We hoeven je niet uit te leggen hoe belangrijk SEO is voor je webshop. Zeker voor de lange termijn. Om jou een voorsprong te bieden op het gebied van SEO hebben we hier de top 7 SEO fouten die webshops maken. Dan hoef jij ze in ieder geval niet meer te maken 😉

1. De productomschrijving ontbreekt

Het aller-, allerslechtste wat je kunt doen in je webshop, is geen productomschrijving toevoegen. Ook al spreekt je product gevoelsmatig voor zich (bijvoorbeeld een tennisbal), dan nog voeg je een complete productomschrijving met producteigenschappen toe.

Google heeft dit nodig om te bepalen hoe je pagina geïndexeerd wordt in de zoekresultaten. En bovendien is de extra info voor de gebruiker prettiger.

2. De productomschrijving is generiek

Zo’n productomschrijving van de fabrikant is vaak best leuk en informatief, maar twee van de belangrijkste problemen hieraan:

  • ze zijn niet van jou (dus niet authentiek)
  • ze zijn waarschijnlijk op nog zo’n driehonderdnegenenveertig plaatsen online te vinden. Dat voegt weinig nieuwswaarde toe voor jouw bezoeker en gaat Google niet leuk vinden (duplicate content)
SEO dupliceer content

3. Productrecensies ontbreken

Een recensiepagina haalt sneller de top van een pagina in zoekmachines dan een verkooppagina. Dat alleen is al reden genoeg voor het verzamelen en communiceren van recensies. Google neemt een webshop pas serieus als er kwalitatieve reviews online over je vinden zijn. Het is één van de belangrijkste ranking factoren. Daarnaast zijn bezoekers veel sneller vertrouwd met een product dat door anderen beoordeeld is. Doen dus!

Tip: Webshops hebben meestal wel reviews bij partijen zoals Trustpilot, maar vergeten vaak dat Google Reviews ook enorm belangrijk zijn voor zowel je klanten als SEO.

4. Geen optimale productpagina op basis van de zoekvolumes

Zorg ervoor dat je rekening houdt met de vragen en zoekwoorden die mensen in de zoekmachines typen wanneer je je koppen, titelpagina’s en productomschrijvingen schrijft. Anders ben je teksten aan het schrijven waar niemand op zoekt en dan word je niet gevonden. Zoek dus uit waar mensen naar zoeken! Gebruik bijvoorbeeld Google’s Keyword Planner.

5. Generieke meta titels

Een beetje vergelijkbaar met punt 2, maar belangrijk om apart te vernoemen. Meta titels zijn bij uitstek belangrijk in een SEO-strategie. Dit zijn de titels die zichtbaar zijn in Google’s zoekresultaten. Generieke titels zorgen ervoor dat jouw producten op de grote hoop worden gegooid. Niet doen dus.

Meta Titels Optimaliseren

6. Niet-sprekende URL’s

www.tennisproducten.nl/product-nummer-18/ is géén goede URL. Behalve als je denkt dat heel veel mensen op ‘Product nummer 18’ gaan zoeken, maar dat verwachten we niet. Je begrijpt ons punt. Kies bijvoorbeeld voor: www.tennisproducten.nl/gasgevulde-tennisbal/. Dat is minder generiek en meer vindbaar. Bovendien spreekt het voor zich.

7. Te veel dubbele content

Te veel dubbele content is niet goed voor Google. Te veel dubbele content wordt namelijk niet goed geïndexeerd door Google. Daarnaast is te veel dubbele content niet fijn om te lezen. Het is dus goed om te veel dubbele content te vermijden. Als het goed is begrijp je na het lezen van dit tekstje dat te veel dubbele content vervelend is.

Het is niet erg dat een deel van je productpagina’s duplicate is. Het is logisch dat het bestelproces en de usp’s steeds hetzelfde zijn. Maar het grootste deel moet uniek geschreven zijn.

Conclusie

Zorg ervoor dat jij bovenstaande fouten niet maakt. Maak desnoods een checklist die je iedere keer naloopt als je een nieuw product toevoegt aan je webshop. Als het eenmaal goed staat, dan kan scoor je vanzelf beter in Google en heb je daar op lange termijn profijt van.

Neem gerust contact op met een van onze SEO specialisten. Bekijk hier al onze zoekmachine marketing diensten.

Meer gerelateerde artikelen:

Kun jij wel wat hulp gebruiken bij de
marketing van jouw bedrijf?

