Het coronavirus heeft hard toegeslagen in Nederland. Veel bedrijven merken de gevolgen daarvan, bijvoorbeeld minder traffic en minder leads. Maar uit het verleden blijkt dat er ook kansen zijn tijdens een crisis. De gevolgen van het coronavirus kunnen je onderneming dus juist wat opleveren. Hieronder lees je 6 mogelijkheden voor je organisatie in crisistijd.

Marketingstrategie Tijdens Coronacrisis

1. Richt je op nieuwe online kansen

Het eerste grote gevolg van het coronavirus is dat mensen thuis blijven. Ze werken er zoveel mogelijk en daaromheen blijven ze ook vaker thuis. Vrijwel alle plaatsen waar mensen samenkomen, zijn namelijk gesloten. Dat betekent automatisch dat ze meer online te vinden zijn. Ze bestellen meer en laten meer bezorgen. Heb je een webshop of bezorgrestaurant of bied je een online dienst aan? Dan kun je hier goed op inspelen.

Ook zien we deze tijden mobile traffic en social media gebruik omhoog schieten. Dit kan hét moment zijn om je doelgroep te bereiken en te overtuigen. 

Crisis Marketing Populaire Producten

2. Vergroot je merkbekendheid

Juist nu is de perfecte tijd om te werken aan je merkbekendheid. Er zijn namelijk twee unieke kansen. Als je die combineert, kunnen ze veel impact hebben:

  • Mensen werken meer thuis en zijn meer online. Daardoor kun je ze eenvoudiger targetten. De decision makers zijn nu thuis en hebben eindelijk alle tijd om zich te oriënteren
  • Veel adverteerders oftewel concurrenten trekken hun campagnes terug. Dat maakt adverteren ineens spotgoedkoop, want de kosten per klik dalen 


Met hetzelfde advertentiebudget bereik je dus tijdens een crisis veel meer publiek. Zorg daarom dat je zichtbaar wordt. Zo ben je top-of-mind als mensen na de crisis hun beslissingen maken.

 

3. Pak uitgestelde marketingacties op

Doordat mensen thuis blijven, heb je waarschijnlijk minder klanten – en dus minder werk – dan normaal. Daardoor heb je tijd over. Dat is een perfect moment om uitgestelde marketingacties op te pakken. Heb je al een tijdje het plan om een bedrijfsvideo te maken, maar kom je er niet aan toe? Doe het dan nu. Of wil je graag een nieuwe website, maar heb je te weinig tijd om eraan te beginnen? Werk er dan nu aan. Zo zorg je ervoor dat je sterker uit de crisis komt, en goed gevonden wordt wanneer de economie weer normaliseert. 

Meme Nieuwe Website

4. Focus je op bestaande klanten

Als bedrijf ben je gewend om je te focussen op nieuwe klanten binnenhalen. Maar nu het coronavirus toeslaat, is het beter om je focus te verleggen naar bestaande klanten. Dat kost je namelijk minder geld en levert vaak meteen kansen op. Je hebt bijvoorbeeld geen kostbare advertenties of campagnes nodig. Dit kun je doen met of voor bestaande klanten:

  • E-mailmarketing
  • Referral-acties of een beloningsprogramma
  • Kortingen voor loyale klanten

 

5. Herzie je propositie

In tijden van crisis zijn mensen op zoek naar betrouwbare partijen. Die bieden ze houvast. Daarom is het tijd om je propositie te herzien. Met andere woorden: denk na over wat jou onderscheidt. Wat maakt jouw bedrijf sterk en anders dan je concurrenten? En waarmee loop je voor op je concurrenten? Als je dat eenmaal helder hebt, draag het dan uit naar je klanten. De beste manier om dat te doen, is met contentmarketing. Maak bijvoorbeeld nieuwsbrieven, blogs en video’s. Daarin laat je zien wat je sterke punten zijn en ga je dieper in op je specialisme. 

 

6. Leg de nadruk op inbound marketing

In het verlengde hiervan ligt een andere marketingkans: inbound marketing. Met inbound marketing trek je online potentiële klanten aan. Dat doe je door op het goede moment de juiste content aan je doelgroep aan te bieden. Dat doe je met content marketing, alsook door zoekmachineoptimalisatie, social media en e-mailmarketing in te zetten. Het grootste voordeel hiervan is dat je 60% minder geld per lead kwijt bent dan met traditionele marketingtechnieken. Zo kun je met een stuk lagere kosten dus toch nieuwe klanten aantrekken.

 

Hulp nodig bij je marketingkansen?

Vind je het lastig om bij je eigen onderneming een strategie te bedenken voor de komende weken? Of zoek je specialisten die bijvoorbeeld zoekmachineoptimalisatie (SEO) voor je uitvoeren of relevante content schrijven? Bij Whello staan we voor je klaar. Bel of mail ons gewoon even. We denken graag met je mee.

Kun jij wel wat hulp gebruiken bij de
marketing van jouw bedrijf?

Kom langs, bel ons, of gebruik onderstaand formulier om ons een mailtje te sturen. We nemen direct contact met je op om te zien hoe we je kunnen helpen!


Meer leadsMeer webshop salesMeer merkbekendheidMeer inzicht in dataNieuwe brandingNieuwe website

In de ochtendBegin van de middagEind van de middag

Onze klanten beoordelen Whello met een:

4.9 / 5

Onze blije klanten aan het woord

The main quality of Whello is that they are able to provide high quality services on a personal, informal level that is close to the customer. Communication is quick and there’s a lot of knowledge in the team. To me Whello is a trustworthy company for online marketing services and web design that I would highly recommend.

Carlies Mol

Passionate people that are very involved and create great advertising campaigns.

TradeIt gg

Whello have a fantastic team and delivered great results for us. Highly recommended !

Doug Neuhofer

Having successfully completed the set up phase, we would like to thank you for your professional behavior and great communication. We look forward to the continuation of this promising partnership!

LEATHER HYPE

Experienced people who are able to deliver great quality. Very pleased to be working with whello.

Maaike - Tandarts Jordaan

Working together with Whello to achieve our digital and automation goals is a great thing - dedicated, knowledgable, professional and up-to-date to the digital best practices.

Top Employers Institute

A smart, talented and friendly company providing top quality, focused service.

Brenda de Jong - The English Center

It's a pleasure working with really professional and competent people. SEO results we have achieved thanks to Whello are amazing!

Luca Bagnaschino

Great Amsterdam based advertising agency with a lot of in-house experience and smart + friendly staff.

Leks Betlem