Succesvolle e-commerce lukt het beste als je site te vinden is in Google. Het liefst niet bungelend onderaan pagina 20, maar iets hoger in de rankings. Hoe je dat voor elkaar krijgt? Met SEO voor e-commerce natuurlijk.
Deze 9 tips helpen je hogerop te komen in de zoekmachines met jouw webshop. Zonder er forse advertentiebudgetten tegenaan te hoeven gooien.
Wat is SEO een succesfactor voor e-commerce bedrijven?
SEO voor e-commerce houdt in dat je jouw productpagina’s op zo’n manier inricht dat deze beter kunnen scoren in de zoekresultaten van Google. Zo kun je meer bezoekers naar je producten trekken.
Dat is belangrijk, want veel online bestellingen worden geplaatst nadat iemand op een product heeft gezocht in Google. Bovendien is SEO een manier om organisch (onbetaald) mensen naar je site te trekken. Je bent dus minder afhankelijk van betaalde kanalen zoals Google Ads en social advertising.
Succesvolle webshops hebben daarom hun e-commerce SEO op orde.
SEO voor e-commerce succesvol inzetten, komt in het kort neer op drie dingen:
- Zorg ervoor dat je webshop in technisch opzicht SEO-geoptimaliseerd is.
- Schrijf SEO-proof teksten voor je categorie- en productpagina’s.
- Bouw autoriteit op binnen jouw branche (bijvoorbeeld door te bloggen rondom klantvragen).
9 tips voor SEO voor e-commerce
Wil jij de SEO voor je e-commerce-site verbeteren? Volg dan deze 9 tips van onze SEO-experts op. Daarmee krijg je meer bezoekers naar je webshop. Gewoon organisch, zonder enorme bedragen in adverteren te steken 💰😅
1. Check of elk product is geïndexeerd
De eerste stap om je productpagina’s goed vindbaar te maken, is dat deze pagina’s überhaupt worden geïndexeerd. Dat betekent dat Google deze pagina’s herkent en ze dus een plek in Google kan geven. Meestal gaat dit vanzelf goed. Maar soms mist Google een pagina bij het crawlen van je site. Dat geldt met name voor pagina’s waar je niet vanuit andere interne pagina’s naartoe linkt.
Check daarom of Google wel al je productpagina’s crawlt. Dat kun je doen met een XML-sitemap. Zo’n sitemap geeft Google een helder overzicht van alle pagina’s die op je website staan. Ook kun je dankzij de sitemap in Google Search Console terugzien welke pagina’s wel/niet geïndexeerd zijn.
2. Voorkom vertraagde data in Google
Google is niet altijd de snelste met het overnemen van aangepaste informatie op je site. Denk aan een prijsverlaging of de melding dat een product (bijna) uitverkocht is. Het gevolg is dat deze informatie soms niet meer up-to-date in Google staat. Het is namelijk zo dat niet iedere pagina standaard elke dag wordt gecrawld. Soms gaat daar meer tijd overheen.
Inconsistentie tussen de Google-resultaten en de data op je site kun je voorkomen door Google Merchant Center te gebruiken en daar je producten ook in te zetten. Google crawlt je productpagina’s dan vaker.
3. Maak gebruik van structured data
Structured data houdt in dat je informatie op je site op zo’n manier invoert dat Google de gegevens direct kan herkennen als bepaalde typen data. Denk aan informatie over de prijs en beschikbaarheid en eventuele klantreviews.
Daardoor ben je minder afhankelijk van hoe de robots van Google je website crawlen en of ze alle data wel juist herkennen. Google begrijpt hierdoor je website beter én toont deze relevante informatie direct aan zijn zoekers.
Via Schema Markup Testing Tool kan je checken welke structured data je webshop nu al inzet alsook is dit de tool om toekomstige aanpassingen te testen.
4. Kies een goede URL-structuur
De juiste URL’s zijn heel belangrijk voor je vindbaarheid. Het is sowieso noodzakelijk dat je URL niet te lang is, relevante zoektermen bevat en duidelijk maakt op welke pagina je bezoeker zich bevindt. Check altijd de URL voordat je een pagina live zet.
Je wilt bijvoorbeeld niet dat de URL van een productpagina uit heel veel slash-tekens en overbodige categorienamen bestaat. Pas daarom handmatig de URL-structuur aan en laat niet-relevante informatie weg.
