Jouw website is jouw online visitekaartje en vertelt jouw online verhaal. Je website vertelt wie je bent en is bepalend voor jouw online identiteit. De bezoekers die op jouw website komen moeten begrijpen wie jij bent, wat je doet en waarom je dat doet. Je moet indruk maken. En de eerste indruk moet altijd goed zijn, vooral in de snelle online wereld. Geen goede eerste indruk is een gemiste kans. Een goede eerste indruk begint daarom met zowel een visueel aantrekkelijke als functionele website. Een gebruiksvriendelijke website die snel laadt. Websitebezoekers worden steeds kritischer en willen meer in minder tijd. Een snelle laadtijd vervult deze cruciale behoefte en zorgt voor de eerste stap om online te scoren.
“Websitebezoekers worden steeds kritischer en willen meer in minder tijd.”
Een langzame website is funest
We leven in een snelle informatiemaatschappij waarbij we altijd maar haast lijken te hebben. Deze ontwikkeling vertaalt zich ook, of wellicht juist vanwege, door naar ons online gedrag. Websites worden steeds vaker ‘gescand’, waarbij grote lappen tekst niet meer worden doorgelezen. We willen vooral overzicht, het liefst in één oogopslag. Wanneer de website wordt geladen willen we niet te lang wachten.
Vooral in een mobiele maatschappij waarbij we vaak onderweg zijn en op onze smartphone actief zijn, is het van belang om een snelle website te hebben. Onderweg zijn betekent afhankelijk zijn van de mobiele internetverbinding, met consequenties voor de laadtijd. Een langzame website is hierbij funest.
Hoe snel moet je website zijn?
Usability experts adviseren om naar een laadtijd te streven die onder de twee seconden ligt. Als het laden van een website langer duurt dan deze minimale ondergrens, dan beginnen website bezoekers ongeduldig te worden en neemt de kans op het gevreesde uitstapmoment fors toe. Online deskundigen stellen dat bij elke extra seconde dat er moet worden gewacht de kans op conversie met 7% afneemt.
En juist vanwege het toenemende gebruik vanaf de smartphone wordt de uiteindelijke conversie steeds moeilijker. Mobiele bezoekers converteren namelijk minder snel dan desktop gebruikers. De praktijk leert ons dat het conversiepercentage weer enigszins kan worden goedgemaakt door een snelle website te presenteren.
Wat vindt Google van de laadtijd?
De laadtijd heeft met name op een indirecte manier invloed op onze zoekmachine optimalisatie resultaten. Volgens de zoekmachine gigant wordt momenteel slechts één op de duizend websites op een een directe manier benadeeld door het website snelheid algoritme. Op een indirecte manier heeft het ‘bouncepercentage’, oftewel het uitstappercentage, wel een nadelige invloed op de Google ranking. Hierbij geldt, hoe sneller de website, hoe lager het uitstappercentage.
Wel heeft Google een duidelijk signaal afgegeven door websites die niet geschikt zijn voor mobiele gebruikers af te straffen en lager te indexeren in de zoekresultaten. De verwachting is daarom dat de laadtijd uiteindelijk steeds meer van invloed zal zijn op de zoekmachine optimalisatie prestaties. Wees daarom nu alvast voorbereid en neem een voorsprong op jouw concurrenten. Scoor online.
Hoe scoort jouw website?
» Wil je gericht geadviseerd worden over de prestaties van jouw website? Doe de website check! Uiteraard helpen onze specialisten jou graag aan een snellere website, zodat ook jouw website online scoort.