Google op ‘marketing automation’ en je krijgt miljoenen resultaten. Terwijl deze marketingtactiek slechts een paar jaar bereikbaar is voor kleinere organisaties. Hiervoor was het vanwege de complexiteit en hoge kosten voornamelijk weggelegd voor grote bedrijven zoals Bol.com, Nike en Coolblue. Nu steeds meer toegankelijke aanbieders zoals Moosend, Mailchimp en Pipedrive, marketing automation aanbieden is het betaalbaar voor elk bedrijf met een klein of groot marketingbudget.
Ook wij volgen en ontwikkelen ons al een aantal jaar op deze trend. Marketing automation maakt het mogelijk voor bedrijven om tijdens de klantenreis zeer gepersonaliseerde content aan te bieden. Daarnaast kun je met een uitgebreider marketing automation systeem zoals Hubspot of ActiveCampaign ook inzetten als CRM en hierdoor je sales verhogen.
Leuk verhaal, maar wat is marketing automation eigenlijk?
Met marketing (mailing) automation, automatiseer je als het ware je online marketing en mailing campagnes. Doordat je website bezoekers getrackt worden kun je zeer persoonlijke en relevante content versturen. Hierdoor kan het sales team goed bijhouden wanneer een lead veranderd naar een prospect en zal de werkelijke sale snel volgen.
Daarnaast kun je de mailing geheel automatiseren. Als er bijvoorbeeld een bezoeker van je webshop iets achterlaat in zijn winkelmandje, dan kun je de flow zo instellen dat deze een mailtje krijgt waardoor hij de aankoop mogelijk alsnog afmaakt.
Het klassieke voorbeeld: ‘Download whitepaper flow’
Een veel gebruikt voorbeeld uit de praktijk is het downloaden van een whitepaper. Hierbij download je een gratis whitepaper en laat jij in ruil je gegevens achter. Als deze whitepaper gaat over bijvoorbeeld ‘Google Advertising’, dan kan de aanbieder ervan uitgaan dat jouw interesse op dit gebied ligt.
De mailing content die je hierna zult ontvangen zal dan ook over dit onderwerp gaan. Indien je ook deze mails opent en leest (alles is meetbaar), dan stijgt de waarde van jou als lead. Zodra het moment daar is kun je een persoonlijk mailtje, belletje of andere benadering van het sales team verwachten.
Hoe duur zijn marketing automation tools?
Het versturen van een mailtje is gewoon gratis. Het maakt niet uit of je de klanten 10 e-mails per dag of 1 per maand stuurt, het versturen van een mail kost niks. Maar om dit proces van het versturen te automatiseren, heb je een (betaalde) tool nodig. Gelukkig is er een uitgebreide keuze aan toegankelijke marketing automation systemen om uit te kiezen.
Eén van onze persoonlijke favorieten is Moosend. Een mailing automation systeem met uiteenlopende functies. Dit systeem begint al bij €7 per maand. ActiveCampaign begint bij $110 per maand en bied daarbij een complexere automation en een uitgebreid CMR.
Top 4 voordelen van marketing automation
Marketing automation is hét instrument om aan ‘lead nurturing’ te doen; het overtuigen van je leads, zodat ze klaar worden gestoomd voor een aankoop. Maar er zijn meer voordelen:
1. Personaliseren van de klantenreis
Gepersonaliseerde inhoud is de sleutel tot het verhogen van de sales binnen ieder bedrijf, zowel bij B2B als B2C. Volgens onderzoek verkiest 80% van de consumenten in elke fase van de klantenreis persoonlijke content tegenover algemene content. Door het tracken van de leads kun je goed inschatten in welke fase van de klantreis de koper zich bevind. Marketing automation tools vereenvoudigen het proces om de juiste inhoud op het juiste moment bij de juiste koper te krijgen.
2. Sales krijgt real-time updates
Weet je wanneer iemand is toegevoegd aan je mailing lijst? Of wanneer een bezoeker jouw gratis PDF Whitepaper heeft gedownload? Dit proces kan in de marketing automation systemen volledig worden geautomatiseerd! Zo kun je bijvoorbeeld instellen dat een accountmanager een berichtje krijgt als een potentiële koper meerdere keren de pricing pagina op je website heeft bekeken. Misschien toch eens tijd voor een belletje….
3. Big data, slimme beslissingen
Net als marketing automation is ‘Big Data’ iets waar steeds meer over wordt gesproken, maar weinig bedrijven weten hoe ze die moeten verzamelen en gebruiken. Met marketing automation kun je moeiteloos grote hoeveelheden data verzamelen en direct gebruiken in de praktijk.
Met tools als Hubspot kun je het bezoekersgedrag achterhalen van kopers. Lezen ze opvallend vaak een bepaalde pagina? Openen ze vaak een specifieke mail? Waarschijnlijk zijn dit dan de triggers die leiden tot aankoop. Zo kan je vooraf een lead kwalificeren, zodat accountmanagers gericht aan de slag kunnen. Ze noemen dit ook wel ‘lead scoring’.
4. Marketingkanalen afrekenen op resultaat
Welke berichten presteren goed op jouw sociale mediakanalen en hoe wordt dat omgezet in bezoekers naar jouw website die zich vervolgens inschrijven voor jouw nieuwsbrief? Geautomatiseerde gegevensregistratie beantwoord al deze vragen in een duidelijk overzicht. Hierdoor kun je eenvoudig je marketingstrategie aanpassen en bijvoorbeeld meer inzetten op Social advertising tegenover Google campagnes.
Wil jij ook marketing automation inzetten voor het genereren van waardevolle leads? Neem snel contact met ons op en profiteer van de skills en learnings van onze online marketing specialisten.