De ‘Werken bij’-website. Als werkgever kun je niet zonder. Nu de banen voor het oprapen liggen, willen sollicitanten maar al te graag weten waarom ze juist voor jou moeten werken.

Dat vraagt om meer dan alleen een overzicht van vacatures met een paar nietszeggende stockfoto’s erbij. Een sollicitant wil zien én merken waarom jij als werkgever de juiste match bent.

Daarvoor is meer dan nodig dan alleen een goed salaris. Het volgende mag niet ontbreken op jouw ‘Werken bij’-site.

Waarom een ‘Werken bij’-website belangrijk is?

Een ‘Werken bij’-website is dé manier om online vindbaar te zijn voor nieuwe kandidaten. En om hen enthousiast te maken om juist voor jou te werken.

In de huidige arbeidsmarkt moet je het tegen veel concurrenten opnemen om je vacature vervuld te krijgen. Alleen al dat vraagt om een ‘Werken bij’-website die eruit springt.

Maar ook om andere redenen is een sterke ‘Werken bij’-site onmisbaar:

  • Met een aantrekkelijke ‘Werken bij’-website trek je een groter aantal sollicitanten aan.
  • Je ontvangt meer passende sollicitanten doordat zij direct kunnen zien, zowel visueel als tekstueel, waar jouw bedrijf voor staat.
  • De website positioneert jouw bedrijf als onderscheidende werkgever, wat je een concurrentievoordeel oplevert.
  • Nieuwe medewerkers starten enthousiast met een dieper begrip van het verhaal en de waarden achter jouw merk.

Overigens hebben we het over een ‘Werken bij’-website, maar dit kan net zo goed een ‘Werken bij’-pagina op je site zijn. In de praktijk zie je dat vooral grotere organisaties (zoals grote corporates, ziekenhuizen en overheidsinstellingen) een aparte website hebben. Ook wij hebben “slechts” een losse pagina. Bekijk onze werken-bij pagina hier.

Wat moet er op een goede ‘Werken bij’-site staan?

Als je een ‘Werken bij’-website hebt, ben je er nog niet. Een succesvolle werken-bij site bestaat uit een mix van elementen. Daaronder vallen uiteraard de vacatures, maar ook deze 7 andere elementen.

1. Maak je merkverhaal direct helder

De tijd dat mensen alleen op een goed salaris afkomen, ligt ver achter ons. Employer branding is niet voor niets een begrip. Zorg dat je helder hebt hoe je jezelf als organisatie wilt presenteren richting bestaande en nieuwe medewerkers.

Wat moeten zij sowieso van jouw merk weten? Waar sta jij voor als merk? Wat doen jullie anders, richting klanten of cliënten én richting medewerkers? Hoe draagt een nieuwe medewerker bij aan een betere wereld door bij jouw organisatie te komen werken? Maak dat alles helder op je ‘Werken bij’-website.

Dit kun je ook wel zien als de why waar Simon Sinek het over heeft. Waarom bestaat jouw organisatie? Waarom doen jullie wat jullie doen? En maak daar dan geen wollig verhaal van. Nee, houd het kort en concreet.

Coolblue doet dit bijvoorbeeld heel goed. Zij verwoorden hun missie in maar een paar woorden bovenaan hun site: ‘de beste worden in klanten blij maken’. Het filmpje met blije medewerkers én klanten onderstreept die missie nog eens. Je snapt als medewerker direct wat werken bij Coolblue anders maakt dan werken bij diverse andere e-commerce-bedrijven.

Whello_Werken_bij_Website

Tip: zet je slogan (why) héél centraal op je website.

Nog te veel ‘Werken bij’-pagina’s starten met een minder aandachttrekkende binnenkomer als ‘Werken bij a.s.r.’. Onder die titel deelt a.s.r. wel haar mooie missie. Maar dan moet je als lezer dus eerst 2 alinea’s lezen voordat je weet wat a.s.r. als werkgever uniek maakt. Maak dit liever, zoals Coolblue doet, in één klap duidelijk.

2. Vertel het werkgeversverhaal met video

Een merkverhaal vertellen doe je niet alleen met woorden, maar zeker ook met beelden. En dan het liefst met video. Bewegend beeld zegt vaak meer dan een paar foto’s. Geef kandidaten met een korte video een goed beeld hoe het is om bij jou te werken. Hoe ziet de werkomgeving eruit? Wat houdt het werk in? Wat maakt het leuk?

Zorg daarbij voor een vlotte montage, waarin allerlei aspecten van werken bij jouw organisatie aan bod komen. Breng bijvoorbeeld meerdere mensen in beeld en laat ook sfeerbeelden zien.

