Content marketing is het verspreiden van unieke content om zo de aandacht van jouw doelgroep te grijpen en vast te houden. Dat kan op allerlei manieren, als er maar een sterk verhaal achter zit. Wat wil je vertellen? Waarom wil je het vertellen en wat heeft het voor nut voor jouw doelgroep?

Dat zijn vragen waar je antwoord op wil hebben, voordat je begint met content marketing. Hieronder bespreken we deze en nog meer vragen, zodat je goed voorbereid aan de slag kunt.

1. Bepaal je doel

Het startpunt: je doel. Zomaar wat content de wereld in schieten, daar wordt niemand blij van. De content moet een doel dienen. Bijvoorbeeld ‘mensen beter laten tuinieren’ als je grasmaaiers verkoopt.

Dus wat is je grote missie? Deze moet verder reiken dan alleen je product. Dit wordt de rode draad achter je content, en gaat de aandacht trekken van de juiste doelgroep 🙂

2. Definieer je doelgroep

Niet geheel onbelangrijk: breng je doelgroep in kaart. Wie wil jij dat jouw content gaat lezen? Waar is die doelgroep actief en wat zijn de eigenschappen van deze doelgroep. Maak als het kan een buyer persona. Hiermee breng je de doelgroep en zijn eigenschappen op een goede, tastbare manier in kaart.

Personas Marketing Strategie

3. Bepaal de content-mix

Blogs, video’s, infographics, posters, afbeeldingen, podcasts. Er zijn nogal wat manieren om content te maken. Bepaal vooraf de content-mix en wie je daar voor nodig hebt. Een aantal voorbeelden van content zijn:

  • Blog posts
  • E-books
  • Infographics
  • Video’s
  • Podcasts
  • Social media content
  • Fotoshoots
  • Webinars

 

4. Bepaal de media

Naast het soort content, is het goed om vooraf te bekijken hoe je de content gaat delen met de wereld. Komen de blogs op je website? Of ook in de krant? Welke sociale media ga je gebruiken en hoe? Door vooraf de media te bepalen zorg je ervoor dat je content in de juiste vorm gemaakt wordt. Je media mogelijkheden kan je grofweg delen in 3 segmenten:

Owned media

  • Eigen website
  • Eigen social media kanalen

Paid media

  • Banner campagne
  • Sponsored social posts
  • Remarketing

Earned media

  • Shares en mentions op social media
  • PR

 

5. Kies voor een content management systeem (CMS)

Met behulp van een prettige CMS kun je alle content creëren, verspreiden én analyseren. HubSpot en WordPress zijn hier een goed voorbeeld van. Door alles – van plannen en publiceren, tot analyseren – op één plek te hebben, kun je gemakkelijk en snel inzien wat werkt en wat niet, en hier je content op aanpassen.

6. Creëer ideeën

En er zijn talloze manieren om ideeën te creëren. Brainstorm er lekker op los. Bijvoorbeeld door het ideeën-assenstelsel.

Teken een horizontale en een verticale lijn. Schrijf in het vak linksboven de meest illegale ideeën, rechtsboven de goedkoopste ideeën, linksonder de slechtste ideeën en rechtsonder de moeilijkste ideeën. Plak alle ideeën op een muur. Dit kan ook online via bijvoorbeeld de tool Mural.

Laat vervolgens ieder telkens zijn idee pitchen. Uiteindelijk kies je voor de vijf beste ideeën.

7. Plan, promoot en analyseer je content

Heb je alles in kaart en ben je zover om content te creëren? Plaats dan niet simpelweg je content op je website en social media om vervolgens achterover te leunen. Zonde van alle effort als niemand je content consumeert. Denk ook aan de promotie, door bijvoorbeeld je content aan te bieden aan andere populaire sites (zogenaamde ‘guestblogging’).

Plan je content vooruit en ben consistent middels een content kalender. Houd via Google Analytics goed in de gaten hoe de verschillende vormen van content het doen en optimaliseer waar mogelijk.

