Als we het hebben over SEO, komen vaak keywords, linkbuilding en zoekwoorden posities aan bod. Echter wordt technische SEO vaak vergeten, terwijl dit ook belangrijk is. De on-page SEO is onlosmakend verbonden aan het technische SEO. Beide stimuleren elkaar, waardoor je het voor Google makkelijker maakt om jouw website te ‘crawlen’.
Technische SEO omvat op zijn beurt weer veel verschillende expertises, maar wat hieronder besproken wordt is structured data. Sommige marketeers noemen dit ook wel eens ‘markups’ of ‘rich snippets’. Met structured data kan je rijkere zoekresultaten ontwikkelen, wat weer voor een hogere CTR kan zorgen. Het doel van structured data is om jouw meta data (meta titel en description) zo uitgebreid en aantrekkelijk mogelijk te maken, zodat de (be)zoeker op jouw website klikt.
Wat is structured data precies?
Zoals hierboven vermeld, kan je met structured data jouw meta data beïnvloeden en aanvullen zodat deze voor de (be)zoeker aantrekkelijker is. Structured data is het begrijpelijk maken van jouw content voor Google, door jouw content te markeren met een stukje HTML code. Dit houdt in dat je kan aangeven waar bepaalde content voor staat.
Op dit moment zou jouw website Google al moeten vertellen wat de H1, H2’s etc. zijn, maar met structured data kun je ook aangeven dat iets een adres, review, prijs of datum van een event is. Oftewel (in IT taal): met structured data worden onderdelen (properties) van dingen (things) omschreven voor Google.
Dit technische stukje taal moet via de schema.org taal gebeuren.
Wat is dat Schema.org?
Schema.org is het resultaat van een samenwerking tussen Google, Bing, Yandex en Yahoo!. Alle partijen waren het er over eens dat jouw content duidelijk aangegeven moet worden voor hun zoekmachines, zodat hun spiders jouw content beter kunnen crawlen.
Door die eerder genoemde ‘onderdelen van dingen’ in de Schema.org taal in de HTML code van jouw website aan te geven, maak je het werk voor hun alleen maar makkelijk. En uiteindelijk jezelf dus beter vindbaar.
Hoe ziet structured data eruit in Google?
Je kunt dus verschillende stukken content benoemen met structured data, zodat Google jouw content beter begrijpt. Het is wel belangrijk te vermelden dat Google zelf bepaald of de structured data getoond wordt in jouw meta data. Je kunt met structred data dus slechts de meta data beinvloeden, maar niet bepalen.
Er bestaan veel verschillende soorten structured data soorten, maar de meest voorkomende zijn de volgende:
Structure data: Events
Bied jouw website verschillende events aan? Denk aan concerten, congressen of workshops voor jouw doelgroep. Met structured data kun je locaties, sprekers, data, tijden en nog veel meer elementen kenbaar maken aan Google.
Vraag jezelf wel bij ieder event af welke informatie relevant is. Google toont slechts 3 ‘eigenschappen’ aan events, dus kies welke je belangrijker vindt. Op het moment dat alle workshops door jouw bedrijf worden gegeven en de spreker niet heel relevant is, hoef je dit ook niet aan te geven. Verschilt de locatie wel per event? Dit is de moeite waard om te delen.
Structure data: Recepten
Iedereen kent het dilemma van koken en niemand heeft de energie om na het werk een uur in de keuken te staan. Aan recepten op jouw blog kun je ook structured data koppelen, door de bereidingstijd aan te geven. Dit zou mensen moeten uitnodigen eerder op jouw website te klikken, omdat zij van tevoren al weten hoe lang dit gerecht gaat duren. Verder kun je recensies en een beoordeling toevoegen.
Structure data: Producten
Tegenwoordig worden wij allemaal beïnvloed door de mening van anderen, zeker wanneer het komt op het aanschaffen van grotere producten. We willen allemaal de beste prijs en vooral niet teveel betalen, waardoor we continu bezig zijn met vergelijken. Voor producten kan het van belang zijn om de prijs (echter wel alleen als deze concurrerend genoeg is), valuta, beoordeling en de voorraad aan te geven. Dit hoeft echter niet alleen voor duurdere producten of diensten; het is net zo effectief bij ballonnen en sneakers.
Structure data: Breadcrumbs
Als je je een beetje in SEO hebt verdiept, ken je de term breadcrumbs: het navigatiepad in de website die de website structuur weergeeft. Door deze toe te voegen aan de meta data, informeer jij je bezoeker over de pagina waar zij op uitkomen, maar geef je ook de bovenliggende pagina’s weer. Bol.com is hier altijd erg sterk in.
Structure data: Local business
Er zijn nog maar weinig bedrijven die dit niet hebben, maar het is het vermelden waard: structured data voor bedrijven. Het verschil tussen deze structured data en de andere vormen, is dat deze als ‘Knowledge Graph’ rechts in Google komt te staan. Hierin geef je de het adres, openingstijden (vooral belangrijk voor een winkel), telefoonnummer en eventuele recensies aan.
Hoe pas ik dan de structured data toe?
Het toepassen dien je het liefst door een webdeveloper te laten doen, als jij zelf niet thuis bent in de HTML van websites. Voordat je aan de code gaat werken, dien je te bepalen welke informatie je wilt ‘markeren’. De verschillende opties vind je op Schema.org onder ‘schema’s’.
Per soort kun je precies vinden welke code je nodig hebt om jouw content te markeren. Let er echter wel op dat je niet klakkeloos code kopieert, maar hierin vervolgens wel jouw eigen informatie in verwerkt. We hebben het helaas eerder fout zien gaan.
Gebruik ook Google’s structured data testing tool, om precies te kunnen zien wat je aan de code moet aanpassen zodat deze geschikt is voor jouw website. Houd ook Search Console in de gaten op het moment dat je structured data toevoegt. In Search Console kun je precies volgen wat er goed of fout gaat volgens Google.
Het is een lang verhaal, maar absoluut de moeite waard om toe te passen op jouw product of dienst.
Kijk kritisch naar welke informatie jij wilt tonen aan de bezoeker. Het uiteindelijke doel van Structured Data is om jouw meta data aantrekkelijker te maken en de CTR te vergroten. Succes!
Neem gerust contact op met een van onze SEO specialisten. Bekijk hier al onze zoekmachine marketing diensten.