We hoeven je niet uit te leggen hoe belangrijk SEO is voor je webshop. Zeker voor de lange termijn. Om jou een voorsprong te bieden op het gebied van SEO hebben we hier de top 7 SEO fouten die webshops maken. Dan hoef jij ze in ieder geval niet meer te maken 😉

1. De productomschrijving ontbreekt

Het aller-, allerslechtste wat je kunt doen in je webshop, is geen productomschrijving toevoegen. Ook al spreekt je product gevoelsmatig voor zich (bijvoorbeeld een tennisbal), dan nog voeg je een complete productomschrijving met producteigenschappen toe.

Google heeft dit nodig om te bepalen hoe je pagina geïndexeerd wordt in de zoekresultaten. En bovendien is de extra info voor de gebruiker prettiger.

2. De productomschrijving is generiek

Zo’n productomschrijving van de fabrikant is vaak best leuk en informatief, maar twee van de belangrijkste problemen hieraan:

  • ze zijn niet van jou (dus niet authentiek)
  • ze zijn waarschijnlijk op nog zo’n driehonderdnegenenveertig plaatsen online te vinden. Dat voegt weinig nieuwswaarde toe voor jouw bezoeker en gaat Google niet leuk vinden (duplicate content)

3. Productrecensies ontbreken

Een recensiepagina haalt sneller de top van een pagina in zoekmachines dan een verkooppagina. Dat alleen is al reden genoeg voor het verzamelen en communiceren van recensies. Google neemt een webshop pas serieus als er kwalitatieve reviews online over je vinden zijn. Het is één van de belangrijkste ranking factoren. Daarnaast zijn bezoekers veel sneller vertrouwd met een product dat door anderen beoordeeld is. Doen dus!

Tip: Webshops hebben meestal wel reviews bij partijen zoals Trustpilot, maar vergeten vaak dat Google Reviews ook enorm belangrijk zijn voor zowel je klanten als SEO.

4. Geen optimale productpagina op basis van de zoekvolumes

Zorg ervoor dat je rekening houdt met de vragen en zoekwoorden die mensen in de zoekmachines typen wanneer je je koppen, titelpagina’s en productomschrijvingen schrijft. Anders ben je teksten aan het schrijven waar niemand op zoekt en dan word je niet gevonden. Zoek dus uit waar mensen naar zoeken! Gebruik bijvoorbeeld Google’s Keyword Planner.

5. Generieke meta titels

Een beetje vergelijkbaar met punt 2, maar belangrijk om apart te vernoemen. Meta titels zijn bij uitstek belangrijk in een SEO-strategie. Dit zijn de titels die zichtbaar zijn in Google’s zoekresultaten. Generieke titels zorgen ervoor dat jouw producten op de grote hoop worden gegooid. Niet doen dus.

Meta Titels Optimaliseren

6. Niet-sprekende URL’s

www.tennisproducten.nl/product-nummer-18/ is géén goede URL. Behalve als je denkt dat heel veel mensen op ‘Product nummer 18’ gaan zoeken, maar dat verwachten we niet. Je begrijpt ons punt. Kies bijvoorbeeld voor: www.tennisproducten.nl/gasgevulde-tennisbal/. Dat is minder generiek en meer vindbaar. Bovendien spreekt het voor zich.

7. Te veel dubbele content

Te veel dubbele content is niet goed voor Google. Te veel dubbele content wordt namelijk niet goed geïndexeerd door Google. Daarnaast is te veel dubbele content niet fijn om te lezen. Het is dus goed om te veel dubbele content te vermijden. Als het goed is begrijp je na het lezen van dit tekstje dat te veel dubbele content vervelend is.

Het is niet erg dat een deel van je productpagina’s duplicate is. Het is logisch dat het bestelproces en de usp’s steeds hetzelfde zijn. Maar het grootste deel moet uniek geschreven zijn.

Conclusie

Zorg ervoor dat jij bovenstaande fouten niet maakt. Maak desnoods een checklist die je iedere keer naloopt als je een nieuw product toevoegt aan je webshop. Als het eenmaal goed staat, dan kan scoor je vanzelf beter in Google en heb je daar op lange termijn profijt van.

 

Meer gerelateerde artikelen:

Kun jij wel wat hulp gebruiken bij de
marketing van jouw bedrijf?

Kom langs, bel ons, of gebruik onderstaand formulier om ons een mailtje te sturen. We nemen direct contact met je op om te zien hoe we je kunnen helpen!


Meer leadsMeer webshop salesMeer merkbekendheidMeer inzicht in dataNieuwe brandingNieuwe website

In de ochtendBegin van de middagEind van de middag

Onze klanten beoordelen Whello met een:

4.9 / 5

Onze blije klanten aan het woord

The main quality of Whello is that they are able to provide high quality services on a personal, informal level that is close to the customer. Communication is quick and there’s a lot of knowledge in the team. To me Whello is a trustworthy company for online marketing services and web design that I would highly recommend.

Carlies Mol

Passionate people that are very involved and create great advertising campaigns.

TradeIt gg

Een zeer deskundig team die weet van doorpakken. Weet waar de juiste ingang is. Vaak ook meedenkend met de juiste Knowhow en weten doet goed toe te passen waar nodig is. Wij zijn erg blij met de samenwerking en bevelen Whello aan bij andere partijen. Een 5 sterren beoordeling is hierdoor zeker op zijn plaats.

Orange FinancialLease

Whello have a fantastic team and delivered great results for us. Highly recommended !

Doug Neuhofer

Having successfully completed the set up phase, we would like to thank you for your professional behavior and great communication. We look forward to the continuation of this promising partnership!

LEATHER HYPE

Experienced people who are able to deliver great quality. Very pleased to be working with whello.

Maaike - Tandarts Jordaan

Working together with Whello to achieve our digital and automation goals is a great thing - dedicated, knowledgable, professional and up-to-date to the digital best practices.

Top Employers Institute

A smart, talented and friendly company providing top quality, focused service.

Brenda de Jong - The English Center

It's a pleasure working with really professional and competent people. SEO results we have achieved thanks to Whello are amazing!

Luca Bagnaschino

Great Amsterdam based advertising agency with a lot of in-house experience and smart + friendly staff.

Leks Betlem