Het ontwerpen van een geweldige website of app is veel meer dan alleen het toepassen van de laatste designtrends. Het is een krachtige mix van een goed doordachte gebruikerservaring, visuals die indruk maken en natuurlijk puike content. Het creëren van een goede UX (User Experience) is niets anders dan het continu leren, observeren, bedenken, testen en aanpassen. Het doel? Die ultieme gebruikservaring.

Tegenwoordig is het echter niet zo makkelijk meer om nog indruk te maken of zelfs ook maar te verrassen met een website. Een van de manieren die steeds vaker wordt toegepast in webdesign, om toch te blijven hangen, is het inzetten van animaties. Wij vertellen je daarom graag meer over hoe je de website-prestatie verbetert door animatie in UX design toe te passen. Maar bereid je wel voor: er staat je een flinke uitdaging te wachten.

Breng je gebruikservaring tot leven

Weinig dingen zijn leuker om te zien dan animaties. Ze bezorgen een glimlach, maar helpen bezoekers ook om de content beter te begrijpen. Met mooie animaties wordt er dus een poging gedaan om voor het wow-effect te zorgen, maar belangrijk daarbij is dat dit niet het hoofddoel is. De animaties moeten namelijk even mooi als functioneel zijn.

Wanneer we het hebben over functionele animatie, dan hebben we het over een subtiele animatie met een duidelijk en logisch doel. Animaties hebben als doel de cognitieve belasting te verlagen en voor meer duidelijkheid te zorgen. Of op een eenvoudigere manier gezegd: een functionele animatie brengt de gebruikerservaring tot leven.

Waarom goede animatie belangrijk is

Het gebruik van animaties valt echter niet altijd even goed. Zo kan een animatie de functionaliteit van een product of dienst laten zien, maar zorgt het in meest ongunstige geval voor de nodige afleiding. Je voelt je op je gemak wanneer je iets doet en een animatie je bij de hand neemt en en het verwachte resultaat laat zien.

Wat we daarmee bedoelen? Nou, denk er bijvoorbeeld aan dat je met muis heen en weer beweegt op een website. Bij een goede – en dus ook functionele – animatie zie je dan in een oogopslag wat de volgende stap is. Animaties hebben dan ook een belangrijke rol in het interactieve gedeelte met de bezoeker.

Goede animatie is onzichtbaar

Opmerkelijk daarbij is hoe een ogenschijnlijk kleine actie – zoals het bewegen van de muis – al voor meer duidelijkheid kan zorgen bij de bezoeker. Een animatie is een nuttige aanvulling op de inhoud en het speelt daarmee vooral een secundaire rol bij het prettiger maken van UX.

De functionaliteit, lay-out en navigatie van een site moeten zijn afgestemd op een optimale bruikbaarheid, terwijl de animaties daar een bijrol bij invullen. Goede animatie is daarmee zo goed als onzichtbaar. Je zou eigenlijk niet eens moeten merken dat je naar een animatie kijkt. Dat bereik je door onder meer rekening te houden met de volgende aandachtspunten:

  • Laadtijd: slechts een vertraging van één seconde in de sitesnelheid kan resulteren in een vermindering van het aantal conversies. Daardoor is de laadtijd cruciaal voor het succes van jouw website. Denk daarom bij het ontwerpen van jouw animatie dus vooral in milliseconden en niet eens zozeer meer in seconden.
  • Stuur de bezoekers: het is niet ongewoon dat bezoekers een scherm te zien krijgen dat bol staat van de informatie. Door animaties op een efficiënte manier in te zetten, werk je toe naar minder volle pagina’s. Je kunt zelfs animaties zodanig timen dat ze na elkaar zichtbaar zijn in plaats van tegelijkertijd. Zo verminder je het aantal content dat tegelijkertijd in het scherm staat en neem je de bezoekers bij de hand. Kortom: stuur de bezoekers door animaties handig op elkaar in te laten spelen.

Een flinke uitdaging

Let wel dat het gebruiken van animaties een wat controversiële kwestie is. Sommige animaties zijn visueel misschien wel erg aantrekkelijk, maar zijn als het aankomt op de gebruikerservaring volledig onnodig of overbodig. Het doel is dan ook dat de animaties zich weten te onderscheiden van alles wat we al op onze beeldschermen voorbij zien komen. Dus denk jij in animaties? Heel goed. Maar zorg er wel voor dat ze de moeite waard zijn.

