Als we het hebben over SEO, komen vaak keywords, linkbuilding en zoekwoorden posities aan bod. Echter wordt technische SEO vaak vergeten, terwijl dit ook belangrijk is. De on-page SEO is onlosmakend verbonden aan het technische SEO. Beide stimuleren elkaar, waardoor je het voor Google makkelijker maakt om jouw website te ‘crawlen’.

Technische SEO omvat op zijn beurt weer veel verschillende expertises, maar wat hieronder besproken wordt is structured data. Sommige marketeers noemen dit ook wel eens ‘markups’ of ‘rich snippets’. Met structured data kan je rijkere zoekresultaten ontwikkelen, wat weer voor een hogere CTR kan zorgen. Het doel van structured data is om jouw meta data (meta titel en description) zo uitgebreid en aantrekkelijk mogelijk te maken, zodat de (be)zoeker op jouw website klikt.

Wat is structured data precies?

Zoals hierboven vermeld, kan je met structured data jouw meta data beïnvloeden en aanvullen zodat deze voor de (be)zoeker aantrekkelijker is. Structured data is het begrijpelijk maken van jouw content voor Google, door jouw content te markeren met een stukje HTML code. Dit houdt in dat je kan aangeven waar bepaalde content voor staat.

Op dit moment zou jouw website Google al moeten vertellen wat de H1, H2’s etc. zijn, maar met structured data kun je ook aangeven dat iets een adres, review, prijs of datum van een event is. Oftewel (in IT taal): met structured data worden onderdelen (properties) van dingen (things) omschreven voor Google.

Dit technische stukje taal moet via de schema.org taal gebeuren.

Wat is dat Schema.org?

Schema.org is het resultaat van een samenwerking tussen Google, Bing, Yandex en Yahoo!. Alle partijen waren het er over eens dat jouw content duidelijk aangegeven moet worden voor hun zoekmachines, zodat hun spiders jouw content beter kunnen crawlen.

Door die eerder genoemde ‘onderdelen van dingen’ in de Schema.org taal in de HTML code van jouw website aan te geven, maak je het werk voor hun alleen maar makkelijk. En uiteindelijk jezelf dus beter vindbaar.

Hoe ziet structured data eruit in Google?

Je kunt dus verschillende stukken content benoemen met structured data, zodat Google jouw content beter begrijpt. Het is wel belangrijk te vermelden dat Google zelf bepaald of de structured data getoond wordt in jouw meta data. Je kunt met structred data dus slechts de meta data beinvloeden, maar niet bepalen.

Er bestaan veel verschillende soorten structured data soorten, maar de meest voorkomende zijn de volgende:

Structure data: Events

structured-data-events

Bied jouw website verschillende events aan? Denk aan concerten, congressen of workshops voor jouw doelgroep. Met structured data kun je locatiessprekersdatatijden en nog veel meer elementen kenbaar maken aan Google.
Vraag jezelf wel bij ieder event af welke informatie relevant is. Google toont slechts 3 ‘eigenschappen’ aan events, dus kies welke je belangrijker vindt. Op het moment dat alle workshops door jouw bedrijf worden gegeven en de spreker niet heel relevant is, hoef je dit ook niet aan te geven. Verschilt de locatie wel per event? Dit is de moeite waard om te delen.

 

Structure data: Recepten

whello-structured-data-recepten

Iedereen kent het dilemma van koken en niemand heeft de energie om na het werk een uur in de keuken te staan. Aan recepten op jouw blog kun je ook structured data koppelen, door de bereidingstijd aan te geven. Dit zou mensen moeten uitnodigen eerder op jouw website te klikken, omdat zij van tevoren al weten hoe lang dit gerecht gaat duren. Verder kun je recensies en een beoordeling toevoegen.

 

Structure data: Producten

whello-structured-data-products

Tegenwoordig worden wij allemaal beïnvloed door de mening van anderen, zeker wanneer het komt op het aanschaffen van grotere producten. We willen allemaal de beste prijs en vooral niet teveel betalen, waardoor we continu bezig zijn met vergelijken. Voor producten kan het van belang zijn om de prijs (echter wel alleen als deze concurrerend genoeg is), valuta, beoordeling en de voorraad aan te geven. Dit hoeft echter niet alleen voor duurdere producten of diensten; het is net zo effectief bij ballonnen en sneakers.

 

Structure data: Breadcrumbs

whello-structured-data-breadcrumbs
Als je je een beetje in SEO hebt verdiept, ken je de term breadcrumbs: het navigatiepad in de website die de website structuur weergeeft. Door deze toe te voegen aan de meta data, informeer jij je bezoeker over de pagina waar zij op uitkomen, maar geef je ook de bovenliggende pagina’s weer. Bol.com is hier altijd erg sterk in.

 

Structure data: Local business

Whello-structured-data-local-business

Er zijn nog maar weinig bedrijven die dit niet hebben, maar het is het vermelden waard: structured data voor bedrijven. Het verschil tussen deze structured data en de andere vormen, is dat deze als ‘Knowledge Graph’ rechts in Google komt te staan. Hierin geef je de het adres, openingstijden (vooral belangrijk voor een winkel), telefoonnummer en eventuele recensies aan.

Hoe pas ik dan de structured data toe?

Het toepassen dien je het liefst door een webdeveloper te laten doen, als jij zelf niet thuis bent in de HTML van websites. Voordat je aan de code gaat werken, dien je te bepalen welke informatie je wilt ‘markeren’. De verschillende opties vind je op Schema.org onder ‘schema’s’.

