Google Shopping stelt de zoekresultaten open voor onbetaalde organische vermeldingen. Dit betekend dat er een breed nieuw segment van Google Search beschikbaar is. Voor marketeers en e-commerce verkopers kan dit de organische omzet vergroten. Voordat je hiermee aan de slag gaat, leggen we je uit hoe het werkt!

Wat houden de nieuwe organic updates in?

Google Shopping bestaat al een lange tijd, maar niet voor onbetaalde product vermeldingen. De beslissing om Google Shopping Organic te introduceren, creëert een enorme kans voor e-commerce retailers. Net als bij normale zoekopdrachten verschijnen de betaalde advertenties voor shopping boven en onderaan de pagina met zoekresultaten. De organische zoekresultaten van Google Shopping worden in het midden getoond.

De product carrousels op de hoofdpagina blijven advertenties. Als je al betaalde product advertenties weergeeft via het Google Merchant Center zullen deze automatisch worden overgezet naar gratis organic vermeldingen. Maak je momenteel nog geen gebruik van Google shopping? Zet dan nu de stap om jezelf nog beter op de kaart te zetten!

Hoe werkt het?

Voordat Google Shopping de organic update had uitgevoerd, konden shoppers alleen de producten zien waar een bedrijf voor had betaald. Google werkt aan de hand van drie advertentie types:

  • ‘Regular product Shopping ads’ zijn de meest voorkomende vorm van advertenties. Deze adds bevinden zich onder de hoofd tab van Google Shopping
  • ‘Showcase shopping ads’ kunnen gecreëerd worden in Google ads door gerelateerde producten te groeperen. Het voordeel van een showcase ad is dat er verschillende opties kunnen worden aangeboden.
  • ‘Local catalog ads’ zijn gemaakt met feed data van lokale advertenties. Deze advertenties zijn perfect om potentiële shoppers naar Google Shopping te trekken.

Hoe je zichtbaar wordt binnen Google Organic

De organic update zorgt er voor dat je producten op meer plekken te vinden zijn, dan alleen de advertenties. De manier waarop dat werkt, is via ‘Surfaces across Google‘. Met dit programma kunnen marketeers hun betaalde product advertenties op verschillende organic gebieden van Google weergeven, waaronder Google Images, de Shopping tab, Google Lens en de reguliere search carousels.

Wil je zichtbaar worden in al die Google platforms, dan moet je er wel voor zorgen dat je producten voldoen aan één van de volgende twee criteria:

  • Ze moeten de juiste structured data hebben voor productinformatie zoals prijzen, beschrijvingen, beoordelingen etc. Hierdoor kunnen advertenties automatisch worden weergegeven.
  • Producten worden overgedragen via een Merchant Center-account en de juiste product details worden via dit account geüpload.

Wat zijn de voordelen van Google Shopping organic?

Het grootste voordeel van Google Shopping organic is meer naamsbekendheid creëren. De mensen die Google Shopping gebruiken en op zoek zijn naar specifieke producten, zien nu ook jouw producten in de feed staan. Door de nieuwe update is er nu de mogelijkheid om naast shopping-advertenties ook organic producten in je marketingplan opnemen!

Het is bekend dat Google Shopping-advertenties hogere conversieratio’s hebben dan normale tekst advertenties. De verwachting is dat dit ook voor de organische resultaten zal gelden. Maak dus van deze gelegenheid gebruik om zo je producten te optimaliseren.

Maak gebruik van deze nieuwe kans!

Je moet de kans om gebruik te maken van Google Shopping organic niet laten liggen! Door hier gebruik van te maken zullen niet alleen je producten hoger in de ranking staan, maar trek je ook nieuwe klanten aan. Organic Shopping producten zullen het beste presteren met geoptimaliseerde titels, descriptions en getailleerde product informatie. Meer zichtbaarheid, is meer sales 🙂

Vraag onze Shopping specialisten om advies mocht je er niet in uitkomen. Bekijk hier onze zoekmachine marketing diensten.

Kun jij wel wat hulp gebruiken bij de
marketing van jouw bedrijf?

