Linkbuilden is één van de strategieën om je ranking binnen zoekmachines te verbeteren. Een linkverwijzing naar je website is als het ware een voorkeursstem voor je website en zal je daarom een boost geven in je Google ranking. Hierbij is het belangrijk om een natuurlijk linkprofiel op te bouwen; linkjes verkrijgen zonder dat dit overduidelijk beïnvloed is. Google kan namelijk ook een straf opleggen wanneer ze merken dat je probeert zoveel mogelijk linkjes te krijgen. Daardoor zullen je rankings verslechteren, in plaats van verbeteren.

Wat is een natuurlijk linkprofiel?

Het gaat niet alleen om het aantal links, maar vooral om de kwaliteit. Daarnaast kijkt Google naar je linkprofiel, of deze geloofwaardig overkomt en of de links die verwijzen naar jouw website, ook op een natuurlijke manier zijn verkregen.

Bestaat je linkprofiel bijvoorbeeld alleen uit relevante links van hoge autoriteit websites, dan is je profiel niet geloofwaardig. Het komt namelijk altijd wel voor dat er ook minder goede websites naar je website linken. Een ongeloofwaardig profiel, kan voor Google een reden zijn om je te straffen en dat resulteert in een langere ranking.

Hoe creëer ik een natuurlijk linkprofiel?

Die straf van bijvoorbeeld Google, die wil je niet, maar hoe creëer je een natuurlijk linkprofiel?

  • Verschillende anchortekst

De tekst waar de link onder valt, of die klikbaar is, heet anchortekst. Deze tekst geeft Google informatie over de pagina achter de link. Het valt natuurlijk op wanneer alle links naar je website dezelfde anchortekst bevatten en deze dus overduidelijk niet natuurlijk ogen. Breng hierin variatie. Wissel per periode de tekst en gebruik bijvoorbeeld enkelvouds- en meervoudsvormen door elkaar.

anchor tekst linkbuilding
Ook wij wisselen de anchor tekst van onze linkjes af.

 

  • (no)follow links

Hoewel je wellicht denkt dat nofollow links zinloos zijn, (want het is immers niet direct een verwijzing met link naar je website) toch is dit niet zo. Hoewel deze geen linkjuice zullen overbrengen van de ene naar de andere website, toch behoren nofollow links tot een natuurlijk linkprofiel voor Google. Af en toe een no-follow link draagt dus bij aan een natuurlijk linkprofiel. Je kunt een nofollow link herkennen aan dit stukje tekst in de code: rel=”nofollow”>anchortekst</a.

  • Diverse autoriteiten

Ook ben je eerder geneigd om je link te plaatsen op websites met een hoge autoriteit. Een linkprofiel met alleen maar links met een hoge autoriteit, passen niet bij een natuurlijk linkprofiel. Zorg dus voor een goede verdeling van domeinsterktes. Linkjes van startpagina’s en bedrijvengidsen zijn van lage kwaliteit maar horen bij een gezond linkprofiel.

  • Verschillende bronnen

Je merkt dat diversiteit belangrijk is bij het opbouwen van een natuurlijk linkprofiel. Het is dus ook aan te raden diverse bronnen te gebruiken voor het plaatsen van een link. Bronnen zijn startpagina’s, bedrijvengidsen, blogcomments en ga zo maar door. Check ook goed het IP-adres. Google zie het namelijk als Spam wanneer je veel linkjes ontvangt van hetzelfde IP-adres (bijvoorbeeld van één webbeheerder met verschillende websites).

  • Constante Flow

Wanneer je aan het linkbuilden bent, zul je vast de smaak te pakken krijgen en door willen gaan. Toch is het verstandig te spreiden en niet alle links in één week te plaatsen. Google zal het door hebben dat dit het gevolg is van een linkbuildactie, wanneer er op een bepaald moment heel veel links worden aangevraagd. Een constante flow is beter bij het opbouwen van een zo natuurlijk mogelijk linkprofiel.

  • In-content links

Zorg er niet alleen voor dat je links op startpagina’s en linkwebsites hebt staan, maar denk ook aan het schrijven van gastblogs. Een zogenoemde ‘in-content’ link oogt namelijk natuurlijker als een link op een startpagina.

  • Diverse pagina’s (homepage + dieperliggende pagina’s)

Wissel de pagina waarvoor je aan het linkbuilden bent af. Hoewel je homepage de belangrijkste pagina is, is het ook sterk aan te raden voor onderliggende pagina’s links op te bouwen. Dit noem je ‘deep linking’.

Kortom, variatie voor een natuurlijk linkprofiel!

