Google op ‘marketing automation’ en je krijgt miljoenen resultaten. Terwijl deze marketingtactiek slechts een paar jaar bereikbaar is voor kleinere organisaties. Hiervoor was het vanwege de complexiteit en hoge kosten voornamelijk weggelegd voor grote bedrijven zoals Bol.com, Nike en Coolblue. Nu steeds meer toegankelijke aanbieders zoals Moosend, Mailchimp en Pipedrive, marketing automation aanbieden is het betaalbaar voor elk bedrijf met een klein of groot marketingbudget.

Ook wij volgen en ontwikkelen ons al een aantal jaar op deze trend. Marketing automation maakt het mogelijk voor bedrijven om tijdens de klantenreis zeer gepersonaliseerde content aan te bieden. Daarnaast kun je met een uitgebreider marketing automation systeem zoals Hubspot of ActiveCampaign ook inzetten als CRM en hierdoor je sales verhogen.

Leuk verhaal, maar wat is marketing automation eigenlijk?

Met marketing (mailing) automation, automatiseer je als het ware je online marketing en mailing campagnes. Doordat je website bezoekers getrackt worden kun je zeer persoonlijke en relevante content versturen. Hierdoor kan het sales team goed bijhouden wanneer een lead veranderd naar een prospect en zal de werkelijke sale snel volgen.

Daarnaast kun je de mailing geheel automatiseren. Als er bijvoorbeeld een bezoeker van je webshop iets achterlaat in zijn winkelmandje, dan kun je de flow zo instellen dat deze een mailtje krijgt waardoor hij de aankoop mogelijk alsnog afmaakt.

Het klassieke voorbeeld: ‘Download whitepaper flow’

Een veel gebruikt voorbeeld uit de praktijk is het downloaden van een whitepaper. Hierbij download je een gratis whitepaper en laat jij in ruil je gegevens achter. Als deze whitepaper gaat over bijvoorbeeld ‘Google Advertising’, dan kan de aanbieder ervan uitgaan dat jouw interesse op dit gebied ligt.

De mailing content die je hierna zult ontvangen zal dan ook over dit onderwerp gaan. Indien je ook deze mails opent en leest (alles is meetbaar), dan stijgt de waarde van jou als lead. Zodra het moment daar is kun je een persoonlijk mailtje, belletje of andere benadering van het sales team verwachten.

Hoe duur zijn marketing automation tools?

Het versturen van een mailtje is gewoon gratis. Het maakt niet uit of je de klanten 10 e-mails per dag of 1 per maand stuurt, het versturen van een mail kost niks. Maar om dit proces van het versturen te automatiseren, heb je een (betaalde) tool nodig. Gelukkig is er een uitgebreide keuze aan toegankelijke marketing automation systemen om uit te kiezen.

Eén van onze persoonlijke favorieten is Moosend. Een mailing automation systeem met uiteenlopende functies. Dit systeem begint al bij €7 per maand. ActiveCampaign begint bij $110 per maand en bied daarbij een complexere automation en een uitgebreid CMR.

Top 4 voordelen van marketing automation

Marketing automation is hét instrument om aan ‘lead nurturing’ te doen; het overtuigen van je leads, zodat ze klaar worden gestoomd voor een aankoop. Maar er zijn meer voordelen:

1. Personaliseren van de klantenreis

Gepersonaliseerde inhoud is de sleutel tot het verhogen van de sales binnen ieder bedrijf, zowel bij B2B als B2C. Volgens onderzoek verkiest 80% van de consumenten in elke fase van de klantenreis persoonlijke content tegenover algemene content. Door het tracken van de leads kun je goed inschatten in welke fase van de klantreis de koper zich bevind. Marketing automation tools vereenvoudigen het proces om de juiste inhoud op het juiste moment bij de juiste koper te krijgen.

2. Sales krijgt real-time updates

Weet je wanneer iemand is toegevoegd aan je mailing lijst? Of wanneer een bezoeker jouw gratis PDF Whitepaper heeft gedownload? Dit proces kan in de marketing automation systemen volledig worden geautomatiseerd! Zo kun je bijvoorbeeld instellen dat een accountmanager een berichtje krijgt als een potentiële koper meerdere keren de pricing pagina op je website heeft bekeken. Misschien toch eens tijd voor een belletje….

3. Big data, slimme beslissingen

Net als marketing automation is ‘Big Data’ iets waar steeds meer over wordt gesproken, maar weinig bedrijven weten hoe ze die moeten verzamelen en gebruiken. Met marketing automation kun je moeiteloos grote hoeveelheden data verzamelen en direct gebruiken in de praktijk.

Met tools als Hubspot kun je het bezoekersgedrag achterhalen van kopers. Lezen ze opvallend vaak een bepaalde pagina? Openen ze vaak een specifieke mail? Waarschijnlijk zijn dit dan de triggers die leiden tot aankoop. Zo kan je vooraf een lead kwalificeren, zodat accountmanagers gericht aan de slag kunnen. Ze noemen dit ook wel ‘lead scoring’.