5. Vergeet je categoriepagina’s niet
Voor SEO voor e-commerce moet je je niet blind staren op je productpagina’s. Ook de categoriepagina’s zijn belangrijk. Daar liggen goede kansen om mensen naar je website te trekken met meer algemene zoektermen.
Voorzie de categoriepagina’s van een goede SEO-geoptimaliseerde tekst (onderaan het productoverzicht). Neem daarin ook linkjes op naar relevante subcategorieën, andere categoriepagina’s en specifieke producten.
Beantwoord in deze teksten verder belangrijke vragen (FAQ’s) van bezoekers. Wie weet levert dat je een featured snippet op.
6. Schrijf unieke en goede productomschrijvingen
Het is misschien verleidelijk om de standaard producttekst van je leverancier over te nemen op je site. Toch kun je dat maar beter niet doen. Op die manier staat er duplicate content op je website: teksten die erg lijken op die op andere sites. Want reken maar dat ook concurrenten deze teksten overnemen.
Schrijf liever zelf een goede productomschrijving.
- Verwerk in de productomschrijvingen relevante zoektermen.
- Ga uitgebreid in op de specificaties van het product.
- Beantwoord veelgestelde vragen.
- Benoem de voordelen van het product (en transparant de mogelijke nadelen).
- Geef informatie over onder meer de afmetingen en andere relevante details.
7. Maak gebruik van Google Shopping
Als webshopeigenaar ken je vast de Google Shopping-resultaten wel. Dat is het overzicht van producten uit diverse webshops die aan de zoekopdracht voldoen. Deze verschijnen nog boven de zoekresultaten met meta-titels en -teksten.
Wat je misschien nog niet wist, is dat naast de betaalde Google Shopping advertenties, je ook organische Google Shopping resultaten hebt. Uiteraard wil je ook jouw producten daar hebben staan.
Enkel structured data zijn niet voldoende om tussen de Google Shopping-resultaten te komen. Daarvoor moet je een account aanmaken bij Google Merchant Center en Surfaces across Google. Daarna kun je een Google Shopping-feed maken.
8. Voorzie je afbeeldingen van goede alt-teksten
Consumenten kunnen niet alleen via de gewone Google-zoekresultaten bij je webshop uitkomen, maar ook via Google Afbeeldingen. Daarom is het belangrijk dat je de afbeeldingen bij je productpagina’s optimaliseert voor Google.
Let qua afbeeldingen in elk geval op het volgende om je SEO voor e-commerce te verbeteren:
- Verklein je afbeeldingen voordat je ze uploadt. Zo voorkom je een te lange laadtijd.
- Sla de afbeeldingen (vóór het uploaden) onder een relevante bestandsnaam op. Laat daarin ook je zoekterm terugkomen.
- Voer een alt-tekst in. Benoem daarin de naam van het product (inclusief het merk) en eventueel belangrijke zoektermen.
9. Vergeet de meta-titel en meta-beschrijving niet
Dit is het eerste wat mensen in de zoekmachines van jouw site te zien krijgen. Je wilt dus dat jouw meta-titel en meta-tekst de aandacht trekken tussen die van concurrenten. Zo vergroot je het aantal kliks en verbeter je daarmee gaandeweg je positie in Google.
Verwerk jouw USP’s (Unique Selling Points) in de meta-titel en meta-beschrijving. Daarmee kun je het aantal doorkliks naar je site vanuit Google te vergroten. Verstuur jij bijvoorbeeld alle bestellingen die vóór 22.00 uur binnenkomen dezelfde dag nog? Dan is dat een belangrijk punt om hier te noemen. Verkoop je enkel duurzame producten? Geef het aan. Of laat weten dat je vanaf een bepaald bedrag gratis verstuurt. Dat alles kan de zoeker over de streep trekken om juist bij jou te bestellen. Hoog scorende metabeschrijving voor opdrachtgever Daily Style
Jouw SEO voor e-commerce goed aanpakken?
Goede productteksten, je website technisch optimaliseren, zoekwoordenonderzoek doen – er is van alles belangrijk om E-commerce SEO goed aan te pakken. Wil je het in één keer goed aanpakken? Ons team is van alle SEO-markten thuis en denkt met je mee over jouw eerste stappen.
Laten we beginnen met een kop koffie (thee mag ook!) om jouw doelen te bespreken.