Zoals je merkt is er een trend te ontdekken en dat is om variatie aan te brengen in je linkprofiel. Te veel van hetzelfde kan op de zoekmachines overkomen als SPAM en onnatuurlijk. Wil je tips over een goede linkbuilding strategie voor jouw onderneming? Neem gerust contact met ons op!

Kun jij wel wat hulp gebruiken bij de
marketing van jouw bedrijf?

Kom langs, bel ons, of gebruik onderstaand formulier om ons een mailtje te sturen. We nemen direct contact met je op om te zien hoe we je kunnen helpen!


    Meer leadsMeer webshop salesMeer merkbekendheidMeer inzicht in dataNieuwe brandingNieuwe website

    In de ochtendBegin van de middagEind van de middag

    Bekijk onze laatste case

    Omzet verdriedubbeld voor NaVijfen

    , , , , ,

    Branding en positionering van Cateraar naar Borrelpakketten Bij de start van dit project kwamen we al snel achter een gemeenschappelijke passie tussen Whello en NaVijfen: een passie voor borrelen. Helaas kwam door de Pandamie om de hoek…

    Meer details

    +28% organische bezoekers voor Maandag

    Shinen in de zoekmachines Maandag detacheert professionals in de publieke sector: het onderwijs, de zorg, de overheid en in bedrijfsvoering. Op de website kwamen veel bezoekers binnen via branded verkeer. Dit zijn bezoekers die via Google gericht…

    Meer details

    Onze klanten beoordelen Whello met een:

    4.8 / 5

    Onze blije klanten aan het woord

    Positief: Professionaliteit, Responsiviteit Het was een absoluut genoegen om met het Whello-team te werken! Ze hebben de verschillende fasen doorlopen, van branding en conceptontwerp tot de lancering van een geweldige nieuwe website! Het was leuk om met zulke professionals te werken. De Whello's zijn stuk voor stuk professionals binnen hun eigen vakgebied, vriendelijk en flexibel en er wordt kwalitatief hoogstaand werk verricht binnen het afgesproken tijdsbestek.

    Daniel - Keesing Technologies

    Whello is een prettig bedrijf om mee samen te werken. Bij Arend Auto ben ik verantwoordelijk voor de marketing en besteed veel online marketing uit bij Whello. Serge en Nasser zijn vakbekwaam en recht door zee. Ze voeren niet alleen uit maar komen ook zelf met adviezen en ideeën om meer resultaat te halen uit onze online campagnes.

    Ruud Weekers - Arend Auto

    Het fijne van Whello t.o.v. veel andere partijen is dat ze met je meedenken en zelf met goede suggesties komen. Ze zijn persoonlijk en hebben alle verschillende expertises in huis zodat iedereen doet waar hij/zij goed in is. Houd deadlines goed in de gaten maar twijfel niet om met ze in zee te gaan, het resultaat is top!

    Robin - Antenna Groep

    Sinds wij samenwerken met Whello, hebben wij een enorme groei doorgemaakt. De medewerkers van Whello weten als geen ander marketingbureau hoe je 'de expat' moet benaderen. Ze werken persoonlijk, enthousiast en effectief. Ik beveel ze van harte aan!

    Koen Gijzel - Koentact

    Whello staat altijd open voor nieuwe inzichten en ze denken graag mee over hoe we samen tot het juiste resultaat kunnen komen.

    Rosa - OCEANDIVA Unique Event Locations

    Positief: Kwaliteit, Professionaliteit, Responsiviteit Geweldige en goed meedenkende marketing partij die voorziet in alle facetten van de online marketing. Absolute aanrader.

    Sander Kok - Vicky

    Bedankt voor de fijne samenwerking Whello! Door het betrokken team zijn we nóg enthousiaster over onze dienst dan dat we al waren, dat wil wat zeggen!

    Hakima El Allaoui - Staxi Taxi

    Wij werken nu al zeker 2 jaar met Whello samen op het gebied van onze online marketing. De samenwerking is zo fijn omdat we snel kunnen schakelen met elkaar en er echt wordt meegedacht in het verbeteren van onze zichtbaarheid en het verhogen van het aantal leads. Experts die de juiste snaar weten te raken, keer op keer.

    Mirco Pruyser - BP College

    Experienced people who are able to deliver great quality. Very pleased to be working with whello.

    Maaike - Tandarts Jordaan

    Working together with Whello to achieve our digital and automation goals is a great thing - dedicated, knowledgable, professional and up-to-date to the digital best practices.

    Daniela Fantaziu - Top Employers Institute