge de Sousa

    Bekijk onze laatste case

    Onze klanten beoordelen Whello met een:

    4.8 / 5

    Mooie merken aan het woord

    Wij hebben een hele fijne samenwerking met Whello. De lijntjes zijn kort, waardoor je soepel en snel kan handelen. En niet geheel onbelangrijk, de resultaten zijn ook goed 😉

    Kitty - Scienta

    Overperformen, dat is wat Whello het liefst doet...Whello heeft een website gebouwd voor 50|50 Amsterdam, onderdeel van het Leger des Heils. Tijdens onze eerste afspraak was al snel duidelijk dat Whello een partij is die zijn zaakjes op orde heeft. De communicatie is snel, duidelijk en professioneel. Thanks voor de fijne samenwerking!

    Marijn - Leger des Heils

    Positief: Kwaliteit, Professionaliteit, Responsiviteit Geweldige en goed meedenkende marketing partij die voorziet in alle facetten van de online marketing. Absolute aanrader.

    Sander Kok - Vicky

    Positief: Professionaliteit, Responsiviteit Het was een absoluut genoegen om met het Whello-team te werken! Ze hebben de verschillende fasen doorlopen, van branding en conceptontwerp tot de lancering van een geweldige nieuwe website! Het was leuk om met zulke professionals te werken. De Whello's zijn stuk voor stuk professionals binnen hun eigen vakgebied, vriendelijk en flexibel en er wordt kwalitatief hoogstaand werk verricht binnen het afgesproken tijdsbestek.

    Daniel - Keesing Technologies

    Whello is een prettig bedrijf om mee samen te werken. Bij Arend Auto ben ik verantwoordelijk voor de marketing en besteed veel online marketing uit bij Whello. Serge en Nasser zijn vakbekwaam en recht door zee. Ze voeren niet alleen uit maar komen ook zelf met adviezen en ideeën om meer resultaat te halen uit onze online campagnes.

    Ruud Weekers - Arend Auto

    Het fijne van Whello t.o.v. veel andere partijen is dat ze met je meedenken en zelf met goede suggesties komen. Ze zijn persoonlijk en hebben alle verschillende expertises in huis zodat iedereen doet waar hij/zij goed in is. Houd deadlines goed in de gaten maar twijfel niet om met ze in zee te gaan, het resultaat is top!

    Robin - Antenna Groep

    Sinds wij samenwerken met Whello, hebben wij een enorme groei doorgemaakt. De medewerkers van Whello weten als geen ander marketingbureau hoe je 'de expat' moet benaderen. Ze werken persoonlijk, enthousiast en effectief. Ik beveel ze van harte aan!

    Koen Gijzel - Koentact

    Whello staat altijd open voor nieuwe inzichten en ze denken graag mee over hoe we samen tot het juiste resultaat kunnen komen.

    Rosa - OCEANDIVA Unique Event Locations

    Bedankt voor de fijne samenwerking Whello! Door het betrokken team zijn we nóg enthousiaster over onze dienst dan dat we al waren, dat wil wat zeggen!

    Hakima El Allaoui - Staxi Taxi

    Wij werken nu al zeker 2 jaar met Whello samen op het gebied van onze online marketing. De samenwerking is zo fijn omdat we snel kunnen schakelen met elkaar en er echt wordt meegedacht in het verbeteren van onze zichtbaarheid en het verhogen van het aantal leads. Experts die de juiste snaar weten te raken, keer op keer.

    Mirco Pruyser - BP College

    Experienced people who are able to deliver great quality. Very pleased to be working with whello.

    Maaike - Tandarts Jordaan

    Working together with Whello to achieve our digital and automation goals is a great thing - dedicated, knowledgable, professional and up-to-date to the digital best practices.

    Daniela Fantaziu - Top Employers Institute