Naarmate meer consumenten online zoeken naar lokale producten of diensten, beseffen lokale bedrijven dat online zichtbaarheid een noodzaak is. Natuurlijk kan online adverteren ingewikkeld en zelfs intimiderend lijken. Dit artikel heeft als doel om meer inzicht te geven in een succesvolle lokale online zichtbaarheid.

lokaal online adverteren

CPC en Call-to-action? Een lijst met de meest gebruikte online marketing termen

Om succesvol lokaal te adverteren moet je eerst iets weten over de gebruikte jargon. In de volgende lijst staan enkele van de meest gebruikte termen:

  • Bounce rate: Het percentage van de bezoekers dat jouw website direct verlaat.
  • Call to action: Een zin of zinsdeel die de bezoeker verleidt tot een actie of aankoop.
  • Click-through rate (CTR): Het percentage dat klikt op jouw advertentie of banner.
  • Content netwerk: Het grote netwerk van sites gekoppeld aan het Google AdWords systeem waar adverteerders kunnen adverteren op basis van relevantie.
  • Conversie ratio: Het percentage bezoekers dat de beoogde actie uitvoert op de website.
  • Cost-per-acquisition (CPA): De totale advertentiekosten die nodig zijn om een nieuwe klant te verwerven.
  • Cost-per-click (CPC): Het bedrag dat een adverteerder per klik betaalt.
  • Cost-per-lead (CPL): De totale advertentiekosten die nodig zijn voor één aanvraag of inschrijving op de website.
  • Google AdWords: Het betaalde advertentie systeem van Google welke adverteren in de zoekmachine mogelijk maakt.
  • Impressies: Het aantal weergaven van een banner op het internet.
  • Landing page: Een actie pagina die volledig gericht is op de advertentiecampagne en geoptimaliseerd is op conversie.
  • Lokale resultaten: Een speciale sectie in de Google resultaten pagina gereserveerd voor lokale bedrijven die overeenkomen met een bepaalde zoekcriteria. Deze resultaten worden vaak vergezeld met een kaart.
  • Organische resultaten: Het gedeelte van de Google zoekresultaten, onder de betaalde advertenties. Deze resultaten worden door Google bepaald op basis van relevantie aan de zoekopdracht.
  • Betaalde resultaten: Het gedeelte van de Google zoekresultaten, boven en rechts van de organische resultaten. Deze betaalde resultaten worden bepaald via de cost-per-click (CPC) in het Google Adwords systeem.
  • Search engine optimization (SEO): Het proces waarin de website’s inhoud wordt aangepast om de posities in Google’s organische resultaten te verbeteren.

Nu we dat hebben opgehelderd; hoe zit het met de lokale vindbaarheid van je website?

Ongeacht welke kanalen je inzet voor jouw online advertenties, is het veilig om te stellen dat zonder een goede website het moeilijk gaat worden om een succes te maken van de lokale campagne. Hier zijn een paar handige tips om ervoor te zorgen dat jouw website klaar is voor resultaat:

  • Begin met een goede URL. Een gedenkwaardige webadres zorgt ervoor dat jouw bezoekers je weten te vinden. Daarnaast kan een webadres dat de locatie van jouw onderneming bevat positieve invloed hebben op je lokale zoekmachine posities (SEO).
  • Zorg voor een lokale uitstraling. Vaak is je website de eerste ontmoeting van een klant met jouw onderneming. Gebruik afbeeldingen uit de regio de herkenbaar zijn. Zo weet de klant dat hij goed zit.
  • Zorg voor een duidelijke call-to-action op elke pagina. Wil je jouw bezoekers een vrijblijvende offerte mailen? Vertel hen dat. Door het direct te communiceren, is de kans groter dat ze het ook daadwerkelijk doen.
  • Houd SEO in het achterhoofd. Onderzoek welke lokale zoekwoorden jouw potentiële klanten gebruiken en zorg ervoor dat deze aanwezig zijn op je relevantie pagina’s. Fietsenmaker in Almere? Dan moet het zoekwoord ‘fiets laten maken Almere’ jouw top prioriteit zijn!
  • Vertel duidelijk wat je onderscheidt van jouw concurrentie. Dit klinkt als een Abc’tje, maar vooral online is dit belangrijk, waar elke concurrent slechts één klik verwijderd is.

Lokale online kanalen

Of je nou een website heeft of alleen een fysieke lokale winkel, lokaal online adverteren kan zeer rendabel zijn. Ook de mensen in jouw buurt zoeken via Google de dichtstbijzijnde winkel, de goedkoopste aanbieding of een lokale oplossing voor een probleem. Welke kanalen kan je inzetten? Hieronder vindt je drie voorbeelden:

1. Google’s betaalde resultaten: Adwords

Het Google Adwords systeem maakt het lokaal bereiken van mensen met relevante advertenties mogelijk. Via location targeting kan een je klanten bereiken die zich in een door jouw geselecteerde locatie bevinden. Naast de opties om te selecteren op stad, provincie of land, kan je ook gebruik maken van een advertentieradius.

2. Google’s organische resultaten

Google kan de locatie van een gebruiker terugvinden op basis van zijn IP-adres of op basis van de plaatsnaam die hij intoetst. Wanneer ik vanuit Amsterdam ‘fietsenwinkel Apeldoorn’ intoets krijg ik Apeldoornse resultaten (ondanks mijn IP adres).

Om zichtbaar te worden in deze organische resultaten moet je wel iets doen. Zo moet je jezelf onder andere aanmelden bij Google Mijn Bedrijf. Daarnaast helpt het om de locaties te vermelden in de H1 op jouw website. Verder moeten de ‘normale’ regels voor SEO-optimalisatie worden uitgevoerd, denk aan linkbuilding en content.

