SEO, of Search Engine Optimization (‘zoekmachine optimalisatie’), is een verzamelnaam voor alle processen die de organische vindbaarheid van een webpagina in zoekmachines optimaliseren. Door effectief gebruik van SEO technieken is het mogelijk om niet alleen meer, maar ook de juiste bezoekers naar gewenste webpagina’s te trekken. Onderdelen van een SEO strategie zijn onder meer het linkbuilden en zoekwoordoptimalisatie. Veel bedrijven die online opereren zijn afhankelijk van SEO, omdat ze digitaal verkeer uit zoekwoordmachines willen genereren.

In dit artikel gaan we verder in op:

Wat is SEO of zoekmachine optimalisatie?

Sorry als we iets te snel gingen; we proberen nu wat rustiger uit te leggen wat SEO betekent. De afkorting SEO staat voor Search Engine Optimization, of Zoekmachine optimalisatie in het Nederlands. Het betekent eigenlijk niets meer dan websites zo optimaliseren, dat ze hoger worden getoond bij zoekopdrachten in zoekmachines zoals bijvoorbeeld Google of Bing. Hieronder een filmpje voor verdere uitleg.

Oke, ik weet nu wat de betekenis van SEO is, maar waarom is SEO belangrijk?

Zoekmachines als Google en Bing hebben miljoenen gebruikers per dag die op zoek zijn naar antwoorden op hun vragen of oplossingen voor hun problemen. Om meer verkeer naar jouw website te krijgen is het belangrijk dat jij met jouw website bovenaan in Google komt te staan. Door een hogere ranking krijg jij meer bezoekers naar jouw site en meer leads. Door middel van de juiste SEO activiteiten kan jij deze hogere posities in Google bemachtigen.

Hoe werkt SEO?

Hoe SEO precies werkt weet eigenlijk niemand. Er zijn heel veel ranking factoren die meewegen bij de ranking van jouw pagina’s in de zoekmachines. Aan een hoop van deze factoren kunnen wij zelf sleutelen om te kijken of dat de ranking van een pagina doet verbeteren. Deze factoren kunnen we in drie categorieën of pijlers indelen. Als SEO specialisten zijn wij ook altijd met deze drie pijlers bezig om een SEO geoptimaliseerde website te creëren.

1. Content

Content gaat over de informatie die op jouw website te vinden is. Mensen zijn op zoek naar antwoorden en informatie, deze is alleen te vinden door content te plaatsen. Onder content verstaan wij de textuele content op de site zoals blogs en dienstpagina’s, maar ook video’s, afbeeldingen en audio vallen bij SEO onder content. Deze content kan je uiteraard ook voor de zoekmachines optimaliseren. Voordat je dit doet is het goed om hier eerst uitgebreid onderzoek naar te doen zodat je zeker weet dat jouw content voor SEO de juiste zoekwoorden bevat.

2. Techniek

De techniek van een website is niet alleen voor de gebruiker belangrijk maar ook voor google. Onder techniek verstaan we alles wat achter de schermen gebeurd. Technische SEO is vaak ook minder zichtbaar voor een gebruiker of leek, maar zeker niet minder belangrijk. Onder technische SEO valt onder andere interne linking optimaliseren, page speed optimalisatie, implementeren van structured data en nog veel meer.

3. Linkbuilding

Een van de belangrijkste SEO technieken is het linkbuilden. Omdat zoekmachines in principe alle websites gelijk willen behandelen, kunnen ze lastig zien welke websites belangrijker zijn dan andere. Het kijken naar links is één van de manieren waarop ze toch nog een indicatie kunnen maken welke pagina’s relevanter zijn dan andere. Als er bijvoorbeeld een Wikipedia artikel is over een populair onderwerp, en jouw website wordt vermeld als een belangrijke bron, dan waardeert Google jouw informatie weer iets hoger dan die van soortgelijke websites zonder vermelding op Wikipedia. Het generen en onderhouden van dit soort links is een essentieel onderdeel van SEO, genaamd linkbuilding.

Wil jij weten hoe goed jouw website nu presteert? Doe een gratis SEO analyse.

