SaaS (Software as a Service) is een verdienmodel waarbij je klanten jouw software laat gebruiken tegen een wekelijkse, maandelijkse of jaarlijkse vergoeding. Om zover te komen dat een klant bereid is om te betalen voor jouw software – bijvoorbeeld een CRM-oplossing – moet je flink aan de bak om diegene te overtuigen.

Wij draaien al jaren campagnes voor SaaS bedrijven en delen daarom hier onze beste 7 SaaS marketing tips.

1. Bouw een marketingstrategie specifiek voor jouw SaaS-oplossing

Ook al is SaaS marketing uniek, het begint toch altijd met dezelfde eerste stap: bouw een marketingstrategie.

  • Analyseer de concurrentie en bepaal jouw onderscheidend vermogen.
  • Definieer de doelgroep en jouw positionering.
  • Maak inzichtelijk welke ‘pains’ jij oplost. Ook wel jouw unique selling points genoemd (USP).
  • Maak op basis daarvan een marketing actieplan met planning en doelen.

Als dit eenmaal gedaan is, kun je vervolgens het succes van dit plan meten door in kaart te brengen wat de kosten per kopende klant is (CAC), wat de totale opbrengst is van een klant (CLV) en daarmee wat de verdiensten per investering (ROI) is. Als benchmark, een CLV:CAC ratio is goed wanneer hij minimaal 3:1 is.

2. Maar start altijd eerst met het optimaliseren van de conversieratio van je website

Je website is als de marktkraam van je SaaS-business. Zorg er dus voor dat hij er top uitziet, maar bovenal, zorg dat hij converteert. Die appels op de marktkraam mogen er dan wel mooi uit zien, als je wat wil verdienen moeten ze ook verkopen. Analyseer en optimaliseer op conversie. Dit proces noem je ook wel conversion rate optimization (CRO).

CRO voor onze klant Mobietrain: De ‘sticky’ button rechtsboven blijft altijd in beeld en werkt conversie verhogend

 

3. Breng je expertise onder de aandacht en word een opinieleider

Voordat klanten willen betalen voor je software, moeten ze vertrouwen hebben in wat jij als bedrijf representeert. Natuurlijk heb je een mooi product, waar je hun bedrijf mee gaat helpen, maar er zijn vast en zeker meer aanbieders. Jij bent de expert, dus zet jezelf zo ook weg. Creëer content die bijdraagt aan de gedachte dat jij de expert bent. Verkoop je bijvoorbeeld CRM-software, schrijf dan een e-book voor managers over hoe ze hun sales kunnen verhogen.

Content marketing platform Hubspot gaat hier zelfs zo ver in dat ze trainingen en certificaten geven op het gebied van content marketing.

4. Focus je op de oplossingen die je biedt

Dit is de grootste valkuil van veel SaaS bedrijven: ze zijn vaak (terecht) zo trots op alle functionaliteiten, dat ze dit graag direct allemaal willen communiceren. Ook al is jouw product een prachtige oplossing, focus er vooral niet op. Dat klinkt misschien raar maar het gaat er de klant veel meer om wat hij eraan heeft, niet hoe het werkt.

Vanuit jouw cloud-oplossing ontstaan er bepaalde voordelen, zoals ‘snel en eenvoudig communiceren binnen een bedrijf’. Op die voordelen moet je je dus focussen, niet op de manier waarop dit gebeurt – tenzij je wellicht met de tech-afdeling van een bedrijf om tafel zit. Focus je dus op de ‘benefits’ en minder op de ‘features’. 

5. Koester je potentiële klanten

Het beslissingsproces van een potentiële koper van een SaaS-product kan even duren. Het is nou niet bepaald een pakje kauwgom bij de kassa in de supermarkt. Heb dus geduld en koester de potentiële klanten. Probeer ze beetje bij beetje dichter naar je toe te trekken. Dit proces noem je ‘lead nurturing’.

Laat ze inschrijven voor de nieuwsbrief, biedt ze een gratis e-book aan en laat reviews van gelukkige klanten voorbijtrekken op de website. Net zolang tot ze besluiten om over te gaan tot kopen.

Tip: Zet retargeting in. Met cookie pixels, kan je namelijk je websitebezoekers steeds opnieuw triggeren op social media. Zo zetten wij regelmatig retargeting advertenties in met bijvoorbeeld case-study videos en whitepaper advertenties.

remarketing

6. Vergeet je bestaande klanten niet

Er is niets zo waardevol als een tevreden, bestaande klant. En iedere keer als een abonnement op een SaaS-product afloopt, wordt die bestaande klant voor even een potentiële klant. Het is namelijk het moment dat ze kunnen besluiten om wel of niet verder te gaan. Blijf dus aandacht besteden aan je klant, ook al duurt het nog even voor zijn abonnement afloopt.

Laat voortdurend middels nieuwsbrieven weten dat jullie blijven verbeteren. En zorg met bijvoorbeeld frequente enquêtes ervoor dat de klant zich gehoord voelt en jij hun input verzameld. Klanten die het gevoel hebben dat ze onderdeel zijn van een community, van een ontwikkeling, zijn vaak de meest loyale klanten.

