Met content marketing verspreid je unieke content om zo de aandacht van je doelgroep te grijpen. Dat kan op allerlei manieren, als er maar een sterk verhaal achter zit.
Want wat wil je vertellen? Waarom wil je het vertellen en wat heeft het voor nut voor jouw doelgroep?
Dat zijn vragen waar je antwoord op wil hebben. Daarom hebben we al onze best-practices gebundeld in deze gids: Ontdek hoe je in 7 stappen werkt aan een succesvolle contentmarketing strategie 👇
1. Bepaal je doel
Het startpunt: je doel. Zomaar wat content de wereld in schieten, daar wordt niemand blij van. De content moet een doel dienen. Bijvoorbeeld ‘mensen beter laten tuinieren’ als je grasmaaiers verkoopt.
Dus wat is je grote missie? Deze moet verder reiken dan alleen je product. Dit wordt de rode draad achter je content, en gaat de aandacht trekken van de juiste doelgroep 🙂
2. Definieer je doelgroep
Niet geheel onbelangrijk: breng je doelgroep in kaart. Wie wil jij dat jouw content gaat lezen? Waar is die doelgroep actief en wat zijn de eigenschappen van deze doelgroep. Maak als het kan een buyer persona. Hiermee breng je de doelgroep en zijn eigenschappen op een goede, tastbare manier in kaart.
3. Bepaal de content-mix
Blogs, video’s, infographics, posters, afbeeldingen, podcasts. Er zijn nogal wat manieren om content te maken. Bepaal vooraf de content-mix en wie je daar voor nodig hebt. Een aantal voorbeelden van content zijn:
- Blog posts
- E-books, whitepapers en infographics
- Video’s en webinars
- Podcasts
- Social media content
- Fotoshoots
Tip: Gebruik het 3H-model om te bepalen welke content type je wilt inzetten.Â
- Hero content: Inspirerende content welke meer tijd kost om te creëren. Dit soort content maak je maar eens in de zoveel tijd (bv. per kwartaal) zoals podcasts, webinars, whitepapers, video’s.
- Hub content: Boeiende content om je doelgroep engaged te houden, zoals social media posts.
- Hygiene content: Informatieve content die ervoor zorgt dat je gevonden wordt en zichtbaar blijft, zoals SEO blogs en Google campagnes.
4. Bepaal de media
Naast het soort content, is het goed om vooraf te bekijken hoe je de content gaat delen met de wereld. Komen de blogs op je website? Of ook in de krant? Welke sociale media ga je gebruiken en hoe? Door vooraf de media te bepalen zorg je ervoor dat je content in de juiste vorm gemaakt wordt. Je media mogelijkheden kan je grofweg delen in 3 segmenten:
Owned media
- Eigen website
- Eigen social media kanalen
Paid media
- Banner campagne
- Sponsored social posts
- Remarketing
Earned media
- Shares en mentions op social media
- PR
5. Kies je content tools
Naast de talloze AI tools (zoals ChatGPT) die je helpen met het bedenken van content, moet je ook nadenken over je content management system (CMS). Met behulp van een prettige CMS kun je alle content creëren, verspreiden én analyseren. HubSpot en WordPress zijn hier een goed voorbeeld van.
Door alles – van plannen en publiceren, tot analyseren – op één plek te hebben, kun je gemakkelijk en snel inzien wat werkt en wat niet, en hier je content op aanpassen.
Voor het inplannen van content op socialmediakanalen, gebruiken wij regelmatig de tool Buffer.
6. Creëer ideeën
En er zijn talloze manieren om ideeën te creëren. Brainstorm er lekker op los. Bijvoorbeeld door het ideeën-assenstelsel.
Teken een horizontale en een verticale lijn. Schrijf in het vak linksboven de meest illegale ideeën, rechtsboven de goedkoopste ideeën, linksonder de slechtste ideeën en rechtsonder de moeilijkste ideeën. Plak alle ideeën op een muur. Dit kan ook online via bijvoorbeeld de tool Mural.
Laat vervolgens ieder telkens zijn idee pitchen. Uiteindelijk kies je voor de vijf beste ideeën.
Tip: Gebruik de Disney-methode om te brainstormen!
Disney en zijn creatieve team hanteerden een methode met drie verschillende rollen om een project volledig uit te werken. Deze rollen waren: de dromer, de realist en de criticus. Elke rol stond voor een unieke manier om naar het project te kijken.
Door achtereenvolgens in elke rol te stappen, kon het team het project steeds vanuit een andere invalshoek benaderen en gezamenlijk met een sterke focus ideeën bedenken. Deze aanpak werd later bekend als de ‘Disney Methode’.
Met andere woorden: ga dus niet brainstormen met alleen 3 creatieve dromers, maar betrek bijvoorbeeld ook een collega die kritisch kijkt naar de haalbaarheid van je contentplannen.
7. Plan, promoot en analyseer je content
Heb je alles in kaart en ben je zover om content te creëren? Plaats dan niet simpelweg je content op je website en social media om vervolgens achterover te leunen. Zonde van alle effort als niemand je content consumeert. Denk ook aan de promotie, door bijvoorbeeld je content aan te bieden aan andere populaire sites (zogenaamde ‘guestblogging’).
Plan je content vooruit en ben consistent middels een content kalender. Houd via Google Analytics goed in de gaten hoe de verschillende vormen van content het doen en optimaliseer waar mogelijk.
Finale tip
Het duurt vaak even voordat je succes boekt met content marketing. Maar als je content goed is, zal je doelgroep het na verloop van tijd vanzelf vinden, waarderen en ervoor terugkomen. De lange adem wint. Dat geldt ook voor content marketing. Bekijk direct al jouw content marketing kansen!