De 3 H’s. Misschien heb je er al eens van gehoord. Ze staan voor Hero, Hub en Hygiene. Wat dat met marketing te maken heeft?
Nou, het 3H-model is een van de meest gebruikte modellen in contentmarketing. Het helpt je om autoriteit te laten zien, klanten aan te trekken en hen betrokken te houden. Zo vergroot je je merkbekendheid, potentiële klantenkring en omzet.
Wat houdt het 3H-model precies in en hoe pas je het toe? Bekijk onze uitleg en voorbeelden.

Wat is het 3H-model van Google?
Het 3H-model is ontwikkeld door de one and only Google. Het is een contentmodel dat organisaties helpt aan een slimme contentstrategie. Met dit model maak je het makkelijker voor jezelf om consistent zichtbaar te blijven, tot een effectieve contentplanning te komen én eens in de zoveel tijd viraal-waardige content te plaatsen.
Het idee is dat je 3 soorten content maakt:
- Hero-content: grote, indrukwekkende contentcampagnes waarmee je zorgt voor autoriteit, betrokkenheid en bewustzijn
- Hub-content: gewone aansprekende content die helpt om klanten geïnteresseerd en betrokken te houden
- Hygiene-content (ook wel ‘Help’-content): content waarmee je antwoord geeft op vragen van ideale klanten en consequent zichtbaar blijft
Het 3H-model helpt organisaties om hun contentstrategie vorm te geven. Ook is het een handig model om te checken of de content die je maakt wel voldoende bijdraagt aan je doelen. Als je voor een goede mix van Hero, Hub en Hygiene kiest, dan helpt dat bijvoorbeeld om beter zichtbaar te zijn in Google.
1. Hero-content
De naam verklapt het al: Hero-content is de held onder alle content die je maakt. Deze content is uitgebreider, meeslepender, indrukwekkender en waardevoller dan al het andere wat je hebt gemaakt. Vaak is het dan ook de content waar de meeste tijd, moeite en geld in gaat zitten. Je Hero-content moet staan als een huis. Hiermee ga je – als je het goed doet – de meeste klanten aantrekken.
Hero-content is bedoeld om je brand awareness flink op te krikken en je betrokkenheid te vergroten. Deze content kost wat (in tijd, geld en energie), maar kan je ook veel opleveren. Dit is de content waarmee je viral kunt gaan. Tenminste, als je er een goed marketingbureau op zet dat helpt om jouw campagne te laten slagen.
Voorbeeld: grootschalig (publicatiewaardig) onderzoek
Een goed voorbeeld van Hero-content is een grootschalig onderzoek dat je laat uitvoeren en waar je vervolgens over publiceert. Zo liet KPN in samenwerking met een onderzoeksbureau onderzoeken naar hoe veilig Nederlanders zich online voelen. Het persbericht en de infographic met onderzoeksresultaten zijn waardevolle informatie voor onder andere de media. Het doel van deze content is dan ook dat veel media het overnemen. Dat helpt om de naamsbekendheid en autoriteit van KPN te vergroten.

Bron: KPN.
Hoe maak je van je campagne Hero-content?
- Bepaal welke impact je wilt maken
- Stippel uit hoe je die impact wilt maken
- Bedenk een speciaal haakje om mensen aan te spreken
- Bedenk hoe je je content zichtbaar maakt bij je publiek
- Noteer welke investeringen je doet om dit alles te laten slagen
2. Hub-content
Deze content helpt om relevant en zichtbaar te blijven. Het is de content die je maakt voor je trouwe publiek, zodat zij regelmatig iets van je zien. Hub-content heeft vaak een herkenbaar format. Het belangrijkste doel ervan is om brand awareness te creëren en je publiek betrokken te maken.
Hub-content is dan ook vooral content die het delen waard is. Vaak met een creatieve insteek, soms ook een klein beetje op het randje. Hub-content verschilt van Hero-content in die zin dat het langer meegaat en minder tijd en geld kost om te maken.
Voorbeeld: vacatureteksten Werken bij de tabaksindustrie
Een goed voorbeeld hiervan zijn de vacatureteksten van ‘Werken bij de tabaksindustrie’. Dat is een campagne van het KWF, de Hartstichting en het Longfonds tegen misleidende vacatures bij tabaksbedrijven. De vacaturetitels geven de lezer een “Huh, wat is dit?”-gevoel. Als je daarna de teksten leest, snap je dat dit satirisch is bedoeld. De verrassende insteek stimuleert mensen ook om deze content met anderen te delen.

