Verkopen via bol.com? Je bent niet de enige die daarin dé strategie ziet om meer mensen te bereiken en meer producten te verkopen. Maar wil je er écht succes mee behalen, dan is alleen je producten uploaden niet voldoende. Goede bol.com SEO is een must.

Oftewel: optimaliseer je productpagina’s, zodat jouw producten komen bovendrijven in bol.com. Zo pak je dat in 7 stappen aan!

Wat is bol.com SEO en hoe werkt het?

SEO staat voor Search Engine Optimization. Het houdt normaal in dat je een pagina zo optimaal mogelijk inricht om een gunstige plek in de zoekmachines te veroveren. Bij bol.com SEO draait het in plaats daarvan om een hogere plek in de bol.com-productoverzichten. Je wilt het liefst op pagina 1 van het overzicht staan met je producten. Dan wordt jouw product vaker getoond aan mensen die er specifiek in geïnteresseerd zijn.

Voorbeeld: fietsbroeken

Stel je voor: jij verkoopt fietsbroeken. Je ideale klant zoekt via Google op ‘fietsbroeken’ en komt zo bij bol.com uit. Of je ideale klant zit al op bol.com en vult daar ‘fietsbroek’ in de zoekbalk in. In beide gevallen laat bol.com alle relevante producten in een bepaalde volgorde zien. Met een geoptimaliseerde productpagina heb je meer kans dat jouw fietsbroeken op de eerste pagina met resultaten staan.

Waarom is bol.com SEO belangrijk?

Geoptimaliseerde productpagina’s leveren je meerdere voordelen op:

  • Je krijgt meer verkeer op je productpagina’s.
  • Je conversie gaat omhoog en daarmee stijgt je omzet.
  • Hoe meer verkopen je doet (door de zichtbaarheid), hoe meer reviews je kunt krijgen. Ook dat draagt bij aan je zichtbaarheid. Verkopers met goede reviews worden vaker vertoond.

In 7 stappen je bol.com SEO op orde

Je productpagina’s optimaliseren voor (mogelijke) klanten doe je in 7 stappen. Het werkt als volgt:

Stap 1. Doe zoekwoordenonderzoek

SEO-teksten schrijven, ook voor bol.com, begint met zoekwoordenonderzoek. Oftewel: bepalen welke zoektermen bol.com-bezoekers gebruiken om een product zoals dat van jou te vinden. We fietsen het eerdere voorbeeld er nog maar eens in: de fietsbroeken. Als jij fietsbroekenverkoper bent, is het fijn om te weten of mensen eerder zoeken op ‘fietsbroek’, op ‘fietsbroek dames’ of ‘fietsbroek heren’, op ‘fietsbroek lang’ of op heel andere termen.

Maak voor je zoekwoordenonderzoek onderscheid tussen twee typen zoekwoorden:

  1. Long-tail zoekwoorden zijn specifieke en lange zoektermen. Deze bestaan vaak uit een paar woorden. Er wordt wel minder vaak op gezocht, maar daar staat tegenover dat je ook minder concurrentie hebt. Een voorbeeld van zo’n zoekwoord is ‘duurzame fietsbroek katoen’. De kans op conversie ligt bij deze zoektermen hoger, omdat mensen goed weten wat ze zoeken.
  2. Short-tail zoekwoorden zijn algemene zoektermen waar veel op wordt gezocht. Vaak gaat het om zoektermen van één woord, zoals ‘fietsbroek’ of ‘rammelaar’. Er is bij deze zoektermen meer concurrentie en de kans op een bestelling is kleiner. Mogelijk zijn zoekers puur aan het verkennen wat de fietsbroekopties zijn.

Vaak werkt een mix van long-tail zoekwoorden en short-tail zoekwoorden het beste. Met de long-tail zoekwoorden vergroot je je kans op verkopen. Met de short-tail zoekwoorden trek je mensen naar jouw productpagina’s en vergroot je je merkbekendheid.

Stap 2. Gebruik zoekwoordentools 

Relevante zoekwoorden kun je opsporen met de zoektrends-tool van bol.com. Typ de eerste zoektermen die in je opkomen bij bol.com in en kijk hoe vaak mensen op die termen zoeken. De tool geeft je ook gerelateerde zoektermen die relevant kunnen zijn.

Verdiep je daarnaast in andere zoekwoordentools die inzicht geven in het zoekverkeer vanuit Google. Dat is relevant omdat er regelmatig bezoekers vanuit Google op bol.com-productpagina’s terechtkomen. Daarnaast kan het inzicht geven in hoe klanten zoeken naar een product. Immers, het zoekgedrag in Google kan je waarschijnlijk spiegelen aan het zoekgedrag in bol.com.

