Wel of niet online adverteren op je eigen bedrijfsnaam blijft een vraagstuk waar veel bedrijven geen duidelijk antwoord op weten. Echter is het antwoord in de meeste gevallen niet eens zo ingewikkeld. Daarom geven wij vandaag antwoord op de vraag wanneer je wel en wanneer je beter niet op je eigen bedrijfsnaam moet gaan adverteren.

Adverteren op je eigen bedrijfsnaam als verdedigingstechniek

In Google AdWords kan je zelf bepalen op welke zoekwoorden jij wilt bieden. Heb je een goede positie verovert? Dan worden je advertenties getoond boven de organische zoekresultaten. Naast zoekwoorden als ‘hotel boeken’ kan je er ook voor kiezen om op je eigen bedrijfsnaam te adverteren door het zoekwoord ”booking.com” in te kopen. Er wordt immers veelvuldig gezocht op bedrijfsnamen.

Waarom besluit je om te gaan adverteren op de naam van je eigen bedrijf? De belangrijkste reden daarvoor wordt ook wel beschouwd als de ‘verdedigingstactiek’. Niet alleen jij kan het zoekwoord ”booking.com” inkopen, maar je concurrenten ook! Dan zou het dus kunnen gebeuren dat concurrent advertentiepositie 1 krijgt, en jij pas daaronder zichtbaar bent in de organische zoekresultaten. Zo kunnen de concurrenten flink wat schade aanrichten.

Wanneer niet adverteren op je eigen bedrijfsnaam?

Toch loont het niet in alle gevallen om op je eigen bedrijfsnaam te bieden. Zo zijn er een aantal scenario’s te bedenken waarbij het af te raden is om op je eigen naam te adverteren:

  • Monopoliepositie: als je met je eigen organisatie een monopoliepositie hebt, dan heb je de luxe dat je niet op je eigen bedrijfsnaam hoeft te adverteren. Dit droomscenario zal echter voor een beperkt aantal partijen de werkelijkheid zijn.
  • Budgettaire beperkingen: als bedrijf moet je prioriteiten stellen. Als je te maken hebt met een zeer beperkt budget is het niet aan te raden om deze te besteden aan het adverteren op je eigen bedrijfsnaam. De prioriteiten liggen in dit geval namelijk elders.

Wanneer dan wel adverteren op je eigen bedrijfsnaam?

Om online je mannetje te staan, moet je beschikken over een sterke basis en daarmee dus ook over een sterke verdediging. Online is het een stuk lastiger om vertrouwen te winnen, dus dien je daarom altijd rekening te houden met je online reputatie. In onderstaande gevallen is het daarom aan te raden om te adverteren op je eigen bedrijfsnaam:

  • Concurrenten voor zijn: in het meest ongunstige geval gaan concurrenten op jouw bedrijfsnaam te adverteren, dus zorg dat je ze voor bent. De kwaliteitsscore voor je eigen bedrijfsnaam zal hoger zijn dan bij je concurrenten, dus blijven de kosten laag. Jij zal voor een lagere CPC boven je concurrent blijven staan, wanneer je op je bedrijfsnaam gaat adverteren.
  • Controle over het bedrijfsimago: werken aan je bedrijfsimago is vooral in het beginfase van je bedrijf van groot belang. Ben je niet zichtbaar in de organische zoekresultaten? Dan kan je verschillende SEO tools inzetten om dit te verbeteren. Echter is het verbeteren van je organische positie en traject van maanden. Houd rekening met 3 maanden, voordat de eerste resultaten zichtbaar zijn. Door AdWords in te schakelen, kan je jouw doelgroep meteen bereiken. Zo kun je werken aan de naamsbekendheid, zonder te hoeven wachten op de eerste organische resultaten. Je eigen bedrijfsnaam moet immers worden onthouden en wel zo snel mogelijk.
  • Winkansen spreiden: samenhangend met het bovenstaande ben je niet uitsluitend afhankelijk van de organische zoekresultaten. Bovendien heb je op deze manier een groter aandeel op de resultatenpagina, doordat je met meerdere links vermeld wordt.
  • Kwaliteitsscore verbeteren: de totale prestatie van je advertentieaccount wordt meegenomen in de berekening van je kwaliteitsscore. Door op je eigen bedrijfsnaam te adverteren wordt de score van het gehele account verbetert, omdat een advertentie op je eigen bedrijfsnaam vaak een kwaliteitsscore van 10 heeft. Uiteindelijk kan een hoge kwaliteitsscore tot een lagere CPC leiden. Hierdoor kun je – in de ideale situatie – zelfs de uitgaven aan het adverteren op je eigen bedrijfsnaam terugverdienen.