Hoe zorg je voor sterke hub-content?
- Zorg dat je exact weet waar je doelgroep naar op zoek is
- Voorzie in de behoeften van je doelgroep, op een andere manier dan je concurrenten
- Stimuleer je lezer om op een andere manier te kijken
- Kies het juiste kanaal.
- Blijf trouw aan je merkidentiteit (als jouw merk staat voor duurzaamheid, dan moet dat uit elke contentuiting blijken)
3. Hygiene-content
Het eerste type content in het 3H-model is Hygiene-content. De naam zegt het al: het is een hygiëne-kwestie dat je deze content op je site hebt staan. Oftewel: je bedrijf kan niet zonder. Dit is meestal geen content waarmee je opvalt tussen de rest, maar wel content die belangrijk is om zichtbaar te zijn en blijven.
Dit wordt ook wel ‘Help-content’ genoemd, omdat je met deze content je doelgroep op weg helpt. Het gaat dan bijvoorbeeld om artikelen die antwoord geven op veelgestelde vragen, instructievideo’s of stappenplannen.Veel merken vergeten dit type content of besteden er nauwelijks aandacht aan. Zonde! Hygiene-content is namelijk een goede eerste kennismaking met je publiek. Vaak is deze content SEO-proof en helpt het bij je organische vindbaarheid.
Voorbeeld: SEO-artikelen over boezemfibrilleren
Voor Stichting AFIP, die onderzoek doet naar boezemfibrilleren (de meest voorkomende hartritmestoornis) schreven wij diverse informatieve blogartikelen. Die artikelen zijn belangrijk om mensen die informatie zoeken over boezemfibrilleren op de site van de stichting te wijzen.
Hygiene-content helpt bij je vindbaarheid in Google (SEO dus). Ook is het waardevolle content om via social media en e-mailings onder de aandacht te brengen.

Wat maakt het 3H-model zo waardevol?
Binnen onze marketingcampagnes en contentopdrachten voor klanten maken we vaak gebruik van het 3H-model. Waarom? Omdat het helpt om tot een krachtige en effectieve contentstrategie te komen. Het 3H-model…
- …helpt je om te beslissen wat voor content je wel en niet maakt
- …zorgt voor efficiënt gebruik van het contentbudget, doordat je goed kijkt waar de impact zit.
- …helpt om consistent je merkboodschap naar voren te laten komen
- …maakt het mogelijk om constant zichtbaar te zijn zonder dat daar te veel tijd in gaat zitten
- …helpt om prioriteiten te stellen bij contentcreatie
Hoe pas je dit model goed toe?
Klinkt Hygiene, Hub en Hero als een strategie die jouw bedrijf verder kan helpen? Met deze stappen pas je het 3H-model goed toe:
- Bepaal wat je met je contentstrategie wilt bereiken
- Stel vast wie je doelgroep is en wat voor content je doelgroep zoekt
- Specificeer welke type content passen binnen de Hygiene, Hub en Hero
- Maak een contentkalender met een goede verhouding van Hygiene, Hub en Hero
- Maak van de Hero-content je prioriteit
- Bouw Hub-content om de Hero-content heen
- Blijf zichtbaar door regelmatig Hygiene-content te delen
- Meet de resultaten voortdurend en pas je strategie waar nodig aan
Wat voor een contentkalender? Een 3H-contentkalender!
Waarom zou je het wiel opnieuw uitvinden als je het al in de schuur hebt liggen?
Precies dat is het idee achter een 3H planning: het hergebruiken van je gemaakte content. Dat bespaart je tijd én zorgt ervoor dat je met de gemaakte content zo veel mogelijk mensen bereikt.
Van je gemaakte Hero-cotent, kan je makkelijk Hub-content maken. Neem een klantevent ook op en maak hier snippets van. Die post je op social media met een begeleidende blogpost. Dezelfde snippets kan je zelf als ads inzetten en zo bouw je ook je Hygiene-content uit.
Hoe ziet zo’n 3H planning eruit? Nou zo dus!

Meer lezen over repurposing content? Lees deze blogpost over het hergebruiken van je content in 9 stappen.
Samen werken aan jouw merk?
Ben jij nog niet content met je content? Levert je huidige content je niet op wat je zou willen? Of spring je er nog niet uit tussen de concurrentie?
Wij helpen verschillende merken om met het 3H-model succes te behalen. Van converterende content tot sterke social-advertenties en de beste branding. Samen met onze opdrachtgevers zorgen we ervoor dat hun mooie merk een magneet wordt voor de doelgroep.
Nieuwsgierig hoe we jou kunnen helpen? Plan een afspraak om een (digitale) koffie te drinken.