Niet alleen voor commerciële organisaties is een steengoede website cruciaal. Ook non-profitorganisaties kunnen niet zonder een website die bijdraagt aan hun missie en die mensen aanspreekt. Zo kunnen ze hun missie beter uitdragen, donateurs werven en mensen betrokken houden.

Maar waar moet een goede non-profit-website nu eigenlijk aan voldoen? We laten het je zien, met 5 inspirerende goede-doelen-websites.

Waarom is een goede-doelen-website belangrijk?

Als non-profitorganisatie kun je niet zonder een sterke website. Je wilt misschien geen producten verkopen of diensten aanbieden.

Maar om meerdere andere redenen is een goede-doelen-website toch heel belangrijk:

  • Je zet er je goede doel mee op de kaart, bijvoorbeeld door te vertellen over je missie en de concrete impact te laten zien
  • Met een site is het eenvoudiger om donateurs te werven
  • Een goede website wekt vertrouwen dat je écht goede dingen doet. Dat verlaagt de drempel voor donateurs, vrijwilligers en andere stakeholders om je te steunen
  • Als je website jouw missie en impact duidelijk maakt, kun je eenvoudiger subsidies of financiële steun krijgen
  • Met een goede-doelen-website trek je effectiever nieuwe vrijwilligers aan
  • Je houdt bestaande donateurs en vrijwilligers betrokken, bijvoorbeeld door regelmatig ervaringsverhalen, video’s en nieuwsupdates te delen

Waar moet een goede non-profit-website aan voldoen?

Welke onderdelen mogen in ieder geval niet ontbreken op een non-profit-website? Dit zijn in onze ogen de belangrijkste:

  • Speel in op emotie van de bezoekers, dus overtuig met impactverhalen, cijfers en indrukwekkende foto’s of resultaten
  • Formuleer je missie en laat daarmee zien wat jouw organisatie wil bereiken én waarom dat belangrijk is
  • Bied de mogelijkheid om direct een donatie te doen en maak dat het liefst zo eenvoudig mogelijk
  • Deel ervaringsverhalen die de impact van de organisatie laten blijken. Hoe hebben jullie het verschil gemaakt? Waar worden donaties voor gebruikt? Laat het met ervaringsverhalen zien
  • Bied vrijwilligers de mogelijkheid om zich aan te melden en leg uit hoe ze kunnen helpen
  • Deel blogs of nieuwsberichten over bijvoorbeeld evenementen of acties

Voorbeelden van goede non-profit-websites

Goed, nu heb je een beeld wat minimaal op jouw non-profit-website moet terugkomen. Maar laten we het concreter maken. Wat zijn nou non-profit-websites die dit alles (en meer) goed doen? Een paar voorbeelden:

1. Kika

Een eerste voorbeeld van een goede non-profit-website is die van Stichting Kika. De header op deze pagina trekt direct de aandacht én zet aan tot actie. De indrukwekkende foto van een kind dat zichtbaar een kankerbehandeling ondergaat, roept emotie op bij bezoekers. Dat stimuleert om in actie te komen. Dáár spelen de knoppen daaronder meteen op in. Via de knoppen kun je direct een donatie doen of op een andere manier in actie komen.

Wat de site nog meer goed doet? Ze bieden meerdere opties voor donateurs. Je kunt bijvoorbeeld een maandelijkse donatie doen, maar ook een eenmalige donatie. Daarmee verlagen ze de drempel voor nieuwe donateurs om iets te geven.

Verder heeft Stichting Kika een duidelijke branding en aansprekende beelden. Ook de impact van Kika (en dus van jouw donatie) wordt meteen duidelijk. Kika maakt concreet wat je met jouw donatie voor kinderen met kanker kunt betekenen. Kijk maar:

Daarnaast houdt de website donateurs, vrijwilligers en anderen op de hoogte van het laatste nieuws vanuit Kika. Dat houdt hen betrokken bij de organisatie, wat de kans vergroot dat zij bijvoorbeeld opnieuw doneren of dat ze donateur of vrijwilliger blijven. De artikelen laten zien dat Kika als organisatie bezig blijft en goede dingen doet met het ingezamelde geld.