SEO werkzaamheden

Zoals we al zeiden zijn er heel veel rankingsfactoren die bepalen hoe jouw website organisch presteert. Niet alle factoren hebben direct invloed op de ranking en niet alle onderdelen zijn goed aan te passen. Gelukkig is er wel een hoop waar we mee aan de slag kunnen om te testen wat jouw pagina’s beter doet ranken in de zoekmachines. Helaas is het niet zo simpel als één ding aanpassen en je bent er al.  Het is vaak een combinatie van handelingen die er samen voor zorgen dat de algemene SEO waarde van je website omhoog gaat. Deze handelingen bestaan onder meer uit:

  • Het optimaliseren naar de belangrijkste zoekwoorden
  • Het schrijven van duidelijke en relevante content
  • Het implementeren van interne links
  • Het gebruiken van een overzichtelijke meta data

Hieronder leggen we een aantal werkzaamheden kort uit.

Optimaliseer voor belangrijke zoekwoorden

Wanneer gebruikers op zoek gaan in Google, vullen ze bepaalde zoekwoorden in. Het doel is dat je met jouw website gevonden wordt op die zoekwoorden. Wanneer iemand bijvoorbeeld zoekt naar ‘Bakkerij Amsterdam’, en je een bakkerij hebt in Amsterdam, dan wil je waarschijnlijk op die zoekopdracht met jouw website getoond worden. Dit gaat niet zomaar; je moet Google laten zien dat jouw webpagina relevant is bij deze zoekopdracht. Het doel van Google is immers om het de gebruiker zo makkelijk mogelijk te maken door de meest relevante informatie bieden.

Schrijf content voor jouw bezoekers

In eerste instantie wil je altijd je webpagina schrijven voor de lezer. Zorg daarom dat de content op de pagina relevant is om te lezen. Wanneer je bijvoorbeeld overal op je pagina zoekwoorden strooit in een poging tot het optimaliseren van jouw website, gaat dit ten koste van de content. Zoekmachines als Google zien in welke mate bezoekers jouw content waarderen, waarop ze hun rangschikking aanpassen. Zo houdt Google bij hoe lang bezoekers op jouw website zijn en met welke frequentie ze doorklikken naar pagina’s. Als je content echter niet goed is, zal je webpagina ook niet hoog komen te staan in de zoekresultaten.

Ga aan de slag met interne linking

Voor Google en de gebruikers van jouw website is intere linking erg belangrijk. Door op een natuurlijke manier interne links te implementeren verbind je alle relevante pagina’s aan elkaar. Gebruikers van jouw website kunnen gemakkelijk door jouw website navigeren en Google kan jouw website door een goede flow ook beter crawlen en indexeren. Ook geef je een bepaalde linkwaarde of linkjuice door aan andere pagina’s wanneer je deze met elkaar verbindt. Hoe meer linkjuice een pagina ontvangt hoe belangrijker Google de pagina gaat vinden.

Gebruik overzichtelijke meta data

De meta data is kort gezegd de gehele structuur van een website, minus de content. Denk aan het gebruik van de juiste opmaak van de volgende elementen:

  • Pagina titels
  • Meta beschrijvingen
  • URL’s
  • Breadcrumbs
  • Interne links

Zoekmachines gebruiken namelijk robots, ook wel crawlers, bots of spiders genoemd, om jouw website te scannen en te begrijpen wat het onderwerp van jouw website is. Nette en geoptimaliseerde meta data zorgen ervoor dat de robots jouw website beter begrijpen. Een zoekmachine als Google zal jouw website daarom hoger in de zoekresultatenpagina tonen dan websites waarbij deze data niet is geoptimaliseerd.

Wat is SEO: SERP voorbeeld van Meta descriptions + meta titles

De 5 meestgestelde SEO vragen

Om je doelgroep te bereiken en om leads te generen moet je ervoor zorgen dat je website goed zichtbaar is in de zoekmachines. Bijna 95% van de Nederlanders start namelijk zijn of haar zoektocht naar informatie, een product of een bedrijf in een zoekmachine. Dat maakt SEO een onmisbaar onderdeel van jouw online marketingstrategie.

Je kan niet zomaar blind aan SEO beginnen. Je zult eerst moeten ontdekken welke zoekwoorden men gebruikt om bedrijven te vinden zoals die van jou. Gelukkig zijn daar meerdere tools voor, zoals de Keyword Planner van Google en de tool AnswerThePublic.

