Succesvolle e-commerce lukt het beste als je site te vinden is in Google. Het liefst niet bungelend onderaan pagina 20, maar iets hoger in de rankings. Hoe je dat voor elkaar krijgt? Met SEO voor e-commerce natuurlijk.

Deze 9 tips helpen je hogerop te komen in de zoekmachines met jouw webshop. Zonder er forse advertentiebudgetten tegenaan te hoeven gooien.

seo ecommerce tips

Wat is SEO een succesfactor voor e-commerce bedrijven?

SEO voor e-commerce houdt in dat je jouw productpagina’s op zo’n manier inricht dat deze beter kunnen scoren in de zoekresultaten van Google. Zo kun je meer bezoekers naar je producten trekken.

Dat is belangrijk, want veel online bestellingen worden geplaatst nadat iemand op een product heeft gezocht in Google. Bovendien is SEO een manier om organisch (onbetaald) mensen naar je site te trekken. Je bent dus minder afhankelijk van betaalde kanalen zoals Google Ads en social advertising.

Succesvolle webshops hebben daarom hun e-commerce SEO op orde. 

SEO voor e-commerce succesvol inzetten, komt in het kort neer op drie dingen: 

  1. Zorg ervoor dat je webshop in technisch opzicht SEO-geoptimaliseerd is.
  2. Schrijf SEO-proof teksten voor je categorie- en productpagina’s. 
  3. Bouw autoriteit op binnen jouw branche (bijvoorbeeld door te bloggen rondom klantvragen).

9 tips voor SEO voor e-commerce

Wil jij de SEO voor je e-commerce-site verbeteren? Volg dan deze 9 tips van onze SEO-experts op. Daarmee krijg je meer bezoekers naar je webshop. Gewoon organisch, zonder enorme bedragen in adverteren te steken 💰😅

1. Check of elk product is geïndexeerd

De eerste stap om je productpagina’s goed vindbaar te maken, is dat deze pagina’s überhaupt worden geïndexeerd. Dat betekent dat Google deze pagina’s herkent en ze dus een plek in Google kan geven. Meestal gaat dit vanzelf goed. Maar soms mist Google een pagina bij het crawlen van je site. Dat geldt met name voor pagina’s waar je niet vanuit andere interne pagina’s naartoe linkt. 

Check daarom of Google wel al je productpagina’s crawlt. Dat kun je doen met een XML-sitemap. Zo’n sitemap geeft Google een helder overzicht van alle pagina’s die op je website staan. Ook kun je dankzij de sitemap in Google Search Console terugzien welke pagina’s wel/niet geïndexeerd zijn. 

2. Voorkom vertraagde data in Google

Google is niet altijd de snelste met het overnemen van aangepaste informatie op je site. Denk aan een prijsverlaging of de melding dat een product (bijna) uitverkocht is. Het gevolg is dat deze informatie soms niet meer up-to-date in Google staat. Het is namelijk zo dat niet iedere pagina standaard elke dag wordt gecrawld. Soms gaat daar meer tijd overheen. 

Inconsistentie tussen de Google-resultaten en de data op je site kun je voorkomen door Google Merchant Center te gebruiken en daar je producten ook in te zetten. Google crawlt je productpagina’s dan vaker.

3. Maak gebruik van structured data

Structured data houdt in dat je informatie op je site op zo’n manier invoert dat Google de gegevens direct kan herkennen als bepaalde typen data. Denk aan informatie over de prijs en beschikbaarheid en eventuele klantreviews.

Daardoor ben je minder afhankelijk van hoe de robots van Google je website crawlen en of ze alle data wel juist herkennen. Google begrijpt hierdoor je website beter én toont deze relevante informatie direct aan zijn zoekers. 

Via Schema Markup Testing Tool kan je checken welke structured data je webshop nu al inzet alsook is dit de tool om toekomstige aanpassingen te testen.

4. Kies een goede URL-structuur

De juiste URL’s zijn heel belangrijk voor je vindbaarheid. Het is sowieso noodzakelijk dat je URL niet te lang is, relevante zoektermen bevat en duidelijk maakt op welke pagina je bezoeker zich bevindt. Check altijd de URL voordat je een pagina live zet.

Je wilt bijvoorbeeld niet dat de URL van een productpagina uit heel veel slash-tekens en overbodige categorienamen bestaat. Pas daarom handmatig de URL-structuur aan en laat niet-relevante informatie weg. 

