Valentijnsdag is een uitgelezen kans voor marketeers om ermee te adverteren, zeker in de e-commerce. De liefde hangt in de lucht, de dag krijgt steeds meer aandacht in Nederland en het is een gemiste kans als je deze romantische periode niet benut voor je merk. Deze gids biedt je 11 concrete marketingstrategieën voor Valentijnsdag, speciaal voor e-commerce. Geen loze kreten, maar bewezen tips die je direct toepast.
De marketing van Valentijnsdag over de jaren heen
Waar komt Valentijnsdag vandaan? Daarvoor gaan we terug naar de executie van Sint-Valentijn op 14 februari, 278 na Christus. Volgens de legende zou Sint-Valentijn een brief gestuurd hebben naar de dochter van een vriend met als groet “van jouw Valentijn.”
Rond de tweede helft van 1800 werd Valentijnsdag steeds leuker. Het bleef niet alleen bij kaartjes sturen, ook chocolade, snoepjes – de bekende hartjes – en rozen werden gekocht en gegeven. Voor bedrijven de ideale kans deze presentjes meer en meer te vermarkten. Nu zie je de marketing van Valentijnsdag overal en mis je als e-commerce bedrijf een mooie inhaker als je niet meedoet.
11 Valentijnsdag marketingideeën
Een campagne opzetten met zo’n specifiek thema vraagt om snel inzetbare tips. We geven je er 11.
1. Inzetten op gerichte pop-ups
Pop-ups, kleine schermpjes die na een paar seconden verschijnen op je webshop, zijn essentieel voor het verzamelen van waardevolle e-mailadressen. Dit is vooral effectief rond Valentijnsdag, waarbij je met exclusieve toegang, weggeefacties of kortingscodes je e-maillijst flink uitbreidt.
2. Een Valentijnsdagverkoop organiseren
Gebruik Valentijnsdag om een sale te lanceren binnen je webshop. Dit is niet alleen het juiste moment om aantrekkelijke kortingen aan te bieden, maar ook handig om specifieke producten onder de aandacht te brengen.
3. Extra voordelen bieden
Naast kortingen is het geven van extra voordelen, zoals gratis verzending, een overtuigend argument voor online shoppers. Vooral als je dit aanbiedt als een tijdelijke actie, geeft dit net de doorslag.
4. Duidelijkheid over leveringsdata
Consumenten willen zeker zijn dat hun Valentijnscadeau op tijd aankomt. Maak daarom de leveringsdata duidelijk zichtbaar op je website, in pop-ups en e-mails. Dit geeft klanten de nodige geruststelling en hierdoor bestellen ze sneller.
5. Relevante producten promoten
Promoot producten die perfect passen bij de Valentijnsthema’s van liefde en romantiek. Ook als jouw producten niet direct aan Valentijnsdag gelinkt zijn, kun je creatief zijn en ze toch onder de aandacht brengen. Denk aan decoratie voor een romantische sfeer en sportartikelen om te werken aan een gezond hart – letterlijk en figuurlijk. Bewerk je productfoto’s met een Valentijnssausje. Zo breng je klanten op ideeën en inspireer je ze.
6. Cadeaugidsen aanbieden
Help je klanten bij het maken van de juiste keuze met behulpzame cadeaugidsen. Deze baseer je bijvoorbeeld op geslacht, persoonlijkheid of interesses en helpen jouw producten als ideale cadeau-opties te positioneren.
7. Urgentie stimuleren
Urgentie creëren, bijvoorbeeld met een afteltimer, is effectief om klanten aan te zetten tot een snelle aankoop. Dit werkt goed bij last-minute shoppers. Zij voelen de haast om iets te bestellen en doen dat ook sneller.
8. Laatste-moment-shoppers aantrekken
Richt je op klanten die hun aankopen uitstellen tot het laatste moment. Snelle leveringsopties of speciale aanbiedingen voor deze groep overtuigt hen om bij jouw webwinkel te kopen.
Denk aan een advertentietekst zoals: ‘Nog geen Valentijnscadeau? Bestel vandaag, morgen in huis.’
9. Valentijnsdag herdefiniëren
Als Valentijnsdag niet direct aansluit bij jouw merk, betekent dat niet dat je er niets mee kunt doen. Geef een andere betekenis aan Valentijnsdag. Bijvoorbeeld door een alternatieve of tegenovergestelde benadering te promoten. Denk aan focus op zelfliefde of een andere creatieve invalshoek die bij jouw merk past. Zo zou je je met een creatieve campagne ook kunnen richten op alle singles (in plaats van koppeltjes).
10. Je abonnees waarderen
Gebruik Valentijnsdag als een gelegenheid om je waardering voor je klanten te tonen. Neem bijvoorbeeld je nieuwsbriefabonnees. Zij tonen zijn perfect om speciale aanbiedingen of exclusieve content aan te bieden.
11. Een gelimiteerd product aanbieden
Overweeg het aanbieden van een exclusief, gelimiteerd product speciaal voor Valentijnsdag. Dit kan de exclusiviteit zeker verhogen en een gevoel van urgentie creëren bij je klanten. Een gelimiteerd aanbod kan uniek zijn voor Valentijnsdag en zorgt voor een speciaal tintje aan je assortiment.
Bonustip: zet social media advertenties in
Inmiddels heb je flink wat tijd zitten in het optuigen van je Valentijnsdag promotie. Zonde als dit alles weinig bereik heeft. Daarom zetten wij een combinatie in van social media kanalen, zoals Meta en Tiktok ads. Maar draaien we ook testjes op Pinterest. Zo ontdekken we al snel waar we het beste potentiële klanten kunnen bereiken.
Valentijnscampagne banners voor Daily Style
Liefdevol weggeven
Valentijnsdag is niet alleen een kans om je verkoop te stimuleren, maar ook een moment om creatief te zijn met je marketingstrategieën. Of je nu op zoek bent naar ideeën voor een last-minute campagne of een langdurige, unieke marketingaanpak wilt ontwikkelen, deze tactieken bieden volop inspiratie. Meer weten over onze aanpak met advertenties? Neem contact op.