Een voorbeeld hiervan is de ‘Werken bij’-video van het Amsterdam UMC, die een goede sfeerimpressie geeft van het werk in dit ziekenhuis. Van het personeel in de traumahelikopter tot laboratoriumspecialisten, en van artsen op de operatiekamer tot Cliniclowns – allerlei professionals en aspecten van werken in het ziekenhuis komen aan bod. Daardoor krijg je als kijker echt een goed beeld en blijft de video boeiend.

3. Laat collega’s aan het woord

Niet voor niets zeggen ze dat werknemers je belangrijkste ambassadeurs zijn. Je kunt wel zelf zeggen dat je een geweldige werkplek biedt. Maar wie kan nu beter uitleggen waarom dat zo is dan de mensen die al bij je organisatie werken.

Laat daarom échte mensen – jouw mensen – in ervaringsverhalen of video’s vertellen over hun werk. Waarom zijn ze voor jouw organisatie komen werken? Wat vinden ze leuk aan het werk? Hoe ziet hun werkdag eruit?

Ons videolabel SKIPP maakte bijvoorbeeld een video voor Visma Youserve waarin meerdere medewerkers vertellen waarom het zo leuk is om juist voor dit bedrijf te werken. Het resultaat van deze video en van de aangescherpte employer branding die wij voor Visma | Youserve realiseerden? Bijna twee keer zoveel sollicitaties!

4. Pas de tone of voice voor kandidaten aan

Niet alleen je koptekst, maar ook de rest van je teksten moet aansprekend zijn en opvallen. Stem je tekst af op jouw kernwaarden als organisatie.

Is de werksfeer informeel? Zijn jullie een organisatie met veel humor? Gebruik dan ook gerust een knipoog in je teksten. Dan sluiten de teksten en werkgeversmerk goed op elkaar aan.

Vermijd verder clichés in zowel vacatureteksten als op de site. Termen als ‘geen 9-tot-5-mentaliteit’ en ‘dynamische werkomgeving’ zijn een no-go. Ons advies? Show don’t tell. Laat zien wat jou een dynamische/flexibele/aansprekende werkgever maakt en geef voorbeelden die dit illustreren. 

❌ Cliché tekst
✅ Tekst met inhoud
“Wij zoeken een teamplayer” “Samenwerken met collega’s om gezamenlijke doelen te bereiken, maar ook zelfstandig uitdagingen aanpakken”
“Een dynamische werkomgeving” “Een snel veranderende omgeving waar geen dag hetzelfde is en je continu wordt uitgedaagd om je vaardigheden te ontwikkelen”
“Geen 9-tot-5-mentaliteit” “Flexibiliteit om soms buiten reguliere werktijden te werken, met de nadruk op resultaatgerichtheid en werkplezier”
“Ontwikkelingsmogelijkheden” “Wij bieden gerichte trainingen en coaching om je vaardigheden en loopbaan te laten groeien”
“Werken in een hecht team” “Een cultuur waarin collegialiteit en samenwerking centraal staan, met regelmatige teambuilding activiteiten en open communicatie”

5. Deel jouw opvallende arbeidsvoorwaarden

Dat je een goed salaris biedt en de reiskosten vergoedt, is logisch. Dat je je medewerkers vakantiedagen gunt ook. Maar wat zijn nu écht opvallende arbeidsvoorwaarden binnen jouw organisatie die voor elke medewerker gelden?

Dingen waarom mensen juist voor jouw organisatie willen werken? Geef die een centrale plek op je ‘Werken bij’-website. 

Voorbeelden zijn jaarlijkse workations, ski-uitjes over de grens, een onbeperkt aantal vakantiedagen of een uitgebreid programma voor persoonlijke ontwikkeling.

6. Geef awards een plek op je site

Alleen als ze er toedoen natuurlijk. Maar ben jij verkozen tot ‘Beste werkgever’ of ‘A Great Place To Work’? Of heb je een andere noemenswaardige en écht belangrijke award gewonnen als werkgever?

Geef dan zeker het logo een plek op je ‘Werken bij’-site. Het laat zien dat je een trotse werkgever bent, waar kandidaten graag bij willen horen.

7. Maak vacatures goed vindbaar

Laat de vacatures direct in het oog springen. Maak een doorklik vanaf de homepage, toon op de ‘Werken bij’-pagina meteen de actuele vacatures en laat de knop ook terugkomen in je menubalk. Dan weet je zeker dat niemand jouw baanaanbod over het hoofd ziet.

Een bedrijf dat dit goed doet, is Jumbo. Als je op hun ‘Werken bij’-site komt, krijg je meteen de vraag of je een baan, bijbaan of stage zoekt. Zo krijg je direct de vacatures te zien die bij jou passen.

Een waanzinnige ‘Werken bij’-website laten maken?

