SEO, of Search Engine Optimization (‘zoekmachine optimalisatie’), is een verzamelnaam voor alle processen die de organische vindbaarheid van een webpagina in zoekmachines optimaliseren. Door effectief gebruik van SEO technieken is het mogelijk om niet alleen meer, maar ook de juiste bezoekers naar gewenste webpagina’s te trekken. Onderdelen van een SEO strategie zijn onder meer het linkbuilden en zoekwoordoptimalisatie. Veel bedrijven die online opereren zijn afhankelijk van SEO, omdat ze digitaal verkeer uit zoekwoordmachines willen genereren.
Wacht, wat is SEO?
Sorry als we iets te snel gingen; we proberen nu wat rustiger uit te leggen wat SEO is. De afkorting SEO staat voor Search Engine Optimization, of Zoekmachine optimalisatie in het Nederlands. Het betekent eigenlijk niets meer dan websites zo optimaliseren, dat ze hoger worden getoond bij zoekopdrachten in zoekmachines zoals bijvoorbeeld Google of Bing. Hieronder een filmpje voor verdere uitleg.
Oke, ik weet nu wat de betekenis van SEO is, maar hoe werkt SEO?
Om te vertellen hoe SEO werkt, moeten we je eigenlijk uitleggen hoe de technieken werken die zorgen voor een SEO geoptimaliseerde website. Het optimaliseren van je website bestaat uit verschillende handelingen die er samen voor zorgen dat de algemene SEO waarde van je website omhoog gaat. Deze handelingen bestaan onder meer uit:
- Het optimaliseren naar de belangrijkste zoekwoorden
- Het schrijven van duidelijke en relevante content
- Linkbuilding
- Het gebruiken van een overzichtelijke meta data
Hieronder leggen we de strategieën kort uit.
Optimaliseer voor belangrijke zoekwoorden
Wanneer gebruikers op zoek gaan in Google, vullen ze bepaalde zoekwoorden in. Het doel is dat je met jouw website gevonden wordt op die zoekwoorden. Wanneer iemand bijvoorbeeld zoekt naar ‘Bakkerij Amsterdam’, en je een bakkerij hebt in Amsterdam, dan wil je waarschijnlijk op die zoekopdracht met jouw website getoond worden. Dit gaat niet zomaar; je moet Google laten zien dat jouw webpagina relevant is bij deze zoekopdracht. Het doel van Google is immers om het de gebruiker zo makkelijk mogelijk te maken door de meest relevante informatie bieden.
Schrijf content voor jouw bezoekers
In eerste instantie wil je altijd je webpagina schrijven voor de lezer. Zorg daarom dat de content op de pagina relevant is om te lezen. Wanneer je bijvoorbeeld overal op je pagina zoekwoorden strooit in een poging tot het optimaliseren van jouw website, gaat dit ten koste van de content. Zoekmachines als Google zien in welke mate bezoekers jouw content waarderen, waarop ze hun rangschikking aanpassen. Zo houdt Google bij hoe lang bezoekers op jouw website zijn en met welke frequentie ze doorklikken naar pagina’s. Als je content echter niet goed is, zal je webpagina ook niet hoog komen te staan in de zoekresultaten.
Ga aan de slag met linkbuilden
Een van de belangrijkste SEO technieken is het linkbuilden. Omdat zoekmachines in principe alle websites gelijk willen behandelen, kunnen ze lastig zien welke websites belangrijker zijn dan andere. Het kijken naar links is één van de manieren waarop ze toch nog een indicatie kunnen maken welke pagina’s relevanter zijn dan andere. Als er bijvoorbeeld een Wikipedia artikel is over een populair onderwerp, en jouw website wordt vermeld als een belangrijke bron, dan waardeert Google jouw informatie weer iets hoger dan die van soortgelijke websites zonder vermelding op Wikipedia. Het generen en onderhouden van dit soort links is een essentieel onderdeel van SEO, genaamd linkbuilding.
Gebruik overzichtelijke meta data
De meta data is kort gezegd de gehele structuur van een website, minus de content. Denk aan het gebruik van de juiste opmaak van de volgende elementen:
- Pagina titels
- Meta beschrijvingen
- URL’s
- Breadcrumbs
- Interne links
Zoekmachines gebruiken namelijk robots, ook wel crawlers, bots of spiders genoemd, om jouw website te scannen en te begrijpen wat het onderwerp van jouw website is. Nette en geoptimaliseerde meta data zorgen ervoor dat de robots jouw website beter begrijpen. Een zoekmachine als Google zal jouw website daarom hoger in de zoekresultatenpagina tonen dan websites waarbij deze data niet is geoptimaliseerd.
De 5 meestgestelde SEO vragen
Om je doelgroep te bereiken en om leads te generen moet je zorgen dat je website goed zichtbaar is in de zoekmachines. Bijna 95% van de Nederlanders start namelijk zijn of haar zoektocht naar informatie, een product of een bedrijf in een zoekmachine. Dat maakt SEO een onmisbaar onderdeel van jouw online marketingstrategie.
Je kan niet zomaar blind aan SEO beginnen. Je zult eerst moeten ontdekken welke zoekwoorden men gebruikt om bedrijven te vinden zoals die van jou. Gelukkig zijn daar meerdere tools voor, zoals de Keyword Planner van Google en de tool AnswerThePublic.
Je zult weleens gehoord hebben dat sommige website worden gestraft door wijzigingen in Google’s algoritme zoals de beruchte Google Panda Updates. Het komt bijna altijd op neer dat Google websites met unieke relevante content beloont. En al het andere afstraft. Daarnaast kunnen sommige websites ook handmatig worden gestraft omdat ze niet voldoen aan Google’s richtlijnen.
Je zult weleens gehoord hebben dat sommige website worden gestraft door wijzigingen in Google’s algoritme zoals de beruchte Google Panda Updates. Het komt bijna altijd op neer dat Google websites met unieke relevante content beloont. En al het andere afstraft. Daarnaast kunnen sommige websites ook handmatig worden gestraft omdat ze niet voldoen aan Google’s richtlijnen.
Het eerlijke antwoord? Nobody really knows. Het beste antwoord dat we kunnen geven is Google’s Senior Webmaster Trends Analyst (John Mueller) citeren: ‘It could take up to a year for us to figure out where a new site should rank, and fluctuations are expected during this timeframe.’
Verder lezen over SEO?
- Hoe wij onze #1 in Google gehaald hebben
- Top 7 SEO fouten die webshops maken
- Hoe je met content hoge ogen gooit in Google
- De ultieme SEO website migratie checklist
- Local SEO: Een complete gids om lokaal gevonden te worden
- Waarom je voor SEO geen hashtags in de URL moet gebruiken
SEO consultancy nodig?
Onze SEO specialisten helpen talloze bedrijven met SEO advies. Bekijk hier al onze zoekmachine marketing diensten.