Ben jij hard aan het groeien met je webshop en wil jij de volgende stap zetten? Dan wil je vast weten wat nu de laatste e-commerce marketing strategieën zijn.

De wereld van online marketing en vooral e-commerce, ontwikkelen zich razendsnel. Daarom vind je hier onze best-practices gebundeld. Sit back, learn & enjoy 🧐.

1. Investeer in Google Shopping Ads

Google Shopping heeft zich de afgelopen jaren ontwikkeld tot een cash-cow voor Google. Maar liefst 60% van de betaalde klikken komt van Shopping advertenties. De koopintentie van klanten is bij Shopping advertenties het grootst. Het is dus niet gek dat webshops dol zijn op Google Shopping, en het is niet voor niks dat sommige webshops bijna geheel afhankelijk zijn van dit kanaal.

Ook wij zien dat Google Shopping steeds belangrijker wordt voor onze klanten als omzetaanjager. Wat ons betreft behoort Google Shopping tot de belangrijkste kanalen voor webshops in 2022.

Hoe werkt Google Shopping?

Google Shopping 🛒 plaatst de producten helemaal bovenaan in het zoekresultaat van Google. Op die manier zijn deze producten het eerste wat een koper ziet wanneer hij op een bepaald trefwoord zoekt in Google.

Het belangrijkste is dat wanneer een gebruiker op de advertentie klikt, hij onmiddellijk naar de productpagina wordt gebracht. Vervolgens betaal je als adverteerder per klik en hoop je daarmee een aankoop terug te verdienen. Het is de meest directe manier van shoppen via Google. Met een goede Google Shopping strategie het proberen waard!

2. Maak gebruik van Facebook en Instagram Shopping

Social selling is een groeiende tak van sport voor veel online retailers. Merken gebruiken social media vooral om klanten te inspireren en om ontdekt te worden. Aan het eind van die ontdekkingstocht van inspiratie is het natuurlijk fijn als iemand het product ook daadwerkelijk kan kopen.

Hier komen Facebook en Instagram Shopping in het spel. Net als Google Shopping gaat het om een directe oproep tot actie: Een product foto met prijs, en bij een klik, direct door naar je webshop.

Het is de laatste tijd genieten geblazen voor e-commercebedrijven op Facebook. Ze lanceren innovatie na innovatie waardoor het een ware speeltuin is geworden voor webshops. Je kan experimenteren met de volgende advertentievormen:

  • Dynamic ads: Facebook toont relevante advertenties binnen de app op basis van je websitepixel. Bijvoorbeeld: een klant heeft een aantal producten toegevoegd aan zijn winkelmand. Vervolgens ziet hij dit weer terug op Facebook met een oproep om zijn aankoop af te maken. 🛒
  • Collection ads: Een advertentievorm waarbij 4 artikelen uit je webshop worden weergegeven onder een post of video. Denk aan een promofilmpje met je 4 populairste producten eronder. Interactie gegarandeerd. 🖱️
  • Carousel ads: Een advertentievorm waarbij potentiële klanten door meerdere afbeeldingen of video’s heen kunnen scrollen op hun timeline. Denk bijvoorbeeld aan een product met vervolgens een aantal accessoires om het geheel visueel compleet te maken.
  • Ads with producttags: Instagram is primair een visueel kanaal met voornamelijk afbeeldingen. Dus hoe verwerk je hier advertenties in? Simpel, met producttags. Denk bijvoorbeeld aan een foto van een outfit waar elke kledingstuk is getagd met een link naar de webshop. 🏷️
  • Collaborative ads: Wordt jouw product verkocht door verschillende resellers of influencers? Via collaborative ads kun je jouw producten rechtstreeks delen met de reseller of influencer en maak je gebruik van hun bereik 🚀

3. Verkoop je product op relevante marketplaces

Op Bol.com, Amazon, eBay, Marktplaats, branchespecifieke marktplaatsen of vergelijkingswebsites zoals Beslist.nl en Tweakers.

Profiteer van het bereik van deze zogenaamde ‘marketplaces‘. Ben overal aanwezig en vindbaar. Hoe meer verkoopplaatsen, hoe meer zichtbaarheid, hoe meer potentiële verkopen.

