Google Shopping stelt de zoekresultaten open voor onbetaalde organische vermeldingen. Dit betekend dat er een breed nieuw segment van Google Search beschikbaar is. Voor marketeers en e-commerce verkopers kan dit de organische omzet vergroten. Voordat je hiermee aan de slag gaat, leggen we je uit hoe het werkt!

Wat houden de nieuwe organic updates in?

Google Shopping bestaat al een lange tijd, maar niet voor onbetaalde product vermeldingen. De beslissing om Google Shopping Organic te introduceren, creëert een enorme kans voor e-commerce retailers. Net als bij normale zoekopdrachten verschijnen de betaalde advertenties voor shopping boven en onderaan de pagina met zoekresultaten. De organische zoekresultaten van Google Shopping worden in het midden getoond.

De product carrousels op de hoofdpagina blijven advertenties. Als je al betaalde product advertenties weergeeft via het Google Merchant Center zullen deze automatisch worden overgezet naar gratis organic vermeldingen. Maak je momenteel nog geen gebruik van Google shopping? Zet dan nu de stap om jezelf nog beter op de kaart te zetten!

Hoe werkt het?

Voordat Google Shopping de organic update had uitgevoerd, konden shoppers alleen de producten zien waar een bedrijf voor had betaald. Google werkt aan de hand van drie advertentie types:

  • ‘Regular product Shopping ads’ zijn de meest voorkomende vorm van advertenties. Deze adds bevinden zich onder de hoofd tab van Google Shopping
  • ‘Showcase shopping ads’ kunnen gecreëerd worden in Google ads door gerelateerde producten te groeperen. Het voordeel van een showcase ad is dat er verschillende opties kunnen worden aangeboden.
  • ‘Local catalog ads’ zijn gemaakt met feed data van lokale advertenties. Deze advertenties zijn perfect om potentiële shoppers naar Google Shopping te trekken.

Hoe je zichtbaar wordt binnen Google Organic

De organic update zorgt er voor dat je producten op meer plekken te vinden zijn, dan alleen de advertenties. De manier waarop dat werkt, is via ‘Surfaces across Google‘. Met dit programma kunnen marketeers hun betaalde product advertenties op verschillende organic gebieden van Google weergeven, waaronder Google Images, de Shopping tab, Google Lens en de reguliere search carousels.

Wil je zichtbaar worden in al die Google platforms, dan moet je er wel voor zorgen dat je producten voldoen aan één van de volgende twee criteria:

  • Ze moeten de juiste structured data hebben voor productinformatie zoals prijzen, beschrijvingen, beoordelingen etc. Hierdoor kunnen advertenties automatisch worden weergegeven.
  • Producten worden overgedragen via een Merchant Center-account en de juiste product details worden via dit account geüpload.

Wat zijn de voordelen van Google Shopping organic?

Het grootste voordeel van Google Shopping organic is meer naamsbekendheid creëren. De mensen die Google Shopping gebruiken en op zoek zijn naar specifieke producten, zien nu ook jouw producten in de feed staan. Door de nieuwe update is er nu de mogelijkheid om naast shopping-advertenties ook organic producten in je marketingplan opnemen!

Het is bekend dat Google Shopping-advertenties hogere conversieratio’s hebben dan normale tekst advertenties. De verwachting is dat dit ook voor de organische resultaten zal gelden. Maak dus van deze gelegenheid gebruik om zo je producten te optimaliseren.

Maak gebruik van deze nieuwe kans!

Je moet de kans om gebruik te maken van Google Shopping organic niet laten liggen! Door hier gebruik van te maken zullen niet alleen je producten hoger in de ranking staan, maar trek je ook nieuwe klanten aan. Organic Shopping producten zullen het beste presteren met geoptimaliseerde titels, descriptions en getailleerde product informatie. Meer zichtbaarheid, is meer sales 🙂

Vraag onze Shopping specialisten om advies mocht je er niet in uitkomen.

Kun jij wel wat hulp gebruiken bij de
marketing van jouw bedrijf?

Kom langs, bel ons, of gebruik onderstaand formulier om ons een mailtje te sturen. We nemen direct contact met je op om te zien hoe we je kunnen helpen!


Meer leadsMeer webshop salesMeer merkbekendheidMeer inzicht in dataNieuwe brandingNieuwe website

In de ochtendBegin van de middagEind van de middag

Onze klanten beoordelen Whello met een:

4.9 / 5

Onze blije klanten aan het woord

The main quality of Whello is that they are able to provide high quality services on a personal, informal level that is close to the customer. Communication is quick and there’s a lot of knowledge in the team. To me Whello is a trustworthy company for online marketing services and web design that I would highly recommend.

Carlies Mol

Passionate people that are very involved and create great advertising campaigns.

TradeIt gg

Whello have a fantastic team and delivered great results for us. Highly recommended !

Doug Neuhofer

Having successfully completed the set up phase, we would like to thank you for your professional behavior and great communication. We look forward to the continuation of this promising partnership!

LEATHER HYPE

Experienced people who are able to deliver great quality. Very pleased to be working with whello.

Maaike - Tandarts Jordaan

Working together with Whello to achieve our digital and automation goals is a great thing - dedicated, knowledgable, professional and up-to-date to the digital best practices.

Top Employers Institute

A smart, talented and friendly company providing top quality, focused service.

Brenda de Jong - The English Center

It's a pleasure working with really professional and competent people. SEO results we have achieved thanks to Whello are amazing!

Luca Bagnaschino

Great Amsterdam based advertising agency with a lot of in-house experience and smart + friendly staff.

Leks Betlem