3. Lokaal mobiel adverteren

De huidige mobiele telefoons zijn vaak standaard uitgevoerd met gps. Daardoor weet de gebruiker altijd waar hij is, kan hij de weg vinden, maar weten ook diverse apps waar iemand zich bevindt. Speciale kortingsapps zijn daarom in opkomst. Voorbeelden hiervan zijn Scoupy of Vouchercloud, waarmee kortingsacties in de buurt zijn te vinden. Daarnaast worden sites als Telefoonboek.nl en Openingstijden.com ook druk bezocht via een smartphone of tablet. Via Places.nl heb je als ondernemer de mogelijkheid om je bedrijfsgegevens goed zichtbaar te maken op deze mobiele websites en apps.

Ook in het Google Adwords is via allerlei updates beter dan ooit mogelijk om lokaal op een mobiel te adverteren. Een voorbeeld is de click-to-call optie, waarbij de lokale zoeker je direct kan bellen.

Click to call lokaal adverteren
Click-to-call advertentie’s: Ideal voor lokaal adverteren.

Heb je nog vragen? Of wil je gebruik maken van de expertise van een ervaren online marketing bureau? Neem gerust contact op! Of bekijk onze Google Ads diensten!

Kun jij wel wat hulp gebruiken bij de
marketing van jouw bedrijf?

Bel ons, of gebruik het onderstaande formulier om ons een mailtje te sturen.


    Meer leadsMeer webshop salesMeer merkbekendheidSterke contentNieuwe brandingNieuwe website


    In de ochtendBegin van de middagEind van de middag

    whello contact serge de sousa whello contact serge de sousa
    Serge de Sousa

    Bekijk onze laatste case

    Onze klanten beoordelen Whello met een:

    4.8 / 5

    Mooie merken aan het woord

    Wij hebben een hele fijne samenwerking met Whello. De lijntjes zijn kort, waardoor je soepel en snel kan handelen. En niet geheel onbelangrijk, de resultaten zijn ook goed 😉

    Kitty - Scienta

    Overperformen, dat is wat Whello het liefst doet...Whello heeft een website gebouwd voor 50|50 Amsterdam, onderdeel van het Leger des Heils. Tijdens onze eerste afspraak was al snel duidelijk dat Whello een partij is die zijn zaakjes op orde heeft. De communicatie is snel, duidelijk en professioneel. Thanks voor de fijne samenwerking!

    Marijn - Leger des Heils

    Positief: Kwaliteit, Professionaliteit, Responsiviteit Geweldige en goed meedenkende marketing partij die voorziet in alle facetten van de online marketing. Absolute aanrader.

    Sander Kok - Vicky

    Positief: Professionaliteit, Responsiviteit Het was een absoluut genoegen om met het Whello-team te werken! Ze hebben de verschillende fasen doorlopen, van branding en conceptontwerp tot de lancering van een geweldige nieuwe website! Het was leuk om met zulke professionals te werken. De Whello's zijn stuk voor stuk professionals binnen hun eigen vakgebied, vriendelijk en flexibel en er wordt kwalitatief hoogstaand werk verricht binnen het afgesproken tijdsbestek.

    Daniel - Keesing Technologies

    Whello is een prettig bedrijf om mee samen te werken. Bij Arend Auto ben ik verantwoordelijk voor de marketing en besteed veel online marketing uit bij Whello. Serge en Nasser zijn vakbekwaam en recht door zee. Ze voeren niet alleen uit maar komen ook zelf met adviezen en ideeën om meer resultaat te halen uit onze online campagnes.

    Ruud Weekers - Arend Auto

    Het fijne van Whello t.o.v. veel andere partijen is dat ze met je meedenken en zelf met goede suggesties komen. Ze zijn persoonlijk en hebben alle verschillende expertises in huis zodat iedereen doet waar hij/zij goed in is. Houd deadlines goed in de gaten maar twijfel niet om met ze in zee te gaan, het resultaat is top!

    Robin - Antenna Groep

    Sinds wij samenwerken met Whello, hebben wij een enorme groei doorgemaakt. De medewerkers van Whello weten als geen ander marketingbureau hoe je 'de expat' moet benaderen. Ze werken persoonlijk, enthousiast en effectief. Ik beveel ze van harte aan!

    Koen Gijzel - Koentact

    Whello staat altijd open voor nieuwe inzichten en ze denken graag mee over hoe we samen tot het juiste resultaat kunnen komen.

    Rosa - OCEANDIVA Unique Event Locations

    Bedankt voor de fijne samenwerking Whello! Door het betrokken team zijn we nóg enthousiaster over onze dienst dan dat we al waren, dat wil wat zeggen!

    Hakima El Allaoui - Staxi Taxi

    Wij werken nu al zeker 2 jaar met Whello samen op het gebied van onze online marketing. De samenwerking is zo fijn omdat we snel kunnen schakelen met elkaar en er echt wordt meegedacht in het verbeteren van onze zichtbaarheid en het verhogen van het aantal leads. Experts die de juiste snaar weten te raken, keer op keer.

    Mirco Pruyser - BP College

    Experienced people who are able to deliver great quality. Very pleased to be working with whello.

    Maaike - Tandarts Jordaan

    Working together with Whello to achieve our digital and automation goals is a great thing - dedicated, knowledgable, professional and up-to-date to the digital best practices.

    Daniela Fantaziu - Top Employers Institute