Heb je je nieuwe website of pagina al laten indexeren in Search Console? Dit is dé tool om bij Google aan te geven dat je bestaat. In dezelfde tool kun je ook direct zien of er problemen zijn met de indexatie van je website. Vervolgens kan het even duren voordat Google je website heeft geïndexeerd; wacht ten minste 2 weken na het indienen en check dan of je te vinden bent in Google.

Het eerlijke antwoord? Nobody really knows. We kunnen het beste hierop antwoord geven door Google’s Senior Webmaster Analyst te citeren: ‘It could take up to a year for us to figure out where a new site should rank, and fluctuations are expected during this timeframe’ aldus John Mueller.

Je zult weleens gehoord hebben dat sommige website worden gestraft door wijzigingen in Google’s algoritme zoals de beruchte Google Panda Updates. Het komt bijna altijd op neer dat websites met unieke relevante content worden beloont. En al het andere wordt afgestraft. Daarnaast kunnen sommige websites ook handmatig worden gestraft omdat ze niet voldoen aan Google’s richtlijnen.

Kun jij wel wat hulp gebruiken bij de
marketing van jouw bedrijf?

Bel ons, of gebruik het onderstaande formulier om ons een mailtje te sturen. We nemen direct contact met je op om te zien hoe we je kunnen helpen!


    Meer leadsMeer webshop salesMeer merkbekendheidMeer inzicht in dataNieuwe brandingNieuwe website

    In de ochtendBegin van de middagEind van de middag

    Bekijk onze laatste case

    +75% meer verkoop voor Museumtijdschrift

    , , , ,

    Moderne websitekunst voor Museumtijdschrift Fanatieke museumbezoekers verslinden de Museumtijdschrift. Het is een onmisbaar blad voor alle museumliefhebbers die geen tentoonstelling willen missen. Of het nu gaat om kunst, erfgoed of design. Het blad zelf is informatief, actueel…

    Meer details

    +180% meer traffic voor goede doel AFIP

    , , ,

    AFIP gaat ‘hart’ Een kloppende website met een maatschappelijk doel Stichting AFIP heeft hart voor het hart. Het platform is in 2016 opgericht door Prof. Dr. Bianca Brundel (VUmc, Amsterdam) en Prof. Dr. Natasja de Groot (EMC,…

    Meer details

    Internationale expansie voor CowManager

    , , ,

    “Think global, act local” strategie voor een SaaS scale-up Met de software en sensoren van CowManager kunnen melkveehouders hun koeien 24/7 monitoren. Dankzij realtime informatie over vruchtbaarheid, gezondheid, voeding en locatie weet een boer precies welke koe…

    Meer details

    +600% ROAS voor Daily Style’s webshop

    , ,

    Tijd voor een feestje Succes met Google Shopping Ads Daily Style is een webshop met feestartikelen, maar ze hadden zelf weinig reden om slingers op te hangen. In de zomer waren ze namelijk overgestapt van Magento 1…

    Meer details

    B2B leadgeneratie website voor Keesing

    , , , ,

    Een nieuw jasje voor een 110+ jaar oud bedrijf Het verhaal van Keesing Technologies, ‘s werelds oudste leverancier van ID-verificatieoplossingen, begint meer dan een eeuw geleden in 1911, toen Isaäc Keesing een uitgeverij oprichtte in Amsterdam. Al…

    Meer details

    Nieuwe merkidentiteit voor Unite-X

    , , , , ,

    Top-notch safety software van Unite-X in de markt zetten Merkstrategie en nieuwe website Unite-X helpt bedrijven in de chemische industrie bij het optimaliseren van processen. Met je Operational Safety Excellence (OSE) op orde haal je het maximale…

    Meer details

    Omzet verdriedubbeld voor NaVijfen

    , , , , ,

    Branding en positionering van Cateraar naar borrelpakketten Bij de start van dit project kwamen we al snel achter een gemeenschappelijke passie tussen Whello en NaVijfen: een passie voor borrelen. Helaas kwam daar de pandemie om de hoek…