  • Google’s keyword planner is je go-to tool. Alleen moet je hiervoor wel een actieve Google Ads account hebben.
  • Google Trends is een gratis tool die inzicht geeft in de zoekwoordtrends. Belangrijk bij seizoensgevoelige producten.
  • Ubbersuggest is een andere gratis tool die je kan gebruiken, mocht je geen Google Ads account hebben.
  • Semrush is een professionele zoekwoordentool met ontzettend veel data-inzichten.

Stap 3. Optimaliseer de titel van de pagina

De producttitel is (samen met de afbeelding) het eerste wat mensen van je product zien. Die moet dus sowieso goed zijn. Ook voor SEO.

Het volgende is belangrijk voor je titel:

  • Benoem altijd vooraan in je titel het merk.
  • Verwerk hierin de gekozen zoekterm.
  • Benoem opvallende productkenmerken in de titel.
  • Wees specifiek in de titel om je te onderscheiden van concurrenten.
  • Gebruik het liefst maximaal 70 tekens in de titel.
  • Onderscheid kenmerken met tekens als ‘-‘ of ‘/’.

Stap 4. Maak een goede productomschrijving

De zoektermen die je in de titel verwerkt, wil je ook laten terugkomen in de productomschrijving. Daarnaast moet je productomschrijving de belangrijkste informatie over het product bevatten. Laat in je productomschrijving in elk geval deze informatie terugkomen:

  • de merknaam
  • de voordelen van het product
  • afmetingen of maten
  • het type materiaal
  • de kleur
  • andere relevante details

Zorg er verder voor dat je de gekozen zoekterm regelmatig noemt in de productomschrijving. Overdrijf het niet. Uiteraard moet de beschrijving ook lekker weglezen. Dus schrijf vooral een prettige tekst en wissel de gekozen zoekterm af met synoniemen.

Stap 5. Benoem belangrijke kenmerken in bullet points

Lange lappen tekst lezen niet prettig. Zeker niet op je telefoon. Daarom is het goed om in je productomschrijving een lijstje met productkenmerken te laten terugkomen. Som belangrijke positieve kenmerken van het product op. Dat kan je SEO-positie verbeteren, maar is ook een goede trigger voor mensen om sneller op de bestelknop te klikken.

Gebruik hooguit 5 bullet points en houd het kort. Denk verder goed na welke informatie je hier uitlicht. Voorbeelden van interessante productkenmerken zijn:

  • “100% duurzaam katoen”
  • “Verkrijgbaar in geel, groen, rood en blauw”
  • “Ademende stof waarin je niet zweet”

Stap 6. Optimaliseer de productfoto’s

De foto’s van je product zijn bepalend voor of de klant wel of niet een aankoop doet. Voeg altijd meerdere foto’s toe, zodat je verschillende kanten of aspecten van een product kunt laten zien.

Verder is het voor SEO belangrijk om afbeeldingen te optimaliseren. Dat betekent onder andere het volgende:

  • Het product is herkenbaar in beeld.
  • Het product valt goed op (ook als je de foto in het klein ziet).
  • Het hele product staat op de foto.
  • De achtergrond is rustig en neutraal.
  • De foto is minimaal 1.200 x 1.200 pixels (alleen dan werkt de zoomfunctie) en maximaal 6.000 x 6.000 pixels.
  • De foto is minimaal 30 KB en maximaal 10 MB groot.
  • Verrijk tenminste 1 foto met tekst en uitleg (zie voorbeeld hieronder)

Tip: Verrijk sommige afbeeldingen met toelichting

Stap 7. Kies een geoptimaliseerde prijs

De prijs van een product kan doorslaggevend zijn of iemand op jouw product in het overzicht klikt of op dat van een concurrent. Kijk daarom goed wat concurrenten voor dit product of voor een soortgelijk product vragen en pas daar je prijs op aan. Natuurlijk kun je niet altijd de voordeligste zijn. Maar als je daar kansen toe ziet? Doe het!

Bonus tip: Verzamel meer Bol.com reviews

Zoals eerder benoemd, zijn goede reviews cruciaal voor een top notering in bol.com. Schenk vanaf het begin hier aandacht aan. Een sympathiek persoonlijk kaartje waarin je vraagt om een review werkt altijd goed. Zeker als je dit combineert met geautomatiseerd e-mails. Er zijn verschillende tools te vinden om een dergelijke email flow op te zetten.

Zelf aan de slag met bol.com SEO?