Bel ons, of gebruik het onderstaande formulier om ons een mailtje te sturen.


    Meer leadsMeer webshop salesMeer merkbekendheidSterke contentNieuwe brandingNieuwe website


    In de ochtendBegin van de middagEind van de middag

    whello contact serge de sousa whello contact serge de sousa
    Serge de Sousa

    Bekijk onze laatste case

    Onze klanten beoordelen Whello met een:

    4.8 / 5

    Mooie merken aan het woord

    Wij hebben een hele fijne samenwerking met Whello. De lijntjes zijn kort, waardoor je soepel en snel kan handelen. En niet geheel onbelangrijk, de resultaten zijn ook goed 😉

    Kitty - Scienta

    Overperformen, dat is wat Whello het liefst doet...Whello heeft een website gebouwd voor 50|50 Amsterdam, onderdeel van het Leger des Heils. Tijdens onze eerste afspraak was al snel duidelijk dat Whello een partij is die zijn zaakjes op orde heeft. De communicatie is snel, duidelijk en professioneel. Thanks voor de fijne samenwerking!

    Marijn - Leger des Heils

    Positief: Kwaliteit, Professionaliteit, Responsiviteit Geweldige en goed meedenkende marketing partij die voorziet in alle facetten van de online marketing. Absolute aanrader.

    Sander Kok - Vicky

    Positief: Professionaliteit, Responsiviteit Het was een absoluut genoegen om met het Whello-team te werken! Ze hebben de verschillende fasen doorlopen, van branding en conceptontwerp tot de lancering van een geweldige nieuwe website! Het was leuk om met zulke professionals te werken. De Whello's zijn stuk voor stuk professionals binnen hun eigen vakgebied, vriendelijk en flexibel en er wordt kwalitatief hoogstaand werk verricht binnen het afgesproken tijdsbestek.

    Daniel - Keesing Technologies

    Whello is een prettig bedrijf om mee samen te werken. Bij Arend Auto ben ik verantwoordelijk voor de marketing en besteed veel online marketing uit bij Whello. Serge en Nasser zijn vakbekwaam en recht door zee. Ze voeren niet alleen uit maar komen ook zelf met adviezen en ideeën om meer resultaat te halen uit onze online campagnes.

    Ruud Weekers - Arend Auto

    Het fijne van Whello t.o.v. veel andere partijen is dat ze met je meedenken en zelf met goede suggesties komen. Ze zijn persoonlijk en hebben alle verschillende expertises in huis zodat iedereen doet waar hij/zij goed in is. Houd deadlines goed in de gaten maar twijfel niet om met ze in zee te gaan, het resultaat is top!

    Robin - Antenna Groep

    Sinds wij samenwerken met Whello, hebben wij een enorme groei doorgemaakt. De medewerkers van Whello weten als geen ander marketingbureau hoe je 'de expat' moet benaderen. Ze werken persoonlijk, enthousiast en effectief. Ik beveel ze van harte aan!

    Koen Gijzel - Koentact

    Whello staat altijd open voor nieuwe inzichten en ze denken graag mee over hoe we samen tot het juiste resultaat kunnen komen.

    Rosa - OCEANDIVA Unique Event Locations

    Bedankt voor de fijne samenwerking Whello! Door het betrokken team zijn we nóg enthousiaster over onze dienst dan dat we al waren, dat wil wat zeggen!

    Hakima El Allaoui - Staxi Taxi

    Wij werken nu al zeker 2 jaar met Whello samen op het gebied van onze online marketing. De samenwerking is zo fijn omdat we snel kunnen schakelen met elkaar en er echt wordt meegedacht in het verbeteren van onze zichtbaarheid en het verhogen van het aantal leads. Experts die de juiste snaar weten te raken, keer op keer.

    Mirco Pruyser - BP College

    Experienced people who are able to deliver great quality. Very pleased to be working with whello.

    Maaike - Tandarts Jordaan

    Working together with Whello to achieve our digital and automation goals is a great thing - dedicated, knowledgable, professional and up-to-date to the digital best practices.

    Daniela Fantaziu - Top Employers Institute