Consumenten en bedrijven maken hun keuzes door online te oriënteren. Om hen te bereiken en te overtuigen moet jij online indruk maken. Ondanks alle kansen die online marketing biedt, kan het ook best een overweldigende wereld zijn. Want waar moet je beginnen?
Omdat je in het hele digitale speelveld zoveel kanten op kan, is het belangrijk om vanaf moment één voor houvast te zorgen. En met houvast is er één woord waar we aan denken: strategie. Daarom helpen we je graag op weg met de enige online marketing strategie die werkt.
1. Bepaal hoe jouw ideale klant eruit ziet
Bij elke marketingstrategie, zowel offline als online, moet je weten voor wie je het allemaal doet. De beste strategieën zijn gebaseerd op een gedetailleerd beeld van hoe de ideale klant eruit ziet: de zogenaamde Personas.
Jouw ideale klant heeft namelijk bepaalde frustraties, waar jij met jouw online marketing verhaal op gaat inspelen. Uiteraard spelen ook demografische data een rol. Je kunt al beginnen met het afbakenen van simpele data als leeftijd, woonplaats en geslacht, om daarna steeds specifieker te worden. Creëer maximaal 2 of 3 personas van je ideale soort klanten.
2. Bepaal je doelen en gebruik tools om de voortgang te meten
Marketingdoelen moeten altijd worden gekoppeld aan de bedrijfsdoelstellingen. Als het bedrijfsdoel bijvoorbeeld is om de omzet met 20% te verhogen, dan betekent dat voor de online marketingafdeling dat er voor 20% meer leads moet worden gezorgd. Die verantwoordelijkheden kunnen weer worden ondergebracht bij de campagne manager en de SEO marketeer met elk hun eigen targets.
Belangrijk daarbij is dat deze voortgang meetbaar moet zijn. Begin daarom altijd met een 0-meting. Daar zijn verschillende tools voor beschikbaar, met Google Analytics als eerst logische keuze. Natuurlijk kun je veel abstracte data uit de gratis tools halen, maar om gedetailleerde inzichten te verwerven zal je toch moeten betalen voor een abonnement. Wijzelf gebruiken bijvoorbeeld SEMrush om meer inzicht te krijgen in de organische Google rankings (SEO).
3. SWOT analyse maken van je eigen marketing
Laten we voor het gemak ervan uitgaan dat je al wat online marketing werk hebt verzet. Dan is het belangrijk om eerst de zwaktes en sterktes van je online marketing in kaart te brengen.
- Heb je al heel veel Facebook-volgers en verspreid de content zich daar op een ‘gratis’ manier? Dan weet je dat je hieraan vast moet houden, en dat je wellicht een extra boost eraan kan geven door ook betaalde posts te testen.
- Heb je relatief weinig organische bezoekers? Dan wordt het tijd om na te denken op welke zoekwoorden je gevonden wilt worden.
- Scoor je nog nauwelijks leads uit je huidige aantal website bezoekers? Dan moet je waarschijnlijk je website optimaliseren voor conversie.
Je snapt het al, met een SWOT-analyse definieer je dus de sterktes, zwaktes en de kansen en bedreigingen van je marketing.
4. Online marketingplan op basis van jouw customer’s journey
Belangrijk is om te weten dat jouw ideale klant door bepaalde fases loopt voordat hij of zij klant word. We hebben het dan vaak over de awareness-, consideration- en decision fase. Iemand moet zich eerst bewust worden van jouw oplossing, en vervolgens overtuigd raken om over te gaan tot actie. Klinkt logisch, toch?
Alle content draagt bij aan deze ‘journey’. Of het nu om de over-ons-pagina gaat, de productbeschrijvingen, blogposts, e-books, infographics of social media posts: ze zijn er stuk voor stuk voor bedoeld om een klant te verleiden tot actie. Door de veelzijdigheid van online content is het daarom belangrijk om voor overzicht te zorgen. Dat doe je door:
De content te evalueren die je in huis hebt
Maak een overzicht van alle content die je in huis hebt en definieer voor welke welke fase elk item is bedoeld. Een blogpost bijvoorbeeld, informeert en inspireert, dus hoort het bij de awareness fase.
Kijk vervolgens hoe goed het presteert. Als jouw doel bijvoorbeeld het genereren van leads is, dan pak je de content erbij die daar het best op heeft gescoord. Het idee daarbij is om erachter te komen wat wel en niet werkt, zodat je daar in de toekomstige planning rekening mee kunt houden.
Zoeken naar gaten in jouw content
Evalueer waar gaten, en dus mogelijkheden bestaan. Doe dit op basis van de profielschets van jouw ideale klant. Wat voor soorten content zouden hem of haar interesseren? En hoe zou jij deze klant over de streep kunnen trekken om actie te ondernemen? Zorg voor content die deze ideale klant zou aanspreken.
5. Aan de slag met experimenten
Het is tijd om de opgestelde doelen en het marketing plan in werking te zetten. Elke actie moet je zien als een ‘experiment’. Elk experiment is meetbaar en heeft een duidelijk doel, namelijk: Wanneer is dit succesvol?
Bij succes ga je er uiteraard mee door. Bij een falen, leer je ervan en focus je op andere experimenten. Met deze mind-set laat je onrendabele marketing acties sneller los, en blijf je innoverend. Daarom zijn wij zo stellig; dit is de enige marketing strategie die echt werkt 😉
Kortom: Dit is de enige online marketing strategie die werkt
Marketing strategie stappenplan.
- Definieer hoe jouw ideale klant eruit ziet. Creëer 2 of 3 personas van je ideale soort klanten.
- Bepaal je doelen en gebruik tools om de voortgang te meten. Gebruik tools als Google Analytics en SemRush om je acties meetbaar te maken.
- Maak een SWOT analyse van je eigen marketing. Breng de zwaktes en sterktes van je online marketing in kaart.
- Maak een online marketingplan op basis van jouw customer’s journey. Zorg voor content die de klant over de streep kan trekken.
- Ga aan de slag met experimenten. Elke marketing actie kun je zien als een ‘experiment’, die kan falen of slagen. Zo blijf je innoverend.
Wil je meer lezen over online marketing strategie voor verschillende doelgroepen?