Contentmarketing blijft winnen aan populariteit onder B2C en B2B bedrijven. Maar liefst 93% van de B2B bedrijven en 86% van de B2C bedrijven ziet contentmarketing als de succesfactor achter hun marketingstrategie. Daarnaast is het de beste methode om te werken aan je vindbaarheid in Google.

Zo vond ook een Nederlandse reisgigant, waarvan we de opdracht kregen om hun rankings in Google te verbeteren. Met een uitgekiende contentstrategie zijn we deze uitdaging aangegaan. Onze SEO specialist Wesley deelt zijn laatste keukengeheimen met jou.

Stap 1. Thematiseer je content

Onderzoek eerst over welke thema’s je content gaat creëren. Hoe ga je de blog indelen en welk type ‘hygiëne content’ ga je maken. Hygiëne content (ook wel help-content genoemd) is de content die inspeelt op de zoekvraag van je doelgroep. Simpel gezegd is hygiëne content dus het antwoord op de vragen van je consumenten.

Thema’s voor onze opdrachtgever

  • Bestemmingen: artikelen met inspiratie en dingen om te doen in de specifieke vakantiebestemmingen van de opdrachtgever
  • Over het bedrijf: een kijkje achter de schermen en nieuws over de opdrachtgever
  • Tips en inspiratie: laat je inspireren voor als je nog geen idee hebt waar je naartoe wilt reizen

Concrete content voorbeelden

  • Voorbereidingen treffen op de reis
  • Reisroutes, bijvoorbeeld voor de autovakantie
  • Reisgadgets, hebbedingen, boeken
  • Artikelen over vliegen / aircraft
  • Evenementen en feestdagen
  • Reisverhalen / verslagen

Stap 2. Doe een zoekwoordenonderzoek

Nadat je de thema’s hebt bepaald is het tijd om te ontdekken welke zoekwoorden daarbij horen. Welke zoekwoorden worden veel gebruikt in Google? En hoe scoor jij momenteel op dit soort zoekwoorden? Voor onze opdrachtgever betekende dit de zoekmarkt op het gebied van reizen in kaart brengen.

  • Eigen website: analyseer de huidige pagina’s, het huidige organische verkeer en ook de huidige rankings
  • Concurrentieonderzoek: analyseer de rankings van de meest relevante concurrenten
  • Nieuwe zoekwoorden ontdekken: bekijk met welke zoektermen je kunt uitbreiden, naast de eigen website-analyse en het concurrentieonderzoek
  • Keyword gap analyse maken: waar rankt je website wel en niet?

Stap 3. Onderverdeel je zoekwoorden

Je hoeft niet voor elk zoekwoord nieuwe content te creëren. Het kan voorkomen dat je al prima bestaande content hebt liggen, dat met een beetje poets en plakwerk klaar is om te scoren in Google.

  • De zoektermen waarop al wel gerankt wordt: het doel is deze zoekwoorden nog hoger te krijgen. De betreffende landingspagina’s zetten je daarom in een planning voor verdere blog optimalisatie.
  • De zoektermen waarop nog niet wordt gerankt: Voor dit soort zoekwoorden moeten nieuwe pagina’s gecreëerd worden. Zet deze daarom in een contentcreatieplanning.

Stap 4. Optimaliseer content

Ok, maar hoe maak je van een ‘mwa’ content een ‘wow’ stukje content dat het goed doet in Google?

  • Breid de content uit en creëer een nog beter artikel dan de concurrentie (de skyscraper techniek). Voeg context toe zoals:
    – Hoe kom ik er + reistijd (auto, trein, vliegtuig)
    – Welke skigebieden
    – Hoeveel een skipas kost
  • Afbeeldingen en infographics hebben een bewezen toegevoegde waarde voor je vindbaarheid. Hierdoor kan je ook ranken binnen Google Images.
  • Analyseer of de juiste zoekwoorden worden gebruikt op de pagina. Voeg relevante zoekwoordvariaties toe waar nodig.
  • Schone en duidelijke URL opmaak: bevat het de zoektermen en wordt het getagd onder de juiste categorie?
  • Is het interne linkprofiel op orde: linkje in de tekst, afsluiten met gerelateerde blogs, en een duidelijke breadcrumbstructuur.
  • Optimaliseer meta tags: page title, meta description en alt tags.
  • Optimaliseer header titles: maak aantrekkelijke titels met relevante zoekwoorden van de H1 en H2’s op de pagina.

Stap 5. Maak aanvullende hero content

Hero content is ‘stand out’ content van meer dan 1000 woorden. Inspirerende content waarmee je jouw autoriteit toont. Waar kun je aan denken?