Per soort kun je precies vinden welke code je nodig hebt om jouw content te markeren. Let er echter wel op dat je niet klakkeloos code kopieert, maar hierin vervolgens wel jouw eigen informatie in verwerkt. We hebben het helaas eerder fout zien gaan.

Gebruik ook Google’s structured data testing tool, om precies te kunnen zien wat je aan de code moet aanpassen zodat deze geschikt is voor jouw website. Houd ook Search Console in de gaten op het moment dat je structured data toevoegt. In Search Console kun je precies volgen wat er goed of fout gaat volgens Google.

 

Het is een lang verhaal, maar absoluut de moeite waard om toe te passen op jouw product of dienst.
Kijk kritisch naar welke informatie jij wilt tonen aan de bezoeker. Het uiteindelijke doel van Structured Data is om jouw meta data aantrekkelijker te maken en de CTR te vergroten. Succes!

Kun jij wel wat hulp gebruiken bij de
socials van jouw bedrijf?

Bij Whello helpen we je graag. Kom langs, bel ons, dm ons of gebruik onderstaand formulier om ons een mailtje te sturen. We nemen direct contact met je op om te zien hoe we je kunnen helpen!


Meer leadsMeer webshop salesMeer merkbekendheidMeer inzicht in dataNieuwe brandingNieuwe website

In de ochtendBegin van de middagEind van de middag

Onze klanten beoordelen Whello met een:

4.9
powered by Google
Maaike
Maaike
19:32 08 Mar 18
Experienced people who are able to deliver great quality. Very pleased to be working with whello.
Doug Neuhofer
Doug Neuhofer
14:11 08 Mar 18
Whello have a fantastic team and delivered great results for us. Highly recommended !
Luca Bagnaschino
Luca Bagnaschino
09:21 06 Dec 17
It's a pleasure working with really professional and competent people. SEO results we have achieved thanks to Whello are amazing!
TradeIt gg
TradeIt gg
14:17 19 Mar 18
Passionate people that are very involved and create great advertising campaigns.
Orange FinancialLease
Orange FinancialLease
09:55 09 Mar 18
Een zeer deskundig team die weet van doorpakken. Weet waar de juiste ingang is. Vaak ook meedenkend met de juiste Knowhow en weten doet goed toe te passen waar nodig is. Wij zijn erg blij met de samenwerking en bevelen Whello aan bij andere partijen. Een 5 sterren beoordeling is hierdoor zeker op zijn plaats.
LEATHER HYPE
LEATHER HYPE
07:18 06 Feb 20
Having successfully completed the set up phase, we would like to thank you for your professional behavior and great communication. We look forward to the continuation of this promising partnership!
Leks Betlem
Leks Betlem
16:34 24 Feb 20
Great Amsterdam based advertising agency with a lot of in-house experience and smart + friendly staff.
Carlies Mol
Carlies Mol
14:38 24 Sep 19
The main quality of Whello is that they are able to provide high quality services on a personal, informal level that is close to the customer. Communication is quick and there’s a lot of knowledge in the team. To me Whello is a trustworthy company for online marketing services and web design that I would highly recommend.
Top Employers Institute
Top Employers Institute
12:14 21 Jan 20
Working together with Whello to achieve our digital and automation goals is a great thing - dedicated, knowledgable, professional and up-to-date to the digital best practices.
Brenda de Jong
Brenda de Jong
18:33 04 Oct 19
A smart, talented and friendly company providing top quality, focused service.
See All Reviews

Onze blije klanten aan het woord

Great Amsterdam based advertising agency with a lot of in-house experience and smart + friendly staff.
Leks Betlem
Leks Betlem
16:34 24 Feb 20
Having successfully completed the set up phase, we would like to thank you for your professional behavior and great communication. We look forward to the continuation of this promising partnership!
LEATHER HYPE
LEATHER HYPE
07:18 06 Feb 20
Working together with Whello to achieve our digital and automation goals is a great thing - dedicated, knowledgable, professional and up-to-date to the digital best practices.
Top Employers Institute
Top Employers Institute
12:14 21 Jan 20
A smart, talented and friendly company providing top quality, focused service.
Brenda de Jong
Brenda de Jong
18:33 04 Oct 19
The main quality of Whello is that they are able to provide high quality services on a personal, informal level that is close to the customer. Communication is quick and there’s a lot of knowledge in the team. To me Whello is a trustworthy company for online marketing services and web design that I would highly recommend.
Carlies Mol
Carlies Mol
14:38 24 Sep 19
Passionate people that are very involved and create great advertising campaigns.
TradeIt gg
TradeIt gg
14:17 19 Mar 18
Een zeer deskundig team die weet van doorpakken. Weet waar de juiste ingang is. Vaak ook meedenkend met de juiste Knowhow en weten doet goed toe te passen waar nodig is. Wij zijn erg blij met de samenwerking en bevelen Whello aan bij andere partijen. Een 5 sterren beoordeling is hierdoor zeker op zijn plaats.
Orange FinancialLease
Orange FinancialLease
09:55 09 Mar 18
Experienced people who are able to deliver great quality. Very pleased to be working with whello.
Maaike
Maaike
19:32 08 Mar 18
Whello have a fantastic team and delivered great results for us. Highly recommended !
Doug Neuhofer
Doug Neuhofer
14:11 08 Mar 18
It's a pleasure working with really professional and competent people. SEO results we have achieved thanks to Whello are amazing!
Luca Bagnaschino
Luca Bagnaschino
09:21 06 Dec 17