Waarom zou je het wiel opnieuw uitvinden als je het al in de schuur hebt liggen?

Dat is het idee achter repurposing content. Oftewel: content hergebruiken. Je hoeft niet voor elke social-media-post, blogartikel of video een nieuw content idee te bedenken. Het is veel efficiënter om content die je maakt voor één platform op meerdere plekken te hergebruiken. Dat bespaart je tijd en helpt ook nog om meer mensen te bereiken met dezelfde content.

Gary V: Met zijn whitepaper een van de grondleggers van het ‘hergebruiken van je content’ principe.

Wat is repurposing content?

Repurposing content betekent eerder gemaakte content hergebruiken in een andere vorm (en vaak op een ander kanaal). Dat is een handige manier om in minder tijd toch content van hoge kwaliteit te bieden. Want laten we eerlijk zijn: je hebt het er als marketeer maar druk mee met alle verschillende marketingkanalen die je moet onderhouden. Dan is het fijn als je slim gebruik kunt maken van de content die al op de plank ligt.

Zo organiseerden wij laatst een webinar over SaaS-marketing. Het is zonde om na het webinar niets meer met de gedeelde informatie te doen. Daarom zijn we de content nu aan het hergebruiken. We plaatsen bijvoorbeeld korte fragmenten van het webinar op TikTok als video’s, verwerken de informatie uit het webinar in blogartikelen en schrijven er LinkedIn-posts over. Dat zijn een heleboel vliegen in één klap!

Content repurposing voorbeeld: Webinar hergebruiken als podcast op Spotify

Waarom is content repurposing handig?

Het belangrijkste: je bespaart jezelf er veel tijd mee. In plaats van steeds met nieuwe ideeën te moeten komen, maak je gebruik van de info en goede content die er al ligt.

Ook dit zijn goede redenen om content te recyclen:

  • Het geeft je website mogelijk een SEO-boost. Als je meerdere typen content plaatst over hetzelfde onderwerp, kan Google je gaan zien als een autoriteit op dat gebied. Dat helpt om hogerop in Google te komen.
  • Je kunt in minder tijd veel meer content creëren. Daardoor ben je beter zichtbaar bij je publiek.
  • Je kunt verschillende doelgroepen aanspreken met dezelfde informatie.

Zo maken wij met contentrecycling de inhoud van ons webinar toegankelijk voor zowel TikTok-gebruikers als voor ons publiek op LinkedIn.

Hoe kun je content recyclen?

Repurposing content of content recyclen begint met onderzoeken welke content het eerder goed heeft gedaan en blijkbaar mensen aanspreekt. Die content leent zich het beste voor een recycle-sessie. Denk vervolgens na voor welke platformen je nog meer iets met deze content kunt doen en welke vorm daarbij past.

Dit zijn 9 ideeën om bestaande content te recyclen.

1. Maak een blogartikel van je podcast of video

Heb je een YouTube-video geplaatst of een podcast gedeeld waarin je een specifiek onderwerp bespreekt? Maak er ook een blogartikel van. De informatie ligt er al. Je hoeft het alleen nog uit te werken tot een leesbaar verhaal. Dat gaat een stuk sneller dan from scratch een artikel schrijven. 

2. Maak een infographic

Deel je in een video, blogartikel, webinar of ergens anders veel statistieken en cijfers? Maak er een infographic van. Visuele informatie werkt vaak beter dan lange lijsten met getallen. Dus zet de grafisch vormgever aan het werk om van de belangrijkste informatie een aantrekkelijke infographic te maken. 

De infographic kun je delen in het blogartikel, maar ook los plaatsen op social media. Je kunt er zelfs een downloadable van maken, die lezers kunnen printen om er regelmatig bij te pakken. 

3. Deel je kennis in een e-book 

Een e-book is een handige manier om extra waarde te bieden aan je lezers én om e-mailadressen te verzamelen (handig voor marketing automation!). Heb je bijvoorbeeld blogartikelen geschreven over vijf gerelateerde onderwerpen? Bundel de informatie uit het blogartikel tot een informatief e-book dat mensen kunnen downloaden. Zo heb je meteen een gratis weggever.

4. Maak podcasts van blogartikelen

Zoals je blogartikelen kunt schrijven over podcasts, zo werkt het andersom ook goed. Sommige mensen lezen liever dan dat ze luisteren. Of ze vinden het fijn om de beluisterde content terug te lezen. Dan is het ideaal om van een blogartikel een podcast te maken. Gebruik bijvoorbeeld het blogartikel als podcastscript. Of maak het jezelf nog makkelijker door iemand het blogartikel te laten voorlezen. 

5. Haal quotes uit long copy

Lange teksten, zoals blogartikelen, zijn een perfecte bron van snackable content. Oftewel: hapklare stukjes content om bijvoorbeeld op social media te delen. 

Quotes zijn daar een perfect voorbeeld van. Selecteer bijvoorbeeld drie prikkelende quotes uit een blogartikel, interview of video en maak die visueel leuk op. Die quotes kun je vervolgens gebruiken voor een social-media-post, maar ook onder meer als oneliners in een e-mail.  

