Waarom zou je het wiel opnieuw uitvinden als je het al in de schuur hebt liggen?
Dat is het idee achter repurposing content. Oftewel: content hergebruiken. Je hoeft niet voor elke social-media-post, blogartikel of video een nieuw content idee te bedenken. Het is veel efficiënter om content die je maakt voor één platform op meerdere plekken te hergebruiken. Dat bespaart je tijd en helpt ook nog om meer mensen te bereiken met dezelfde content.
Gary V: Met zijn whitepaper een van de grondleggers van het ‘hergebruiken van je content’ principe.
Wat is repurposing content?
Repurposing content betekent eerder gemaakte content hergebruiken in een andere vorm (en vaak op een ander kanaal). Dat is een handige manier om in minder tijd toch content van hoge kwaliteit te bieden. Want laten we eerlijk zijn: je hebt het er als marketeer maar druk mee met alle verschillende marketingkanalen die je moet onderhouden. Dan is het fijn als je slim gebruik kunt maken van de content die al op de plank ligt.
Zo organiseerden wij laatst een webinar over SaaS-marketing. Het is zonde om na het webinar niets meer met de gedeelde informatie te doen. Daarom zijn we de content nu aan het hergebruiken. We plaatsen bijvoorbeeld korte fragmenten van het webinar op TikTok als video’s, verwerken de informatie uit het webinar in blogartikelen en schrijven er LinkedIn-posts over. Dat zijn een heleboel vliegen in één klap!
Content repurposing voorbeeld: Webinar hergebruiken als podcast op Spotify
Waarom is content repurposing handig?
Het belangrijkste: je bespaart jezelf er veel tijd mee. In plaats van steeds met nieuwe ideeën te moeten komen, maak je gebruik van de info en goede content die er al ligt.
Ook dit zijn goede redenen om content te recyclen:
- Het geeft je website mogelijk een SEO-boost. Als je meerdere typen content plaatst over hetzelfde onderwerp, kan Google je gaan zien als een autoriteit op dat gebied. Dat helpt om hogerop in Google te komen.
- Je kunt in minder tijd veel meer content creëren. Daardoor ben je beter zichtbaar bij je publiek.
- Je kunt verschillende doelgroepen aanspreken met dezelfde informatie.
Zo maken wij met contentrecycling de inhoud van ons webinar toegankelijk voor zowel TikTok-gebruikers als voor ons publiek op LinkedIn.
Hoe kun je content recyclen?
Repurposing content of content recyclen begint met onderzoeken welke content het eerder goed heeft gedaan en blijkbaar mensen aanspreekt. Die content leent zich het beste voor een recycle-sessie. Denk vervolgens na voor welke platformen je nog meer iets met deze content kunt doen en welke vorm daarbij past.
Dit zijn 9 ideeën om bestaande content te recyclen.
1. Maak een blogartikel van je podcast of video
Heb je een YouTube-video geplaatst of een podcast gedeeld waarin je een specifiek onderwerp bespreekt? Maak er ook een blogartikel van. De informatie ligt er al. Je hoeft het alleen nog uit te werken tot een leesbaar verhaal. Dat gaat een stuk sneller dan from scratch een artikel schrijven.
2. Maak een infographic
Deel je in een video, blogartikel, webinar of ergens anders veel statistieken en cijfers? Maak er een infographic van. Visuele informatie werkt vaak beter dan lange lijsten met getallen. Dus zet de grafisch vormgever aan het werk om van de belangrijkste informatie een aantrekkelijke infographic te maken.
De infographic kun je delen in het blogartikel, maar ook los plaatsen op social media. Je kunt er zelfs een downloadable van maken, die lezers kunnen printen om er regelmatig bij te pakken.
3. Deel je kennis in een e-book
Een e-book is een handige manier om extra waarde te bieden aan je lezers én om e-mailadressen te verzamelen (handig voor marketing automation!). Heb je bijvoorbeeld blogartikelen geschreven over vijf gerelateerde onderwerpen? Bundel de informatie uit het blogartikel tot een informatief e-book dat mensen kunnen downloaden. Zo heb je meteen een gratis weggever.
