Geen bedrijf is te klein voor een goede marketingstrategie. Integendeel: hoe kleiner het bedrijf, hoe meer impact je kunt hebben met marketing. Wij hebben kleine en grote merken geholpen aan online groei en delen graag onze ervaringen. Hier zijn onze 10 tips waarmee jij het meeste haalt uit jouw marketingactiviteiten als MKB’er.
1. Identificeer je niche voordat je een campagne lanceert
Oftewel: doe marktonderzoek. Welk specifiek deel van de markt wil je bereiken en waar heeft die niche-doelgroep behoefte aan? Super-gerichte marketing met relevante content doet het namelijk altijd beter dan schieten met hagel op alle prospects. Zorg dat je weet waar je op richt, voordat je schiet met een campagne.
2. Bepaal een realistisch budget
Als je eenmaal je niche in kaart hebt, stel je budgetten op om die markt te gaan bestormen. Budgetten zorgen voor richting en draagvlak. Met tools als Facebook’s Campaign Planner en Google’s Keyword Planner, kan je een goede inschatting maken van het aantal klanten die je kan bereiken met een bepaald budget.
Stel gouden, zilveren en bronzen budgetten op voor de lengte van een jaar of een halfjaar. Zo kun je gaandeweg de campagnes onderling verhogen of verlagen.
3. Zorg voor duidelijke en consistente brandmarketing
De stijl, vormgeving, je logo op een bepaalde plek, de tone of voice in de nieuwsbrieven, dezelfde soort foto’s. Allemaal elementen die consistent moeten zijn om een herkenbaar beeld te creëren voor je doelgroep.
Zorg ervoor dat elke banner, social advertentie, filmpje of afbeelding is verrijkt met je branding, zodat je merkbekendheid groeit.
4. Bepaal je onderscheidend vermogen als MKB
Beantwoord daarvoor de volgende vragen:
- Welke bedrijven of gebruikers bedien je?
- Wat zijn de behoeften van de bedrijven of gebruikers die je bedient?
- Wie zijn je concurrenten?
- Wat maakt jou anders dan die concurrentie?
- Wat zijn de unieke voordelen die een klant uit jouw producten of diensten haalt?
Zorg ervoor dat dit onderscheidend vermogen haarscherp terugkomt in al je content en campagnes.
5. Zet social proof in
Door de vele berichten over internetfraude, zijn consumenten steeds voorzichtiger met wie ze zaken doen. Mensen zijn op zoek naar authentieke bedrijven. Consumenten vertrouwen volledig op aanbevelingen van kennissen, collega’s of andere consumenten. Dit noem je ook wel ‘social proof’.
Tevreden klant? Vraag of ze die tevredenheid online willen delen. Stimuleer ze indien nodig met een voucher met korting voor een volgende aankoop.
Andere voorbeelden van social proof:
- User-case study
- Product review van een gebruiker
- Social posts van klanten over jouw product
- Unboxing filmpje
6. Zoek partners om samenwerkingen mee aan te gaan
Werk samen met andere merken of bedrijven waarmee je een win-win kunt creëren. Misschien opereren ze wel in een andere branche, maar bedienen ze wellicht ook een deel van jouw doelgroep. Het kost je minder, maar het levert je een groter publiek op. Delen is vermenigvuldigen.
Zo vind je bijvoorbeeld op verhuursite Pararius ook een rekentool van energieleverancier Oxxio. Een logische win-win samenwerking, aangezien de woningzoekende klant vaak ook zijn energie aansluiting moet regelen.
7. Focus je op enkele marketingkanalen en test veel
De marketingmogelijkheden zijn eindeloos. PR, marketing automation, nieuwsbrieven, social media marketing, content marketing, print, advertenties. Ben je te klein om alles in te zetten en te onderhouden? Analyseer dan met welke kanalen je jouw doelgroep het beste kan bereiken. Speel jouw MKB kanalen eerst uit voordat je je focus verlegt.
Zet enkele kanalen in en zie al je marketingacties als kleine testjes. Met een test-driven mindset leer je van fails en gebruik je wins om je marketing op te schalen.
8. Ben constant
Verstuur een nieuwsbrief wekelijks of maandelijks. Plaats een blog wekelijks op vrijdagmiddag. Mensen zijn gewoontedieren. Alleen met routines kun je succes boeken. We zien vaak dat MKB bedrijven beginnen met hoopvolle acties, waarna alles jammer genoeg verwaterd.
Gebruik bijvoorbeeld een content kalender om je acties vooruit te plannen.
9. Analyseer je bezoekers en zet retargeting in
Mensen die op je website komen, komen daar niet voor niks. Analyseer ze – bijvoorbeeld met behulp van Google Analytics – en bekijk op welke paginas ze afhaken.
Daarnaast kun je met retargeting (op basis van cookies) er alsnog voor zorgen dat klanten terugkomen en actie ondernemen. Via banners kan je bezoekers opnieuw benaderen met een kortingscode, een cadeautje bij een aankoop of een andere promotie.
10. Blijf je klanttevredenheid altijd testen
Stop hier nooit mee. Blijf je klanten vragen om hun mening en stuur hier op aan. Er zijn verschillende tools hiervoor zoals Survey Monkey. De tevredenheid van je klanten is de belangrijkste basis voor een duurzame bedrijfsvoering. Zeker als MKB bedrijf moet je je snel kunnen aanpassen aan de wensen van je klanten.
Jouw groeikansen ontdekken? Bekijk nu onze online marketing diensten!