Kom langs, bel ons, of gebruik onderstaand formulier om ons een mailtje te sturen. We nemen direct contact met je op om te zien hoe we je kunnen helpen!


    Meer leadsMeer webshop salesMeer merkbekendheidMeer inzicht in dataNieuwe brandingNieuwe website

    In de ochtendBegin van de middagEind van de middag

    Bekijk onze laatste case

    B2B leadgeneratie website voor Keesing

    , , ,

    Een nieuw jasje voor een 110+ jaar oud bedrijf Het verhaal van Keesing Technologies, ‘s werelds oudste leverancier van ID-verificatieoplossingen, begint meer dan een eeuw geleden in 1911, toen Isaäc Keesing een uitgeverij oprichtte in Amsterdam. Al…

    Meer details

    Omzet verdriedubbeld voor NaVijfen

    , , , , ,

    Branding en positionering van Cateraar naar borrelpakketten Bij de start van dit project kwamen we al snel achter een gemeenschappelijke passie tussen Whello en NaVijfen: een passie voor borrelen. Helaas kwam daar de pandemie om de hoek…

    Meer details

    +28% organische bezoekers voor Maandag

    Shinen in de zoekmachines Maandag detacheert professionals in de publieke sector: het onderwijs, de zorg, de overheid en in bedrijfsvoering. Op de website kwamen veel bezoekers binnen via branded verkeer. Dit zijn bezoekers die via Google gericht…

    Meer details

    Onze klanten beoordelen Whello met een:

    4.8 / 5

    Onze blije klanten aan het woord

    Positief: Professionaliteit, Responsiviteit Het was een absoluut genoegen om met het Whello-team te werken! Ze hebben de verschillende fasen doorlopen, van branding en conceptontwerp tot de lancering van een geweldige nieuwe website! Het was leuk om met zulke professionals te werken. De Whello's zijn stuk voor stuk professionals binnen hun eigen vakgebied, vriendelijk en flexibel en er wordt kwalitatief hoogstaand werk verricht binnen het afgesproken tijdsbestek.

    Daniel - Keesing Technologies

    Whello is een prettig bedrijf om mee samen te werken. Bij Arend Auto ben ik verantwoordelijk voor de marketing en besteed veel online marketing uit bij Whello. Serge en Nasser zijn vakbekwaam en recht door zee. Ze voeren niet alleen uit maar komen ook zelf met adviezen en ideeën om meer resultaat te halen uit onze online campagnes.

    Ruud Weekers - Arend Auto

    Het fijne van Whello t.o.v. veel andere partijen is dat ze met je meedenken en zelf met goede suggesties komen. Ze zijn persoonlijk en hebben alle verschillende expertises in huis zodat iedereen doet waar hij/zij goed in is. Houd deadlines goed in de gaten maar twijfel niet om met ze in zee te gaan, het resultaat is top!

    Robin - Antenna Groep

    Sinds wij samenwerken met Whello, hebben wij een enorme groei doorgemaakt. De medewerkers van Whello weten als geen ander marketingbureau hoe je 'de expat' moet benaderen. Ze werken persoonlijk, enthousiast en effectief. Ik beveel ze van harte aan!

    Koen Gijzel - Koentact

    Whello staat altijd open voor nieuwe inzichten en ze denken graag mee over hoe we samen tot het juiste resultaat kunnen komen.

    Rosa - OCEANDIVA Unique Event Locations

    Positief: Kwaliteit, Professionaliteit, Responsiviteit Geweldige en goed meedenkende marketing partij die voorziet in alle facetten van de online marketing. Absolute aanrader.

    Sander Kok - Vicky

    Bedankt voor de fijne samenwerking Whello! Door het betrokken team zijn we nóg enthousiaster over onze dienst dan dat we al waren, dat wil wat zeggen!

    Hakima El Allaoui - Staxi Taxi

    Wij werken nu al zeker 2 jaar met Whello samen op het gebied van onze online marketing. De samenwerking is zo fijn omdat we snel kunnen schakelen met elkaar en er echt wordt meegedacht in het verbeteren van onze zichtbaarheid en het verhogen van het aantal leads. Experts die de juiste snaar weten te raken, keer op keer.

    Mirco Pruyser - BP College

    Experienced people who are able to deliver great quality. Very pleased to be working with whello.

    Maaike - Tandarts Jordaan

    Working together with Whello to achieve our digital and automation goals is a great thing - dedicated, knowledgable, professional and up-to-date to the digital best practices.

    Daniela Fantaziu - Top Employers Institute