4. Maak podcasts van blogartikelen
Zoals je blogartikelen kunt schrijven over podcasts, zo werkt het andersom ook goed. Sommige mensen lezen liever dan dat ze luisteren. Of ze vinden het fijn om de beluisterde content terug te lezen. Dan is het ideaal om van een blogartikel een podcast te maken. Gebruik bijvoorbeeld het blogartikel als podcastscript. Of maak het jezelf nog makkelijker door iemand het blogartikel te laten voorlezen.
5. Haal quotes uit long copy
Lange teksten, zoals blogartikelen, zijn een perfecte bron van snackable content. Oftewel: hapklare stukjes content om bijvoorbeeld op social media te delen.
Quotes zijn daar een perfect voorbeeld van. Selecteer bijvoorbeeld drie prikkelende quotes uit een blogartikel, interview of video en maak die visueel leuk op. Die quotes kun je vervolgens gebruiken voor een social-media-post, maar ook onder meer als oneliners in een e-mail.
6. Gebruik korte fragmenten uit video’s op social media
Heb je videocontent opgenomen? Dan kun je daar op social media óók gebruik van maken. Zo kun je fragmenten van 10-30 seconden uit een YouTube-video knippen en die delen op social media. Gebruik ze als teasers om de hele video te bekijken of knip een interessant stukje uit waarin iemand een goede tip of een verrassend inzicht deelt. Zo heb je al snel een waardevolle social-media-post staan.
7. Hergebruik user-generated content
User-generated content is content die jouw gebruikers of klanten hebben gemaakt over je product of dienst. Denk daarbij aan reviews, maar ook aan social-media-posts waarin mensen over je product vertellen of een product uit jouw assortiment laten zien.
Een voordeel van user-generated content is dat het betrouwbaar overkomt, omdat anderen dan jijzelf over je product vertellen. Waardevol dus om door te plaatsen! Zo voelen mensen zich meer betrokken bij je merk én het is voor jou een efficiënte manier om je social-media-accounts te vullen.
8. Deel individuele tips uit een blogartikel op LinkedIn
Heb je een blogartikel geschreven met tips die ook waardevol zijn voor volgers op LinkedIn of Instagram? Je kunt prima elke tip uit het artikel afzonderlijk delen op social media. Houd daarbij in gedachten dat mensen vaak na een week alweer vergeten zijn waar je laatst over hebt geschreven. Juist handig dus om belangrijke brokjes informatie nog eens afzonderlijk in de spotlights te zetten!
9. Deel geüpdatete content opnieuw
Heb je een blogartikel geüpdatet of aangevuld? Deel het artikel dan zeker opnieuw op social media. Het is handig om een blogartikel niet zomaar opnieuw op je site te plaatsen. Dan verlies je de opgebouwde SEO-waarde. Vaak kun je beter een artikel aanpassen en de publicatiedatum wijzigen. Deel de blogpost daarna opnieuw op social media, zodat je er opnieuw mensen naartoe trekt.
Krijgt een oud blogartikel nauwelijks bezoekers en wil je het waardevoller maken door informatie toe te voegen? Plaats het dan als een nieuw artikel en deel ook dat artikel opnieuw op social media. Zo heb je met weinig moeite nieuwe content gemaakt om mensen naar je site te trekken.
Aan de slag met jouw content?
Sterke content is de basis om jouw merk te laten groeien. Of het nu gaat om boeiende blogartikelen, aandachttrekkende video’s of sterke social-media-posts; content helpt je aan meer kwalitatieve leads en meer klanten.
Benieuwd hoe je contentmarketing voor jou kunt laten werken? Wij helpen je aan een contentstrategie waarmee je de juiste klanten naar je website trekt.
Bel of contact ons om te sparren over jouw plannen!