Performance marketing wordt de laatste jaren steeds vaker ingezet. Best logisch; het is tenslotte een marketingbenadering die staat voor het resultaatgericht inzetten van (online) media. Wat houdt deze techniek precies in en wat zijn de voordelen?

Wat is performance marketing?

Performance marketing kun je het beste zien als resultaatgerichte reclame en branding die vaak in samenwerking met andere kanalen wordt uitgevoerd. Dat betekent uiteraard ook weer dat elk van deze kanalen moet worden betaald voor hun bijdrage aan jouw marketingcampagne. En juist op dat punt wijkt performance marketing compleet af van andere marketing disciplines. Bij performance marketing wordt er namelijk pas betaald op het moment dat de gewenste actie is voltooid. Dat noemen we nog eens resultaatgericht.

marketing campagin

Is dat niet hetzelfde als affiliate marketing?

Inderdaad, de bovenstaande omschrijving heeft nogal wat weg van affiliate marketing. Toch moet affiliate marketing wel worden gezien als onderdeel van een veel groter geheel. En in dat grotere geheel vallen weer andere soorten marketing, zoals influencer-, email- en zoekmachine marketing. Deze verschillende soorten proberen elk op hun eigen manier de omzet te stuwen. Toch werkt elk van deze marketingvormen ook hun eigen commissies. En da’s lang niet altijd ná een conversie.

Dezelfde termen in een ander jasje

Dat neemt echter niet weg dat we veel termen uit affiliate marketing ook aantreffen onder de noemer van performance marketing. Want als we aan marketingresultaten denken dan komen we al snel uit bij termen als CTR (click through rate: doorklikpercentage), CPC (cost per click: kosten per klik), CPM (cost per mile; kosten per duizend vertoningen) en natuurlijk conversie. Hoewel affiliate marketeers al blij worden van mooie doorklikpercentages, zal het voor een performance marketeer toch echt gaan om echte conversies: een aankoop, een reservering, noem het maar op.

Permormance marketing

Wat zijn de voordelen van performance marketing?

Hiermee wordt het met performance marketing dus meteen een heel stuk concreter en dat geldt ook voor de beloningen die er tegenover staan. Wat dat betreft hebben we het dus over een win-win situatie voor zowel de adverteerder als het advertentiekanaal.

  • Maximale ROI: door de affiliate of publisher pas te betalen wanneer een specifieke actie is voltooid, kan een adverteerder er immers op vertrouwen dat het budget goed wordt besteed. En dat klinkt de gemiddelde adverteerder natuurlijk als muziek in de oren, want als er één term is die als heilig wordt verklaard dan is het wel de ROI.
  • Gratis exposure: aangezien je als adverteerder pas betaalt nadat de gewenste actie heeft plaatsgevonden, ontvang je onderweg bovendien ook nog eens de extra voordelen van gratis exposure en clicks. En dat is mooi meegenomen.

Een praktijkvoorbeeld

Bij Whello zijn we dan ook dolenthousiast over de voordelen van performance marketing en daarom hebben we een praktijkvoorbeeld voor je van Tuf-tuf.nl.

  • Case: Tuf-tuf.nl is een webshop voor feestartikelen, piñata’s en traktaties. Met snelle leveringstijden (voor 21:00 uur besteld = morgen in huis) zorgt Tuf-tuf.nl voor alle ingrediënten voor een geslaagd feestje.
  • Doel 1: om de customer journey op de website van Tuf-tuf.nl zo vlekkeloos mogelijk te laten verlopen, oftewel zo weinig mogelijk obstakels. Bezoekers moeten gestimuleerd worden om een aankoop te doen. Dat moet gebeuren via een snelle webshop, een hoge mobiele gebruiksvriendelijkheid en optimale content, zowel tekstueel als visueel.
  • Doel 2: om met deze geoptimaliseerde website zo goed mogelijk te ranken binnen de zoekmachine van Google. Door de geoptimaliseerde en daardoor gebruiksvriendelijke website moet ook de conversie gemaximaliseerd worden.
  • Middel 1: aanwijzing van een on-site SEO-professional die zich heeft ontfermd over de SEO-geschiktheid van de site. Daarbij is de website op zowel technisch, tekstueel als visueel vlak vlak onder de loep genomen. Ook is een zoekwoordenanalyse uitgevoerd die de basis heeft gevormd voor de SEA-campagnes.
  • Middel 2: aanwijzing van een SEA-professional die zich ontfermt over de Google Ads campagnes en de advertentiecampagnes via sociale media.
  • Resultaten: aan de hand van zoekwoordenanalyses en SEO-geoptimaliseerde pagina’s zijn de productpagina’s van Tuf-Tuf inmiddels goed vindbaar. Wat onder andere voor een stijging van +53,69% users en +49,06% sessions heeft gezorgd. Dit in samenwerking met de optimalisatie van de Google Ads campagnes heeft gezorgd voor +36,08% meer omzet en +39,16% meer transacties. (Februari 2018 tot/met jul 31 vs. Februari 2017 t/m juli 2017)

