Het ontwerpen van een geweldige website of app is veel meer dan alleen het toepassen van de laatste designtrends. Het is een krachtige mix van visuals (zoals animaties) die indruk maken, een goed doordachte gebruikerservaring, en natuurlijk puike content. Het creëren van een goede UX (user experience) is niets anders dan het continu leren, observeren, bedenken, testen en aanpassen. Het doel? De ultieme gebruikservaring.

Animatie van een website die aan het laden is

Tegenwoordig is het echter niet zo makkelijk om nog indruk te maken of zelfs ook maar te verrassen met een website. Een van de manieren die steeds vaker wordt toegepast in webdesign is het inzetten van animaties. Wij vertellen je daarom graag meer over hoe je de website prestatie verbetert door animatie in UX design toe te passen.

Gebruikservaring tot leven brengen

Weinig dingen zijn leuker op een website dan het bekijken van animaties. Ze bezorgen een glimlach, maar helpen bezoekers ook om de content beter te begrijpen. Met mooie animaties wordt er dus een poging gedaan om voor het wow-effect te zorgen. Belangrijk daarbij te beseffen is dat dit niet het hoofddoel is. De animaties moeten namelijk even mooi als functioneel zijn.

Wanneer we het hebben over functionele animatie, dan hebben we het over een subtiele animatie met een duidelijk en logisch doel. Animaties hebben als doel de cognitieve belasting te verlagen en voor meer duidelijkheid te zorgen. Of op een eenvoudige manier gezegd: een functionele animatie brengt de gebruikerservaring tot leven.

Progessiebalk animatie

Waarom goede animatie belangrijk is

Animaties kunnen de bezoekerservaring verbeteren, en zorgen daardoor voor meer engagement, meer conversies en uiteindelijk dus meer omzet. Het is niet voor niets dat grote bedrijven complete UX design teams inhouse hebben, die constant bezig zijn met de user flow en micro-animaties. In het algemeen zijn er 4 types animaties die je kan gebruiken:

  • Animaties die een bezoeker leidt naar de call-to-action. Bijvoorbeeld een button die lichtjes animeert en daarmee de aandacht trekt.
  • Animaties die het laden en wachten prettiger maken. Een klassiek voorbeeld is een ‘loading indicator’ die aangeeft hoe lang het nog duurt.
  • Animaties die de bezoeker feedback geeft op zijn interactie. Bijvoorbeeld een winkelmand die elke keer animeert, wanneer je een product toevoegt.
  • Animaties die aantonen hoe ver je bent. Bijvoorbeeld een progress bar, die aantoont hoever je bent tijdens een checkout proces.

Goede animatie is onzichtbaar

Opmerkelijk daarbij is hoe een ogenschijnlijk kleine actie, zoals het bewegen van de muis, al voor meer duidelijkheid kan zorgen bij de bezoeker. Een animatie is een nuttige aanvulling op de inhoud en het speelt daarmee vooral een secundaire rol bij het prettiger maken van UX. De functionaliteit, lay-out en navigatie van een site zijn het primaire doel.

Goede animatie is daarmee zo goed als onzichtbaar. Je zou eigenlijk niet eens moeten merken dat je naar animatie kijkt. Dat bereik je door onder meer rekening te houden met de volgende aandachtspunten:

  • Let op de laadtijd: slechts een vertraging van één seconde in de sitesnelheid kan resulteren in een vermindering van het aantal conversies en daardoor is de laadtijd cruciaal voor het succes van jouw website. Denk daarom bij het ontwerpen van jouw animatie, aan een licht bestand die je website slechts milliseconden vertraagd.
  • Afleidende animaties: Sommige animaties zijn goed bedoeld, maar leiden alleen maar af van het doel. Een ‘back to top’ button, kan handig zijn. Maar als deze al direct verschijnt bij het lezen van de pagina, dan leidt deze af van de content. Toon de ‘back to top’ button dus alleen aan het einde van de pagina.
Back on top animatie

Conclusie

Het is bewezen dat animaties jouw conversiepercentage kunnen verbeteren. Bedenk dus bij elke stap in de user flow of een animatie de ervaring prettiger kan maken.

Wil je weten wat we bij Whello voor je user experience kunnen betekenen? Je mag ons het hemd van het lijf vragen! Bel of mail ons even voor een afspraak, dan vertellen we je er alles over.