Ben je benieuwd naar wat de animatie-mogelijkheden zijn voor jouw site? Neem dan contact met ons op en onze webdesigners kijken graag met je mee!

Kun jij wel wat hulp gebruiken bij de
marketing van jouw bedrijf?

Bel ons, of gebruik het onderstaande formulier om ons een mailtje te sturen.


    Meer leadsMeer webshop salesMeer merkbekendheidSterke contentNieuwe brandingNieuwe website


    In de ochtendBegin van de middagEind van de middag

    whello contact serge de sousa whello contact serge de sousa
    Serge de Sousa

    Bekijk onze laatste case

    Onze klanten beoordelen Whello met een:

    4.8 / 5

    Mooie merken aan het woord

    Wij hebben een hele fijne samenwerking met Whello. De lijntjes zijn kort, waardoor je soepel en snel kan handelen. En niet geheel onbelangrijk, de resultaten zijn ook goed 😉

    Kitty - Scienta

    Overperformen, dat is wat Whello het liefst doet...Whello heeft een website gebouwd voor 50|50 Amsterdam, onderdeel van het Leger des Heils. Tijdens onze eerste afspraak was al snel duidelijk dat Whello een partij is die zijn zaakjes op orde heeft. De communicatie is snel, duidelijk en professioneel. Thanks voor de fijne samenwerking!

    Marijn - Leger des Heils

    Positief: Kwaliteit, Professionaliteit, Responsiviteit Geweldige en goed meedenkende marketing partij die voorziet in alle facetten van de online marketing. Absolute aanrader.

    Sander Kok - Vicky

    Positief: Professionaliteit, Responsiviteit Het was een absoluut genoegen om met het Whello-team te werken! Ze hebben de verschillende fasen doorlopen, van branding en conceptontwerp tot de lancering van een geweldige nieuwe website! Het was leuk om met zulke professionals te werken. De Whello's zijn stuk voor stuk professionals binnen hun eigen vakgebied, vriendelijk en flexibel en er wordt kwalitatief hoogstaand werk verricht binnen het afgesproken tijdsbestek.

    Daniel - Keesing Technologies

    Whello is een prettig bedrijf om mee samen te werken. Bij Arend Auto ben ik verantwoordelijk voor de marketing en besteed veel online marketing uit bij Whello. Serge en Nasser zijn vakbekwaam en recht door zee. Ze voeren niet alleen uit maar komen ook zelf met adviezen en ideeën om meer resultaat te halen uit onze online campagnes.

    Ruud Weekers - Arend Auto

    Het fijne van Whello t.o.v. veel andere partijen is dat ze met je meedenken en zelf met goede suggesties komen. Ze zijn persoonlijk en hebben alle verschillende expertises in huis zodat iedereen doet waar hij/zij goed in is. Houd deadlines goed in de gaten maar twijfel niet om met ze in zee te gaan, het resultaat is top!

    Robin - Antenna Groep

    Sinds wij samenwerken met Whello, hebben wij een enorme groei doorgemaakt. De medewerkers van Whello weten als geen ander marketingbureau hoe je 'de expat' moet benaderen. Ze werken persoonlijk, enthousiast en effectief. Ik beveel ze van harte aan!

    Koen Gijzel - Koentact

    Whello staat altijd open voor nieuwe inzichten en ze denken graag mee over hoe we samen tot het juiste resultaat kunnen komen.

    Rosa - OCEANDIVA Unique Event Locations

    Bedankt voor de fijne samenwerking Whello! Door het betrokken team zijn we nóg enthousiaster over onze dienst dan dat we al waren, dat wil wat zeggen!

    Hakima El Allaoui - Staxi Taxi

    Wij werken nu al zeker 2 jaar met Whello samen op het gebied van onze online marketing. De samenwerking is zo fijn omdat we snel kunnen schakelen met elkaar en er echt wordt meegedacht in het verbeteren van onze zichtbaarheid en het verhogen van het aantal leads. Experts die de juiste snaar weten te raken, keer op keer.

    Mirco Pruyser - BP College

    Experienced people who are able to deliver great quality. Very pleased to be working with whello.

    Maaike - Tandarts Jordaan

    Working together with Whello to achieve our digital and automation goals is a great thing - dedicated, knowledgable, professional and up-to-date to the digital best practices.

    Daniela Fantaziu - Top Employers Institute