Twintig jaar geleden zouden we vijf minuten geduldig luisteren naar de schelle piepgeluiden van de inbelmodem om daarna dolblij het internet te kunnen gebruiken. Nu klikken we een website al weg als het een fractie van een seconde te lang duurt om te laden. Als je daar als aanbieder niet aan kan voldoen dan wordt er even makkelijk voor de concurrent gekozen. De online gebruiker is anno 2020 aan de macht. 

Dat wil overigens niet zeggen dat marketeers het in de jaren ’90 per se makkelijker hadden. De zaken waren echter wel overzichtelijker. Als je potentiële klanten wilde bereiken, gaf je geld uit aan reclame op tv, krant, post of print advertenties. Nu worstelen marketeers met een hele wirwar aan kanalen en moeten ze de klanten nog echt leren kennen ook. Consumentengedrag en marketing zijn onuitwisbaar veranderd.

De jaren ‘90: veel data, Spartaanse innovatie

Toen werd al gedaan wat we nu ook doen: data verzamelen en analyseren. Toch is de reden waarom heel anders. Nu verzamelen we data vooral om te innoveren. Dat wil niet zeggen dat er toen niet werd geïnnoveerd, maar het was wel allemaal wat Spartaans. Terwijl alles rondom marketing bol staat van de nieuwe introducties, ging dat vroeger veel langzamer. Laten we even ingaan op de meest gebruikte media van destijds.

Print media

Tegenwoordig gaat alles online, hebben we het over CTR’s, en kunnen we precies zien hoelang iemand doorbrengt op een bepaalde landingspagina. In de jaren ‘90 ging dat wel anders. Als je je doelgroep thuis wou bereiken, moest je vooral adverteren in kranten, magazines of directe mail.

Whiskas print reclame in de jaren 90′

Gouden Gids

Dat het telefoonboek in Nederland ophoudt te bestaan, zullen ze zo’n 30 jaar geleden niet hebben durven dromen. Moest je in de jaren ‘90 op zoek naar zakelijke contactinformatie? Dan was het op alfabetische volgorde zoeken in het telefoonboek of in de gouden gids je enige optie. Dat betekende dat advertenties in dit soort boekjes goud waard waren.

Billboards

Een beetje billboard valt vandaag nog steeds op, maar alleen al het lezen van het woord doet ons weer terugdenken aan de jaren ‘90. Billboards horen net zo bij de jaren ‘90 als de tv-reclames van Pepsi. En vaak werden die Pepsi reclames versterkt via giga billboards.

TV

Slechte voice-over reclames over wonderlijke wasmiddelen voerden vroeger de boventoon. Zo’n beetje elk reclameblok stond er vol van. Daarnaast deed de ‘infomercial’ zijn intrede in de jaren 90’s: lange informatieve reclames over een product, denk bijvoorbeeld aan de beruchte Tel sell uitzendingen.

2020: Een krant, wat is dat?

Natuurlijk worden kranten nog veel gelezen, alleen gaat dat vandaag de dag vaker online dan offline. Dat is misschien niet goed voor de ogen, maar wat is er online toch een groot aanbod om uit te kiezen. Terwijl papieren kranten vroeger het medium bij uitstek waren om advertenties in kleur dan wel in zwart-wit te promoten, worden de advertentiebudgetten tegenwoordig online besteed.

Marketing? Dat gaat digitaal

Marketing; dat is anno 2020 een zorgvuldige mix van SEO, SEA, SEM, social media, webdesign, en e-mail marketing. Wat hier zo bijzonder aan is? De woorden en afkortingen zelf. Die zullen begin jaren ‘90 voor een hoop gefronste gezichten hebben gezorgd.

De rol van influencers

Influencers zijn van alle tijden. Maar terwijl die influencers vroeger (en nog steeds eigenlijk) vooral werden ingezet bij foute reclames voor tandpastamerken, zijn het vandaag de dag de über aantrekkelijke Instagram-modellen die als marketingkanaal worden ingezet.

Technieken en data analyses

Techneuten en data analisten moeten de online marketeers voldoende input geven zodat hun aannames ook met cijfers worden gesterkt. Daarnaast moet de doelgroep ook begrepen worden. Oftewel elke klik, elke beweging met de muis wordt onder de loep genomen. Marketing is daardoor niet meer met losse flodders schieten, maar eerder een uiterst gerichte commando operatie (om maar in dezelfde termen te blijven).