4. Marketingkanalen afrekenen op resultaat

Welke berichten presteren goed op jouw sociale mediakanalen en hoe wordt dat omgezet in bezoekers naar jouw website die zich vervolgens inschrijven voor jouw nieuwsbrief? Geautomatiseerde gegevensregistratie beantwoord al deze vragen in een duidelijk overzicht. Hierdoor kun je eenvoudig je marketingstrategie aanpassen en bijvoorbeeld meer inzetten op Social advertising tegenover Google campagnes.

 

Wil jij ook marketing automation inzetten voor het genereren van waardevolle leads? Neem snel contact met ons op en profiteer van de skills en learnings van onze online marketing specialisten.

Kun jij wel wat hulp gebruiken bij de
marketing van jouw bedrijf?

Bel ons, of gebruik het onderstaande formulier om ons een mailtje te sturen.


    Meer leadsMeer webshop salesMeer merkbekendheidSterke contentNieuwe brandingNieuwe website


    In de ochtendBegin van de middagEind van de middag

    whello contact serge de sousa whello contact serge de sousa
    Serge de Sousa

    Bekijk onze laatste case

    Onze klanten beoordelen Whello met een:

    4.8 / 5

    Mooie merken aan het woord

    Wij hebben een hele fijne samenwerking met Whello. De lijntjes zijn kort, waardoor je soepel en snel kan handelen. En niet geheel onbelangrijk, de resultaten zijn ook goed 😉

    Kitty - Scienta

    Overperformen, dat is wat Whello het liefst doet...Whello heeft een website gebouwd voor 50|50 Amsterdam, onderdeel van het Leger des Heils. Tijdens onze eerste afspraak was al snel duidelijk dat Whello een partij is die zijn zaakjes op orde heeft. De communicatie is snel, duidelijk en professioneel. Thanks voor de fijne samenwerking!

    Marijn - Leger des Heils

    Positief: Kwaliteit, Professionaliteit, Responsiviteit Geweldige en goed meedenkende marketing partij die voorziet in alle facetten van de online marketing. Absolute aanrader.

    Sander Kok - Vicky

    Positief: Professionaliteit, Responsiviteit Het was een absoluut genoegen om met het Whello-team te werken! Ze hebben de verschillende fasen doorlopen, van branding en conceptontwerp tot de lancering van een geweldige nieuwe website! Het was leuk om met zulke professionals te werken. De Whello's zijn stuk voor stuk professionals binnen hun eigen vakgebied, vriendelijk en flexibel en er wordt kwalitatief hoogstaand werk verricht binnen het afgesproken tijdsbestek.

    Daniel - Keesing Technologies

    Whello is een prettig bedrijf om mee samen te werken. Bij Arend Auto ben ik verantwoordelijk voor de marketing en besteed veel online marketing uit bij Whello. Serge en Nasser zijn vakbekwaam en recht door zee. Ze voeren niet alleen uit maar komen ook zelf met adviezen en ideeën om meer resultaat te halen uit onze online campagnes.

    Ruud Weekers - Arend Auto

    Het fijne van Whello t.o.v. veel andere partijen is dat ze met je meedenken en zelf met goede suggesties komen. Ze zijn persoonlijk en hebben alle verschillende expertises in huis zodat iedereen doet waar hij/zij goed in is. Houd deadlines goed in de gaten maar twijfel niet om met ze in zee te gaan, het resultaat is top!

    Robin - Antenna Groep

    Sinds wij samenwerken met Whello, hebben wij een enorme groei doorgemaakt. De medewerkers van Whello weten als geen ander marketingbureau hoe je 'de expat' moet benaderen. Ze werken persoonlijk, enthousiast en effectief. Ik beveel ze van harte aan!

    Koen Gijzel - Koentact

    Whello staat altijd open voor nieuwe inzichten en ze denken graag mee over hoe we samen tot het juiste resultaat kunnen komen.

    Rosa - OCEANDIVA Unique Event Locations

    Bedankt voor de fijne samenwerking Whello! Door het betrokken team zijn we nóg enthousiaster over onze dienst dan dat we al waren, dat wil wat zeggen!

    Hakima El Allaoui - Staxi Taxi

    Wij werken nu al zeker 2 jaar met Whello samen op het gebied van onze online marketing. De samenwerking is zo fijn omdat we snel kunnen schakelen met elkaar en er echt wordt meegedacht in het verbeteren van onze zichtbaarheid en het verhogen van het aantal leads. Experts die de juiste snaar weten te raken, keer op keer.

    Mirco Pruyser - BP College

    Experienced people who are able to deliver great quality. Very pleased to be working with whello.

    Maaike - Tandarts Jordaan

    Working together with Whello to achieve our digital and automation goals is a great thing - dedicated, knowledgable, professional and up-to-date to the digital best practices.

    Daniela Fantaziu - Top Employers Institute