We hoeven je niet uit te leggen hoe belangrijk SEO is voor je webshop. Zeker voor de lange termijn. Om jou een voorsprong te bieden op het gebied van SEO hebben we hier de top 7 SEO fouten die webshops maken. Dan hoef jij ze in ieder geval niet meer te maken 😉
1. De productomschrijving ontbreekt
Het aller-, allerslechtste wat je kunt doen in je webshop, is geen productomschrijving toevoegen. Ook al spreekt je product gevoelsmatig voor zich (bijvoorbeeld een tennisbal), dan nog voeg je een complete productomschrijving met producteigenschappen toe.
Google heeft dit nodig om te bepalen hoe je pagina geïndexeerd wordt in de zoekresultaten. En bovendien is de extra info voor de gebruiker prettiger.
2. De productomschrijving is generiek
Zo’n productomschrijving van de fabrikant is vaak best leuk en informatief, maar twee van de belangrijkste problemen hieraan:
- ze zijn niet van jou (dus niet authentiek)
- ze zijn waarschijnlijk op nog zo’n driehonderdnegenenveertig plaatsen online te vinden. Dat voegt weinig nieuwswaarde toe voor jouw bezoeker en gaat Google niet leuk vinden (duplicate content)
3. Productrecensies ontbreken
Een recensiepagina haalt sneller de top van een pagina in zoekmachines dan een verkooppagina. Dat alleen is al reden genoeg voor het verzamelen en communiceren van recensies. Google neemt een webshop pas serieus als er kwalitatieve reviews online over je vinden zijn. Het is één van de belangrijkste ranking factoren. Daarnaast zijn bezoekers veel sneller vertrouwd met een product dat door anderen beoordeeld is. Doen dus!
Tip: Webshops hebben meestal wel reviews bij partijen zoals Trustpilot, maar vergeten vaak dat Google Reviews ook enorm belangrijk zijn voor zowel je klanten als SEO.
4. Geen optimale productpagina op basis van de zoekvolumes
Zorg ervoor dat je rekening houdt met de vragen en zoekwoorden die mensen in de zoekmachines typen wanneer je je koppen, titelpagina’s en productomschrijvingen schrijft. Anders ben je teksten aan het schrijven waar niemand op zoekt en dan word je niet gevonden. Zoek dus uit waar mensen naar zoeken! Gebruik bijvoorbeeld Google’s Keyword Planner.
5. Generieke meta titels
Een beetje vergelijkbaar met punt 2, maar belangrijk om apart te vernoemen. Meta titels zijn bij uitstek belangrijk in een SEO-strategie. Dit zijn de titels die zichtbaar zijn in Google’s zoekresultaten. Generieke titels zorgen ervoor dat jouw producten op de grote hoop worden gegooid. Niet doen dus.
6. Niet-sprekende URL’s
www.tennisproducten.nl/product-nummer-18/ is géén goede URL. Behalve als je denkt dat heel veel mensen op ‘Product nummer 18’ gaan zoeken, maar dat verwachten we niet. Je begrijpt ons punt. Kies bijvoorbeeld voor: www.tennisproducten.nl/gasgevulde-tennisbal/. Dat is minder generiek en meer vindbaar. Bovendien spreekt het voor zich.
7. Te veel dubbele content
Te veel dubbele content is niet goed voor Google. Te veel dubbele content wordt namelijk niet goed geïndexeerd door Google. Daarnaast is te veel dubbele content niet fijn om te lezen. Het is dus goed om te veel dubbele content te vermijden. Als het goed is begrijp je na het lezen van dit tekstje dat te veel dubbele content vervelend is.
Het is niet erg dat een deel van je productpagina’s duplicate is. Het is logisch dat het bestelproces en de usp’s steeds hetzelfde zijn. Maar het grootste deel moet uniek geschreven zijn.
Conclusie
Zorg ervoor dat jij bovenstaande fouten niet maakt. Maak desnoods een checklist die je iedere keer naloopt als je een nieuw product toevoegt aan je webshop. Als het eenmaal goed staat, dan kan scoor je vanzelf beter in Google en heb je daar op lange termijn profijt van.
Neem gerust contact op met een van onze SEO specialisten. Bekijk hier al onze zoekmachine marketing diensten.