4. Investeer in een goede product feed tool

Ok, marketplaces zijn van cruciaal belang voor jouw e-commerce marketingstrategieën. Maar de vraag is, hoe ga je de vruchten plukken van deze platformen? En hoe doe je dit zo efficiënt mogelijk en het liefst ook zo geautomatiseerd mogelijk?

Het is verstandig om te investeren in een tool voor het beheer van je product-data feed, zoals DataFeedWatch, Channable of Productsup. Via één van deze handige SaaS-platforms krijg je volledige controle over hoe je producten worden verspreid over het web.

Met een product feed management tool kun je onder andere:

  • Sneller je product listings goedkeuren in meerdere marketplaces
  • Gemakkelijk controleren op fouten in de feed
  • Feed-updates automatiseren
  • Je listing teksten, features en afbeeldingen optimaliseren
  • Productgegevens monitoren zoals orders, clicks, kosten, verkoop, etc.
  • Prijzen optimaliseren en daardoor de concurrentie aftroeven
  • Je producten synchroniseren met nieuwe marktplaatsen

Vervolgens kun je, met behulp van je data feed management tool, routinematige interne procedures versnellen, tijd en geld besparen, en je verkopen laten groeien! 📈

5. Zichtbaarheid in Google: Voeg structured data markup toe aan je producten

Het toevoegen van gestructureerde markup tekst aan je productpagina’s is van groot belang. Dit helpt zoekmachines om ze goed te indexeren. Hierdoor wordt de juiste informatie gemakkelijker gevonden door Google. Dit zie je uiteindelijk terug in de zoekresultaten waardoor de kans groter is dat je potentiële klant doorklikt naar jouw webshop. Belangrijk dus!

Check hieronder een filmpje waarin exact wordt uitgelegd hoe structured data markup werkt.

6. Vergeet product SEO niet

En als we het dan toch hebben over je vindbaarheid in Google: optimaliseer je productpagina’s ook op SEO. Neem bijvoorbeeld altijd zoekwoorden op in je productpagina, zodat de kans groter is dat deze hoger verschijnt bij een zoekopdracht.

Wat bedoelen we daarmee? Zet niet alleen je productnaam in de metatitel, maar bedenk ook welke zoekwoorden relevant zijn.

  • Dus in plaats van ‘Puma CARINA’ …
  • …maak je er ‘Puma CARINA – Zwarte sneakers laag’ van.

SEO is iets voor de lange termijn, maar zeker de investering waard. Uiteindelijk wil je niet alleen afhankelijk zijn van betaalde kanalen waarbij letterlijk elke klik naar je webshop geld kost. Verdien dus je plaats bovenaan in de zoekresultaten door te investeren in slimme SEO en content marketing.

Of breidt je verkoop kanalen uit met Google Organic Shopping.

7. Voeg video’s toe aan je best verkopende producten

Video 📽️ op je product pagina werkt. Nog wat overtuiging nodig?

  • Bij bezoekers die productvideo’s bekijken, is de kans 73% groter dat zij een aankoop doen
  • 55% van de consumenten bekijkt video’s voordat ze overgaan tot aankoop
  • 87% van generatie Z geeft de voorkeur aan video’s waarin iemand over een product praat (demos, tutorials, unboxing videos, of video reviews)

Je kunt misschien niet voor ieder product een video maken, maar doe het dan minimaal voor je best verkopende producten. Die worden het meest bekeken en daarmee zet je jezelf weg als expert!

8. Maak het eenvoudiger om af te rekenen (met één klik)

🖱️ vs. 🖱️ 🖱️ 🖱️ 🖱️ 🖱️ 🖱️ 🖱️ 🖱️. Wat gaat sneller? Precies. Met één klik een aankoop doen bespaart veel tijd. Tijd waarin twijfels over de aankoop kunnen ontstaan.

Het zogenaamde ‘1-click-payment’, wint snel aan populariteit. Amazon was de eerste e-commercewebsite die deze snelle vorm van betalen bedacht en vroeg er zelfs een patent voor aan. Sinds 2017 is dit patent verlopen, waarna meer webshops aan de slag zijn gegaan met varianten hierop.

