Vanaf het moment dat een student zijn onderwijskeuze overweegt, duurt het nog tussen de 6 en 18 maanden, totdat de student zich daadwerkelijk inschrijft. Geen wonder, het kiezen van een opleiding is een life-changer. Bewust zijn van alle touchpoints tijdens deze ‘student journey’ is essentieel voor je wervingsstrategie. Zo kun je gericht marketingactiviteiten uitrollen en daarmee studenten warm maken voor jouw opleiding of cursus.

De strategie begint dus bij het in kaart brengen van de student journey. Dit proces wordt de ‘student journey mapping’ genoemd. Met opdrachtgevers zoals de HvA en de TU Delft hebben onze specialisten inmiddels flink wat ervaring opgebouwd. Hieronder onze 5 tips om een student journey mapping uit voeren.

Stap 1: Definieer de student personas

Probeer je doelgroep te segmenteren in verschillende groepen. Zoals VWO’ers versus instromers met een hbo-propedeuse. Beschrijf de doelgroep vervolgens zo visueel mogelijk. Start met letterlijk een naam en een foto zodat de persona realistisch oogt. Op deze manier kun je straks in je marketingactiviteiten inspelen op de verschillende doelgroepen.

Voorbeeld van een persona

Stap 2: In kaart brengen van de student journey fases

Een student doorloopt verschillende emotionele fases voordat hij/zij overgaat tot inschrijving. Een student laat zich eerst inspireren, vergelijkt verschillende opties en gaat dan waarschijnlijk twijfelen.

Wil ik in Utrecht of Amsterdam studeren? Past opleiding A beter bij mij dan opleiding B? En hoe zit het met de onderwijsinstelling, wat regelen zij voor studenten en wat is hun aanpak?

Hoe beter je per fase de emoties in kaart kan brengen, hoe beter je kan inspelen op de verschillende vraagstukken die een student heeft. De fases die wij gebruiken zijn:
  • Awareness: Laat zich inspireren
  • Consideration: Oriënteert zich
  • Decision: Schrijft zich in
  • Onboarding: Probeert zich thuis te voelen
  • Experience: Doet volop mee
  • Retention: Schrijf zich in voor een vervolgstudie of nevenfunctie
  • Ambassadors (loyalty): Inspireert andere studenten om dezelfde opleiding te volgen
Student journey model

Stap 3: Bepaal de exacte touchpoints die studenten doorlopen

Tijdens deze stap gaan we verder brainstormen over de stappen die de studenten nemen voordat ze zich inschrijven voor een opleiding. Tijdens de oriëntatieperiode van een student zal deze zich eerst inlezen, een brochure downloaden, googlen en social media raadplegen.

Al deze contactmomenten noemen we touchpoints. Het visueel in kaart brengen van deze touchpoints geeft sturing in waar je marketing focus op moet liggen.

Stap 4: Onderzoek welke content en welke marketingkanalen je in gaat zetten

Ondertussen is het je duidelijk geworden hoe studenten zich bewegen voordat ze zich inschrijven. Het wordt tijd om na te denken over de content die je nodig hebt. Het liefst maak je unieke relevante content per persona. Dus niet een algemene brochure, maar één voor VWO’ers en één voor instromers.

Breng in kaart welke content, evenementen en video’s je wilt creëren om de studiekeuze op een aantrekkelijke manier te beïnvloeden. In een contentkalender kan je vervolgens alle acties vooruit plannen.

Stap 5: Evalueren en optimaliseren van je studenten wervingscampagne

Tijd om aan de slag te gaan! Vind je publiek op Snapchat en zet je Google Ads campagne live om je open-dag event te promoten. Maak alle resultaten meetbaar in Google Analytics, zodat je later in staat bent om te evalueren.

Je wilt namelijk bij elke nieuwe wervingscampagne weer iets leren. Denk aan conclusies zoals: ‘De promotie voor de open-avond liep beter dan de open-middag.’

Bonus tip: Doe inspiratie op bij anderen

Je bent niet de eerste die aan de slag gaat met je marketinguitdaging. Er zijn online talloze voorbeelden te vinden van inspirerende studentenwervingscampagnes. Analyseer waarom sommige van deze campagnes zo succesvol waren, en spiegel dit aan je eigen student journey.

In de ‘I’m somebody’ campagne legde de University of Leicester de nadruk op het talent van de studenten. Daar waar andere universiteiten vooral communiceren over de opleiding zelf, richtte zij hun pijlen op het doel van de opleiding. Inspirerend voorbeeld, niet?