Laten jouw sollicitaties te wensen over? Heb je nog geen knaller van een ‘Werken bij’-site of wil je het professioneler aanpakken? Laat dan je ‘Werken bij’-website maken door onze employer branding-professionals.

Van brandingspecialisten tot webdesigners. En van copywriters tot SEO-experts. Samen zorgen we voor een ‘Werken bij’-website waar jouw ideale kandidaat niet omheen kunnen.

Ben je nieuwsgierig hoe we je kunnen helpen? Neem dan contact met mij op! (klik op ‘Lees meer over Merel’ hieronder). 

Kun jij wel wat hulp gebruiken bij de
marketing van jouw bedrijf?

Bel ons, of gebruik het onderstaande formulier om ons een mailtje te sturen.


    Meer leadsMeer webshop salesMeer merkbekendheidSterke contentNieuwe brandingNieuwe website


    In de ochtendBegin van de middagEind van de middag

    whello contact serge de sousa whello contact serge de sousa
    Serge de Sousa

    Bekijk onze laatste case

    Onze klanten beoordelen Whello met een:

    4.8 / 5

    Mooie merken aan het woord

    Wij hebben een hele fijne samenwerking met Whello. De lijntjes zijn kort, waardoor je soepel en snel kan handelen. En niet geheel onbelangrijk, de resultaten zijn ook goed 😉

    Kitty - Scienta

    Overperformen, dat is wat Whello het liefst doet...Whello heeft een website gebouwd voor 50|50 Amsterdam, onderdeel van het Leger des Heils. Tijdens onze eerste afspraak was al snel duidelijk dat Whello een partij is die zijn zaakjes op orde heeft. De communicatie is snel, duidelijk en professioneel. Thanks voor de fijne samenwerking!

    Marijn - Leger des Heils

    Positief: Kwaliteit, Professionaliteit, Responsiviteit Geweldige en goed meedenkende marketing partij die voorziet in alle facetten van de online marketing. Absolute aanrader.

    Sander Kok - Vicky

    Positief: Professionaliteit, Responsiviteit Het was een absoluut genoegen om met het Whello-team te werken! Ze hebben de verschillende fasen doorlopen, van branding en conceptontwerp tot de lancering van een geweldige nieuwe website! Het was leuk om met zulke professionals te werken. De Whello's zijn stuk voor stuk professionals binnen hun eigen vakgebied, vriendelijk en flexibel en er wordt kwalitatief hoogstaand werk verricht binnen het afgesproken tijdsbestek.

    Daniel - Keesing Technologies

    Whello is een prettig bedrijf om mee samen te werken. Bij Arend Auto ben ik verantwoordelijk voor de marketing en besteed veel online marketing uit bij Whello. Serge en Nasser zijn vakbekwaam en recht door zee. Ze voeren niet alleen uit maar komen ook zelf met adviezen en ideeën om meer resultaat te halen uit onze online campagnes.

    Ruud Weekers - Arend Auto

    Het fijne van Whello t.o.v. veel andere partijen is dat ze met je meedenken en zelf met goede suggesties komen. Ze zijn persoonlijk en hebben alle verschillende expertises in huis zodat iedereen doet waar hij/zij goed in is. Houd deadlines goed in de gaten maar twijfel niet om met ze in zee te gaan, het resultaat is top!

    Robin - Antenna Groep

    Sinds wij samenwerken met Whello, hebben wij een enorme groei doorgemaakt. De medewerkers van Whello weten als geen ander marketingbureau hoe je 'de expat' moet benaderen. Ze werken persoonlijk, enthousiast en effectief. Ik beveel ze van harte aan!

    Koen Gijzel - Koentact

    Whello staat altijd open voor nieuwe inzichten en ze denken graag mee over hoe we samen tot het juiste resultaat kunnen komen.

    Rosa - OCEANDIVA Unique Event Locations

    Bedankt voor de fijne samenwerking Whello! Door het betrokken team zijn we nóg enthousiaster over onze dienst dan dat we al waren, dat wil wat zeggen!

    Hakima El Allaoui - Staxi Taxi

    Wij werken nu al zeker 2 jaar met Whello samen op het gebied van onze online marketing. De samenwerking is zo fijn omdat we snel kunnen schakelen met elkaar en er echt wordt meegedacht in het verbeteren van onze zichtbaarheid en het verhogen van het aantal leads. Experts die de juiste snaar weten te raken, keer op keer.

    Mirco Pruyser - BP College

    Experienced people who are able to deliver great quality. Very pleased to be working with whello.

    Maaike - Tandarts Jordaan

    Working together with Whello to achieve our digital and automation goals is a great thing - dedicated, knowledgable, professional and up-to-date to the digital best practices.

    Daniela Fantaziu - Top Employers Institute