Het coronavirus heeft hard toegeslagen in Nederland. Veel bedrijven merken de gevolgen daarvan, bijvoorbeeld minder traffic en minder leads. Maar uit het verleden blijkt dat er ook kansen zijn tijdens een crisis. De gevolgen van het coronavirus kunnen je onderneming dus juist wat opleveren. Hieronder lees je 6 mogelijkheden voor je organisatie in crisistijd.

Marketingstrategie Tijdens Coronacrisis

1. Richt je op nieuwe online kansen

Het eerste grote gevolg van het coronavirus is dat mensen thuis blijven. Ze werken er zoveel mogelijk en daaromheen blijven ze ook vaker thuis. Vrijwel alle plaatsen waar mensen samenkomen, zijn namelijk gesloten. Dat betekent automatisch dat ze meer online te vinden zijn. Ze bestellen meer en laten meer bezorgen. Heb je een webshop of bezorgrestaurant of bied je een online dienst aan? Dan kun je hier goed op inspelen.

Ook zien we deze tijden mobile traffic en social media gebruik omhoog schieten. Dit kan hét moment zijn om je doelgroep te bereiken en te overtuigen. 

Crisis Marketing Populaire Producten

2. Vergroot je merkbekendheid

Juist nu is de perfecte tijd om te werken aan je merkbekendheid. Er zijn namelijk twee unieke kansen. Als je die combineert, kunnen ze veel impact hebben:

  • Mensen werken meer thuis en zijn meer online. Daardoor kun je ze eenvoudiger targetten. De decision makers zijn nu thuis en hebben eindelijk alle tijd om zich te oriënteren
  • Veel adverteerders oftewel concurrenten trekken hun campagnes terug. Dat maakt adverteren ineens spotgoedkoop, want de kosten per klik dalen 


Met hetzelfde advertentiebudget bereik je dus tijdens een crisis veel meer publiek. Zorg daarom dat je zichtbaar wordt. Zo ben je top-of-mind als mensen na de crisis hun beslissingen maken.

 

3. Pak uitgestelde marketingacties op

Doordat mensen thuis blijven, heb je waarschijnlijk minder klanten – en dus minder werk – dan normaal. Daardoor heb je tijd over. Dat is een perfect moment om uitgestelde marketingacties op te pakken. Heb je al een tijdje het plan om een bedrijfsvideo te maken, maar kom je er niet aan toe? Doe het dan nu. Of wil je graag een nieuwe website, maar heb je te weinig tijd om eraan te beginnen? Werk er dan nu aan. Zo zorg je ervoor dat je sterker uit de crisis komt, en goed gevonden wordt wanneer de economie weer normaliseert. 

Meme Nieuwe Website

4. Focus je op bestaande klanten

Als bedrijf ben je gewend om je te focussen op nieuwe klanten binnenhalen. Maar nu het coronavirus toeslaat, is het beter om je focus te verleggen naar bestaande klanten. Dat kost je namelijk minder geld en levert vaak meteen kansen op. Je hebt bijvoorbeeld geen kostbare advertenties of campagnes nodig. Dit kun je doen met of voor bestaande klanten:

  • E-mailmarketing
  • Referral-acties of een beloningsprogramma
  • Kortingen voor loyale klanten

 

5. Herzie je propositie

In tijden van crisis zijn mensen op zoek naar betrouwbare partijen. Die bieden ze houvast. Daarom is het tijd om je propositie te herzien. Met andere woorden: denk na over wat jou onderscheidt. Wat maakt jouw bedrijf sterk en anders dan je concurrenten? En waarmee loop je voor op je concurrenten? Als je dat eenmaal helder hebt, draag het dan uit naar je klanten. De beste manier om dat te doen, is met contentmarketing. Maak bijvoorbeeld nieuwsbrieven, blogs en video’s. Daarin laat je zien wat je sterke punten zijn en ga je dieper in op je specialisme. 

 

6. Leg de nadruk op inbound marketing

In het verlengde hiervan ligt een andere marketingkans: inbound marketing. Met inbound marketing trek je online potentiële klanten aan. Dat doe je door op het goede moment de juiste content aan je doelgroep aan te bieden. Dat doe je met content marketing, alsook door zoekmachineoptimalisatie, social media en e-mailmarketing in te zetten. Het grootste voordeel hiervan is dat je 60% minder geld per lead kwijt bent dan met traditionele marketingtechnieken. Zo kun je met een stuk lagere kosten dus toch nieuwe klanten aantrekken.

 

Hulp nodig bij je marketingkansen?

