Twintig jaar geleden zouden we vijf minuten geduldig luisteren naar de schelle piepgeluiden van de inbelmodem om daarna dolblij het internet te kunnen gebruiken. Nu klikken we een website al weg als het een fractie van een seconde te lang duurt om te laden. Als je daar als aanbieder niet aan kan voldoen dan wordt er even makkelijk voor de concurrent gekozen. De online gebruiker is anno 2020 aan de macht.
Dat wil overigens niet zeggen dat marketeers het in de jaren ’90 per se makkelijker hadden. De zaken waren echter wel overzichtelijker. Als je potentiële klanten wilde bereiken, gaf je geld uit aan reclame op tv, krant, post of print advertenties. Nu worstelen marketeers met een hele wirwar aan kanalen en moeten ze de klanten nog echt leren kennen ook. Consumentengedrag en marketing zijn onuitwisbaar veranderd.
De jaren ‘90: veel data, Spartaanse innovatie
Toen werd al gedaan wat we nu ook doen: data verzamelen en analyseren. Toch is de reden waarom heel anders. Nu verzamelen we data vooral om te innoveren. Dat wil niet zeggen dat er toen niet werd geïnnoveerd, maar het was wel allemaal wat Spartaans. Terwijl alles rondom marketing bol staat van de nieuwe introducties, ging dat vroeger veel langzamer. Laten we even ingaan op de meest gebruikte media van destijds.
Print media
Tegenwoordig gaat alles online, hebben we het over CTR’s, en kunnen we precies zien hoelang iemand doorbrengt op een bepaalde landingspagina. In de jaren ‘90 ging dat wel anders. Als je je doelgroep thuis wou bereiken, moest je vooral adverteren in kranten, magazines of directe mail.
Gouden Gids
Dat het telefoonboek in Nederland ophoudt te bestaan, zullen ze zo’n 30 jaar geleden niet hebben durven dromen. Moest je in de jaren ‘90 op zoek naar zakelijke contactinformatie? Dan was het op alfabetische volgorde zoeken in het telefoonboek of in de gouden gids je enige optie. Dat betekende dat advertenties in dit soort boekjes goud waard waren.
Billboards
Een beetje billboard valt vandaag nog steeds op, maar alleen al het lezen van het woord doet ons weer terugdenken aan de jaren ‘90. Billboards horen net zo bij de jaren ‘90 als de tv-reclames van Pepsi. En vaak werden die Pepsi reclames versterkt via giga billboards.
TV
Slechte voice-over reclames over wonderlijke wasmiddelen voerden vroeger de boventoon. Zo’n beetje elk reclameblok stond er vol van. Daarnaast deed de ‘infomercial’ zijn intrede in de jaren 90’s: lange informatieve reclames over een product, denk bijvoorbeeld aan de beruchte Tel sell uitzendingen.
2020: Een krant, wat is dat?
Natuurlijk worden kranten nog veel gelezen, alleen gaat dat vandaag de dag vaker online dan offline. Dat is misschien niet goed voor de ogen, maar wat is er online toch een groot aanbod om uit te kiezen. Terwijl papieren kranten vroeger het medium bij uitstek waren om advertenties in kleur dan wel in zwart-wit te promoten, worden de advertentiebudgetten tegenwoordig online besteed.
Marketing? Dat gaat digitaal
Marketing; dat is anno 2020 een zorgvuldige mix van SEO, SEA, SEM, social media, webdesign, en e-mail marketing. Wat hier zo bijzonder aan is? De woorden en afkortingen zelf. Die zullen begin jaren ‘90 voor een hoop gefronste gezichten hebben gezorgd.
De rol van influencers
Influencers zijn van alle tijden. Maar terwijl die influencers vroeger (en nog steeds eigenlijk) vooral werden ingezet bij foute reclames voor tandpastamerken, zijn het vandaag de dag de über aantrekkelijke Instagram-modellen die als marketingkanaal worden ingezet.
Technieken en data analyses
Techneuten en data analisten moeten de online marketeers voldoende input geven zodat hun aannames ook met cijfers worden gesterkt. Daarnaast moet de doelgroep ook begrepen worden. Oftewel elke klik, elke beweging met de muis wordt onder de loep genomen. Marketing is daardoor niet meer met losse flodders schieten, maar eerder een uiterst gerichte commando operatie (om maar in dezelfde termen te blijven).
En over 20 jaar?
Daar zouden we bijna geen voorspelling over durven te doen. Want hoe snel het de laatste decennia is gegaan in de marketingwereld zou niemand in 1990 hebben durven uitspreken. In de tussentijd proberen wij het beste te halen uit de marketingmiddelen die we tot onze beschikking hebben. Over 20 jaar komen we wel weer met een nieuwe vergelijking 🙂
Heb je vragen voor ons? Neem dan gerust contact met ons op of ontmoet onze specialisten!