Vanaf het moment dat een student zijn onderwijskeuze overweegt, duurt het nog tussen de 6 en 18 maanden, totdat de student zich daadwerkelijk inschrijft. Geen wonder, het kiezen van een opleiding is een life-changer. Bewust zijn van alle touchpoints tijdens deze ‘student journey’ is essentieel voor je wervingsstrategie. Zo kun je gericht marketingactiviteiten uitrollen en daarmee studenten warm maken voor jouw opleiding of cursus.
De strategie begint dus bij het in kaart brengen van de student journey. Dit proces wordt de ‘student journey mapping’ genoemd. Met opdrachtgevers zoals de HvA en de TU Delft hebben onze specialisten inmiddels flink wat ervaring opgebouwd. Hieronder onze 5 tips om een student journey mapping uit voeren.
Stap 1: Definieer de student personas
Probeer je doelgroep te segmenteren in verschillende groepen. Zoals VWO’ers versus instromers met een hbo-propedeuse. Beschrijf de doelgroep vervolgens zo visueel mogelijk. Start met letterlijk een naam en een foto zodat de persona realistisch oogt. Op deze manier kun je straks in je marketingactiviteiten inspelen op de verschillende doelgroepen.
Stap 2: In kaart brengen van de student journey fases
Een student doorloopt verschillende emotionele fases voordat hij/zij overgaat tot inschrijving. Een student laat zich eerst inspireren, vergelijkt verschillende opties en gaat dan waarschijnlijk twijfelen.
Wil ik in Utrecht of Amsterdam studeren? Past opleiding A beter bij mij dan opleiding B? En hoe zit het met de onderwijsinstelling, wat regelen zij voor studenten en wat is hun aanpak?
- Awareness: Laat zich inspireren
- Consideration: Oriënteert zich
- Decision: Schrijft zich in
- Onboarding: Probeert zich thuis te voelen
- Experience: Doet volop mee
- Retention: Schrijf zich in voor een vervolgstudie of nevenfunctie
- Ambassadors (loyalty): Inspireert andere studenten om dezelfde opleiding te volgen
Stap 3: Bepaal de exacte touchpoints die studenten doorlopen
Tijdens deze stap gaan we verder brainstormen over de stappen die de studenten nemen voordat ze zich inschrijven voor een opleiding. Tijdens de oriëntatieperiode van een student zal deze zich eerst inlezen, een brochure downloaden, googlen en social media raadplegen.
Al deze contactmomenten noemen we touchpoints. Het visueel in kaart brengen van deze touchpoints geeft sturing in waar je marketing focus op moet liggen.
Stap 4: Onderzoek welke content en welke marketingkanalen je in gaat zetten
Ondertussen is het je duidelijk geworden hoe studenten zich bewegen voordat ze zich inschrijven. Het wordt tijd om na te denken over de content die je nodig hebt. Het liefst maak je unieke relevante content per persona. Dus niet een algemene brochure, maar één voor VWO’ers en één voor instromers.
Breng in kaart welke content, evenementen en video’s je wilt creëren om de studiekeuze op een aantrekkelijke manier te beïnvloeden. In een contentkalender kan je vervolgens alle acties vooruit plannen.
Stap 5: Evalueren en optimaliseren van je studenten wervingscampagne
Tijd om aan de slag te gaan! Vind je publiek op Snapchat en zet je Google Ads campagne live om je open-dag event te promoten. Maak alle resultaten meetbaar in Google Analytics, zodat je later in staat bent om te evalueren.
Je wilt namelijk bij elke nieuwe wervingscampagne weer iets leren. Denk aan conclusies zoals: ‘De promotie voor de open-avond liep beter dan de open-middag.’
Bonus tip: Doe inspiratie op bij anderen
Je bent niet de eerste die aan de slag gaat met je marketinguitdaging. Er zijn online talloze voorbeelden te vinden van inspirerende studentenwervingscampagnes. Analyseer waarom sommige van deze campagnes zo succesvol waren, en spiegel dit aan je eigen student journey.
In de ‘I’m somebody’ campagne legde de University of Leicester de nadruk op het talent van de studenten. Daar waar andere universiteiten vooral communiceren over de opleiding zelf, richtte zij hun pijlen op het doel van de opleiding. Inspirerend voorbeeld, niet?
Nog zo’n mooie tip: Lees hier meer over onze onderwijs marketing diensten en ontdek hoe wij onderwijsmerken helpen met hun marketingdoelen.