Finale tip

Het duurt vaak even voordat je succes boekt met content marketing. Maar als je content goed is, zal je doelgroep het na verloop van tijd vanzelf vinden, waarderen en ervoor terugkomen. De lange adem wint. Dat geldt ook voor content marketing. Bekijk direct al jouw content marketing kansen!

Kun jij wel wat hulp gebruiken bij de
marketing van jouw bedrijf?

Kom langs, bel ons, of gebruik onderstaand formulier om ons een mailtje te sturen. We nemen direct contact met je op om te zien hoe we je kunnen helpen!


    Meer leadsMeer webshop salesMeer merkbekendheidMeer inzicht in dataNieuwe brandingNieuwe website

    In de ochtendBegin van de middagEind van de middag

    Bekijk onze laatste case

    B2B leadgeneratie website voor Keesing

    , , ,

    Een nieuw jasje voor een 110+ jaar oud bedrijf Het verhaal van Keesing Technologies, ‘s werelds oudste leverancier van ID-verificatieoplossingen, begint meer dan een eeuw geleden in 1911, toen Isaäc Keesing een uitgeverij oprichtte in Amsterdam. Al…

    Meer details

    Onze klanten beoordelen Whello met een:

    4.8 / 5

    Onze blije klanten aan het woord

    Positief: Professionaliteit, Responsiviteit Het was een absoluut genoegen om met het Whello-team te werken! Ze hebben de verschillende fasen doorlopen, van branding en conceptontwerp tot de lancering van een geweldige nieuwe website! Het was leuk om met zulke professionals te werken. De Whello's zijn stuk voor stuk professionals binnen hun eigen vakgebied, vriendelijk en flexibel en er wordt kwalitatief hoogstaand werk verricht binnen het afgesproken tijdsbestek.

    Daniel - Keesing Technologies

    Whello is een prettig bedrijf om mee samen te werken. Bij Arend Auto ben ik verantwoordelijk voor de marketing en besteed veel online marketing uit bij Whello. Serge en Nasser zijn vakbekwaam en recht door zee. Ze voeren niet alleen uit maar komen ook zelf met adviezen en ideeën om meer resultaat te halen uit onze online campagnes.

    Ruud Weekers - Arend Auto

    Het fijne van Whello t.o.v. veel andere partijen is dat ze met je meedenken en zelf met goede suggesties komen. Ze zijn persoonlijk en hebben alle verschillende expertises in huis zodat iedereen doet waar hij/zij goed in is. Houd deadlines goed in de gaten maar twijfel niet om met ze in zee te gaan, het resultaat is top!

    Robin - Antenna Groep

    Sinds wij samenwerken met Whello, hebben wij een enorme groei doorgemaakt. De medewerkers van Whello weten als geen ander marketingbureau hoe je 'de expat' moet benaderen. Ze werken persoonlijk, enthousiast en effectief. Ik beveel ze van harte aan!

    Koen Gijzel - Koentact

    Whello staat altijd open voor nieuwe inzichten en ze denken graag mee over hoe we samen tot het juiste resultaat kunnen komen.

    Rosa - OCEANDIVA Unique Event Locations

    Positief: Kwaliteit, Professionaliteit, Responsiviteit Geweldige en goed meedenkende marketing partij die voorziet in alle facetten van de online marketing. Absolute aanrader.

    Sander Kok - Vicky

    Bedankt voor de fijne samenwerking Whello! Door het betrokken team zijn we nóg enthousiaster over onze dienst dan dat we al waren, dat wil wat zeggen!

    Hakima El Allaoui - Staxi Taxi

    Wij werken nu al zeker 2 jaar met Whello samen op het gebied van onze online marketing. De samenwerking is zo fijn omdat we snel kunnen schakelen met elkaar en er echt wordt meegedacht in het verbeteren van onze zichtbaarheid en het verhogen van het aantal leads. Experts die de juiste snaar weten te raken, keer op keer.

    Mirco Pruyser - BP College

    Experienced people who are able to deliver great quality. Very pleased to be working with whello.

    Maaike - Tandarts Jordaan

    Working together with Whello to achieve our digital and automation goals is a great thing - dedicated, knowledgable, professional and up-to-date to the digital best practices.

    Daniela Fantaziu - Top Employers Institute