Performance marketing wordt de laatste jaren steeds vaker ingezet. Best logisch; het is tenslotte een marketingbenadering die staat voor het resultaatgericht inzetten van (online) media. Wat houdt deze techniek precies in en wat zijn de voordelen?
Wat is performance marketing?
Performance marketing kun je het beste zien als resultaatgerichte reclame en branding die vaak in samenwerking met andere kanalen wordt uitgevoerd. Dat betekent uiteraard ook weer dat elk van deze kanalen moet worden betaald voor hun bijdrage aan jouw marketingcampagne. En juist op dat punt wijkt performance marketing compleet af van andere marketing disciplines. Bij performance marketing wordt er namelijk pas betaald op het moment dat de gewenste actie is voltooid. Dat noemen we nog eens resultaatgericht.
Is dat niet hetzelfde als affiliate marketing?
Inderdaad, de bovenstaande omschrijving heeft nogal wat weg van affiliate marketing. Toch moet affiliate marketing wel worden gezien als onderdeel van een veel groter geheel. En in dat grotere geheel vallen weer andere soorten marketing, zoals influencer-, email- en zoekmachine marketing. Deze verschillende soorten proberen elk op hun eigen manier de omzet te stuwen. Toch werkt elk van deze marketingvormen ook hun eigen commissies. En da’s lang niet altijd ná een conversie.
Dezelfde termen in een ander jasje
Dat neemt echter niet weg dat we veel termen uit affiliate marketing ook aantreffen onder de noemer van performance marketing. Want als we aan marketingresultaten denken dan komen we al snel uit bij termen als CTR (click through rate: doorklikpercentage), CPC (cost per click: kosten per klik), CPM (cost per mile; kosten per duizend vertoningen) en natuurlijk conversie. Hoewel affiliate marketeers al blij worden van mooie doorklikpercentages, zal het voor een performance marketeer toch echt gaan om echte conversies: een aankoop, een reservering, noem het maar op.
Wat zijn de voordelen van performance marketing?
Hiermee wordt het met performance marketing dus meteen een heel stuk concreter en dat geldt ook voor de beloningen die er tegenover staan. Wat dat betreft hebben we het dus over een win-win situatie voor zowel de adverteerder als het advertentiekanaal.
- Maximale ROI: door de affiliate of publisher pas te betalen wanneer een specifieke actie is voltooid, kan een adverteerder er immers op vertrouwen dat het budget goed wordt besteed. En dat klinkt de gemiddelde adverteerder natuurlijk als muziek in de oren, want als er één term is die als heilig wordt verklaard dan is het wel de ROI.
- Gratis exposure: aangezien je als adverteerder pas betaalt nadat de gewenste actie heeft plaatsgevonden, ontvang je onderweg bovendien ook nog eens de extra voordelen van gratis exposure en clicks. En dat is mooi meegenomen.
Een praktijkvoorbeeld
Bij Whello zijn we dan ook dolenthousiast over de voordelen van performance marketing en daarom hebben we een praktijkvoorbeeld voor je van Tuf-tuf.nl.
- Case: Tuf-tuf.nl is een webshop voor feestartikelen, piñata’s en traktaties. Met snelle leveringstijden (voor 21:00 uur besteld = morgen in huis) zorgt Tuf-tuf.nl voor alle ingrediënten voor een geslaagd feestje.
- Doel 1: om de customer journey op de website van Tuf-tuf.nl zo vlekkeloos mogelijk te laten verlopen, oftewel zo weinig mogelijk obstakels. Bezoekers moeten gestimuleerd worden om een aankoop te doen. Dat moet gebeuren via een snelle webshop, een hoge mobiele gebruiksvriendelijkheid en optimale content, zowel tekstueel als visueel.
- Doel 2: om met deze geoptimaliseerde website zo goed mogelijk te ranken binnen de zoekmachine van Google. Door de geoptimaliseerde en daardoor gebruiksvriendelijke website moet ook de conversie gemaximaliseerd worden.
- Middel 1: aanwijzing van een on-site SEO-professional die zich heeft ontfermd over de SEO-geschiktheid van de site. Daarbij is de website op zowel technisch, tekstueel als visueel vlak vlak onder de loep genomen. Ook is een zoekwoordenanalyse uitgevoerd die de basis heeft gevormd voor de SEA-campagnes.
- Middel 2: aanwijzing van een SEA-professional die zich ontfermt over de Google Ads campagnes en de advertentiecampagnes via sociale media.
- Resultaten: aan de hand van zoekwoordenanalyses en SEO-geoptimaliseerde pagina’s zijn de productpagina’s van Tuf-Tuf inmiddels goed vindbaar. Wat onder andere voor een stijging van +53,69% users en +49,06% sessions heeft gezorgd. Dit in samenwerking met de optimalisatie van de Google Ads campagnes heeft gezorgd voor +36,08% meer omzet en +39,16% meer transacties. (Februari 2018 tot/met jul 31 vs. Februari 2017 t/m juli 2017)
Aan de slag gaan? Neem contact met onze performance marketing specialisten en wij stellen samen een plan op.
Lees verder