De ontwikkelingen in de fysiotherapie gaan hard, heel hard. Met een toename van fysiotherapeuten, is het eigenlijk vanzelfsprekend dat je extra moet werken aan je onderscheidende vermogen. Als ervaringsdeskundige van marketing in de zorg, kijken wij in dit artikel hoe je onderscheidend kunt zijn door simpelweg online aanwezig te zijn.
Fysiotherapie en online marketing
De fysiotherapeut moet steeds een tikkeltje commerciëler worden om nog mee te mogen draaien in de markt. Vroeger had je een fysiotherapeut die net zo goed was als jouw eigen referentie kader. Dat ging meestal niet verder als je buurvrouw of de bakker op de hoek. Mond-tot-mond reclame is nog steeds ijzersterk en de online wereld kan dit alleen maar vergroten. Jouw potentiële patiënt zoekt misschien op termen als ‘welke oefeningen moet ik doen tegen rugklachten?’. Dat is een relatief breed begrip en de kans dat ze bij jouw komen is op dit moment klein. Tenzij jij een interessant artikel schrijft over hoe jouw praktijk patiënten met rugklachten succesvol behandeld. Je doelgroep aantrekken door interessante teksten, afbeeldingen en video’s te delen, noemt men content marketing. Zo kan het gebeuren dat fysiotherapeuten steeds vaker bestaande patiënten verliezen. Immers ze zoeken op internet en raken wellicht geïnteresseerd in een ander behandelmethode van een andere praktijk. Biedt jij onderscheidende behandelingen aan? Laat je bestaande én nieuwe patiënten dit weten.
1. Adwords campagnes en fysiotherapie
Iedereen met klachten willen snel van hun ongemak af zodat zij weer mobiel zijn voor het dagelijks leven. Als zo iemand begint te Googlen, dan kun je ervan uitgaan dat zijn verzoek altijd urgent is. Als fysiotherapeut kun je hier slim op inspelen door altijd tijd vrij te houden voor nieuwe afspraken.
Mocht je echt vol zitten? Zet dan je Google Adwords campagnes uit totdat jouw agenda het toelaat weer aan te zetten.
2. Facebook campagnes in jouw buurt
Misschien denk je als fysiopraktijk; wat hebben wij te zoeken op Facebook? Echter, het is de ideale manier op om lokaal kenbaar te maken dat je actief bent in jouw omgeving. Je kunt namelijk met Facebook-campagnes heel doelgericht (geografisch) te werk gaan, waardoor je niet je advertentiebudget verspeeld aan zinloze klikken. Als jouw praktijk in Amsterdam zit, dan heeft het weinig zin om Apeldoorn of sterker nog heel Nederland te targeten. Ben online aanwezig op het juiste moment, op de juiste plek om zo de aandacht van je doelgroep te trekken.
Zorg vervolgens voor aantrekkelijke advertenties zodat je de aandacht trekt van je doelgroep. Met bijvoorbeeld een gratis blessure scan aanbieding, wordt het contact leggen laagdrempelig voor je patiënten.
3. Content marketing: Deel je kennis!
Een mooie manier om meer aandacht te trekken naar jouw praktijk is bijvoorbeeld actief zijn op Social Media. Het is mooi om te zien dat veel praktijken hun weg naar Social Media hebben gevonden. Wat jammer is, is dat de pagina’s stil liggen. De bedrijfspagina’s worden in volle enthousiasme gemaakt en daarna blijft het stil. Maak voor jezelf eens een overzicht met wat je je potentiële klanten wilt vertellen. Met een zogenaamde content plan zorg je ervoor dat je voldoende teksten, afbeeldingen en videos hebt voor een kwartaal (of zelfs een heel jaar).
Welke oefeningen moet je doen om rugklachten te voorkomen? Wat kan je doen aan core-training wat ten goede komt voor sportprestaties en hoe behoud je gezonde gewrichten? Het zijn slechts ideeën om content te creëren met als doel, jouw volgers te boeien.
Met al een beetje aandacht voor online marketing, kun je ervoor zorgen dat je praktijk stabiel groeit. Wil je meer specialistische kennis als het gaat om jouw online aanwezigheid?
Bij Whello hebben we meerdere specialisten ervaring met fysiotherapie marketing. Benieuwd hoe wij jouw praktijk een boost kunnen geven? Neem contact met ons op!