Contentmarketing blijft winnen aan populariteit onder B2C en B2B bedrijven. Maar liefst 93% van de B2B bedrijven en 86% van de B2C bedrijven ziet contentmarketing als de succesfactor achter hun marketingstrategie. Daarnaast is het de beste methode om te werken aan je vindbaarheid in Google.
Zo vond ook een Nederlandse reisgigant, waarvan we de opdracht kregen om hun rankings in Google te verbeteren. Met een uitgekiende contentstrategie zijn we deze uitdaging aangegaan. Onze SEO specialist Wesley deelt zijn laatste keukengeheimen met jou.
Stap 1. Thematiseer je content
Onderzoek eerst over welke thema’s je content gaat creëren. Hoe ga je de blog indelen en welk type ‘hygiëne content’ ga je maken. Hygiëne content (ook wel help-content genoemd) is de content die inspeelt op de zoekvraag van je doelgroep. Simpel gezegd is hygiëne content dus het antwoord op de vragen van je consumenten.
Thema’s voor onze opdrachtgever
- Bestemmingen: artikelen met inspiratie en dingen om te doen in de specifieke vakantiebestemmingen van de opdrachtgever
- Over het bedrijf: een kijkje achter de schermen en nieuws over de opdrachtgever
- Tips en inspiratie: laat je inspireren voor als je nog geen idee hebt waar je naartoe wilt reizen
Concrete content voorbeelden
- Voorbereidingen treffen op de reis
- Reisroutes, bijvoorbeeld voor de autovakantie
- Reisgadgets, hebbedingen, boeken
- Artikelen over vliegen / aircraft
- Evenementen en feestdagen
- Reisverhalen / verslagen
Stap 2. Doe een zoekwoordenonderzoek
Nadat je de thema’s hebt bepaald is het tijd om te ontdekken welke zoekwoorden daarbij horen. Welke zoekwoorden worden veel gebruikt in Google? En hoe scoor jij momenteel op dit soort zoekwoorden? Voor onze opdrachtgever betekende dit de zoekmarkt op het gebied van reizen in kaart brengen.
- Eigen website: analyseer de huidige pagina’s, het huidige organische verkeer en ook de huidige rankings
- Concurrentieonderzoek: analyseer de rankings van de meest relevante concurrenten
- Nieuwe zoekwoorden ontdekken: bekijk met welke zoektermen je kunt uitbreiden, naast de eigen website-analyse en het concurrentieonderzoek
- Keyword gap analyse maken: waar rankt je website wel en niet?
Stap 3. Onderverdeel je zoekwoorden
Je hoeft niet voor elk zoekwoord nieuwe content te creëren. Het kan voorkomen dat je al prima bestaande content hebt liggen, dat met een beetje poets en plakwerk klaar is om te scoren in Google.
- De zoektermen waarop al wel gerankt wordt: het doel is deze zoekwoorden nog hoger te krijgen. De betreffende landingspagina’s zetten je daarom in een planning voor verdere blog optimalisatie.
- De zoektermen waarop nog niet wordt gerankt: Voor dit soort zoekwoorden moeten nieuwe pagina’s gecreëerd worden. Zet deze daarom in een contentcreatieplanning.
Stap 4. Optimaliseer content
Ok, maar hoe maak je van een ‘mwa’ content een ‘wow’ stukje content dat het goed doet in Google?
- Breid de content uit en creëer een nog beter artikel dan de concurrentie (de skyscraper techniek). Voeg context toe zoals:
– Hoe kom ik er + reistijd (auto, trein, vliegtuig)
– Welke skigebieden
– Hoeveel een skipas kost - Afbeeldingen en infographics hebben een bewezen toegevoegde waarde voor je vindbaarheid. Hierdoor kan je ook ranken binnen Google Images.
- Analyseer of de juiste zoekwoorden worden gebruikt op de pagina. Voeg relevante zoekwoordvariaties toe waar nodig.
- Schone en duidelijke URL opmaak: bevat het de zoektermen en wordt het getagd onder de juiste categorie?
- Is het interne linkprofiel op orde: linkje in de tekst, afsluiten met gerelateerde blogs, en een duidelijke breadcrumbstructuur.
- Optimaliseer meta tags: page title, meta description en alt tags.
- Optimaliseer header titles: maak aantrekkelijke titels met relevante zoekwoorden van de H1 en H2’s op de pagina.
Stap 5. Maak aanvullende hero content
Hero content is ‘stand out’ content van meer dan 1000 woorden. Inspirerende content waarmee je jouw autoriteit toont. Waar kun je aan denken?
- Onderzoek delen, bijvoorbeeld ‘in deze skigebieden valt statistisch jaarlijks standaard de meeste sneeuw’.
- Korte video’s met de 5 meest populaire skigebieden van dit jaar.
- User generated content: reisverhalen of reisverslagen. Dit is content om de bezoeker mee te nemen in een reisverslag.
Voor hero content kan je ook denken aan: guestblogs (PR), influencers of een tool voor het kiezen van de perfecte reisbestemming.
Afsluitende tip
Om het meeste te halen uit je contentinspanningen, plaats je de content niet alleen op je website, maar verspreid je de content ook via andere kanalen.
- Deel het op social media
- Verstuur nieuwsbrieven
- Publiceer het op andere websites via een gastblog
Over Whello
Met meer dan 35 digitale specialisten helpen we grote en kleine merken met groeien. Whello is erkend in de Emerce100 en heeft de titel ‘snelstgroeiende marketing bureau’ in de FD Gazellen Awards.
Samenwerken met content marketing specialist Whello? Wij weten uit ervaring dat je alleen succes boekt als je co-creëert met ons. Wij denken daarom mee over je content strategie. Andersom vragen we je doorlopend een bijdrage te leveren aan de marketingacties. Wie anders begrijpt de nuances van je doelgroep beter dan jij?
Profiteer ook van onze expertise en vraag snel een gesprek aan.