Technisch zijn er inmiddels genoeg mogelijkheden. Ga er dus snel mee aan de slag. Want als Amazon er groot door is geworden, dan zal het vast iets wonderbaarlijks doen voor je conversie percentage.

9. Implementeer een affiliate marketing campagne

Laat iemand (met een website), die kennis heeft van jouw branche, bezoekers naar jou sturen. Dat is platgeslagen wat affiliate marketing is.

Affiliate marketing geeft jou zichtbaarheid én het draagt bij aan je merkwaarde. Plus, alle clicks zijn heel goed meetbaar. Je weet dus na een affiliate campagne precies wat je eraan hebt gehad.

Affiliate marketing, simpelweg een kwestie van linkjes naar je producten laten plaatsen? Think again. Er bestaan meer variaties dan je denkt.

  • Contentwebsite affiliates zoals blogs
  • Couponwebsite affiliates zoals Groupon
  • Reviewwebsite affiliates zoals Trustpilot
  • Loyalty programma platformen: sluit je aan en profiteer van elkaars loyaliteitsprogramma’s

10. Zet user generated content en influencers in

Zeg nou eens zelf: van wie zou je eerder iets aannemen? Van een reclame of van je vriend die het product daadwerkelijk heeft ervaren?

Mensen laten zich erg beïnvloeden door wat anderen van een product vinden. Maar liefst 85% van de consumenten wordt meer beïnvloed door user generated content dan door de merkreclame zelf.

Met behulp van user generated content en positieve verhalen van influencers kun je het vertrouwen winnen van de klant. Is iemand blij met je product? Beloon diegene dan als ze het delen met de rest van de wereld. Sharing = caring 😊

Voorbeelden van user generated content:

  • Reviews
  • Posts op Instagram (met een tag naar jou)
  • Unboxing video
  • User-case video

11. Maak automatische e-mail opvolgcampagnes (marketing automation)

Marketing automation campagnes sturen op basis van klantgedrag geautomatiseerd berichten (mail, sms, whatsapp, pushnotificaties etc.).

Een voorbeeld? Potentiële klanten die hebben overwogen een product te kopen, ontvangen na een bepaalde periode een mail met een reminder én suggesties voor vergelijkbare producten. Een dergelijke abandoned-cart-mail kan het laatste zetje zijn voor de klant om toch die aankoop te maken.

Of wat dacht je van marketing automation op basis van AI? Het systeem herkent dat een specifieke klant steeds na ongeveer 6 weken een bestelling plaats en stuurt geautomatiseerd een reminder met een speciale korting.

Binnen bekende e-commerce platforms als Magento en Woocommerce ontstaan er steeds meer plugins die deze techniek binnen handbereik brengen. Ga op onderzoek uit en experimenteer 🧐

12. Stuur tekstberichten!

Het aantal aankopen dat op de telefoon gedaan wordt blijft nog altijd oplopen. En tekstberichten worden nog maar weinig gebruikt als marketing tool.

Tekstbericht, wat bedoel je daarmee? Nou, gewoon een ouderwets sms’je of juist een WhatsApp-berichtje. Een sms heeft een verbluffend openingspercentage van 90%, terwijl een WhatsApp-berichtje op 70% zit.

Een van de grote voordelen van het versturen van een tekstbericht naar klanten is personalisatie. Je kunt elk bericht personaliseren en een echte relatie met je klantenkring creëren. Trouwe klanten voelen zich graag gewaardeerd en erkend.

Tip: Voorkom irritatie door niet te vaak een tekstberichtje te sturen. Gebruik dit medium alleen bij noemenswaardige aanbiedingen of belangrijke aankondigingen die je als eerste met je trouwe klanten wilt delen.

Zo, dit waren al onze e-commerce strategieën die je webshop nog harder zullen laten groeien.

Heb jij bij het lezen van deze gids het gevoel van ‘sjonge, ik moet flink aan de bak, kan wel wat hulp gebruiken’? Ga dan het gesprek aan met ons en ontdek hoe wij je kunnen helpen met een gerichte e-commerce marketing strategie.