6. Gebruik korte fragmenten uit video’s op social media

Heb je videocontent opgenomen? Dan kun je daar op social media óók gebruik van maken. Zo kun je fragmenten van 10-30 seconden uit een YouTube-video knippen en die delen op social media. Gebruik ze als teasers om de hele video te bekijken of knip een interessant stukje uit waarin iemand een goede tip of een verrassend inzicht deelt. Zo heb je al snel een waardevolle social-media-post staan.

7. Hergebruik user-generated content

User-generated content is content die jouw gebruikers of klanten hebben gemaakt over je product of dienst. Denk daarbij aan reviews, maar ook aan social-media-posts waarin mensen over je product vertellen of een product uit jouw assortiment laten zien. 

Een voordeel van user-generated content is dat het betrouwbaar overkomt, omdat anderen dan jijzelf over je product vertellen. Waardevol dus om door te plaatsen! Zo voelen mensen zich meer betrokken bij je merk én het is voor jou een efficiënte manier om je social-media-accounts te vullen. 

8. Deel individuele tips uit een blogartikel op LinkedIn

Heb je een blogartikel geschreven met tips die ook waardevol zijn voor volgers op LinkedIn of Instagram? Je kunt prima elke tip uit het artikel afzonderlijk delen op social media. Houd daarbij in gedachten dat mensen vaak na een week alweer vergeten zijn waar je laatst over hebt geschreven. Juist handig dus om belangrijke brokjes informatie nog eens afzonderlijk in de spotlights te zetten!

9. Deel geüpdatete content opnieuw

Heb je een blogartikel geüpdatet of aangevuld? Deel het artikel dan zeker opnieuw op social media. Het is handig om een blogartikel niet zomaar opnieuw op je site te plaatsen. Dan verlies je de opgebouwde SEO-waarde. Vaak kun je beter een artikel aanpassen en de publicatiedatum wijzigen. Deel de blogpost daarna opnieuw op social media, zodat je er opnieuw mensen naartoe trekt. 

Krijgt een oud blogartikel nauwelijks bezoekers en wil je het waardevoller maken door informatie toe te voegen? Plaats het dan als een nieuw artikel en deel ook dat artikel opnieuw op social media. Zo heb je met weinig moeite nieuwe content gemaakt om mensen naar je site te trekken.  

Aan de slag met jouw content?

Sterke content is de basis om jouw merk te laten groeien. Of het nu gaat om boeiende blogartikelen, aandachttrekkende video’s of sterke social-media-posts; content helpt je aan meer kwalitatieve leads en meer klanten.

Benieuwd hoe je contentmarketing voor jou kunt laten werken? Wij helpen je aan een contentstrategie waarmee je de juiste klanten naar je website trekt.

Bel of contact ons om te sparren over jouw plannen!

Kun jij wel wat hulp gebruiken bij de
marketing van jouw bedrijf?

Bel ons, of gebruik het onderstaande formulier om ons een mailtje te sturen.


    Meer leadsMeer webshop salesMeer merkbekendheidSterke contentNieuwe brandingNieuwe website


    In de ochtendBegin van de middagEind van de middag

    whello contact serge de sousa whello contact serge de sousa
    Serge de Sousa

    Bekijk onze laatste case

    Employer branding strategie voor Visma Youserve

    , ,

    Hoe kom je aan een constante stroom van nieuwe collega’s? Visma YouServe schakelde ons in. Met een team van specialisten, creëerden we de fundering voor een volledig employer brand.

    Meer details

    Campagne ‘Zorg goed voor elkaar’ voor het BovenIJ

    , , ,

    Hoe kun je als kleinschalig en persoonlijk ziekenhuis je 35-jarig bestaan vieren? Door je verhaal te vertellen via je eigen patiënten en medewerkers. Het werd uiteindelijk een krachtige lokale campagne.

    Meer details

    Awareness campagne voor Jumbo Hockey

    , , ,

    Jumbo is natuurlijk bekend van hun supermarkten. Daarnaast was de Jumbo Golf tak ook flink gegroeid. Tijd om Jumbo Hockey net zo groot te maken. Dat deden we met brand awareness campagnes.

    Meer details

    Van merkverhaal naar campagnes voor Muné

    , , , , ,

    Wat als je iedere week opnieuw tijd en frustraties kunt besparen dankzij één slim luxeproduct? Muné brengt vernieuwing op de markt met een dekbedovertrek met rits.

    Meer details

    Jongeren werven voor L1NDA

    , , ,

    Jongeren werven voor een horecaplatform? Dat deden we door in te spelen op de belangrijkste drijfveren; vrijheid, zelfstandigheid, gezelligheid en een goed salaris. Een combinatie van video, banners en social campagnes.

    Meer details

    +28% organische bezoekers voor Maandag

    , ,

    Shinen in de zoekmachines voor detacheringsbureau Maandag. Dit mooie merk detacheert professionals in het onderwijs, de zorg en bij de overheid. In 12 maanden steeg het aantal organische bezoekers met 28%.

