Als we het hebben over SEO, komen vaak keywords, linkbuilding en zoekwoorden posities aan bod. Echter wordt technische SEO vaak vergeten, terwijl dit ook belangrijk is. De on-page SEO is onlosmakend verbonden aan het technische SEO. Beide stimuleren elkaar, waardoor je het voor Google makkelijker maakt om jouw website te ‘crawlen’.

Technische SEO omvat op zijn beurt weer veel verschillende expertises, maar wat hieronder besproken wordt is structured data. Sommige marketeers noemen dit ook wel eens ‘markups’ of ‘rich snippets’. Met structured data kan je rijkere zoekresultaten ontwikkelen, wat weer voor een hogere CTR kan zorgen. Het doel van structured data is om jouw meta data (meta titel en description) zo uitgebreid en aantrekkelijk mogelijk te maken, zodat de (be)zoeker op jouw website klikt.

Wat is structured data precies?

Zoals hierboven vermeld, kan je met structured data jouw meta data beïnvloeden en aanvullen zodat deze voor de (be)zoeker aantrekkelijker is. Structured data is het begrijpelijk maken van jouw content voor Google, door jouw content te markeren met een stukje HTML code. Dit houdt in dat je kan aangeven waar bepaalde content voor staat.

Op dit moment zou jouw website Google al moeten vertellen wat de H1, H2’s etc. zijn, maar met structured data kun je ook aangeven dat iets een adres, review, prijs of datum van een event is. Oftewel (in IT taal): met structured data worden onderdelen (properties) van dingen (things) omschreven voor Google.

Dit technische stukje taal moet via de schema.org taal gebeuren.

Wat is dat Schema.org?

Schema.org is het resultaat van een samenwerking tussen Google, Bing, Yandex en Yahoo!. Alle partijen waren het er over eens dat jouw content duidelijk aangegeven moet worden voor hun zoekmachines, zodat hun spiders jouw content beter kunnen crawlen.

Door die eerder genoemde ‘onderdelen van dingen’ in de Schema.org taal in de HTML code van jouw website aan te geven, maak je het werk voor hun alleen maar makkelijk. En uiteindelijk jezelf dus beter vindbaar.

Hoe ziet structured data eruit in Google?

Je kunt dus verschillende stukken content benoemen met structured data, zodat Google jouw content beter begrijpt. Het is wel belangrijk te vermelden dat Google zelf bepaald of de structured data getoond wordt in jouw meta data. Je kunt met structred data dus slechts de meta data beinvloeden, maar niet bepalen.

Er bestaan veel verschillende soorten structured data soorten, maar de meest voorkomende zijn de volgende:

Structure data: Events

Bied jouw website verschillende events aan? Denk aan concerten, congressen of workshops voor jouw doelgroep. Met structured data kun je locatiessprekersdatatijden en nog veel meer elementen kenbaar maken aan Google.
Vraag jezelf wel bij ieder event af welke informatie relevant is. Google toont slechts 3 ‘eigenschappen’ aan events, dus kies welke je belangrijker vindt. Op het moment dat alle workshops door jouw bedrijf worden gegeven en de spreker niet heel relevant is, hoef je dit ook niet aan te geven. Verschilt de locatie wel per event? Dit is de moeite waard om te delen.

 

Structure data: Recepten

Iedereen kent het dilemma van koken en niemand heeft de energie om na het werk een uur in de keuken te staan. Aan recepten op jouw blog kun je ook structured data koppelen, door de bereidingstijd aan te geven. Dit zou mensen moeten uitnodigen eerder op jouw website te klikken, omdat zij van tevoren al weten hoe lang dit gerecht gaat duren. Verder kun je recensies en een beoordeling toevoegen.

Structure data: Producten

Tegenwoordig worden wij allemaal beïnvloed door de mening van anderen, zeker wanneer het komt op het aanschaffen van grotere producten. We willen allemaal de beste prijs en vooral niet teveel betalen, waardoor we continu bezig zijn met vergelijken. Voor producten kan het van belang zijn om de prijs (echter wel alleen als deze concurrerend genoeg is), valuta, beoordeling en de voorraad aan te geven. Dit hoeft echter niet alleen voor duurdere producten of diensten; het is net zo effectief bij ballonnen en sneakers.