Kun jij wel wat hulp gebruiken bij de
marketing van jouw bedrijf?

Bel ons, of gebruik het onderstaande formulier om ons een mailtje te sturen.


    Meer leadsMeer webshop salesMeer merkbekendheidSterke contentNieuwe brandingNieuwe website


    In de ochtendBegin van de middagEind van de middag

    whello contact serge de sousa whello contact serge de sousa
    Serge de Sousa

    Bekijk onze laatste case

    Onze klanten beoordelen Whello met een:

    4.8 / 5

    Mooie merken aan het woord

    Wij hebben een hele fijne samenwerking met Whello. De lijntjes zijn kort, waardoor je soepel en snel kan handelen. En niet geheel onbelangrijk, de resultaten zijn ook goed 😉

    Kitty - Scienta

    Overperformen, dat is wat Whello het liefst doet...Whello heeft een website gebouwd voor 50|50 Amsterdam, onderdeel van het Leger des Heils. Tijdens onze eerste afspraak was al snel duidelijk dat Whello een partij is die zijn zaakjes op orde heeft. De communicatie is snel, duidelijk en professioneel. Thanks voor de fijne samenwerking!

    Marijn - Leger des Heils

    Positief: Kwaliteit, Professionaliteit, Responsiviteit Geweldige en goed meedenkende marketing partij die voorziet in alle facetten van de online marketing. Absolute aanrader.

    Sander Kok - Vicky

    Positief: Professionaliteit, Responsiviteit Het was een absoluut genoegen om met het Whello-team te werken! Ze hebben de verschillende fasen doorlopen, van branding en conceptontwerp tot de lancering van een geweldige nieuwe website! Het was leuk om met zulke professionals te werken. De Whello's zijn stuk voor stuk professionals binnen hun eigen vakgebied, vriendelijk en flexibel en er wordt kwalitatief hoogstaand werk verricht binnen het afgesproken tijdsbestek.

    Daniel - Keesing Technologies

    Whello is een prettig bedrijf om mee samen te werken. Bij Arend Auto ben ik verantwoordelijk voor de marketing en besteed veel online marketing uit bij Whello. Serge en Nasser zijn vakbekwaam en recht door zee. Ze voeren niet alleen uit maar komen ook zelf met adviezen en ideeën om meer resultaat te halen uit onze online campagnes.

    Ruud Weekers - Arend Auto

    Het fijne van Whello t.o.v. veel andere partijen is dat ze met je meedenken en zelf met goede suggesties komen. Ze zijn persoonlijk en hebben alle verschillende expertises in huis zodat iedereen doet waar hij/zij goed in is. Houd deadlines goed in de gaten maar twijfel niet om met ze in zee te gaan, het resultaat is top!

    Robin - Antenna Groep

    Sinds wij samenwerken met Whello, hebben wij een enorme groei doorgemaakt. De medewerkers van Whello weten als geen ander marketingbureau hoe je 'de expat' moet benaderen. Ze werken persoonlijk, enthousiast en effectief. Ik beveel ze van harte aan!

    Koen Gijzel - Koentact

    Whello staat altijd open voor nieuwe inzichten en ze denken graag mee over hoe we samen tot het juiste resultaat kunnen komen.

    Rosa - OCEANDIVA Unique Event Locations

    Bedankt voor de fijne samenwerking Whello! Door het betrokken team zijn we nóg enthousiaster over onze dienst dan dat we al waren, dat wil wat zeggen!

    Hakima El Allaoui - Staxi Taxi

    Wij werken nu al zeker 2 jaar met Whello samen op het gebied van onze online marketing. De samenwerking is zo fijn omdat we snel kunnen schakelen met elkaar en er echt wordt meegedacht in het verbeteren van onze zichtbaarheid en het verhogen van het aantal leads. Experts die de juiste snaar weten te raken, keer op keer.

    Mirco Pruyser - BP College

    Experienced people who are able to deliver great quality. Very pleased to be working with whello.

    Maaike - Tandarts Jordaan

    Working together with Whello to achieve our digital and automation goals is a great thing - dedicated, knowledgable, professional and up-to-date to the digital best practices.

    Daniela Fantaziu - Top Employers Institute