    Meer details

    +28% organische bezoekers voor Maandag

    Shinen in de zoekmachines Maandag detacheert professionals in de publieke sector: het onderwijs, de zorg, de overheid en in bedrijfsvoering. Op de website kwamen veel bezoekers binnen via branded verkeer. Dit zijn bezoekers die via Google gericht…

    Meer details

    UX geoptimaliseerde webshop voor HIP ORGNL

    , , , ,

    Resultaat om in te lijsten UX optimalisatie voor HIP ORGNL Wie een originele plaat aan z´n muur wil, gaat naar HIP ORGNL. Dit merk van Nederlandse bodem maakt unieke wanddecoraties, wandcirkels en woonaccessoires die zorgen voor een…

    Meer details

    B2B én B2C website voor Pride Mobility

    , , , , ,

    Een nieuwe website voor 2 verschillende doelgroepen Pride Mobility helpt mensen met een mobiliteitsproblemen een zo actief mogelijk leven te leiden. Dat doen ze door persoonlijke oplossingen te ontwerpen en ontwikkelen. Functionaliteit, duurzaamheid en een praktisch ontwerp…

    Meer details

    Onze klanten beoordelen Whello met een:

    4.8 / 5

    Mooie merken aan het woord

    Positief: Professionaliteit, Responsiviteit Het was een absoluut genoegen om met het Whello-team te werken! Ze hebben de verschillende fasen doorlopen, van branding en conceptontwerp tot de lancering van een geweldige nieuwe website! Het was leuk om met zulke professionals te werken. De Whello's zijn stuk voor stuk professionals binnen hun eigen vakgebied, vriendelijk en flexibel en er wordt kwalitatief hoogstaand werk verricht binnen het afgesproken tijdsbestek.

    Daniel - Keesing Technologies

    Whello is een prettig bedrijf om mee samen te werken. Bij Arend Auto ben ik verantwoordelijk voor de marketing en besteed veel online marketing uit bij Whello. Serge en Nasser zijn vakbekwaam en recht door zee. Ze voeren niet alleen uit maar komen ook zelf met adviezen en ideeën om meer resultaat te halen uit onze online campagnes.

    Ruud Weekers - Arend Auto

    Het fijne van Whello t.o.v. veel andere partijen is dat ze met je meedenken en zelf met goede suggesties komen. Ze zijn persoonlijk en hebben alle verschillende expertises in huis zodat iedereen doet waar hij/zij goed in is. Houd deadlines goed in de gaten maar twijfel niet om met ze in zee te gaan, het resultaat is top!

    Robin - Antenna Groep

    Sinds wij samenwerken met Whello, hebben wij een enorme groei doorgemaakt. De medewerkers van Whello weten als geen ander marketingbureau hoe je 'de expat' moet benaderen. Ze werken persoonlijk, enthousiast en effectief. Ik beveel ze van harte aan!

    Koen Gijzel - Koentact

    Whello staat altijd open voor nieuwe inzichten en ze denken graag mee over hoe we samen tot het juiste resultaat kunnen komen.

    Rosa - OCEANDIVA Unique Event Locations

    Positief: Kwaliteit, Professionaliteit, Responsiviteit Geweldige en goed meedenkende marketing partij die voorziet in alle facetten van de online marketing. Absolute aanrader.

    Sander Kok - Vicky

    Bedankt voor de fijne samenwerking Whello! Door het betrokken team zijn we nóg enthousiaster over onze dienst dan dat we al waren, dat wil wat zeggen!

    Hakima El Allaoui - Staxi Taxi

    Wij werken nu al zeker 2 jaar met Whello samen op het gebied van onze online marketing. De samenwerking is zo fijn omdat we snel kunnen schakelen met elkaar en er echt wordt meegedacht in het verbeteren van onze zichtbaarheid en het verhogen van het aantal leads. Experts die de juiste snaar weten te raken, keer op keer.

    Mirco Pruyser - BP College

    Experienced people who are able to deliver great quality. Very pleased to be working with whello.

    Maaike - Tandarts Jordaan

    Working together with Whello to achieve our digital and automation goals is a great thing - dedicated, knowledgable, professional and up-to-date to the digital best practices.

    Daniela Fantaziu - Top Employers Institute