Kun jij wel wat hulp gebruiken bij de
marketing van jouw bedrijf?

Bel ons, of gebruik het onderstaande formulier om ons een mailtje te sturen.


    Meer leadsMeer webshop salesMeer merkbekendheidSterke contentNieuwe brandingNieuwe website


    In de ochtendBegin van de middagEind van de middag

    whello contact serge de sousa whello contact serge de sousa
    Serge de Sousa

    Bekijk onze laatste case

    Onze klanten beoordelen Whello met een:

    4.8 / 5

    Mooie merken aan het woord

    Wij hebben een hele fijne samenwerking met Whello. De lijntjes zijn kort, waardoor je soepel en snel kan handelen. En niet geheel onbelangrijk, de resultaten zijn ook goed 😉

    Kitty - Scienta

    Overperformen, dat is wat Whello het liefst doet...Whello heeft een website gebouwd voor 50|50 Amsterdam, onderdeel van het Leger des Heils. Tijdens onze eerste afspraak was al snel duidelijk dat Whello een partij is die zijn zaakjes op orde heeft. De communicatie is snel, duidelijk en professioneel. Thanks voor de fijne samenwerking!

    Marijn - Leger des Heils

    Positief: Kwaliteit, Professionaliteit, Responsiviteit Geweldige en goed meedenkende marketing partij die voorziet in alle facetten van de online marketing. Absolute aanrader.

    Sander Kok - Vicky

    Positief: Professionaliteit, Responsiviteit Het was een absoluut genoegen om met het Whello-team te werken! Ze hebben de verschillende fasen doorlopen, van branding en conceptontwerp tot de lancering van een geweldige nieuwe website! Het was leuk om met zulke professionals te werken. De Whello's zijn stuk voor stuk professionals binnen hun eigen vakgebied, vriendelijk en flexibel en er wordt kwalitatief hoogstaand werk verricht binnen het afgesproken tijdsbestek.

    Daniel - Keesing Technologies

    Whello is een prettig bedrijf om mee samen te werken. Bij Arend Auto ben ik verantwoordelijk voor de marketing en besteed veel online marketing uit bij Whello. Serge en Nasser zijn vakbekwaam en recht door zee. Ze voeren niet alleen uit maar komen ook zelf met adviezen en ideeën om meer resultaat te halen uit onze online campagnes.

    Ruud Weekers - Arend Auto

    Het fijne van Whello t.o.v. veel andere partijen is dat ze met je meedenken en zelf met goede suggesties komen. Ze zijn persoonlijk en hebben alle verschillende expertises in huis zodat iedereen doet waar hij/zij goed in is. Houd deadlines goed in de gaten maar twijfel niet om met ze in zee te gaan, het resultaat is top!

    Robin - Antenna Groep

    Sinds wij samenwerken met Whello, hebben wij een enorme groei doorgemaakt. De medewerkers van Whello weten als geen ander marketingbureau hoe je 'de expat' moet benaderen. Ze werken persoonlijk, enthousiast en effectief. Ik beveel ze van harte aan!

    Koen Gijzel - Koentact

    Whello staat altijd open voor nieuwe inzichten en ze denken graag mee over hoe we samen tot het juiste resultaat kunnen komen.

    Rosa - OCEANDIVA Unique Event Locations

    Bedankt voor de fijne samenwerking Whello! Door het betrokken team zijn we nóg enthousiaster over onze dienst dan dat we al waren, dat wil wat zeggen!

    Hakima El Allaoui - Staxi Taxi

    Wij werken nu al zeker 2 jaar met Whello samen op het gebied van onze online marketing. De samenwerking is zo fijn omdat we snel kunnen schakelen met elkaar en er echt wordt meegedacht in het verbeteren van onze zichtbaarheid en het verhogen van het aantal leads. Experts die de juiste snaar weten te raken, keer op keer.

    Mirco Pruyser - BP College

    Experienced people who are able to deliver great quality. Very pleased to be working with whello.

    Maaike - Tandarts Jordaan

    Working together with Whello to achieve our digital and automation goals is a great thing - dedicated, knowledgable, professional and up-to-date to the digital best practices.

    Daniela Fantaziu - Top Employers Institute