Structure data: Breadcrumbs

Als je je een beetje in SEO hebt verdiept, ken je de term breadcrumbs: het navigatiepad in de website die de website structuur weergeeft. Door deze toe te voegen aan de meta data, informeer jij je bezoeker over de pagina waar zij op uitkomen, maar geef je ook de bovenliggende pagina’s weer. Bol.com is hier altijd erg sterk in.

Structure data: Local business

Er zijn nog maar weinig bedrijven die dit niet hebben, maar het is het vermelden waard: structured data voor bedrijven. Het verschil tussen deze structured data en de andere vormen, is dat deze als ‘Knowledge Graph’ rechts in Google komt te staan. Hierin geef je de het adres, openingstijden (vooral belangrijk voor een winkel), telefoonnummer en eventuele recensies aan.

Hoe pas ik dan de structured data toe?

Het toepassen dien je het liefst door een webdeveloper te laten doen, als jij zelf niet thuis bent in de HTML van websites. Voordat je aan de code gaat werken, dien je te bepalen welke informatie je wilt ‘markeren’. De verschillende opties vind je op Schema.org onder ‘schema’s’.

Per soort kun je precies vinden welke code je nodig hebt om jouw content te markeren. Let er echter wel op dat je niet klakkeloos code kopieert, maar hierin vervolgens wel jouw eigen informatie in verwerkt. We hebben het helaas eerder fout zien gaan.

Gebruik ook Google’s structured data testing tool, om precies te kunnen zien wat je aan de code moet aanpassen zodat deze geschikt is voor jouw website. Houd ook Search Console in de gaten op het moment dat je structured data toevoegt. In Search Console kun je precies volgen wat er goed of fout gaat volgens Google.

 

Het is een lang verhaal, maar absoluut de moeite waard om toe te passen op jouw product of dienst.

Kijk kritisch naar welke informatie jij wilt tonen aan de bezoeker. Het uiteindelijke doel van Structured Data is om jouw meta data aantrekkelijker te maken en de CTR te vergroten. Succes!

Neem gerust contact op met een van onze SEO specialisten. Bekijk hier al onze zoekmachine marketing diensten.

Kun jij wel wat hulp gebruiken bij de
marketing van jouw bedrijf?

Bel ons, of gebruik het onderstaande formulier om ons een mailtje te sturen.


    Meer leadsMeer webshop salesMeer merkbekendheidSterke contentNieuwe brandingNieuwe website


    In de ochtendBegin van de middagEind van de middag

    whello contact serge de sousa whello contact serge de sousa
    Serge de Sousa

    Bekijk onze laatste case

    +180% SEO traffic voor goede doel AFIP

    , , ,

    Stichting AFIP verbindt onderzoekers en patiënten met de hartritmestoornis boezemfibrilleren. Aan Whello de opdracht dit door te vertalen naar passende branding en een interactieve website.

    Meer details

    +28% organische bezoekers voor Maandag

    , ,

    Shinen in de zoekmachines voor detacheringsbureau Maandag. Dit mooie merk detacheert professionals in het onderwijs, de zorg en bij de overheid. In 12 maanden steeg het aantal organische bezoekers met 28%.

    Meer details

    Internationale expansie voor CowManager

    , , ,

    Met de software en sensoren van CowManager kunnen melkveehouders hun koeien 24/7 monitoren. De sensor en bijbehorende app wordt door de media zelfs neergezet als de Fitbit voor koeien.

    Meer details

    +600% ROAS voor Daily Style’s webshop

    , ,

    Daily Style is een webshop met feestartikelen. Een webshop migratie leidde tot een flinke drop in het verkeer en de omzet. Ons SEA- en SEO-team kwam meteen in actie en verbrak records.

    Meer details
    Logo Groenendijk Licht B2B Webshop bouwen Whello marketing amsterdam

    B2B webshop voor Groenendijk Licht

    , , , , ,

    Groenendijk Licht is zo’n merk dat de hele kamer oplicht als het binnenstapt - figuurlijk dan. Wij werden in ieder geval heel blij van hun vraag om een grote B2B-webshop voor ze te bouwen.

    Meer details

    Prijswinnend webdesign voor WomenWin

    , , ,

    In 2006 begonnen als visionair project van twee vrouwen die het opviel dat er zo weinig aandacht was voor sport voor meisjes. Fast forward naar 2022: Door Women Win kunnen miljoenen meisjes wereldwijd veilig sporten.

    Meer details

    Omzet verdriedubbeld voor NaVijfen

    , , , , ,

    Met een combinatie van branding, webdevelopment en online marketing zorgde we ervoor dat het merk snel heeft kunnen opschalen en nu duizenden klanten van een perfecte borrel voorziet!