2. Fonds Gehandicapten Sport

Voor het goede doel Fonds Gehandicapten Sport ontwikkelden wij een aansprekende website. Met foto’s en verhalen maken zij hun impact concreet. Ook kun je bij elk van de verhalen doorklikken om zo nog meer te lezen over wat voor goede dingen het fonds doet.

Een van de belangrijkste doelen bij het maken van deze website was dat er een eenvoudige donatie-optie moest komen. Die bouwden wij! Met een handige tool bieden we bezoekers verschillende donatiemogelijkheden. Je hoeft alleen een paar keuzes te maken en gaat dan heel eenvoudig naar de betaalmogelijkheid. Zo wordt het voor zowel eenmalige als vaste donateurs makkelijk om het bedrag van hun keuze te doneren.

Verder geeft de website een gezicht aan de gehandicapten die door dit fonds worden gesupport. Zo zie je nog concreter wat er met jouw donatie gebeurt en welke impact je daarmee hebt.

3. Women Win

Ook de website van Women Win is door ons team van websitebouwers, UX Designers en copywriters gemaakt. En daar zijn we extra trots op, want deze site werd in 2022 verkozen tot de Beste NGO-website van 2022. 

Wat de site in onze ogen (onbevooroordeeld als we zijn) zo sterk maakt? De site opent meteen met een knaller. De slogan maakt in een paar woorden duidelijk waar Women Win voor staat. Ook kun je direct bekijken wat de organisatie al heeft bereikt.

Als je verder scrolt, zie je ook in één oogopslag de waarden van Women Win. Zo wordt met weinig woorden duidelijk wat deze organisatie anders maakt.

Verder prijkt op elke pagina de ‘Support us’-knop bovenaan. Lekker prominent. Daardoor zullen bezoekers eerder een donatie doen. Wat daarbij ook meehelpt? In de footer staat een keurmerk dat laat zien dat Women Win erkend is als een goed doel. Dat wekt vertrouwen. Ook de korte omschrijving van wat Women Win als fonds doet, maakt voor lezers duidelijk dat deze organisatie goede dingen doet.

4. Joods Cultureel Kwartier

Het Joods Cultureel Kwartier heeft een mooi vormgegeven en duidelijke site. Je ziet meteen in de levensgrote kop waar deze organisatie voor staat. Ook is de ticketknop direct zichtbaar. Als bezoeker van de site kun je dus direct de gewenste actie in gang zetten: een ticket voor een van de musea kopen.

Ook het menu is glashelder. Je vindt snel de weg naar het donatieformulier en kunt ook direct de juiste pagina aanklikken als je liever het museum bezoekt of een ander doel hebt.

5. Kindertelefoon

De Kindertelefoon is een non-profitorganisatie die vooral veel belang heeft bij vrijwilligers. Zij hebben dan ook een uitgebreide pagina met informatie voor vrijwilligers. En dat pakken ze in onze ogen erg goed aan. Zo kun je als geïnteresseerde ervaringsverhalen lezen van mensen die op dit moment vrijwilligerswerk voor de Kindertelefoon doen.

De quote van Dennis laat bijvoorbeeld zien waarom het werk voor De Kindertelefoon waardevol is en welke impact je maakt. Dat bij zijn quote vermeld staat dat hij al sinds 2018 vrijwilliger is, laat ook zien dat het blijkbaar leuk is om vrijwilligerswerk te doen.

Ook in video’s komen meerdere vrijwilligers aan het woord. Zij gaan in op praktische vragen die je als nieuwe vrijwilliger kunt hebben. Daarmee nemen ze mogelijke laatste drempels weg voor een vrijwilliger in spe.

Wil jij ook een steengoede non-profit-website?

Dus: met een goede non-profit-website maak jij direct indruk op nieuwe donateurs, vrijwilligers en andere stakeholders. Zo creëer je meer zichtbaarheid voor je missie en kun je nog beter donateurs, vrijwilligers en stakeholders werven om samen impact te maken.

Wil je een sterke NGO website laten maken? Ons team van o.a. designers, copywriters en UX-specialisten staat voor je klaar.

Wij deden eerder de non-profit-marketing voor mooie stichtingen als WarChild, Fairfood, het Fonds Gehandicapten Sport en het Leger des Heils. Neem contact op voor een (digitale) koffie!

