Google Shopping stelt de zoekresultaten open voor onbetaalde organische vermeldingen. Dit betekend dat er een breed nieuw segment van Google Search beschikbaar is. Voor marketeers en e-commerce verkopers kan dit de organische omzet vergroten. Voordat je hiermee aan de slag gaat, leggen we je uit hoe het werkt!
Wat houden de nieuwe organic updates in?
Google Shopping bestaat al een lange tijd, maar niet voor onbetaalde product vermeldingen. De beslissing om Google Shopping Organic te introduceren, creëert een enorme kans voor e-commerce retailers. Net als bij normale zoekopdrachten verschijnen de betaalde advertenties voor shopping boven en onderaan de pagina met zoekresultaten. De organische zoekresultaten van Google Shopping worden in het midden getoond.
De product carrousels op de hoofdpagina blijven advertenties. Als je al betaalde product advertenties weergeeft via het Google Merchant Center zullen deze automatisch worden overgezet naar gratis organic vermeldingen. Maak je momenteel nog geen gebruik van Google shopping? Zet dan nu de stap om jezelf nog beter op de kaart te zetten!
Hoe werkt het?
Voordat Google Shopping de organic update had uitgevoerd, konden shoppers alleen de producten zien waar een bedrijf voor had betaald. Google werkt aan de hand van drie advertentie types:
- ‘Regular product Shopping ads’ zijn de meest voorkomende vorm van advertenties. Deze adds bevinden zich onder de hoofd tab van Google Shopping
- ‘Showcase shopping ads’ kunnen gecreëerd worden in Google ads door gerelateerde producten te groeperen. Het voordeel van een showcase ad is dat er verschillende opties kunnen worden aangeboden.
- ‘Local catalog ads’ zijn gemaakt met feed data van lokale advertenties. Deze advertenties zijn perfect om potentiële shoppers naar Google Shopping te trekken.
Hoe je zichtbaar wordt binnen Google Organic
De organic update zorgt er voor dat je producten op meer plekken te vinden zijn, dan alleen de advertenties. De manier waarop dat werkt, is via ‘Surfaces across Google‘. Met dit programma kunnen marketeers hun betaalde product advertenties op verschillende organic gebieden van Google weergeven, waaronder Google Images, de Shopping tab, Google Lens en de reguliere search carousels.
Wil je zichtbaar worden in al die Google platforms, dan moet je er wel voor zorgen dat je producten voldoen aan één van de volgende twee criteria:
- Ze moeten de juiste structured data hebben voor productinformatie zoals prijzen, beschrijvingen, beoordelingen etc. Hierdoor kunnen advertenties automatisch worden weergegeven.
- Producten worden overgedragen via een Merchant Center-account en de juiste product details worden via dit account geüpload.
Wat zijn de voordelen van Google Shopping organic?
Het grootste voordeel van Google Shopping organic is meer naamsbekendheid creëren. De mensen die Google Shopping gebruiken en op zoek zijn naar specifieke producten, zien nu ook jouw producten in de feed staan. Door de nieuwe update is er nu de mogelijkheid om naast shopping-advertenties ook organic producten in je marketingplan opnemen!
Het is bekend dat Google Shopping-advertenties hogere conversieratio’s hebben dan normale tekst advertenties. De verwachting is dat dit ook voor de organische resultaten zal gelden. Maak dus van deze gelegenheid gebruik om zo je producten te optimaliseren.
Maak gebruik van deze nieuwe kans!
Je moet de kans om gebruik te maken van Google Shopping organic niet laten liggen! Door hier gebruik van te maken zullen niet alleen je producten hoger in de ranking staan, maar trek je ook nieuwe klanten aan. Organic Shopping producten zullen het beste presteren met geoptimaliseerde titels, descriptions en getailleerde product informatie. Meer zichtbaarheid, is meer sales 🙂
Vraag onze Shopping specialisten om advies mocht je er niet in uitkomen. Bekijk hier onze zoekmachine marketing diensten.