5. Vergeet je categoriepagina’s niet

Voor SEO voor e-commerce moet je je niet blind staren op je productpagina’s. Ook de categoriepagina’s zijn belangrijk. Daar liggen goede kansen om mensen naar je website te trekken met meer algemene zoektermen. 

Voorzie de categoriepagina’s van een goede SEO-geoptimaliseerde tekst (onderaan het productoverzicht). Neem daarin ook linkjes op naar relevante subcategorieën, andere categoriepagina’s en specifieke producten.

Beantwoord in deze teksten verder belangrijke vragen (FAQ’s) van bezoekers. Wie weet levert dat je een featured snippet op.

6. Schrijf unieke en goede productomschrijvingen

Het is misschien verleidelijk om de standaard producttekst van je leverancier over te nemen op je site. Toch kun je dat maar beter niet doen. Op die manier staat er duplicate content op je website: teksten die erg lijken op die op andere sites. Want reken maar dat ook concurrenten deze teksten overnemen. 

Schrijf liever zelf een goede productomschrijving.

  • Verwerk in de productomschrijvingen relevante zoektermen.
  • Ga uitgebreid in op de specificaties van het product.
  • Beantwoord veelgestelde vragen.
  • Benoem de voordelen van het product (en transparant de mogelijke nadelen).
  • Geef informatie over onder meer de afmetingen en andere relevante details. 

7. Maak gebruik van Google Shopping

Als webshopeigenaar ken je vast de Google Shopping-resultaten wel. Dat is het overzicht van producten uit diverse webshops die aan de zoekopdracht voldoen. Deze verschijnen nog boven de zoekresultaten met meta-titels en -teksten.

Wat je misschien nog niet wist, is dat naast de betaalde Google Shopping advertenties, je ook organische Google Shopping resultaten hebt. Uiteraard wil je ook jouw producten daar hebben staan. 

Enkel structured data zijn niet voldoende om tussen de Google Shopping-resultaten te komen. Daarvoor moet je een account aanmaken bij Google Merchant Center en Surfaces across Google. Daarna kun je een Google Shopping-feed maken. 

8. Voorzie je afbeeldingen van goede alt-teksten

Consumenten kunnen niet alleen via de gewone Google-zoekresultaten bij je webshop uitkomen, maar ook via Google Afbeeldingen. Daarom is het belangrijk dat je de afbeeldingen bij je productpagina’s optimaliseert voor Google. 

Let qua afbeeldingen in elk geval op het volgende om je SEO voor e-commerce te verbeteren:

  • Verklein je afbeeldingen voordat je ze uploadt. Zo voorkom je een te lange laadtijd.
  • Sla de afbeeldingen (vóór het uploaden) onder een relevante bestandsnaam op. Laat daarin ook je zoekterm terugkomen. 
  • Voer een alt-tekst in. Benoem daarin de naam van het product (inclusief het merk) en eventueel belangrijke zoektermen.

9. Vergeet de meta-titel en meta-beschrijving niet

Dit is het eerste wat mensen in de zoekmachines van jouw site te zien krijgen. Je wilt dus dat jouw meta-titel en meta-tekst de aandacht trekken tussen die van concurrenten. Zo vergroot je het aantal kliks en verbeter je daarmee gaandeweg je positie in Google. 

Verwerk jouw USP’s (Unique Selling Points) in de meta-titel en meta-beschrijving. Daarmee kun je het aantal doorkliks naar je site vanuit Google te vergroten. Verstuur jij bijvoorbeeld alle bestellingen die vóór 22.00 uur binnenkomen dezelfde dag nog? Dan is dat een belangrijk punt om hier te noemen. Verkoop je enkel duurzame producten? Geef het aan. Of laat weten dat je vanaf een bepaald bedrag gratis verstuurt. Dat alles kan de zoeker over de streep trekken om juist bij jou te bestellen. Hoog scorende metabeschrijving voor opdrachtgever Daily Style

Jouw SEO voor e-commerce goed aanpakken?

Goede productteksten, je website technisch optimaliseren, zoekwoordenonderzoek doen – er is van alles belangrijk om E-commerce SEO goed aan te pakken. Wil je het in één keer goed aanpakken? Ons team is van alle SEO-markten thuis en denkt met je mee over jouw eerste stappen. 