  • Onderzoek delen, bijvoorbeeld ‘in deze skigebieden valt statistisch jaarlijks standaard de meeste sneeuw’.
  • Korte video’s met de 5 meest populaire skigebieden van dit jaar.
  • User generated content: reisverhalen of reisverslagen. Dit is content om de bezoeker mee te nemen in een reisverslag.

Voor hero content kan je ook denken aan: guestblogs (PR), influencers of een tool voor het kiezen van de perfecte reisbestemming.

Afsluitende tip

Om het meeste te halen uit je contentinspanningen, plaats je de content niet alleen op je website, maar verspreid je de content ook via andere kanalen.

  • Deel het op social media
  • Verstuur nieuwsbrieven
  • Publiceer het op andere websites via een gastblog

Over Whello
Met meer dan 35 digitale specialisten helpen we grote en kleine merken met groeien. Whello is erkend in de Emerce100 en heeft de titel ‘snelstgroeiende marketing bureau’ in de FD Gazellen Awards.

Samenwerken met content marketing specialist Whello? Wij weten uit ervaring dat je alleen succes boekt als je co-creëert met ons. Wij denken daarom mee over je content strategie. Andersom vragen we je doorlopend een bijdrage te leveren aan de marketingacties. Wie anders begrijpt de nuances van je doelgroep beter dan jij?

Profiteer ook van onze expertise en vraag snel een gesprek aan.

Kun jij wel wat hulp gebruiken bij de
marketing van jouw bedrijf?

Bel ons, of gebruik het onderstaande formulier om ons een mailtje te sturen.


    Meer leadsMeer webshop salesMeer merkbekendheidSterke contentNieuwe brandingNieuwe website


    In de ochtendBegin van de middagEind van de middag

    whello contact serge de sousa whello contact serge de sousa
    Serge de Sousa

    Bekijk onze laatste case

    Employer branding strategie voor Visma | Youserve

    , ,

    Hoe kom je aan een constante stroom van nieuwe collega’s? Visma | YouServe schakelde ons in. Met een team van specialisten, creëerden we de fundering voor een volledig employer brand.

    Meer details

    Campagne ‘Zorg goed voor elkaar’ voor het BovenIJ

    , , ,

    Hoe kun je als kleinschalig en persoonlijk ziekenhuis je 35-jarig bestaan vieren? Door je verhaal te vertellen via je eigen patiënten en medewerkers. Het werd uiteindelijk een krachtige lokale campagne.

    Meer details

    Awareness campagne voor Jumbo Hockey

    , , ,

    Jumbo is natuurlijk bekend van hun supermarkten. Daarnaast was de Jumbo Golf tak ook flink gegroeid. Tijd om Jumbo Hockey net zo groot te maken. Dat deden we met brand awareness campagnes.

    Meer details
    Fastned Campagne Whello Marketing Amsterdam

    €11 miljoen funding voor Fastned

    , , ,

    Fastned is Europa’s grootste snellaadbedrijf. Om deze duurzame snellaadstations te kunnen bouwen, geeft Fastned obligaties uit. De taak aan Whello om potentiële investeerders te bereiken met campagnes.

    Meer details

    Jongeren werven voor L1NDA

    , , ,

    Jongeren werven voor een horecaplatform? Dat deden we door in te spelen op de belangrijkste drijfveren; vrijheid, zelfstandigheid, gezelligheid en een goed salaris. Een combinatie van video, banners en social campagnes.

    Meer details

    +28% organische bezoekers voor Maandag

    , ,

    Shinen in de zoekmachines voor detacheringsbureau Maandag. Dit mooie merk detacheert professionals in het onderwijs, de zorg en bij de overheid. In 12 maanden steeg het aantal organische bezoekers met 28%.

    Meer details

    Prijswinnend webdesign voor WomenWin

    , , ,

    In 2006 begonnen als visionair project van twee vrouwen die het opviel dat er zo weinig aandacht was voor sport voor meisjes. Fast forward naar 2022: Door Women Win kunnen miljoenen meisjes wereldwijd veilig sporten.

    Meer details

    Van merkverhaal naar campagnes voor Muné

    , , , , ,

    Wat als je iedere week opnieuw tijd en frustraties kunt besparen dankzij één slim luxeproduct? Muné brengt vernieuwing op de markt met een dekbedovertrek met rits.