7. Zet zelf ook SaaS oplossingen in voor jouw marketing

Het aantal marketingactiviteiten dat je kunt uitvoeren is bijna onbeperkt, en gelukkig is er een enorm scala aan software beschikbaar om sommige processen te versnellen of te automatiseren. Gebruik dus ook de software die er is, maar wel software die voor jou geschikt is. Of dat nu eenvoudige software is voor het opmaken van een maandelijkse nieuwsbrief of complete CMS-software. Hieronder een lijst met onze aanbevolen tools:

  • Google Analytics: Dé basis tool om je websiteverkeer te monitoren
  • Google Tag Manager: Maakt alle conversies en interacties meetbaar
  • Google Search Console: Om fouten zoals 404’s te ontdekken op je site
  • Hotjar: User-recordings en heatmaps om de knelpunten op de je website te ontdekken
  • Ubersuggest: Gratis tool om nieuwe zoekwoorden te ontdekken
  • Mailchimp: Tool om nieuwsbrieven te sturen en email automation flows in te stellen
  • Hubspot: Platform om je leads om te zetten naar klanten
  • Unbounce: Tool om snel landingspagina’s neer te zetten
  • Canva: Zelf eenvoudig leuke social posts creëren

Advies nodig?

Met meer dan 25 marketing specialisten werken wij aan de content, webdesign en campagnes van verschillende SaaS bedrijven. Profiteer ook van de expertise bij SaaS marketing bureau Whello en laat snel een berichtje achter!

Kun jij wel wat hulp gebruiken bij de
marketing van jouw bedrijf?

Bel ons, of gebruik het onderstaande formulier om ons een mailtje te sturen.


    Meer leadsMeer webshop salesMeer merkbekendheidSterke contentNieuwe brandingNieuwe website


    In de ochtendBegin van de middagEind van de middag

    whello contact serge de sousa whello contact serge de sousa
    Serge de Sousa

    Bekijk onze laatste case

    Onze klanten beoordelen Whello met een:

    4.8 / 5

    Mooie merken aan het woord

    Wij hebben een hele fijne samenwerking met Whello. De lijntjes zijn kort, waardoor je soepel en snel kan handelen. En niet geheel onbelangrijk, de resultaten zijn ook goed 😉

    Kitty - Scienta

    Overperformen, dat is wat Whello het liefst doet...Whello heeft een website gebouwd voor 50|50 Amsterdam, onderdeel van het Leger des Heils. Tijdens onze eerste afspraak was al snel duidelijk dat Whello een partij is die zijn zaakjes op orde heeft. De communicatie is snel, duidelijk en professioneel. Thanks voor de fijne samenwerking!

    Marijn - Leger des Heils

    Positief: Kwaliteit, Professionaliteit, Responsiviteit Geweldige en goed meedenkende marketing partij die voorziet in alle facetten van de online marketing. Absolute aanrader.

    Sander Kok - Vicky

    Positief: Professionaliteit, Responsiviteit Het was een absoluut genoegen om met het Whello-team te werken! Ze hebben de verschillende fasen doorlopen, van branding en conceptontwerp tot de lancering van een geweldige nieuwe website! Het was leuk om met zulke professionals te werken. De Whello's zijn stuk voor stuk professionals binnen hun eigen vakgebied, vriendelijk en flexibel en er wordt kwalitatief hoogstaand werk verricht binnen het afgesproken tijdsbestek.

    Daniel - Keesing Technologies

    Whello is een prettig bedrijf om mee samen te werken. Bij Arend Auto ben ik verantwoordelijk voor de marketing en besteed veel online marketing uit bij Whello. Serge en Nasser zijn vakbekwaam en recht door zee. Ze voeren niet alleen uit maar komen ook zelf met adviezen en ideeën om meer resultaat te halen uit onze online campagnes.

    Ruud Weekers - Arend Auto

    Het fijne van Whello t.o.v. veel andere partijen is dat ze met je meedenken en zelf met goede suggesties komen. Ze zijn persoonlijk en hebben alle verschillende expertises in huis zodat iedereen doet waar hij/zij goed in is. Houd deadlines goed in de gaten maar twijfel niet om met ze in zee te gaan, het resultaat is top!

    Robin - Antenna Groep

    Sinds wij samenwerken met Whello, hebben wij een enorme groei doorgemaakt. De medewerkers van Whello weten als geen ander marketingbureau hoe je 'de expat' moet benaderen. Ze werken persoonlijk, enthousiast en effectief. Ik beveel ze van harte aan!

    Koen Gijzel - Koentact

    Whello staat altijd open voor nieuwe inzichten en ze denken graag mee over hoe we samen tot het juiste resultaat kunnen komen.

    Rosa - OCEANDIVA Unique Event Locations

    Bedankt voor de fijne samenwerking Whello! Door het betrokken team zijn we nóg enthousiaster over onze dienst dan dat we al waren, dat wil wat zeggen!

    Hakima El Allaoui - Staxi Taxi

    Wij werken nu al zeker 2 jaar met Whello samen op het gebied van onze online marketing. De samenwerking is zo fijn omdat we snel kunnen schakelen met elkaar en er echt wordt meegedacht in het verbeteren van onze zichtbaarheid en het verhogen van het aantal leads. Experts die de juiste snaar weten te raken, keer op keer.

    Mirco Pruyser - BP College

    Experienced people who are able to deliver great quality. Very pleased to be working with whello.

    Maaike - Tandarts Jordaan

    Working together with Whello to achieve our digital and automation goals is a great thing - dedicated, knowledgable, professional and up-to-date to the digital best practices.

    Daniela Fantaziu - Top Employers Institute