    Meer details

    B2B én B2C website voor Pride Mobility

    , , , , ,

    Pride Mobility helpt mensen met een mobiliteitsproblemen een zo actief mogelijk leven te leiden. De nieuwe website moest dan ook goed vindbaar en toegankelijk zijn voor deze verschillende gebruikers.

    Meer details

    B2B leadgeneratie website voor Keesing

    , , , ,

    Het verhaal van Keesing Technologies is ‘s werelds oudste leverancier van ID-verificatieoplossingen. Aan Whello de opdracht om een nieuwe website te bouwen voor dit mooie merk.

    Meer details

    Onze klanten beoordelen Whello met een:

    4.8 / 5

    Mooie merken aan het woord

    Wij hebben een hele fijne samenwerking met Whello. De lijntjes zijn kort, waardoor je soepel en snel kan handelen. En niet geheel onbelangrijk, de resultaten zijn ook goed 😉

    Kitty - Scienta

    Overperformen, dat is wat Whello het liefst doet...Whello heeft een website gebouwd voor 50|50 Amsterdam, onderdeel van het Leger des Heils. Tijdens onze eerste afspraak was al snel duidelijk dat Whello een partij is die zijn zaakjes op orde heeft. De communicatie is snel, duidelijk en professioneel. Thanks voor de fijne samenwerking!

    Marijn - Leger des Heils

    Positief: Kwaliteit, Professionaliteit, Responsiviteit Geweldige en goed meedenkende marketing partij die voorziet in alle facetten van de online marketing. Absolute aanrader.

    Sander Kok - Vicky

    Positief: Professionaliteit, Responsiviteit Het was een absoluut genoegen om met het Whello-team te werken! Ze hebben de verschillende fasen doorlopen, van branding en conceptontwerp tot de lancering van een geweldige nieuwe website! Het was leuk om met zulke professionals te werken. De Whello's zijn stuk voor stuk professionals binnen hun eigen vakgebied, vriendelijk en flexibel en er wordt kwalitatief hoogstaand werk verricht binnen het afgesproken tijdsbestek.

    Daniel - Keesing Technologies

    Whello is een prettig bedrijf om mee samen te werken. Bij Arend Auto ben ik verantwoordelijk voor de marketing en besteed veel online marketing uit bij Whello. Serge en Nasser zijn vakbekwaam en recht door zee. Ze voeren niet alleen uit maar komen ook zelf met adviezen en ideeën om meer resultaat te halen uit onze online campagnes.

    Ruud Weekers - Arend Auto

    Het fijne van Whello t.o.v. veel andere partijen is dat ze met je meedenken en zelf met goede suggesties komen. Ze zijn persoonlijk en hebben alle verschillende expertises in huis zodat iedereen doet waar hij/zij goed in is. Houd deadlines goed in de gaten maar twijfel niet om met ze in zee te gaan, het resultaat is top!

    Robin - Antenna Groep

    Sinds wij samenwerken met Whello, hebben wij een enorme groei doorgemaakt. De medewerkers van Whello weten als geen ander marketingbureau hoe je 'de expat' moet benaderen. Ze werken persoonlijk, enthousiast en effectief. Ik beveel ze van harte aan!

    Koen Gijzel - Koentact

    Whello staat altijd open voor nieuwe inzichten en ze denken graag mee over hoe we samen tot het juiste resultaat kunnen komen.

    Rosa - OCEANDIVA Unique Event Locations

    Bedankt voor de fijne samenwerking Whello! Door het betrokken team zijn we nóg enthousiaster over onze dienst dan dat we al waren, dat wil wat zeggen!

    Hakima El Allaoui - Staxi Taxi

    Wij werken nu al zeker 2 jaar met Whello samen op het gebied van onze online marketing. De samenwerking is zo fijn omdat we snel kunnen schakelen met elkaar en er echt wordt meegedacht in het verbeteren van onze zichtbaarheid en het verhogen van het aantal leads. Experts die de juiste snaar weten te raken, keer op keer.

    Mirco Pruyser - BP College

    Experienced people who are able to deliver great quality. Very pleased to be working with whello.

    Maaike - Tandarts Jordaan

    Working together with Whello to achieve our digital and automation goals is a great thing - dedicated, knowledgable, professional and up-to-date to the digital best practices.

    Daniela Fantaziu - Top Employers Institute