    Meer details
    Copernicos contentstrategie marketing whello amsterdam

    B2B contentstrategie voor Copernicos

    , ,

    Copernicos helpt organisaties de toekomst te verkennen, zodat ze betere besluiten kunnen nemen. Zo’n bedrijf met glazen bol wil natuurlijk ook goed voorspellen welke kan ze op willen met hun content.

    Meer details

    B2B én B2C website voor Pride Mobility

    , , , , ,

    Pride Mobility helpt mensen met een mobiliteitsproblemen een zo actief mogelijk leven te leiden. De nieuwe website moest dan ook goed vindbaar en toegankelijk zijn voor deze verschillende gebruikers.

    Meer details

    B2B leadgeneratie website voor Keesing

    , , , ,

    Het verhaal van Keesing Technologies is ‘s werelds oudste leverancier van ID-verificatieoplossingen. Aan Whello de opdracht om een nieuwe website te bouwen voor dit mooie merk.

    Meer details

    Onze klanten beoordelen Whello met een:

    4.8 / 5

    Mooie merken aan het woord

    Wij hebben een hele fijne samenwerking met Whello. De lijntjes zijn kort, waardoor je soepel en snel kan handelen. En niet geheel onbelangrijk, de resultaten zijn ook goed 😉

    Kitty - Scienta

    Overperformen, dat is wat Whello het liefst doet...Whello heeft een website gebouwd voor 50|50 Amsterdam, onderdeel van het Leger des Heils. Tijdens onze eerste afspraak was al snel duidelijk dat Whello een partij is die zijn zaakjes op orde heeft. De communicatie is snel, duidelijk en professioneel. Thanks voor de fijne samenwerking!

    Marijn - Leger des Heils

    Positief: Kwaliteit, Professionaliteit, Responsiviteit Geweldige en goed meedenkende marketing partij die voorziet in alle facetten van de online marketing. Absolute aanrader.

    Sander Kok - Vicky

    Positief: Professionaliteit, Responsiviteit Het was een absoluut genoegen om met het Whello-team te werken! Ze hebben de verschillende fasen doorlopen, van branding en conceptontwerp tot de lancering van een geweldige nieuwe website! Het was leuk om met zulke professionals te werken. De Whello's zijn stuk voor stuk professionals binnen hun eigen vakgebied, vriendelijk en flexibel en er wordt kwalitatief hoogstaand werk verricht binnen het afgesproken tijdsbestek.

    Daniel - Keesing Technologies

    Whello is een prettig bedrijf om mee samen te werken. Bij Arend Auto ben ik verantwoordelijk voor de marketing en besteed veel online marketing uit bij Whello. Serge en Nasser zijn vakbekwaam en recht door zee. Ze voeren niet alleen uit maar komen ook zelf met adviezen en ideeën om meer resultaat te halen uit onze online campagnes.

    Ruud Weekers - Arend Auto

    Het fijne van Whello t.o.v. veel andere partijen is dat ze met je meedenken en zelf met goede suggesties komen. Ze zijn persoonlijk en hebben alle verschillende expertises in huis zodat iedereen doet waar hij/zij goed in is. Houd deadlines goed in de gaten maar twijfel niet om met ze in zee te gaan, het resultaat is top!

    Robin - Antenna Groep

    Sinds wij samenwerken met Whello, hebben wij een enorme groei doorgemaakt. De medewerkers van Whello weten als geen ander marketingbureau hoe je 'de expat' moet benaderen. Ze werken persoonlijk, enthousiast en effectief. Ik beveel ze van harte aan!

    Koen Gijzel - Koentact

    Whello staat altijd open voor nieuwe inzichten en ze denken graag mee over hoe we samen tot het juiste resultaat kunnen komen.

    Rosa - OCEANDIVA Unique Event Locations

    Bedankt voor de fijne samenwerking Whello! Door het betrokken team zijn we nóg enthousiaster over onze dienst dan dat we al waren, dat wil wat zeggen!

    Hakima El Allaoui - Staxi Taxi

    Wij werken nu al zeker 2 jaar met Whello samen op het gebied van onze online marketing. De samenwerking is zo fijn omdat we snel kunnen schakelen met elkaar en er echt wordt meegedacht in het verbeteren van onze zichtbaarheid en het verhogen van het aantal leads. Experts die de juiste snaar weten te raken, keer op keer.

    Mirco Pruyser - BP College

    Experienced people who are able to deliver great quality. Very pleased to be working with whello.

    Maaike - Tandarts Jordaan

    Working together with Whello to achieve our digital and automation goals is a great thing - dedicated, knowledgable, professional and up-to-date to the digital best practices.

    Daniela Fantaziu - Top Employers Institute