Kun jij wel wat hulp gebruiken bij de
marketing van jouw bedrijf?

Bel ons, of gebruik het onderstaande formulier om ons een mailtje te sturen.


    Meer leadsMeer webshop salesMeer merkbekendheidSterke contentNieuwe brandingNieuwe website


    In de ochtendBegin van de middagEind van de middag

    whello contact serge de sousa whello contact serge de sousa
    Serge de Sousa

    Bekijk onze laatste case

    Onze klanten beoordelen Whello met een:

    4.8 / 5

    Mooie merken aan het woord

    Wij hebben een hele fijne samenwerking met Whello. De lijntjes zijn kort, waardoor je soepel en snel kan handelen. En niet geheel onbelangrijk, de resultaten zijn ook goed 😉

    Kitty - Scienta

    Overperformen, dat is wat Whello het liefst doet...Whello heeft een website gebouwd voor 50|50 Amsterdam, onderdeel van het Leger des Heils. Tijdens onze eerste afspraak was al snel duidelijk dat Whello een partij is die zijn zaakjes op orde heeft. De communicatie is snel, duidelijk en professioneel. Thanks voor de fijne samenwerking!

    Marijn - Leger des Heils

    Positief: Kwaliteit, Professionaliteit, Responsiviteit Geweldige en goed meedenkende marketing partij die voorziet in alle facetten van de online marketing. Absolute aanrader.

    Sander Kok - Vicky

    Positief: Professionaliteit, Responsiviteit Het was een absoluut genoegen om met het Whello-team te werken! Ze hebben de verschillende fasen doorlopen, van branding en conceptontwerp tot de lancering van een geweldige nieuwe website! Het was leuk om met zulke professionals te werken. De Whello's zijn stuk voor stuk professionals binnen hun eigen vakgebied, vriendelijk en flexibel en er wordt kwalitatief hoogstaand werk verricht binnen het afgesproken tijdsbestek.

    Daniel - Keesing Technologies

    Whello is een prettig bedrijf om mee samen te werken. Bij Arend Auto ben ik verantwoordelijk voor de marketing en besteed veel online marketing uit bij Whello. Serge en Nasser zijn vakbekwaam en recht door zee. Ze voeren niet alleen uit maar komen ook zelf met adviezen en ideeën om meer resultaat te halen uit onze online campagnes.

    Ruud Weekers - Arend Auto

    Het fijne van Whello t.o.v. veel andere partijen is dat ze met je meedenken en zelf met goede suggesties komen. Ze zijn persoonlijk en hebben alle verschillende expertises in huis zodat iedereen doet waar hij/zij goed in is. Houd deadlines goed in de gaten maar twijfel niet om met ze in zee te gaan, het resultaat is top!

    Robin - Antenna Groep

    Sinds wij samenwerken met Whello, hebben wij een enorme groei doorgemaakt. De medewerkers van Whello weten als geen ander marketingbureau hoe je 'de expat' moet benaderen. Ze werken persoonlijk, enthousiast en effectief. Ik beveel ze van harte aan!

    Koen Gijzel - Koentact

    Whello staat altijd open voor nieuwe inzichten en ze denken graag mee over hoe we samen tot het juiste resultaat kunnen komen.

    Rosa - OCEANDIVA Unique Event Locations

    Bedankt voor de fijne samenwerking Whello! Door het betrokken team zijn we nóg enthousiaster over onze dienst dan dat we al waren, dat wil wat zeggen!

    Hakima El Allaoui - Staxi Taxi

    Wij werken nu al zeker 2 jaar met Whello samen op het gebied van onze online marketing. De samenwerking is zo fijn omdat we snel kunnen schakelen met elkaar en er echt wordt meegedacht in het verbeteren van onze zichtbaarheid en het verhogen van het aantal leads. Experts die de juiste snaar weten te raken, keer op keer.

    Mirco Pruyser - BP College

    Experienced people who are able to deliver great quality. Very pleased to be working with whello.

    Maaike - Tandarts Jordaan

    Working together with Whello to achieve our digital and automation goals is a great thing - dedicated, knowledgable, professional and up-to-date to the digital best practices.

    Daniela Fantaziu - Top Employers Institute