Vind je het lastig om bij je eigen onderneming een strategie te bedenken voor de komende weken? Of zoek je specialisten die bijvoorbeeld zoekmachineoptimalisatie (SEO) voor je uitvoeren of relevante content schrijven? Bij Whello staan we voor je klaar. Bel of mail ons gewoon even. We denken graag met je mee.

Kun jij wel wat hulp gebruiken bij de
marketing van jouw bedrijf?

Bel ons, of gebruik het onderstaande formulier om ons een mailtje te sturen.


    Meer leadsMeer webshop salesMeer merkbekendheidSterke contentNieuwe brandingNieuwe website


    In de ochtendBegin van de middagEind van de middag

    whello contact serge de sousa whello contact serge de sousa
    Serge de Sousa

    Bekijk onze laatste case

    Onze klanten beoordelen Whello met een:

    4.8 / 5

    Mooie merken aan het woord

    Wij hebben een hele fijne samenwerking met Whello. De lijntjes zijn kort, waardoor je soepel en snel kan handelen. En niet geheel onbelangrijk, de resultaten zijn ook goed 😉

    Kitty - Scienta

    Overperformen, dat is wat Whello het liefst doet...Whello heeft een website gebouwd voor 50|50 Amsterdam, onderdeel van het Leger des Heils. Tijdens onze eerste afspraak was al snel duidelijk dat Whello een partij is die zijn zaakjes op orde heeft. De communicatie is snel, duidelijk en professioneel. Thanks voor de fijne samenwerking!

    Marijn - Leger des Heils

    Positief: Kwaliteit, Professionaliteit, Responsiviteit Geweldige en goed meedenkende marketing partij die voorziet in alle facetten van de online marketing. Absolute aanrader.

    Sander Kok - Vicky

    Positief: Professionaliteit, Responsiviteit Het was een absoluut genoegen om met het Whello-team te werken! Ze hebben de verschillende fasen doorlopen, van branding en conceptontwerp tot de lancering van een geweldige nieuwe website! Het was leuk om met zulke professionals te werken. De Whello's zijn stuk voor stuk professionals binnen hun eigen vakgebied, vriendelijk en flexibel en er wordt kwalitatief hoogstaand werk verricht binnen het afgesproken tijdsbestek.

    Daniel - Keesing Technologies

    Whello is een prettig bedrijf om mee samen te werken. Bij Arend Auto ben ik verantwoordelijk voor de marketing en besteed veel online marketing uit bij Whello. Serge en Nasser zijn vakbekwaam en recht door zee. Ze voeren niet alleen uit maar komen ook zelf met adviezen en ideeën om meer resultaat te halen uit onze online campagnes.

    Ruud Weekers - Arend Auto

    Het fijne van Whello t.o.v. veel andere partijen is dat ze met je meedenken en zelf met goede suggesties komen. Ze zijn persoonlijk en hebben alle verschillende expertises in huis zodat iedereen doet waar hij/zij goed in is. Houd deadlines goed in de gaten maar twijfel niet om met ze in zee te gaan, het resultaat is top!

    Robin - Antenna Groep

    Sinds wij samenwerken met Whello, hebben wij een enorme groei doorgemaakt. De medewerkers van Whello weten als geen ander marketingbureau hoe je 'de expat' moet benaderen. Ze werken persoonlijk, enthousiast en effectief. Ik beveel ze van harte aan!

    Koen Gijzel - Koentact

    Whello staat altijd open voor nieuwe inzichten en ze denken graag mee over hoe we samen tot het juiste resultaat kunnen komen.

    Rosa - OCEANDIVA Unique Event Locations

    Bedankt voor de fijne samenwerking Whello! Door het betrokken team zijn we nóg enthousiaster over onze dienst dan dat we al waren, dat wil wat zeggen!

    Hakima El Allaoui - Staxi Taxi

    Wij werken nu al zeker 2 jaar met Whello samen op het gebied van onze online marketing. De samenwerking is zo fijn omdat we snel kunnen schakelen met elkaar en er echt wordt meegedacht in het verbeteren van onze zichtbaarheid en het verhogen van het aantal leads. Experts die de juiste snaar weten te raken, keer op keer.

    Mirco Pruyser - BP College

    Experienced people who are able to deliver great quality. Very pleased to be working with whello.

    Maaike - Tandarts Jordaan

    Working together with Whello to achieve our digital and automation goals is a great thing - dedicated, knowledgable, professional and up-to-date to the digital best practices.

    Daniela Fantaziu - Top Employers Institute