    Meer details
    Fastned Campagne Whello Marketing Amsterdam

    €30 miljoen funding voor Fastned

    , , ,

    Fastned is Europa’s grootste snellaadbedrijf. Om deze duurzame snellaadstations te kunnen bouwen, geeft Fastned obligaties uit. De taak aan Whello om potentiële investeerders te bereiken met campagnes.

    Meer details

    Prijswinnend webdesign voor WomenWin

    , ,

    In 2006 begonnen als visionair project van twee vrouwen die het opviel dat er zo weinig aandacht was voor sport voor meisjes. Fast forward naar 2022: Door Women Win kunnen miljoenen meisjes wereldwijd veilig sporten.

    Meer details

    B2B én B2C website voor Pride Mobility

    , , , , ,

    Pride Mobility helpt mensen met een mobiliteitsproblemen een zo actief mogelijk leven te leiden. De nieuwe website moest dan ook goed vindbaar en toegankelijk zijn voor deze verschillende gebruikers.

    Meer details

    B2B leadgeneratie website voor Keesing

    , , , ,

    Het verhaal van Keesing Technologies is ‘s werelds oudste leverancier van ID-verificatieoplossingen. Aan Whello de opdracht om een nieuwe website te bouwen voor dit mooie merk.

    Meer details

    Onze klanten beoordelen Whello met een:

    4.8 / 5

    Mooie merken aan het woord

    Wij hebben een hele fijne samenwerking met Whello. De lijntjes zijn kort, waardoor je soepel en snel kan handelen. En niet geheel onbelangrijk, de resultaten zijn ook goed 😉

    Kitty - Scienta

    Overperformen, dat is wat Whello het liefst doet...Whello heeft een website gebouwd voor 50|50 Amsterdam, onderdeel van het Leger des Heils. Tijdens onze eerste afspraak was al snel duidelijk dat Whello een partij is die zijn zaakjes op orde heeft. De communicatie is snel, duidelijk en professioneel. Thanks voor de fijne samenwerking!

    Marijn - Leger des Heils

    Positief: Kwaliteit, Professionaliteit, Responsiviteit Geweldige en goed meedenkende marketing partij die voorziet in alle facetten van de online marketing. Absolute aanrader.

    Sander Kok - Vicky

    Positief: Professionaliteit, Responsiviteit Het was een absoluut genoegen om met het Whello-team te werken! Ze hebben de verschillende fasen doorlopen, van branding en conceptontwerp tot de lancering van een geweldige nieuwe website! Het was leuk om met zulke professionals te werken. De Whello's zijn stuk voor stuk professionals binnen hun eigen vakgebied, vriendelijk en flexibel en er wordt kwalitatief hoogstaand werk verricht binnen het afgesproken tijdsbestek.

    Daniel - Keesing Technologies

    Whello is een prettig bedrijf om mee samen te werken. Bij Arend Auto ben ik verantwoordelijk voor de marketing en besteed veel online marketing uit bij Whello. Serge en Nasser zijn vakbekwaam en recht door zee. Ze voeren niet alleen uit maar komen ook zelf met adviezen en ideeën om meer resultaat te halen uit onze online campagnes.

    Ruud Weekers - Arend Auto

    Het fijne van Whello t.o.v. veel andere partijen is dat ze met je meedenken en zelf met goede suggesties komen. Ze zijn persoonlijk en hebben alle verschillende expertises in huis zodat iedereen doet waar hij/zij goed in is. Houd deadlines goed in de gaten maar twijfel niet om met ze in zee te gaan, het resultaat is top!

    Robin - Antenna Groep

    Sinds wij samenwerken met Whello, hebben wij een enorme groei doorgemaakt. De medewerkers van Whello weten als geen ander marketingbureau hoe je 'de expat' moet benaderen. Ze werken persoonlijk, enthousiast en effectief. Ik beveel ze van harte aan!

    Koen Gijzel - Koentact

    Whello staat altijd open voor nieuwe inzichten en ze denken graag mee over hoe we samen tot het juiste resultaat kunnen komen.

    Rosa - OCEANDIVA Unique Event Locations

    Bedankt voor de fijne samenwerking Whello! Door het betrokken team zijn we nóg enthousiaster over onze dienst dan dat we al waren, dat wil wat zeggen!

    Hakima El Allaoui - Staxi Taxi

    Wij werken nu al zeker 2 jaar met Whello samen op het gebied van onze online marketing. De samenwerking is zo fijn omdat we snel kunnen schakelen met elkaar en er echt wordt meegedacht in het verbeteren van onze zichtbaarheid en het verhogen van het aantal leads. Experts die de juiste snaar weten te raken, keer op keer.

    Mirco Pruyser - BP College

    Experienced people who are able to deliver great quality. Very pleased to be working with whello.

    Maaike - Tandarts Jordaan

    Working together with Whello to achieve our digital and automation goals is a great thing - dedicated, knowledgable, professional and up-to-date to the digital best practices.

    Daniela Fantaziu - Top Employers Institute