Volg de stappen hierboven, zodat jouw producten wél in het oog springen in bol.com. Kun je hier wel wat hulp bij gebruiken?

Als E-commerce marketing bureau werken we met een team van SEO-experts, copywriters, designers en fotografen aan de vindbaarheid van jouw producten. Of je nu specifiek aan de slag wilt met marketplaces SEO of breder de ecommerce SEO van je webshop wilt aanpakken – we got you!

Kun jij wel wat hulp gebruiken bij de
marketing van jouw bedrijf?

Bel ons, of gebruik het onderstaande formulier om ons een mailtje te sturen.


    Meer leadsMeer webshop salesMeer merkbekendheidSterke contentNieuwe brandingNieuwe website


    In de ochtendBegin van de middagEind van de middag

    whello contact serge de sousa whello contact serge de sousa
    Serge de Sousa

    Bekijk onze laatste case

    Onze klanten beoordelen Whello met een:

    4.8 / 5

    Mooie merken aan het woord

    Wij hebben een hele fijne samenwerking met Whello. De lijntjes zijn kort, waardoor je soepel en snel kan handelen. En niet geheel onbelangrijk, de resultaten zijn ook goed 😉

    Kitty - Scienta

    Overperformen, dat is wat Whello het liefst doet...Whello heeft een website gebouwd voor 50|50 Amsterdam, onderdeel van het Leger des Heils. Tijdens onze eerste afspraak was al snel duidelijk dat Whello een partij is die zijn zaakjes op orde heeft. De communicatie is snel, duidelijk en professioneel. Thanks voor de fijne samenwerking!

    Marijn - Leger des Heils

    Positief: Kwaliteit, Professionaliteit, Responsiviteit Geweldige en goed meedenkende marketing partij die voorziet in alle facetten van de online marketing. Absolute aanrader.

    Sander Kok - Vicky

    Positief: Professionaliteit, Responsiviteit Het was een absoluut genoegen om met het Whello-team te werken! Ze hebben de verschillende fasen doorlopen, van branding en conceptontwerp tot de lancering van een geweldige nieuwe website! Het was leuk om met zulke professionals te werken. De Whello's zijn stuk voor stuk professionals binnen hun eigen vakgebied, vriendelijk en flexibel en er wordt kwalitatief hoogstaand werk verricht binnen het afgesproken tijdsbestek.

    Daniel - Keesing Technologies

    Whello is een prettig bedrijf om mee samen te werken. Bij Arend Auto ben ik verantwoordelijk voor de marketing en besteed veel online marketing uit bij Whello. Serge en Nasser zijn vakbekwaam en recht door zee. Ze voeren niet alleen uit maar komen ook zelf met adviezen en ideeën om meer resultaat te halen uit onze online campagnes.

    Ruud Weekers - Arend Auto

    Het fijne van Whello t.o.v. veel andere partijen is dat ze met je meedenken en zelf met goede suggesties komen. Ze zijn persoonlijk en hebben alle verschillende expertises in huis zodat iedereen doet waar hij/zij goed in is. Houd deadlines goed in de gaten maar twijfel niet om met ze in zee te gaan, het resultaat is top!

    Robin - Antenna Groep

    Sinds wij samenwerken met Whello, hebben wij een enorme groei doorgemaakt. De medewerkers van Whello weten als geen ander marketingbureau hoe je 'de expat' moet benaderen. Ze werken persoonlijk, enthousiast en effectief. Ik beveel ze van harte aan!

    Koen Gijzel - Koentact

    Whello staat altijd open voor nieuwe inzichten en ze denken graag mee over hoe we samen tot het juiste resultaat kunnen komen.

    Rosa - OCEANDIVA Unique Event Locations

    Bedankt voor de fijne samenwerking Whello! Door het betrokken team zijn we nóg enthousiaster over onze dienst dan dat we al waren, dat wil wat zeggen!

    Hakima El Allaoui - Staxi Taxi

    Wij werken nu al zeker 2 jaar met Whello samen op het gebied van onze online marketing. De samenwerking is zo fijn omdat we snel kunnen schakelen met elkaar en er echt wordt meegedacht in het verbeteren van onze zichtbaarheid en het verhogen van het aantal leads. Experts die de juiste snaar weten te raken, keer op keer.

    Mirco Pruyser - BP College

    Experienced people who are able to deliver great quality. Very pleased to be working with whello.

    Maaike - Tandarts Jordaan

    Working together with Whello to achieve our digital and automation goals is a great thing - dedicated, knowledgable, professional and up-to-date to the digital best practices.

    Daniela Fantaziu - Top Employers Institute