 

Neem voor meer advies over het adverteren via AdWords contact op met Whello. Maak je nog helemaal geen gebruik van adverteren via AdWords? Onze SEA specialisten helpen je graag verder!

Kun jij wel wat hulp gebruiken bij de
marketing van jouw bedrijf?

Bel ons, of gebruik het onderstaande formulier om ons een mailtje te sturen.


    Meer leadsMeer webshop salesMeer merkbekendheidSterke contentNieuwe brandingNieuwe website


    In de ochtendBegin van de middagEind van de middag

    whello contact serge de sousa whello contact serge de sousa
    Serge de Sousa

    Bekijk onze laatste case

    Onze klanten beoordelen Whello met een:

    4.8 / 5

    Mooie merken aan het woord

    Wij hebben een hele fijne samenwerking met Whello. De lijntjes zijn kort, waardoor je soepel en snel kan handelen. En niet geheel onbelangrijk, de resultaten zijn ook goed 😉

    Kitty - Scienta

    Overperformen, dat is wat Whello het liefst doet...Whello heeft een website gebouwd voor 50|50 Amsterdam, onderdeel van het Leger des Heils. Tijdens onze eerste afspraak was al snel duidelijk dat Whello een partij is die zijn zaakjes op orde heeft. De communicatie is snel, duidelijk en professioneel. Thanks voor de fijne samenwerking!

    Marijn - Leger des Heils

    Positief: Kwaliteit, Professionaliteit, Responsiviteit Geweldige en goed meedenkende marketing partij die voorziet in alle facetten van de online marketing. Absolute aanrader.

    Sander Kok - Vicky

    Positief: Professionaliteit, Responsiviteit Het was een absoluut genoegen om met het Whello-team te werken! Ze hebben de verschillende fasen doorlopen, van branding en conceptontwerp tot de lancering van een geweldige nieuwe website! Het was leuk om met zulke professionals te werken. De Whello's zijn stuk voor stuk professionals binnen hun eigen vakgebied, vriendelijk en flexibel en er wordt kwalitatief hoogstaand werk verricht binnen het afgesproken tijdsbestek.

    Daniel - Keesing Technologies

    Whello is een prettig bedrijf om mee samen te werken. Bij Arend Auto ben ik verantwoordelijk voor de marketing en besteed veel online marketing uit bij Whello. Serge en Nasser zijn vakbekwaam en recht door zee. Ze voeren niet alleen uit maar komen ook zelf met adviezen en ideeën om meer resultaat te halen uit onze online campagnes.

    Ruud Weekers - Arend Auto

    Het fijne van Whello t.o.v. veel andere partijen is dat ze met je meedenken en zelf met goede suggesties komen. Ze zijn persoonlijk en hebben alle verschillende expertises in huis zodat iedereen doet waar hij/zij goed in is. Houd deadlines goed in de gaten maar twijfel niet om met ze in zee te gaan, het resultaat is top!

    Robin - Antenna Groep

    Sinds wij samenwerken met Whello, hebben wij een enorme groei doorgemaakt. De medewerkers van Whello weten als geen ander marketingbureau hoe je 'de expat' moet benaderen. Ze werken persoonlijk, enthousiast en effectief. Ik beveel ze van harte aan!

    Koen Gijzel - Koentact

    Whello staat altijd open voor nieuwe inzichten en ze denken graag mee over hoe we samen tot het juiste resultaat kunnen komen.

    Rosa - OCEANDIVA Unique Event Locations

    Bedankt voor de fijne samenwerking Whello! Door het betrokken team zijn we nóg enthousiaster over onze dienst dan dat we al waren, dat wil wat zeggen!

    Hakima El Allaoui - Staxi Taxi

    Wij werken nu al zeker 2 jaar met Whello samen op het gebied van onze online marketing. De samenwerking is zo fijn omdat we snel kunnen schakelen met elkaar en er echt wordt meegedacht in het verbeteren van onze zichtbaarheid en het verhogen van het aantal leads. Experts die de juiste snaar weten te raken, keer op keer.

    Mirco Pruyser - BP College

    Experienced people who are able to deliver great quality. Very pleased to be working with whello.

    Maaike - Tandarts Jordaan

    Working together with Whello to achieve our digital and automation goals is a great thing - dedicated, knowledgable, professional and up-to-date to the digital best practices.

    Daniela Fantaziu - Top Employers Institute