Wel of niet online adverteren op je eigen bedrijfsnaam blijft een vraagstuk waar veel bedrijven geen duidelijk antwoord op weten. Echter is het antwoord in de meeste gevallen niet eens zo ingewikkeld. Daarom geven wij vandaag antwoord op de vraag wanneer je wel en wanneer je beter niet op je eigen bedrijfsnaam moet gaan adverteren.
Adverteren op je eigen bedrijfsnaam als verdedigingstechniek
In Google AdWords kan je zelf bepalen op welke zoekwoorden jij wilt bieden. Heb je een goede positie verovert? Dan worden je advertenties getoond boven de organische zoekresultaten. Naast zoekwoorden als ‘hotel boeken’ kan je er ook voor kiezen om op je eigen bedrijfsnaam te adverteren door het zoekwoord ”booking.com” in te kopen. Er wordt immers veelvuldig gezocht op bedrijfsnamen.
Waarom besluit je om te gaan adverteren op de naam van je eigen bedrijf? De belangrijkste reden daarvoor wordt ook wel beschouwd als de ‘verdedigingstactiek’. Niet alleen jij kan het zoekwoord ”booking.com” inkopen, maar je concurrenten ook! Dan zou het dus kunnen gebeuren dat concurrent advertentiepositie 1 krijgt, en jij pas daaronder zichtbaar bent in de organische zoekresultaten. Zo kunnen de concurrenten flink wat schade aanrichten.
Wanneer niet adverteren op je eigen bedrijfsnaam?
Toch loont het niet in alle gevallen om op je eigen bedrijfsnaam te bieden. Zo zijn er een aantal scenario’s te bedenken waarbij het af te raden is om op je eigen naam te adverteren:
- Monopoliepositie: als je met je eigen organisatie een monopoliepositie hebt, dan heb je de luxe dat je niet op je eigen bedrijfsnaam hoeft te adverteren. Dit droomscenario zal echter voor een beperkt aantal partijen de werkelijkheid zijn.
- Budgettaire beperkingen: als bedrijf moet je prioriteiten stellen. Als je te maken hebt met een zeer beperkt budget is het niet aan te raden om deze te besteden aan het adverteren op je eigen bedrijfsnaam. De prioriteiten liggen in dit geval namelijk elders.
Wanneer dan wel adverteren op je eigen bedrijfsnaam?
Om online je mannetje te staan, moet je beschikken over een sterke basis en daarmee dus ook over een sterke verdediging. Online is het een stuk lastiger om vertrouwen te winnen, dus dien je daarom altijd rekening te houden met je online reputatie. In onderstaande gevallen is het daarom aan te raden om te adverteren op je eigen bedrijfsnaam:
- Concurrenten voor zijn: in het meest ongunstige geval gaan concurrenten op jouw bedrijfsnaam te adverteren, dus zorg dat je ze voor bent. De kwaliteitsscore voor je eigen bedrijfsnaam zal hoger zijn dan bij je concurrenten, dus blijven de kosten laag. Jij zal voor een lagere CPC boven je concurrent blijven staan, wanneer je op je bedrijfsnaam gaat adverteren.
- Controle over het bedrijfsimago: werken aan je bedrijfsimago is vooral in het beginfase van je bedrijf van groot belang. Ben je niet zichtbaar in de organische zoekresultaten? Dan kan je verschillende SEO tools inzetten om dit te verbeteren. Echter is het verbeteren van je organische positie en traject van maanden. Houd rekening met 3 maanden, voordat de eerste resultaten zichtbaar zijn. Door AdWords in te schakelen, kan je jouw doelgroep meteen bereiken. Zo kun je werken aan de naamsbekendheid, zonder te hoeven wachten op de eerste organische resultaten. Je eigen bedrijfsnaam moet immers worden onthouden en wel zo snel mogelijk.
- Winkansen spreiden: samenhangend met het bovenstaande ben je niet uitsluitend afhankelijk van de organische zoekresultaten. Bovendien heb je op deze manier een groter aandeel op de resultatenpagina, doordat je met meerdere links vermeld wordt.
- Kwaliteitsscore verbeteren: de totale prestatie van je advertentieaccount wordt meegenomen in de berekening van je kwaliteitsscore. Door op je eigen bedrijfsnaam te adverteren wordt de score van het gehele account verbetert, omdat een advertentie op je eigen bedrijfsnaam vaak een kwaliteitsscore van 10 heeft. Uiteindelijk kan een hoge kwaliteitsscore tot een lagere CPC leiden. Hierdoor kun je – in de ideale situatie – zelfs de uitgaven aan het adverteren op je eigen bedrijfsnaam terugverdienen.
Neem voor meer advies over het adverteren via AdWords contact op met Whello. Maak je nog helemaal geen gebruik van adverteren via AdWords? Onze SEA specialisten helpen je graag verder!
Verder lezen over Google ads?
- B2B-doelgroepen bereiken met Google Ads: Zo werkt het
- 120+ Google Ads uitsluitingszoekwoorden die iedereen zou moeten gebruiken