Nog zo’n mooie tip: Lees hier meer over onze onderwijs marketing diensten en ontdek hoe wij onderwijsmerken helpen met hun marketingdoelen.

Kun jij wel wat hulp gebruiken bij de
marketing van jouw bedrijf?

Bel ons, of gebruik het onderstaande formulier om ons een mailtje te sturen.


    Meer leadsMeer webshop salesMeer merkbekendheidSterke contentNieuwe brandingNieuwe website


    In de ochtendBegin van de middagEind van de middag

    whello contact serge de sousa whello contact serge de sousa
    Serge de Sousa

    Bekijk onze laatste case

    Onze klanten beoordelen Whello met een:

    4.8 / 5

    Mooie merken aan het woord

    Wij hebben een hele fijne samenwerking met Whello. De lijntjes zijn kort, waardoor je soepel en snel kan handelen. En niet geheel onbelangrijk, de resultaten zijn ook goed 😉

    Kitty - Scienta

    Overperformen, dat is wat Whello het liefst doet...Whello heeft een website gebouwd voor 50|50 Amsterdam, onderdeel van het Leger des Heils. Tijdens onze eerste afspraak was al snel duidelijk dat Whello een partij is die zijn zaakjes op orde heeft. De communicatie is snel, duidelijk en professioneel. Thanks voor de fijne samenwerking!

    Marijn - Leger des Heils

    Positief: Kwaliteit, Professionaliteit, Responsiviteit Geweldige en goed meedenkende marketing partij die voorziet in alle facetten van de online marketing. Absolute aanrader.

    Sander Kok - Vicky

    Positief: Professionaliteit, Responsiviteit Het was een absoluut genoegen om met het Whello-team te werken! Ze hebben de verschillende fasen doorlopen, van branding en conceptontwerp tot de lancering van een geweldige nieuwe website! Het was leuk om met zulke professionals te werken. De Whello's zijn stuk voor stuk professionals binnen hun eigen vakgebied, vriendelijk en flexibel en er wordt kwalitatief hoogstaand werk verricht binnen het afgesproken tijdsbestek.

    Daniel - Keesing Technologies

    Whello is een prettig bedrijf om mee samen te werken. Bij Arend Auto ben ik verantwoordelijk voor de marketing en besteed veel online marketing uit bij Whello. Serge en Nasser zijn vakbekwaam en recht door zee. Ze voeren niet alleen uit maar komen ook zelf met adviezen en ideeën om meer resultaat te halen uit onze online campagnes.

    Ruud Weekers - Arend Auto

    Het fijne van Whello t.o.v. veel andere partijen is dat ze met je meedenken en zelf met goede suggesties komen. Ze zijn persoonlijk en hebben alle verschillende expertises in huis zodat iedereen doet waar hij/zij goed in is. Houd deadlines goed in de gaten maar twijfel niet om met ze in zee te gaan, het resultaat is top!

    Robin - Antenna Groep

    Sinds wij samenwerken met Whello, hebben wij een enorme groei doorgemaakt. De medewerkers van Whello weten als geen ander marketingbureau hoe je 'de expat' moet benaderen. Ze werken persoonlijk, enthousiast en effectief. Ik beveel ze van harte aan!

    Koen Gijzel - Koentact

    Whello staat altijd open voor nieuwe inzichten en ze denken graag mee over hoe we samen tot het juiste resultaat kunnen komen.

    Rosa - OCEANDIVA Unique Event Locations

    Bedankt voor de fijne samenwerking Whello! Door het betrokken team zijn we nóg enthousiaster over onze dienst dan dat we al waren, dat wil wat zeggen!

    Hakima El Allaoui - Staxi Taxi

    Wij werken nu al zeker 2 jaar met Whello samen op het gebied van onze online marketing. De samenwerking is zo fijn omdat we snel kunnen schakelen met elkaar en er echt wordt meegedacht in het verbeteren van onze zichtbaarheid en het verhogen van het aantal leads. Experts die de juiste snaar weten te raken, keer op keer.

    Mirco Pruyser - BP College

    Experienced people who are able to deliver great quality. Very pleased to be working with whello.

    Maaike - Tandarts Jordaan

    Working together with Whello to achieve our digital and automation goals is a great thing - dedicated, knowledgable, professional and up-to-date to the digital best practices.

    Daniela Fantaziu - Top Employers Institute