En over 20 jaar?

Daar zouden we bijna geen voorspelling over durven te doen. Want hoe snel het de laatste decennia is gegaan in de marketingwereld zou niemand in 1990 hebben durven uitspreken. In de tussentijd proberen wij het beste te halen uit de marketingmiddelen die we tot onze beschikking hebben. Over 20 jaar komen we wel weer met een nieuwe vergelijking 🙂

Heb je vragen voor ons? Neem dan gerust contact met ons op of ontmoet onze specialisten!

Kun jij wel wat hulp gebruiken bij de
marketing van jouw bedrijf?

Kom langs, bel ons, of gebruik onderstaand formulier om ons een mailtje te sturen. We nemen direct contact met je op om te zien hoe we je kunnen helpen!


    Meer leadsMeer webshop salesMeer merkbekendheidMeer inzicht in dataNieuwe brandingNieuwe website

    In de ochtendBegin van de middagEind van de middag

    Onze klanten beoordelen Whello met een:

    4.8 / 5

    Onze blije klanten aan het woord

    Positief: Professionaliteit, Responsiviteit Het was een absoluut genoegen om met het Whello-team te werken! Ze hebben de verschillende fasen doorlopen, van branding en conceptontwerp tot de lancering van een geweldige nieuwe website! Het was leuk om met zulke professionals te werken. De Whello's zijn stuk voor stuk professionals binnen hun eigen vakgebied, vriendelijk en flexibel en er wordt kwalitatief hoogstaand werk verricht binnen het afgesproken tijdsbestek.

    Daniel - Keesing Technologies

    Whello is een prettig bedrijf om mee samen te werken. Bij Arend Auto ben ik verantwoordelijk voor de marketing en besteed veel online marketing uit bij Whello. Serge en Nasser zijn vakbekwaam en recht door zee. Ze voeren niet alleen uit maar komen ook zelf met adviezen en ideeën om meer resultaat te halen uit onze online campagnes.

    Ruud Weekers - Arend Auto

    Het fijne van Whello t.o.v. veel andere partijen is dat ze met je meedenken en zelf met goede suggesties komen. Ze zijn persoonlijk en hebben alle verschillende expertises in huis zodat iedereen doet waar hij/zij goed in is. Houd deadlines goed in de gaten maar twijfel niet om met ze in zee te gaan, het resultaat is top!

    Robin - Antenna Groep

    Sinds wij samenwerken met Whello, hebben wij een enorme groei doorgemaakt. De medewerkers van Whello weten als geen ander marketingbureau hoe je 'de expat' moet benaderen. Ze werken persoonlijk, enthousiast en effectief. Ik beveel ze van harte aan!

    Koen Gijzel - Koentact

    Whello staat altijd open voor nieuwe inzichten en ze denken graag mee over hoe we samen tot het juiste resultaat kunnen komen.

    Rosa - OCEANDIVA Unique Event Locations

    Positief: Kwaliteit, Professionaliteit, Responsiviteit Geweldige en goed meedenkende marketing partij die voorziet in alle facetten van de online marketing. Absolute aanrader.

    Sander Kok - Vicky

    Bedankt voor de fijne samenwerking Whello! Door het betrokken team zijn we nóg enthousiaster over onze dienst dan dat we al waren, dat wil wat zeggen!

    Hakima El Allaoui - Staxi Taxi

    Wij werken nu al zeker 2 jaar met Whello samen op het gebied van onze online marketing. De samenwerking is zo fijn omdat we snel kunnen schakelen met elkaar en er echt wordt meegedacht in het verbeteren van onze zichtbaarheid en het verhogen van het aantal leads. Experts die de juiste snaar weten te raken, keer op keer.

    Mirco Pruyser - BP College

    Experienced people who are able to deliver great quality. Very pleased to be working with whello.

    Maaike - Tandarts Jordaan

    Working together with Whello to achieve our digital and automation goals is a great thing - dedicated, knowledgable, professional and up-to-date to the digital best practices.

    Daniela Fantaziu - Top Employers Institute