Aan de slag gaan? Neem contact met onze performance marketing specialisten en wij stellen samen een plan op.

Kun jij wel wat hulp gebruiken bij de
marketing van jouw bedrijf?

Kom langs, bel ons, of gebruik onderstaand formulier om ons een mailtje te sturen. We nemen direct contact met je op om te zien hoe we je kunnen helpen!


    Meer leadsMeer webshop salesMeer merkbekendheidMeer inzicht in dataNieuwe brandingNieuwe website

    In de ochtendBegin van de middagEind van de middag

    Onze klanten beoordelen Whello met een:

    4.8 / 5

    Onze blije klanten aan het woord

    Positief: Professionaliteit, Responsiviteit Het was een absoluut genoegen om met het Whello-team te werken! Ze hebben de verschillende fasen doorlopen, van branding en conceptontwerp tot de lancering van een geweldige nieuwe website! Het was leuk om met zulke professionals te werken. De Whello's zijn stuk voor stuk professionals binnen hun eigen vakgebied, vriendelijk en flexibel en er wordt kwalitatief hoogstaand werk verricht binnen het afgesproken tijdsbestek.

    Daniel - Keesing Technologies

    Whello is een prettig bedrijf om mee samen te werken. Bij Arend Auto ben ik verantwoordelijk voor de marketing en besteed veel online marketing uit bij Whello. Serge en Nasser zijn vakbekwaam en recht door zee. Ze voeren niet alleen uit maar komen ook zelf met adviezen en ideeën om meer resultaat te halen uit onze online campagnes.

    Ruud Weekers - Arend Auto

    Het fijne van Whello t.o.v. veel andere partijen is dat ze met je meedenken en zelf met goede suggesties komen. Ze zijn persoonlijk en hebben alle verschillende expertises in huis zodat iedereen doet waar hij/zij goed in is. Houd deadlines goed in de gaten maar twijfel niet om met ze in zee te gaan, het resultaat is top!

    Robin - Antenna Groep

    Sinds wij samenwerken met Whello, hebben wij een enorme groei doorgemaakt. De medewerkers van Whello weten als geen ander marketingbureau hoe je 'de expat' moet benaderen. Ze werken persoonlijk, enthousiast en effectief. Ik beveel ze van harte aan!

    Koen Gijzel - Koentact

    Whello staat altijd open voor nieuwe inzichten en ze denken graag mee over hoe we samen tot het juiste resultaat kunnen komen.

    Rosa - OCEANDIVA Unique Event Locations

    Positief: Kwaliteit, Professionaliteit, Responsiviteit Geweldige en goed meedenkende marketing partij die voorziet in alle facetten van de online marketing. Absolute aanrader.

    Sander Kok - Vicky

    Bedankt voor de fijne samenwerking Whello! Door het betrokken team zijn we nóg enthousiaster over onze dienst dan dat we al waren, dat wil wat zeggen!

    Hakima El Allaoui - Staxi Taxi

    Wij werken nu al zeker 2 jaar met Whello samen op het gebied van onze online marketing. De samenwerking is zo fijn omdat we snel kunnen schakelen met elkaar en er echt wordt meegedacht in het verbeteren van onze zichtbaarheid en het verhogen van het aantal leads. Experts die de juiste snaar weten te raken, keer op keer.

    Mirco Pruyser - BP College

    Experienced people who are able to deliver great quality. Very pleased to be working with whello.

    Maaike - Tandarts Jordaan

    Working together with Whello to achieve our digital and automation goals is a great thing - dedicated, knowledgable, professional and up-to-date to the digital best practices.

    Daniela Fantaziu - Top Employers Institute