Laten we beginnen met een kop koffie (thee mag ook!) om jouw doelen te bespreken.

Kun jij wel wat hulp gebruiken bij de
marketing van jouw bedrijf?

Bel ons, of gebruik het onderstaande formulier om ons een mailtje te sturen.


    Meer leadsMeer webshop salesMeer merkbekendheidSterke contentNieuwe brandingNieuwe website


    In de ochtendBegin van de middagEind van de middag

    whello contact serge de sousa whello contact serge de sousa
    Serge de Sousa

    Bekijk onze laatste case

    Onze klanten beoordelen Whello met een:

    4.8 / 5

    Mooie merken aan het woord

    Wij hebben een hele fijne samenwerking met Whello. De lijntjes zijn kort, waardoor je soepel en snel kan handelen. En niet geheel onbelangrijk, de resultaten zijn ook goed 😉

    Kitty - Scienta

    Overperformen, dat is wat Whello het liefst doet...Whello heeft een website gebouwd voor 50|50 Amsterdam, onderdeel van het Leger des Heils. Tijdens onze eerste afspraak was al snel duidelijk dat Whello een partij is die zijn zaakjes op orde heeft. De communicatie is snel, duidelijk en professioneel. Thanks voor de fijne samenwerking!

    Marijn - Leger des Heils

    Positief: Kwaliteit, Professionaliteit, Responsiviteit Geweldige en goed meedenkende marketing partij die voorziet in alle facetten van de online marketing. Absolute aanrader.

    Sander Kok - Vicky

    Positief: Professionaliteit, Responsiviteit Het was een absoluut genoegen om met het Whello-team te werken! Ze hebben de verschillende fasen doorlopen, van branding en conceptontwerp tot de lancering van een geweldige nieuwe website! Het was leuk om met zulke professionals te werken. De Whello's zijn stuk voor stuk professionals binnen hun eigen vakgebied, vriendelijk en flexibel en er wordt kwalitatief hoogstaand werk verricht binnen het afgesproken tijdsbestek.

    Daniel - Keesing Technologies

    Whello is een prettig bedrijf om mee samen te werken. Bij Arend Auto ben ik verantwoordelijk voor de marketing en besteed veel online marketing uit bij Whello. Serge en Nasser zijn vakbekwaam en recht door zee. Ze voeren niet alleen uit maar komen ook zelf met adviezen en ideeën om meer resultaat te halen uit onze online campagnes.

    Ruud Weekers - Arend Auto

    Het fijne van Whello t.o.v. veel andere partijen is dat ze met je meedenken en zelf met goede suggesties komen. Ze zijn persoonlijk en hebben alle verschillende expertises in huis zodat iedereen doet waar hij/zij goed in is. Houd deadlines goed in de gaten maar twijfel niet om met ze in zee te gaan, het resultaat is top!

    Robin - Antenna Groep

    Sinds wij samenwerken met Whello, hebben wij een enorme groei doorgemaakt. De medewerkers van Whello weten als geen ander marketingbureau hoe je 'de expat' moet benaderen. Ze werken persoonlijk, enthousiast en effectief. Ik beveel ze van harte aan!

    Koen Gijzel - Koentact

    Whello staat altijd open voor nieuwe inzichten en ze denken graag mee over hoe we samen tot het juiste resultaat kunnen komen.

    Rosa - OCEANDIVA Unique Event Locations

    Bedankt voor de fijne samenwerking Whello! Door het betrokken team zijn we nóg enthousiaster over onze dienst dan dat we al waren, dat wil wat zeggen!

    Hakima El Allaoui - Staxi Taxi

    Wij werken nu al zeker 2 jaar met Whello samen op het gebied van onze online marketing. De samenwerking is zo fijn omdat we snel kunnen schakelen met elkaar en er echt wordt meegedacht in het verbeteren van onze zichtbaarheid en het verhogen van het aantal leads. Experts die de juiste snaar weten te raken, keer op keer.

    Mirco Pruyser - BP College

    Experienced people who are able to deliver great quality. Very pleased to be working with whello.

    Maaike - Tandarts Jordaan

    Working together with Whello to achieve our digital and automation goals is a great thing - dedicated, knowledgable, professional and up-to-date to the digital best practices.

    Daniela Fantaziu - Top Employers Institute